Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul de mai jos, o firma care a livrat in 2014 un echipament cu TVA 24% pentru care s-a primit incasari partiale. Echipamentul nu a putut fi folosit (e nevoie de personal specializat) si platit integral de catre client asa ca anul acesta in 2016 s-a hotarat restituirea acestuia (prin rezolutiunea contractului inital) catre furnizor.
In calitate de furnizor, firma doreste sa vanda echipamentul altui client. Partea initala de avans este retinuta de catre societate. O transa urmeaza sa o restituie, iar diferenta (care nu a fost platita) este suma la care s-a evaluat echipamentul restituit (suma care ar trebui sa si inchida debitul neachitat).Restituirea echipamentului (stornare) s-a facut cu TVA 24%. Vom vedea daca operatiunea este corecta din punct de vedere al TVA-ului,in baza carui document ar putea fi restituita partea din transa, precum si cine ar avea obligatia de a intocmi respectivul document.
In cazul returului de bunuri, are loc ajustarea bazei de impozitare a TVA de catre furnizor conform prevederilor art. 287 "Ajustarea bazei de impozitare a TVA", lit. b) din Legea nr. 227/2015
privind Codul fiscal aplicabil din 2016:
"Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:..... b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive/definitive si irevocabile, dupa caz, sau in urma unui arbitraj. "
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 32 alin. (3) din normele de aplicare ale art. 287 lit. b) prin care se reglementeaza in mod expres faptul ca restituirea bunului nu este echivalenta cu o livrare de bunuri efectuata de cumparator catre vanzatorul initial "In sensul art. 287 lit. a) si b) din Codul fiscal, desfiintarea unui contract reprezinta orice modalitate prin care partile renunta la contract de comun acord sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti sau a unui arbitraj. In cazul bunurilor, daca desfiintarea contractului presupune si restituirea bunurilor deja livrate, nu se considera ca are loc o noua livrare de la cumparator catre vanzatorul initial. .... ".
La ajustarea bazei de impozitare in anul 2016 trebuie respectat acelasi regim de impozitare aplicat pentru livrarea initiala, aspect reglementat in mod expres prin art. 282 "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii", alin. (9) "In cazul evenimentelor mentionate la art. 287, taxa este exigibila la data la care intervine oricare dintre evenimente, iar regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente.
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
Excel pentru contabili cu ChatGPT - verificari si reconcilieri rapide
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 25 alin. (2) din normele de aplicare ale art. 282 " (2) In aplicarea art. 282 alin. (9) din Codul fiscal, in cazul in care intervin evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal, ulterior datei la care se modifica cota de TVA si/sau regimul de impozitare, pentru ajustarea bazei de impozitare sunt aplicabile cota si regimul de impozitare ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente. Pentru operatiunile a caror baza impozabila este determinata in valuta, cursul de schimb valutar utilizat pentru ajustarea bazei de impozitare este acelasi ca al operatiunii de baza care a generat aceste evenimente, respectiv cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea de baza. ……. "
Deci, pentru returul bunului respectiv, furnizorul emite o factura, cu semnul minus, prin care aplica acelasi regim de taxare si aceiasi cota de TVA 24%, utilizata si la livrarea initiala a bunului respectiv. Astfel, ati procedat corect prin emiterea facturii de stornare, aplicand cota TVA 24%. Factura de stornare se emite la valoarea negociata intre parti care poate fi mai mica decat suma initiala. Deci, suma transei care va trebui restituita cumparatorului va rezulta din evidenta contabila, dupa inregistrarea facturii de stornare emise la valoarea stabilita de catre cei doi parteneri.
In concluzie, factura de stornare trebuie intocmita de catre furnizor dupa rezolutiunea/desfiintarea contractului, fara a fi corecta emiterea de catre cumparator a unei facturi de livrare cu ocazia returului bunului respectiv.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Nu ai inca Gestiunea in cloud? Mai gandeste-te! 37 de motive ca sa folosesti aplicatia Smart BillAnulare factura emisa. Care sunt implicatiile fiscale?Moneda nationala, in cadere libera! Bancile comerciale vand euro si cu peste 4,85 leiCum se declara in D394 facturile si bonurile fiscaleReglementari care privesc intocmirea si utilizarea documentelor financiar-contabileUltimele articole
Factura storno in NOIEMBRIE 2025. Ce cota TVA se aplica?e-TVA. Model raspuns la Notificarea de conformare daca STORNARIle de avansuri NU apar in decontMajorare cota TVA. Ce cota se aplica in cazul STORNARIi unui avans incasat INAINTE de august 2025Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaE-Factura: Care este modalitatea prin care poate fi corectata o factura incarcata in SPVArticole similare
Titlul I Capitolul IIICare este cel mai bun Service laptop Acer si ofera reparatii rapideScutirea pentru profitul reinvestit in anul 2016. Analiza zileiLant de frauda la TVA care a prejudicat bugetul statului cu peste 1.100.000 euroExport ECHIPAMENTe. Tratament TVAUltimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Retea de firme fictive depistata de ANAF, 18 milioane de lei luati ilegal de la stat si zeci de imobile sechestrateGhidul surselor de finantare pentru IMM-uri: Cum alegi solutia potrivita pentru afacerea taAparate de marcat electronice fiscale. Ce modificari au fost aduse prin Legea 317/2024Schema de ajutor introdusa prin HG 300/2024. Bugetul va fi suplimentat cu 750 milioane leiArticole similare
Ce schimbari se aplica din 2023 impozitului pe profit, conform OG 16/2022Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50 din 2010 privind contractele de credit pentru consumatoriCircuitul declaratieiSistemul TVA la incasare, ajustarea negativa a bazei de impozitare. TVA neexigibilaBugetul de stat ar putea fi rediscutat daca nu se renunta la majorarea accizei la combustibilUltimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataArticole similare
Modificari aduse TVA care se aplica de la 1 ianuarie 2023Depasire plafon microintreprindere. Cum stabilim corect perioada fiscala TVA?Noutati legislatie fiscala 15-19 iunie - Monitorul OficialCe noutati aduce Sistemul de TVA la incasareOperatiuni scutite de TVA si completare D394. Facturile catre clienti sunt scutite?Ultimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreVeniturile inregistrate in AVANS in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Depasirea plafonului de scutire TVA. Facturarea tranzactiei prin care se depaseste plafonul si regularizarea AVANSurilor platite inainte de depasire plafonInregistrarea in scopuri de TVA: ce TVA poate fi dedusa retroactiv si cum se ajusteaza taxa pentru stocuri si mijloace fixe
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



