Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Redam mai jos explicatiile consultantului privind interpretarea corecta a urmatoarei prevederi legislative: "(6) Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal este permisa pentru facturile emise care se afla in cadrul termenului de prescriptie prevazut in Codul de procedura fiscala".
Conform art. 287 lit. d) din noul Cod fiscal , baza de impozitare se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.
Normele metodologice prevad:
(6) Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal, este permisa pentru facturile emise care se afla in cadrul termenului de prescriptie prevazut in Codul de procedura fiscala. In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o hotarare judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata, ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, daca aceasta a intervenit dupa data de 1 ianuarie 2016. In cazul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza anularea taxei neexigibile aferente livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii realizate."
Termenul de prescriptie este prevazut in Codul de procedura fiscala (2016), la art. 110 alin (1) si (2), redate in continuare:
“(1) Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.
Cartea verde a Contabilitatii 2026
Calendarul contabilului vesel 2026
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel."
Confom prevedrilor de la art. 91 si 92 din OG. nr. 92/2003, republicata, privind Codul de procedura fiscala, valabil pana la 31.12.2015:
"Art. 91: Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiilor fiscale
(1) Dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.
(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala potrivit art. 23, daca legea nu dispune altfel."
De exemplu, in cazul in care doriti sa scoateti din evidenta un client facturat in 2010 si neincasat in anul 2016, nu mai puteti efectua ajustarea TVA colectata, intrucat anul 2010 s-a prescris.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Inregistrare achizitie intracomunitara de bunuri, urmata de livrare interna. Cum inregistram?Care e termenul de prescriptie pentru restituirea accizelor in cazul scutirilor indirecte?Emiterea facturii. Care sunt conditiile pentru termenul de prescriptie?Articole similare
Alte operatiuni supuse masurilor de simplificare in 2010Achizitie masina second-hand: Tratament fiscal TVA pentru import din stat tertRecuperare cheltuieli de judecata pentru care nu s-a colectat TVASchimbarea ireversibila a perioadei fiscaleNoi modificari la CODUL FISCAL: majorare prag TVA, deduceri noi, pacura colorataUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Noutati legislatie fiscala 19 - 23 octombrie 2009 - Monitorul OficialTratament fiscal marfuri deteriorate la o intreprindere individuala. Cum procedam?Impozit pe veniturile microintreprinderilor. Luam in calcul si veniturile din diferente de curs valutar?Noi modificari prin proiectele de ordine emise de presedintele ANAFDeclasare bunuri materiale. Obtinere deseuri si predarea catre firme specializate. Cum procedam?Ultimele articole
Divizare cu transfer de active: Implicatiile asupra TVA de recuperat si ale AJUSTARIi TVAManualul Contabilului Incepator: Ghid practic, cu exemple rezolvate si explicatii clare, ca sa poti lucra corect din prima ziStres, oboseala si sedinte pe Zoom: cum se reflecta ritmul de lucru intens asupra tenuluiMaparea SAF-T gresita iti aduce ANAF-ul la usa. Iata cum scapi de aceasta problema o data pentru totdeaunaAjustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalArticole similare
Declaratia 205 in 2022. Cine are aceasta obligatie, cum se completeaza si care este termenul limita de depunereCum facem dovada la transport livrare intracomunitaraComunicat Finante: Reamintirea unor aspecte legate de aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor/profitRambursarea TVA catre firme stabilite in alte state membreNou proiect ANAF privind inregistrarea in scopuri de TVAUltimele articole
Examen consultant fiscal 2026: TVA, una dintre cele mai dificile probe. Cum te pregatestiCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabiliEsalonarea datoriilor in 2026: CCF cere clarificari privind contractul de fideiusiuneRambursare TVA? Ce trebuie sa stiti daca ANAF nu accepta cererile de corectie TVAArticole similare
Cinci intrebari despre decontul de TVA. Vezi raspunsurile consultantului fiscal!Ce modifica OANAF 607 in ce priveste formularul 300 si grupul fiscal unic?In atentia celor care au sume de recuperat aferente contractelor de finantare UE. Noi facilitati!A fost publicata schema de ajutor de stat din cadrul Programului RURAL INVESTGhidul de initiere in tainele contabilitatii este la dispozitia ta!Ultimele articole
Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreCompensare impozit pe profit platit in plus cu TVA de plata. Conditii, evidenta fiscala, procedura de urmatCartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabili
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



