Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Potrivit art. 146 alin. (1) din Codul fiscal , pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA, pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate sau serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau de catre o persoana impozabila, persoana impozabila trebuie sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 155.
Pct. 46 alin. (1) din normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabileste ca justificarea deducerii taxei se face numai pe baza exemplarului original al acestor documente, inclusiv facturi transmise pe cale electronica in conditiile stabilite la pct. 73, care sa contina cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal , cu exceptia facturilor simplificate prevazute la pct. 78. Facturile transmise prin posta electronica sunt considerate facturi in original. In cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii exemplarului original al documentului de justificare, beneficiarul va solicita emitentului un duplicat al facturii, pe care se va mentiona ca inlocuieste documentul initial. Duplicatul poate fi o factura noua emisa de furnizor/prestator, care sa cuprinda aceleasi date ca si factura initiala, si pe care sa se mentioneze ca este duplicat si ca inlocuieste factura initiala sau o fotocopie a facturii initiale, pe care sa se aplice stampila furnizorului/prestatorului si sa se mentioneze ca este duplicat si ca inlocuieste factura initiala.
Conform art. 155 alin. (6) din Codul fiscal , semnarea si stampilarea facturilor nu sunt obligatorii.
Potrivit prevederilor art. 155 alin. (8) lit. c), prin norme se stabilesc conditiile in care se pot transmite facturi prin mijloace electronice.
Pct. 73 alin. (1) lit. a) din normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabileste ca, pentru operatiuni efectuate in Romania, inclusiv pentru livrari intracomunitare se pot transmite facturi prin mijloace electronice in urmatoarele conditii:
1. partile sa incheie un acord prin care sa se prevada aceasta procedura de facturare;
2. sa se garanteze autenticitatea sursei si integritatea continutului facturii prin:
(i) semnatura electronica, conform prevederilor Legii 455/2001 privind semnatura electronica; sau
(ii) schimbul electronic de date EDI definit la art. 2 din Recomandarile Comisiei 1994/820/CE din 19 octombrie 1994 referitor la aspectele legale ale schimbului electronic de date; sau".
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
(iii) alte modalitati de garantare a autenticitatii sursei si integritatii continutului facturii decat cele prevazute la lit. (i) si (ii), situatie in care persoana care transmite facturi prin mijloace electronice va trebui sa solicite confirmarea Directiei generale a tehnologiei informatiei din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ca sunt indeplinite conditiile si modalitatile de garantare a autenticitatii sursei si integritatii continutului facturii;
3. sa existe un document centralizator pe suport hartie, cu evidenta tuturor facturilor transmise prin schimbul electronic de date EDI intr-o luna calendaristica de o persoana impozabila inregistrata conform art. 153 din Codul fiscal sau a tuturor facturilor astfel primite intr-o luna calendaristica de orice persoana obligata la plata taxei, in cazul in care furnizorul/prestatorul nu este inregistrat conform art. 153 din Codul fiscal .
Asadar, societatea poate justifica deducerea TVA cu facturi transmise pe cale electronica doar in situatia in care acestea sunt transmise in conditiile stabilite la pct. 73 din normele metodologice mai sus mentionate, respectiv:
- exista un acord intre parti care prevede aceasta procedura de facturare;
- este garantata autenticitatea sursei si integritatea continutului facturii prin modalitatile mentionate la pct. 73.
Daca facturile nu sunt transmise in aceste conditii, justificarea deducerii taxei se va face doar pe baza exemplarului original al facturilor. Asa cum am aratat, semnarea si stampilarea facturilor nu sunt obligatorii. In cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii exemplarului original justificarea deducerii taxei se va face pe baza unui duplicat pe care este mentionat ca inlocuieste documentul initial. Duplicatul poate fi o factura noua emisa de furnizor/prestator, care sa cuprinda aceleasi date ca si factura initiala, si pe care sa se mentioneze ca este duplicat si ca inlocuieste factura initiala sau o fotocopie a facturii initiale, pe care sa se aplice stampila furnizorului/prestatorului si sa se mentioneze ca este duplicat si ca inlocuieste factura initiala.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Prestari servicii in schimbul unei livrari de bunuri. TVA. Inregistrari contabileMicrointreprinderi care au omis depunerea D100. Pana cand mai poate fi transmis formularul la ANAFDeschidere procedura faliment debitor/aprobarea planului de reorganizare: Ajustare TVA. Modificari 2019Regim de facturare pentru predare servicii informaticeCea mai recenta scrisoare de intentie negociata cu FMI ascunde impozite noi din 2014Ultimele articole
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESRepartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?Noutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAE-Factura: Cum trebuie sa procedati daca ati incarcat o factura de doua ori in SPVArticole similare
Studiu de caz: Regimul TVA pentru achizitia unui imobil din GermaniaCumparare bun cu plata in rate. Cum aplicam sistemul TVA la incasare?Credit note. Cum facem inregistrarile privind reducerea financiara si ce alte obligatii apar?Reduceri comerciale acordate. Cum emitem facturile in 2017 dupa schimbarea cotei de TVA?Ce regim TVA aplicam pentru servicii de transport?Ultimele articole
Proiect: Bonurile fiscale vor fi acordate doar la solicitarea clientilor in cazul platilor cu cardulE-FACTURA: Cum trebuie sa procedati daca ati incarcat o FACTURA de doua ori in SPVE-Transport, cod UIT. Cine are obligatia generarii codului UITFurnizori care NU transmit FACTURA. Cum trebuie emisa autoFACTURA de catre firmeNou ghid E-FACTURA: Tipuri de facturi utilizate in sistem si codificarile specifice acestoraArticole similare
Studiu de caz: Deducerea TVA in cazul facturilor trimise electronicRegimul facturilor fiscale in 2013. Care sunt conditiile de emitere a facturilor?Facturile fiscale 2013: TVA la incasare, operatiuni intracomunitare, conditii stocare facturiDocumente si evidente utilizate in scopul TVADecontarea cheltuielilor pe baza facturilor si a bonurilor fiscale in copie. Pasi de urmatUltimele articole
Documentar fiscal: Aspecte esentiale privind emiterea facturilor fiscaleModificarea procedurii de emitere a facturii, reglementarea fiscala a facturii electronicePutem deduce TVA cu o factura primita prin e-mail?Codul fiscal 2011 - Titlul VIFacturarea - partea IArticole similare
Transfer si plata chirie. Ce tratament fiscal si contabil se aplica?Lichidare microintreprindere: Obligatiile asociatului unic si declaratiile care trebuie depuseCererea pentru obtinerea profilurilor de trecere a aparatelor de marcat electronice fiscale in functionare online a fost publicata de ANAFCodul fiscal 2008 - Capitolul XIII. Obligatii - art. 153-158^1Factura de la platitor de TVA pe care nu este specificat TVA la incasareUltimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"