Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 938/30.12.2011 a fost publicata Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 125/27.12.2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.
Principalele schimbari efectuate se refera la urmatoarele aspecte aferente taxei pe valoarea adaugata:
1. Nu este considerata prestare de servicii utilizarea bunurilor, altele decat bunurile de capital, in folosul propriu al persoanei impozabile sau al personalului sau pentru a fi puse la dispozitia altor persoane in mod gratuit, a caror achizitie face obiectul limitarii la 50% a dreptului de deducere potrivit art. 145 indice 1 din Codul Fiscal - art. 129 alin. (4) lit. a).
2. Prevederea privind stabilirea exigibilitatii taxei pe valoarea adaugata la data incasarii avansului se extinde si la avansurile incasate pentru plata importurilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente importului - art. 134 indice 2 alin. (2) lit. b).
3. Se defineste livrarea unei constructii noi care nu este scutita de TVA ca fiind si orice constructie transformata sau parte transformata a unei constructii, daca costul transformarii, exclusiv taxa, se ridica la minimum 50% din valoarea de piata a constructiei sau a partii din constructie, astfel cum aceasta este stabilita printr-un raport de expertiza, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformarii - art. 141 alin. (2) lit. f) pct. 4).
4. Pentru achizitia vehiculelor rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, precum si pentru achizitia de combustibil destinat utilizarii acestor vehicule, se acorda dreptul de deducerea taxei in proportie de 50%. Exceptiile pentru care se acorda integral dreptul de deducere a TVA raman neschimbate. Prevederile mentionate se aplica inclusiv in situatia in care au fost emise facturi si/sau au fost platite avansuri, pentru contravaloarea partiala a vehiculelor rutiere motorizate, inainte de data de 1 ianuarie 2012, daca livrarea acestora intervine dupa data de 1 ianuarie 2012 inclusiv - art. 145 indice 1 alin. (1) partea introductiva.
5. Se stabileste faptul ca nu sunt considerate bunuri de capital activele corporale fixe amortizabile a caror durata normala de utilizare stabilita pentru amortizarea fiscala este mai mica de 5 ani precizandu-se mai clar ca durata de utilizare va fi inteleasa ca durata de amortizare fiscala; activele corporale fixe de natura mijloacelor fixe amortizabile care fac obiectul leasingului sunt considerate bunuri de capital la locator/finantator daca limita minima a duratei normale de utilizare este egala sau mai mare de 5 ani - art. 149 alin. (1) lit. a).
Manual de politici contabile - Stick USB
SAF-T Ghid de raportare corecta
SAF-T pentru Contribuabili Mici
6. Persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA care in cursul anului precedent nu depaseste plafonul de scutire (35.000 euro) sau cel determinat proportional cu data ramasa pana la finele anului pentru cea infiintata in cursul anului, poate solicita scoaterea din evidenta platitorilor de TVA cu conditia ca la data solicitarii sa nu fi depasit plafonul de scutire pentru anul in curs, calculat proportional cu perioada scursa de la inceputul anului, fractiunea de luna considerandu-se o luna calendaristica intreaga. Solicitarea se depune la organele competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila. Anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Persoanele impozabile care solicita in cursul anului 2012 scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA nu au obligatia sa efectueze ajustarile de taxa corespunzatoare scoaterii din evidenta pentru bunurile/serviciile achizitionate pana la data de 30 septembrie 2011 inclusiv - art. 152 alin. (7) si (7 indice 2).
7. Persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 125 indice 1 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania poate solicita inregistrarea in scopuri de TVA daca efectueaza in Romania oricare dintre urmatoarele operatiuni: importuri de bunuri, operatiunile prevazute la art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul Fiscal (inchirierea de bunuri imobile), daca opteaza pentru taxarea acestora; operatiunile prevazute la art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul Fiscal (livrarea de cladiri) daca acestea sunt taxabile prin efectul legii sau prin optiune - art. 153 alin. (4).
8. Se introduce in Codul Fiscal prevederea referitoare la stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA a societatilor comerciale cu sediul activitatii economice in Romania infiintate in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului - art. 153 alin. (7 indice 1).
9. Organele fiscale competente anuleaza din oficiu inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA pe langa situatiile in care contribuabilul este declarat inactiv sau a intrat in inactivitate temporara si in urmatoarele cazuri :
- daca asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin (2) lit. a) din OG nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale competente (atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilit prin decizie a organului fiscal competent ramas definitiv in sistemul cailor administrative de atac sau prin hotarare judecatoreasca, dupa caz);
- daca nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de taxa, din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare semestrului calendaristic;
- daca in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare;
- daca persona nu era obligata sa solicite inregistrarea sau nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, la solicitarea persoanei impozabile sau din oficiu de catre organele fiscale competente;
- in situatia scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in cazul contribuabililor care nu au depasit plafonul de scutire, la solicitarea persoanei impozabile.
Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA organele fiscale competente inregistreaza persoanele impozabile in scopuri de TVA, astfel:
- din oficiu, de la data la care a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii, in cazul persoanelor impozabile declarate inactive sau intrate in suspendare temporara;
- la solicitarea persoanei impozabile in situatia in care aceasta sau asociatii/administratorii acesteia au avut fapte inscrise in cazierul fiscal si au fost anulate, de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA;
- la solicitarea persoanei impozabile in situatia in care aceasta nu a depus decontul de taxa pe parcursul unui semestru calendaristic, de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA, pe baza prezentarii deconturilor de taxa nedepuse la termen si a unei cereri motivate din care sa rezulte ca se angajeaza sa depuna la termenele prevazute de lege deconturile de taxa; Daca respectiva situatie reprezinta prima abatere, persoanele impozabile vor fi inregistrate in scopuri de TVA, daca indeplinesc toate conditiile, numai dupa o perioada de 3 luni de la anularea inregistrarii. in situatia in care, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA situatia se repeta, organele fiscale vor anula codul de inregistrare in scopuri de TVA si nu vor aproba eventuale cereri ulterioare de reinregistrare;
- la solicitarea persoanei impozabile, in situatia in care scoaterea din evidenta s-a datorat depunerii de deconturi in care nu sunt inscrise achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice, cel mai tarziu in cursul lunii urmatoare celei in care a solicitat inregistrarea, data inregistrarii in scopuri de TVA fiind data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA. Organele fiscale nu vor aproba eventuale cereri ulterioare de reinregistrare daca persoana impozabila nu depune o cerere de inregistrare in scopuri de TVA in maximum 180 de zile de la data anularii.
Persoanele impozabile carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA cu exceptia celor inactivi, celor care au solicitat scoaterea din evidenta pentru nedepasirea plafonului de scutire si celor care nu erau obligati sa se inregistreze in scopuri de TVA, nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (1 indice 1) si (1 indice 3) din ordonanta, respectiv nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate in perioada respectiva, dar sunt supusi obligatiei de plata a TVA colectate aferenta operatiunilor impozabile desfasurate in perioada respectiva - art. 153 alin. (9) si (9 indice 1).
10. Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va organiza Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 si Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata. Registrele vor fi publice si se vor afisa pe websiteul ANAF - art. 153 alin. (9 indice 2).
11. Se introduce posibilitatea ca persoanele impozabile pentru care a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA in situatia nedepasirii plafonului de scutire si care nu au efectuat ajustarile de taxa prevazute de lege in ultimul decont depus inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA sau au efectuat ajustari incorecte, sa depuna o declaratie privind sumele rezultate ca urmare a ajustarilor TVA efectuate conform art. 128 alin. (4), art. 148, 149 sau 161 sau privind corectia ajustarilor efectuate. Persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat in toate celelalte situatii mentionate la art. 153 alin. (9) din ordonanta, trebuie sa depuna o declaratie privind taxa colectata care trebuie platita, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru operatiunile impozabile efectuate in perioada in care persoana impozabila nu are cod valabil de TVA - art. 156 indice 3 alin. (9) si (10).
12. La solicitarea inregistrarii in Registrul Operatorilor Intracomunitari de catre societatile comerciale se va solicita cazierul judiciar numai pentru asociatii ce detin mai mult de 5% din capitalul social - art. 158 indice 2 alin. (15).
13. Se extind masurile de simplificare la livrarea mai multor categorii de deseuri, astfel:
- livrarea de deseuri feroase si neferoase, de rebuturi feroase si neferoase, inclusiv livrarea de produse semifinite rezultate din prelucrarea, fabricarea sau topirea acestora;
- livrarea de reziduuri si alte materiale reciclabile alcatuite din metale feroase si neferoase, aliajele acestora, zgura, cenusa si reziduuri industriale ce contin metale sau aliajele lor;
- livrarea de deseuri de materiale reciclabile si materiale reciclabile uzate constand in hartie, carton, material textil, cabluri, cauciuc, plastic, cioburi de sticla si sticla;
- livrarea materialelor prevazute mai sus dupa prelucrarea/transformarea acestora prin operatiuni de curatare, polizare, selectie, taiere, fragmentare, presare sau turnare in lingouri, inclusiv a lingourilor de metale neferoase pentru obtinerea carora s-au adaugat alte elemente de aliere - art. 160 alin. (2) lit. a).
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Venituri cu regim de retinere la sursa. Ce obligatii fiscale apar?Afla toate modificarile aduse de Ordonanta 29 din 2011 (Partea IV.2)Corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscalAutoturism cu durata de amortizare 6 ani. Cum facem ajustarea dreptului de deducere a TVA?Studiu de caz: Data de receptie si inregistrarea contabila a diferentei TVA - taxe vamaleUltimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAArticole similare
Ce e nou in 2012 in Titlul VI privind taxa pe valoarea adaugataMFP publica un ordin cu noi scutiri TVA in cazul unui acord semnat cu SUACodul fiscal 2011 (Partea II.3): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin Ordonanta 30 din 2011Cheltuieli si provizioane deductibile conform noilor modificari din Codul fiscalVezi ce modificari sufera Codul fiscal cu privire la impozitul pe venitUltimele articole
Noile contributii, impozite si deduceri valabile din 2018. Anuntul facut de GuvernCum se va modifica de la 1 ianuarie 2018 Codul fiscal?MODIFICARI CODUL FISCAL pe capitole! Ce pregateste din toamna GuvernulANAF: Modificari ale Codului fiscal aduse de Legea nr.136/2017Cele mai recente modificari din legislatia fiscala aduse de OUG 3/3017, Legea nr. 1/2017 si HG 1/2017Articole similare
Servicii transport intern de calatori si marfa. Cand facturam cu TVA?Prestari servicii si achizitii intracomunitare. Ce declaratii se depun?Factura emisa pentru prestari servicii catre firma straina. Cum inregistram?PRESTARE SERVICII conexe transporturilorVanzarea sub costul de productieUltimele articole
Controale ANPC. Din 1 iunie 2024 au fost verificati peste 800 de operatori economici de pe litoralMonografie contabila bacsis 2023. Exemplu util de monografie contabila pentru inregistrarea bacsisuluiEmitere autofacturi pentru achizitii de servicii intermediere. Tratament TVAPRESTARE SERVICII electronice: Ce obligatii TVA au persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVAClient dintr-un stat non-UE: Achizitie si prestari servicii proiectare. Regim fiscal TVAArticole similare
Cum arata regimul de SCUTIRE DE TVA pentru intreprinderile miciANAF: Scutiri de taxa pe valoarea adaugata justificateZoom fiscal: Care e procedura de inregistrare in scopuri de TVA in 2016?PFA/II/IF. Platitor sau neplatitor de TVA?Livrare pe teritoriul national, client din Germania. Regim TVAUltimele articole
Schema speciala de TVA pentru firmele mici, anuntata de ANAF. Conditii de eligibilitateInformare ANAF: Agricultorii pot beneficia de o compensatie in cota forfetara, in anumite conditiiDarea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVAAplicarea scutirii de TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii destinate unitatilor spitalicesti si altor categorii de beneficiariAplicarea scutirii de TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii destinate unitatilor spitalicesti si altor categorii de beneficiariAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"