Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In ce priveste tratamentul fiscal aplicat penalitatilor, luam ca exemplu o societate care primeste de la un furnizor de servicii o nota de penalitate pentru plata cu intarziere. Societatea solicita factura insa nu primeste deoarece acestea nu reprezinta o livrare de bunuri sau servicii.
Vom vedea astfel daca este corect ca firma sa se inregistreze numai cu aceasta nota.
Nu este nevoie de factura in cazul penalitatilor comerciale datorate pentru plata cu intarziere. Este suficienta notificarea.
Penalitatile nu sunt in sfera de TVA, astfel ca nu este obligatorie facturarea.
Art.138 alin 3 lit.c prevede:
"(3) Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele:
c) dobanzile, percepute după data livrarii sau prestarii, pentru plati cu intarziere".
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
Calendarul contabilului vesel 2026
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Conform art.155 alin 5 si 6 din Codul fiscal:
"(5) Persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, in urmatoarele situatii:
a) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate;
b) pentru fiecare vanzare la distanta pe care a efectuat-o, in conditiile art. 132 alin. (2) si (3);
c) pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile art. 143 alin. (2) lit. a) – c);
d) pentru orice avans incasat in legatura cu una dintre operatiunile mentionate la lit. a) si b).
(6) Prin exceptie de la alin. (5) lit. a) si d), persoana impozabila nu are obligatia emiterii de facturi pentru operatiunile scutite fara drept de deducere a taxei conform art. 141 alin. (1) si (2)."
Din textele de lege de mai sus se retine asadar ca nu este obligatorie emiterea facturii pentru penalitati de intarziere.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Codul fiscal 2008 - Capitolul VII. Baza de impozitare - art. 137-139^1Cod de TVA anulat din oficiu, declaratii fiscale si informative, inregistrari contabileLivrari catre clienti din state terte. Care este regimul fiscal TVACesiune de creante la o microintreprindere. Care sunt implicatiile fiscale?Ce se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Ultimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de FACTURAre si obligatiile ambelor partiDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o FACTURA de achizitie neinregistrataFACTURA de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o reFACTURAre intra in sfera TVAFACTURA abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Articole similare
Determinarea venitului net din activitati independente pe baza contabilitatii in partida simplaNeraportarea tranzactiilor de optimizare fiscala va poate aduce amenzi de pana la 100.000 lei, conform OG 5/2020Atentie! La 30 iunie expira facilitatea privind reducerea penalitatilor de INTARZIEREInregistrarea in scopuri de TVA la depasirea plafonului de scutireZoom fiscal: Cum interpretam corect OUG 44/2015 pentru a beneficia de FACILITATI FISCALE?Ultimele articole
Regimul TVA pentru dobanzile si penalitatile de neindeplinire obligatii contractualeObligatii fiscale accesorii in cazul inregistrarii cu INTARZIERE in scopuri de TVA. Ce dobanzi si penalitati datoreziCota TVA in 2026, in functie de cand intervine faptul generator: INAINTE sau DUPA 1 august 2025Inregistrare in scopuri de TVA cu INTARZIERE. Facturare, TVA si documente utile in 2026Nu ai primit salariul pentru munca prestata in Germania? Ajuta intotdeauna o notificare scrisa pentru plata salariului restant?Articole similare
Ce se modifica la depasirea plafonului de 100.000 euroANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala si noi modificariPrestari servicii intracomunitare de catre ONG. Ce obligatii fiscale apar?Cum se face trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in cazul asocierii in participatiuneANAF a fost obligata la plata propriilor restanteUltimele articole
Factura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaManualul Contabilului Incepator: Ghid practic, cu exemple rezolvate si explicatii clare, ca sa poti lucra corect din prima ziRegimul TVA pentru dobanzile si PENALITATIle de neindeplinire obligatii contractualeDecont precompletat RO e-TVA si bonuri fiscale: cum tratezi diferenteleAjustarea (regularizarea) TVA in cazul unor rabaturi acordate pentru livrari intracomunitare si interne de bunuriArticole similare
Cotele de TVACe declaratii se depun pana la 21 decembrie 2015 si care sunt obligatiile de plata?Top subiecte pe care orice contabil trebuie sa le cunoasca in 2016Anunt: Scutirea de impozit a profitului investit incepand cu 1 iulie 2014 si pana la 31 decembrie 2016Regimul accizelor in cazul plusurilor/minusurilor la inventar de produse accizabileUltimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-Factura
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



