Tags: somaj tehnic, calitatea de asigurat, sistemul asigurarilor sociale
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate anunta, printr-un comunicat de presa, ca salariatii in somaj tehnic sunt asigurati in sistemul asigurarilor sociale de sanatate.
Astfel, pentru a restabili calitatea de asigurat in sistemul asigurarilor sociale de sanatate pentru angajatii aflati in somaj tehnic, pentru care angajatorii au virat sumele aferente contributiilor la asigurarile sociale de sanatate, CNAS a solicitat Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca datele cuprinse in listele, asumate de reprezentantul legal al angajatorului, depuse potrivit art. XII din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 30/2020, referitoare la persoanele si perioadele in care aceste persoane au fost in somaj tehnic.
In baza acestor informatii oficiale, CNAS a operat in Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) modificarile necesare pentru ca salariatii care s-au aflat in somaj tehnic, dar care nu figurau in baza de date ca persoane asigurate in perioadele in care acestea au beneficiat de indemnizatia prevazuta la alin. (1) al art. XI din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 30/2020, sa isi pastreze calitatea de asigurat, chiar daca aceasta indemnizatie a fost constituita ca obligatie de plata in Declaratia 112 la o data ulterioara, respectiv in luna aprilie 2020 pentru luna martie 2020.
Prin aceasta procedura, a fost restabilita calitatea de asigurat pentru aproximativ 90 de mii de salariati care au fost in somaj tehnic, dar pentru care Declaratia 112 nu a fost completata in conformitate cu reglementarile prevazute in Ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii nr. 1942/979/819/2020. Mai exista insa situatii in care angajatorul a declarat incetarea raporturilor de munca, prin completarea in Declaratia 112 a datei lichidarii raporturilor de munca. In aceste cazuri este necesara depunerea unei declaratii rectificative din care sa rezulte situatia reala a raporturilor de munca. Mentionam ca Declaratiile 112 sunt depuse de angajatori la ANAF, iar datele sunt importate de CNAS in SIUI.
„Persoanele care indeplinesc conditiile legale pentru a beneficia de calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate trebuiau repuse in drepturi. Am gasit o formula care sa ajute la acest demers, respectand reglementarile in vigoare, si multumesc conducerii ANOFM pentru sprijinul acordat. Vom continua sa rezolvam punctual toate situatiile in care persoanele ce indeplinesc conditiile necesare pentru a fi asigurat in sistemul de sanatate sa beneficieze de acest drept. Principala noastra misiune este de a veghea ca drepturile asiguratilor sa fie respectate si vom interveni ori de cate ori va fi nevoie pentru a asigura accesul populatiei la asistenta medicala”, a declarat Adela Cojan, presedintele CNAS.
Pentru a evita astfel de situatii in viitor, angajatorii trebuie sa completeze Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, respectand reglementarile prevazute in Ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii nr. 1942/979/819/2020.
De asemenea, este necesar ca angajatorii care vor beneficia de masurile fiscale aprobate prin OUG nr.99/2020, prin care se creeaza posibilitatea amanarii platii taxelor pana la data de 25 octombrie 2020, sa completeze in Declaratia 112 constituirea lunara a obligatiei de plata, indiferent de data la care va fi efectuata efectiv plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Organizare teambuilding
Intrebare:
Va rog un punct de vedere legat de cheltuielile facute de o societate cu organizarea teambuilding. Cum sunt acestea din punct de vedere impozit pe profit, TVA si din punct de vedere impozit pe venitul salariatilor. In ce conditii aceste cheltuieli nu sunt impozabile la salariat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul TVA al vanzarilor la distanta
Intrebare:
O societate platitoare de tva face import de bunuri din China. In Romania face declaratie vamala de import si achita tva-ul aferent.
Societatea are o platforma online prin care vinde produsele la persoana fizice si juridice din Romania, acum doreste vanzarea produsele respective la persoane fizice din UE. Valoarea produselor este sub 150 euro/bucata, dar pot exista produse care depasesc aceasta vaolare.
Care este regimul din punct de vedere al tva-ului...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Combinari de societati - aspecte fiscale
Intrebare:
Se doreste infiintarea unei firme de tip Holding, dupa cum urmeaza:
1. Holding SRL (CAEN 6421) si sc firma 2 SRL (CAEN 6201/6202), ambele platitoare de impozit pe profit, cu scutirea dividendelor intragrup (Art. 23 lit. a), respectiv cu exceptia de la retinerea la sursa pe dividende intre PJ romane prevazuta in Art. 43(4).
2. Asociati persoane fizice - HOLDING
Mutarea firma initiala SRL sub holding si sa structuram achizitia/ schimbul de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Acordare ajutor pentru tratament medical
Intrebare:
Societatea noastra doreste sa acorde ajutor financiar in doua cazuri, astfel:
a) acoperirea cheltuielilor de tratament oncologic al unui salariat angajat cu 1 ora pe zi;
b) tratamentul medical oncologic al parintelui unui salariat.
Va rugam sa ne spuneti daca avem posibilitate legala pentru decontarea acestor cheltuieli, baza legala pentru deductibilitatea acestora si monografia contabila aferenta.
Multumesc frumos.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<