Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Potrivit art. 146 alin. (1) din Codul fiscal , pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA, pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate sau serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau de catre o persoana impozabila, persoana impozabila trebuie sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 155.
Pct. 46 alin. (1) din normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabileste ca justificarea deducerii taxei se face numai pe baza exemplarului original al acestor documente, inclusiv facturi transmise pe cale electronica in conditiile stabilite la pct. 73, care sa contina cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal , cu exceptia facturilor simplificate prevazute la pct. 78. Facturile transmise prin posta electronica sunt considerate facturi in original. In cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii exemplarului original al documentului de justificare, beneficiarul va solicita emitentului un duplicat al facturii, pe care se va mentiona ca inlocuieste documentul initial. Duplicatul poate fi o factura noua emisa de furnizor/prestator, care sa cuprinda aceleasi date ca si factura initiala, si pe care sa se mentioneze ca este duplicat si ca inlocuieste factura initiala sau o fotocopie a facturii initiale, pe care sa se aplice stampila furnizorului/prestatorului si sa se mentioneze ca este duplicat si ca inlocuieste factura initiala.
Conform art. 155 alin. (6) din Codul fiscal , semnarea si stampilarea facturilor nu sunt obligatorii.
Potrivit prevederilor art. 155 alin. (8) lit. c), prin norme se stabilesc conditiile in care se pot transmite facturi prin mijloace electronice.
Pct. 73 alin. (1) lit. a) din normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabileste ca, pentru operatiuni efectuate in Romania, inclusiv pentru livrari intracomunitare se pot transmite facturi prin mijloace electronice in urmatoarele conditii:
1. partile sa incheie un acord prin care sa se prevada aceasta procedura de facturare;
2. sa se garanteze autenticitatea sursei si integritatea continutului facturii prin:
(i) semnatura electronica, conform prevederilor Legii 455/2001 privind semnatura electronica; sau
(ii) schimbul electronic de date EDI definit la art. 2 din Recomandarile Comisiei 1994/820/CE din 19 octombrie 1994 referitor la aspectele legale ale schimbului electronic de date; sau".
Manual de politici contabile - Stick USB
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
(iii) alte modalitati de garantare a autenticitatii sursei si integritatii continutului facturii decat cele prevazute la lit. (i) si (ii), situatie in care persoana care transmite facturi prin mijloace electronice va trebui sa solicite confirmarea Directiei generale a tehnologiei informatiei din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ca sunt indeplinite conditiile si modalitatile de garantare a autenticitatii sursei si integritatii continutului facturii;
3. sa existe un document centralizator pe suport hartie, cu evidenta tuturor facturilor transmise prin schimbul electronic de date EDI intr-o luna calendaristica de o persoana impozabila inregistrata conform art. 153 din Codul fiscal sau a tuturor facturilor astfel primite intr-o luna calendaristica de orice persoana obligata la plata taxei, in cazul in care furnizorul/prestatorul nu este inregistrat conform art. 153 din Codul fiscal .
Asadar, societatea poate justifica deducerea TVA cu facturi transmise pe cale electronica doar in situatia in care acestea sunt transmise in conditiile stabilite la pct. 73 din normele metodologice mai sus mentionate, respectiv:
- exista un acord intre parti care prevede aceasta procedura de facturare;
- este garantata autenticitatea sursei si integritatea continutului facturii prin modalitatile mentionate la pct. 73.
Daca facturile nu sunt transmise in aceste conditii, justificarea deducerii taxei se va face doar pe baza exemplarului original al facturilor. Asa cum am aratat, semnarea si stampilarea facturilor nu sunt obligatorii. In cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii exemplarului original justificarea deducerii taxei se va face pe baza unui duplicat pe care este mentionat ca inlocuieste documentul initial. Duplicatul poate fi o factura noua emisa de furnizor/prestator, care sa cuprinda aceleasi date ca si factura initiala, si pe care sa se mentioneze ca este duplicat si ca inlocuieste factura initiala sau o fotocopie a facturii initiale, pe care sa se aplice stampila furnizorului/prestatorului si sa se mentioneze ca este duplicat si ca inlocuieste factura initiala.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Persoane afiliate. Aplicam sistemul TVA la incasareLivrare succesiva de bunuri in alt stat UE. Care va fi regimul TVA?Noutati Legislatie Fiscala 12-18 mai 2008 - Monitorul OficialLivrare de bunuri din alt stat cu instalare intr-un imobil din Romania. Se considera non-transfer?Jurnale TVA. Ce includem in noua structura din Jurnalul de Cumparari?Ultimele articole
A fost prelungit termenul pentru acordarea facilitatilor fiscale introduse prin OUG 107/2024Bilant interimar sem. III 2024. Se poate intocmi bilant interimar in luna decembrie?Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Modificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microPFA cu activitate inceputa in cursul anului. Datoreaza CAS si CASS?Articole similare
Bonuri fiscale cu deductibilitate 50 la suta. Verificarea inregistrarilorCare e regimul TVA pentru servicii de transport? Cum FACTURAm?Plata amenzii in 15 zile NU mai este de actualitate pentru aceste amenzi contraventionale aplicate de ANAFFACTURA emisa de doua ori. Cum corectam si cum procedam privind TVA-ul la incasare?TVA la incasare. Ce facem cu facturile neincasate inainte de anularea la cerere a codului de TVA?Ultimele articole
E-FACTURA in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteCum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-FACTURA, E-TVA, E-TransportProiect OUG privind E-FACTURA: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaFacturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseLivrari cu plata la scadenta. Cand se emite bonul fiscalArticole similare
Putem deduce TVA cu o factura primita prin e-mail?Codul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul XIII - ObligatiiDeducerea si rambursarea TVAStudiu de caz: Deducerea TVA in cazul facturilor trimise electronicDocumente si evidente utilizate in scopul TVAUltimele articole
Decontarea cheltuielilor pe baza facturilor si a bonurilor fiscale in copie. Pasi de urmatDocumentar fiscal: Aspecte esentiale privind emiterea facturilor fiscaleRegimul facturilor fiscale in 2013. Care sunt conditiile de emitere a facturilor?Modificarea procedurii de emitere a facturii, reglementarea fiscala a facturii electroniceFacturile fiscale 2013: TVA la incasare, operatiuni intracomunitare, conditii stocare facturiArticole similare
Inregistrare autofactura. Ce regim TVA se aplica?Expertii la tine acasa: catalog al unor instrumente de top in domeniul financiar-contabilDepreciere creanta. Solutia pentru un client in insolventaOcuparea functiei de inspector antifrauda. Ce va contine dosarul de concurs?Comisia Europeana propune noi fonduri pentru a facilita investitiile pe termen lungUltimele articole
E-Factura in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TransportE-TVA: Ar putea fi PROROGATA pana la 1 iulie 2025 obligatia de transmitere a verificarii diferentelor la RO e-TVAProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"