keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Regim TVA pentru activitati de prestare servicii internet

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 06 Ian. 2011
Tags: tva, impozite, taxe, codul fiscal

Intrebare:O societate X are obiect de activitate prestare servicii internet. Care este regimul TVA pentru clientii din UE si extracomunitari? Cum se factureaza pentru acesti clienti?Raspuns:Prin ...

Intrebare:
O societate X are obiect de activitate prestare servicii internet. Care este regimul TVA pentru clientii din UE si extracomunitari? Cum se factureaza pentru acesti clienti?

Raspuns:
Prin intrebarea formulata nu ati precizat calitatea clientilor care beneficiaza de serviciul prestat de catre firma pe care o reprezentati: persoane fizice, persoane juridice  impozabile sau persoane juridice neimpozabile. Astfel, tratamentul fiscal al serviciilor prestate este conditionat atat  de  calitatea beneficiarilor cat si de locul unde acestia sunt stabiliti.  

Pentru firma din Romania care are calitatea de prestator, serviciul prezentat pentru persoane impozabile stabilite pe teritoriul unui stat membru sau pe teritoriul unui stat tert, reprezinta operatiune neimpozabila in Romania deoarece este aplicabila regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alineatul 2 din Codul fiscal. Conform acestei reguli, serviciul este taxabil la locul consumului, respectiv la beneficiar, fapt reglementat chiar prin  Directiva CEE nr. 8/2008 de modificare   a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor. In aceste conditii, daca beneficiarul este stabilit pe teritoriul unui stat membru,  operatiunea reprezinta pentru firma dvs. o prestare intracomunitara de servicii care trebuie raportata prin declaratia cod 390 cu simbolul P. La randul sau, pentru achizitia intracomunitara de servicii efectuata si partenerul dvs.  trebuie sa depuna o declaratie recapitulativa similara prin respectarea legislatiei fiscale din fiecare stat membru  care a fost armonizata prin Directiva 8.

Totusi, pentru a aplica regula generala de taxare de la articolul 133 alineatul 2 trebuie sa aveti certitudinea ca beneficiarul  care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, nu  este stabilit in Romania prin sediu fix sau prin mai multe sedii fixe.  Daca are un sediu fix in Romania, pentru a se incadra la serviciu neimpozabil in Romania,  beneficiarul trebuie sa  prezinte prestatorului dovezi suficiente  pentru a dovedi  ca  serviciile respective sunt  utilizate de  sediul activitatii sale economice   sau catre un sediu fix stabilit in alt stat, membru sau tert. Astfel de dovezi sunt:
- prevederile contractuale sau solicitarile din  comanda transmisa prestatorului;
- achitarea valorii  serviciilor de catre  sediul activitatii economice din afara Romaniei;
- natura serviciului si destinatia acestuia;
- alte informatii.  

De asemenea, asa cum se impune prin  alineatul (9) punctul 13 din normele de aplicare, pentru serviciile intracomunitare,  prestatorul din Romania este obligat sa justifice faptul ca beneficiarul serviciilor sale este o persoana impozabila. In aceasta situatie,  beneficiarul  serviciilor trebuie sa comunice prestatorului:   
• o adresa a sediului activitatii economice sau a unui  sediu fix din Comunitate;
• un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale  din alt stat membru decat Romania.  

In situatia in care  prestatorul nu obtine aceste informatii de la beneficiar, se considera ca serviciul a fost prestat unei  persoane neimpozabile, caz in care se s colecteaza TVA, fara ca prestarea  respectiva sa mai fie incadrata la servicii intracomunitare .  
Totusi, pentru prestator nu este suficienta doar comunicarea codului de catre beneficiar, prestatorul fiind obligat  sa obtina si confirmarea  validitatii acestuia.   Daca in baza  confirmarii primite se constata ca respectivul cod nu este valid in perioada efectuarii serviciului, se considera ca prestarea a fost efectuata catre o persoana neimpozabila.   

Daca beneficiarii respectivi sunt persoane  impozabile stabilite pe teritoriul comunitar care se afla in regimul special de scutire, deci nu sunt obligati sa se inregistreze in scopuri de TVA pentru cifra de afaceri sub plafonul legal, acestea trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in statul membru in care utilizeaza serviciile. In aceasta situatie, sunt obligati  sa va comunice codul de inregistrare obtinut doar pentru achizitii intracomunitare de bunuri si servicii pentru a considera  serviciul  neimpozabil in Romania deoarece este un serviciu intracomunitare care se incadreaza in prevederile articolului 133 alineatul 2. Pentru serviciul achizitionat din Romania, beneficiarii trebuie sa achite TVA in statul membru de inregistrare si sa raporteze serviciul achizitionat prin declaratia VIES deoarece este un serviciu intracomunitar.  Privit in oglinda, aceiasi procedura este urmata si de firmele din Romania (neinregistrate in scopuri de TVA deoarece beneficiaza de regimul special de scutire)  care achizitioneaza astfel de servicii din state membre si care achita TVA in Romania in baza decontului special de TVA cod 300, dar nu inainte de a solicita inregistrarea in scopuri de TVA pentru achizitia intracomunitara a acestor servicii.  

Serviciul respectiv este taxabil in Romania doar in situatia in care beneficiarul serviciilor ar fi o persoana neimpozabila (o institutie publica, o fundatie, etc.) stabilita pe teritoriul comunitar. In acest caz, este aplicabila regula generala de taxare de la articolul 133 alineatul 3 care prevede ca locul prestarilor de servicii este locul unde este stabilit prestatorul, deci in Romania. In acest caz, se colecteaza TVA  si serviciul nu se mai incadreaza la prestari intracomunitare, motiv pentru care valoarea acestuia nu se mai raporteaza prin declaratia recapitulativa cod 390.      

In situatia in care  beneficiarii sunt persoane neimpozabile stabilite pe teritoriul unui stat tert, firma dvs. considera serviciul neimpozabil in Romania  deoarece este aplicabila exceptia de la regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alineatul 5 litera e), punctul 11 care prevede faptul ca pentru serviciile furnizate pe cale electronica locul prestarii este “locul unde beneficiarul este stabilit sau isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita, daca respectivul beneficiar este o persoana neimpozabila care este stabilita sau isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in afara Comunitatii,…”.

Aduc drept argument si prevederile cuprinse in normele de aplicare la punctul 13 alin. 11 prin care se reglementeaza faptul ca serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (5) lit. e) din Codul fiscal, prestate de o persoana impozabila stabilita in Romania catre un beneficiar persoana neimpozabila care nu este stabilit pe teritoriul Comunitatii, nu au locul in Romania. De asemenea, nu au locul in Romania aceleasi servicii care sunt prestate catre persoane impozabile stabilite in afara Comunitatii, fiind aplicabile prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. In ambele situatii, este suficient ca prestatorul sa faca dovada ca beneficiarul, indiferent de statutul sau, este stabilit in afara Comunitatii. Aceasta conditie se considera indeplinita atunci cand clientul comunica prestatorului adresa sediului activitatii economice, sau a sediului fix, sau, in absenta acestora, a domiciliului stabil sau a resedintei obisnuite, din afara Comunitatii. Prestatorul trebuie sa verifice autenticitatea acestora prin procedurile curente de verificare existente.

Pentru incadrarea serviciilor de internet  la servicii electronice aduc drept argument prevederile cuprinse la:
- punctul 2 alin. 12 din Normele metodologice de aplicare ale art. 8 din Codul fiscal conform caruia un “un site web internet, …reprezinta o combinatie de software si date electronice”;
art. 125^1 denumit “Semnificatia unor termeni si expresii” alineatul 2 punctul 26 conform caruia serviciile furnizate pe cale electronica sunt: furnizarea si conceperea de site-uri informatice, mentenanta la distanta a programelor si echipamentelor, furnizarea de programe informatice - software - si actualizarea acestora, furnizarea de imagini, de texte si de informatii si punerea la dispozitie de baze de date.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016