Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In cazul de mai jos, o firma care a livrat in 2014 un echipament cu TVA 24% pentru care s-a primit incasari partiale. Echipamentul nu a putut fi folosit (e nevoie de personal specializat) si platit integral de catre client asa ca anul acesta in 2016 s-a hotarat restituirea acestuia (prin rezolutiunea contractului inital) catre furnizor.
In calitate de furnizor, firma doreste sa vanda echipamentul altui client. Partea initala de avans este retinuta de catre societate. O transa urmeaza sa o restituie, iar diferenta (care nu a fost platita) este suma la care s-a evaluat echipamentul restituit (suma care ar trebui sa si inchida debitul neachitat).Restituirea echipamentului (stornare) s-a facut cu TVA 24%. Vom vedea daca operatiunea este corecta din punct de vedere al TVA-ului,in baza carui document ar putea fi restituita partea din transa, precum si cine ar avea obligatia de a intocmi respectivul document.
In cazul returului de bunuri, are loc ajustarea bazei de impozitare a TVA de catre furnizor conform prevederilor art. 287 "Ajustarea bazei de impozitare a TVA", lit. b) din Legea nr. 227/2015
privind Codul fiscal aplicabil din 2016:
"Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:..... b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive/definitive si irevocabile, dupa caz, sau in urma unui arbitraj. "
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 32 alin. (3) din normele de aplicare ale art. 287 lit. b) prin care se reglementeaza in mod expres faptul ca restituirea bunului nu este echivalenta cu o livrare de bunuri efectuata de cumparator catre vanzatorul initial "In sensul art. 287 lit. a) si b) din Codul fiscal, desfiintarea unui contract reprezinta orice modalitate prin care partile renunta la contract de comun acord sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti sau a unui arbitraj. In cazul bunurilor, daca desfiintarea contractului presupune si restituirea bunurilor deja livrate, nu se considera ca are loc o noua livrare de la cumparator catre vanzatorul initial. .... ".
La ajustarea bazei de impozitare in anul 2016 trebuie respectat acelasi regim de impozitare aplicat pentru livrarea initiala, aspect reglementat in mod expres prin art. 282 "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii", alin. (9) "In cazul evenimentelor mentionate la art. 287, taxa este exigibila la data la care intervine oricare dintre evenimente, iar regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente.
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 25 alin. (2) din normele de aplicare ale art. 282 " (2) In aplicarea art. 282 alin. (9) din Codul fiscal, in cazul in care intervin evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal, ulterior datei la care se modifica cota de TVA si/sau regimul de impozitare, pentru ajustarea bazei de impozitare sunt aplicabile cota si regimul de impozitare ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente. Pentru operatiunile a caror baza impozabila este determinata in valuta, cursul de schimb valutar utilizat pentru ajustarea bazei de impozitare este acelasi ca al operatiunii de baza care a generat aceste evenimente, respectiv cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea de baza. ……. "
Deci, pentru returul bunului respectiv, furnizorul emite o factura, cu semnul minus, prin care aplica acelasi regim de taxare si aceiasi cota de TVA 24%, utilizata si la livrarea initiala a bunului respectiv. Astfel, ati procedat corect prin emiterea facturii de stornare, aplicand cota TVA 24%. Factura de stornare se emite la valoarea negociata intre parti care poate fi mai mica decat suma initiala. Deci, suma transei care va trebui restituita cumparatorului va rezulta din evidenta contabila, dupa inregistrarea facturii de stornare emise la valoarea stabilita de catre cei doi parteneri.
In concluzie, factura de stornare trebuie intocmita de catre furnizor dupa rezolutiunea/desfiintarea contractului, fara a fi corecta emiterea de catre cumparator a unei facturi de livrare cu ocazia returului bunului respectiv.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
Autor: InfoTva.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Rezolutiune contract. Stornare incasari partiale. Care e procedura corecta?":
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Studiu de caz: Notele contabile de corectie si inregistrarea de TVAVanzare cota indiviza de teren. Care este tratamentul TVA?Perioada fiscala TVA trimestrul caledaristic. Conditii microintreprindereTratament TVA aplicabil 2016. Cum procedam pentru stornare avansuri?Ajustarea (reducerea) TVA colectata pentru facturi neincasate. Aspecte legaleUltimele articole
Impozit pe profit de recuperat la sfarsitul anului. Inregistrari contabileMoneda nationala, in cadere libera! Bancile comerciale vand euro si cu peste 4,85 leiRegularizare TVA. Deducerea taxei pe valoarea adaugata de pe facturile de avansOperatiuni privind incasari prin card bancar si ajustare TVA aferent sumelor returnate. Care e procedura privind Split TVA?Utilizare curs valutar in cazul STORNARIi partiale. Cum se va proceda?
Mai multe articole despre stornari
Articole similare
Timbrul de mediu: ghimpe in coasta IMM-urilor?Model de Declaratie pe propria raspundere si masurile anti-Covid-19 pe durata starii de alerta(Informare MAI)Noutati Legislatie Fiscala 24 martie - 30 martieServicii oferite contribuabililor in domeniul vamalTVA aferenta achizitie auto si combustibilUltimele articole
Monografie contabila pentru suma de 400 lei acordata salariatilor aflati in telemunca. Cum se recupereaza acesti bani?Serie de intrebari si raspunsuri MEEMA privind acordarea de granturi. Codul CAEN 6920 pentru PFA este eligibil?Inscrierea in programul Rabla pentru Electrocasnice a fost AMANATA. Vezi care au fost motivele institutieiIMM Leasing de ECHIPAMENTe si utilaje. TOT ce trebuie sa stii despre acest programIn atentia angajatorilor! Masuri prioritare recomandate de ITM pentru prevenirea aparitiei si raspandirii Covid-19 la locurile de munca
Mai multe articole despre echipament
Articole similare
Factura platita partial. Inregistrare in decontul de TVA si in declaratia informativaPasi pentru restituirea de accize pentru motorina folosita drept combustibil. Procedura 2014Planul secret al lui Boc: cota la 10 procente , TVA de 25 la sutaRambursarea taxei catre persoane impozabile, stabilite in state membre, neinregistrate in scopuri de TVA in RomaniaCont 609. Baza de calcul impozit venit microintreprindereUltimele articole
Serie de intrebari si raspunsuri MEEMA privind acordarea de granturi. Codul CAEN 6920 pentru PFA este eligibil?TVA la incasare. Cum se procedeaza in cazul depasirii plafonului in anul anterior?Lichidare II. Aspecte privind TVA si impozit pe venitNOU! Consultanta CONTABILA: 125 de specialisti sunt de garda in 2021!Tratament CONTABIL si FISCAL pentru acordarea voucherelor de vacanta, pensia facultativa si asigurarile voluntare de sanatate
Mai multe articole despre tva
Articole similare
Exercitarea dreptului de deducere TVA aferenta unei achizitii anterioare inregistrarii in scopuri de TVAPrevederi cuprinse in Directiva CEE nr. 112 din 2006 referitoare la facturi emise prin mijloace electroniceTVA la leasingul de bunuri imobileIMM IMVEST este la faza a patra de implementare: plata ajutorului de stat. Sunt asigurate 0 costuri de finantare pentru aplicantiSchimbarea cotei de TVA. Care sunt implicatiile fiscale si contabile?Ultimele articole
Serie de intrebari si raspunsuri MEEMA privind acordarea de granturi. Codul CAEN 6920 pentru PFA este eligibil?Revenire la trimestru ca perioada fiscala de raportare TVA. Formulare necesare si termen limitaSchema de ajutor de stat pentru sprijinirea IMM-urilor a fost modificata (Ordinul 1586/3678/2020)Sistemul TVA la incasare, ajustarea negativa a bazei de impozitare. TVA neexigibilaInspectie fiscala la o societate platitoare de impozit pe profit. Distribuire dividende
Mai multe articole despre avans

Atentie contabili!
Modificari importante privind scutirea de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"NOUTATI din Contabilitate in 2021 - Noua procedura pentru Scutirea de TVA"