Tags: somaj tehnic, calitatea de asigurat, sistemul asigurarilor sociale
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate anunta, printr-un comunicat de presa, ca salariatii in somaj tehnic sunt asigurati in sistemul asigurarilor sociale de sanatate.
Astfel, pentru a restabili calitatea de asigurat in sistemul asigurarilor sociale de sanatate pentru angajatii aflati in somaj tehnic, pentru care angajatorii au virat sumele aferente contributiilor la asigurarile sociale de sanatate, CNAS a solicitat Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca datele cuprinse in listele, asumate de reprezentantul legal al angajatorului, depuse potrivit art. XII din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 30/2020, referitoare la persoanele si perioadele in care aceste persoane au fost in somaj tehnic.
In baza acestor informatii oficiale, CNAS a operat in Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) modificarile necesare pentru ca salariatii care s-au aflat in somaj tehnic, dar care nu figurau in baza de date ca persoane asigurate in perioadele in care acestea au beneficiat de indemnizatia prevazuta la alin. (1) al art. XI din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 30/2020, sa isi pastreze calitatea de asigurat, chiar daca aceasta indemnizatie a fost constituita ca obligatie de plata in Declaratia 112 la o data ulterioara, respectiv in luna aprilie 2020 pentru luna martie 2020.
Prin aceasta procedura, a fost restabilita calitatea de asigurat pentru aproximativ 90 de mii de salariati care au fost in somaj tehnic, dar pentru care Declaratia 112 nu a fost completata in conformitate cu reglementarile prevazute in Ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii nr. 1942/979/819/2020. Mai exista insa situatii in care angajatorul a declarat incetarea raporturilor de munca, prin completarea in Declaratia 112 a datei lichidarii raporturilor de munca. In aceste cazuri este necesara depunerea unei declaratii rectificative din care sa rezulte situatia reala a raporturilor de munca. Mentionam ca Declaratiile 112 sunt depuse de angajatori la ANAF, iar datele sunt importate de CNAS in SIUI.
„Persoanele care indeplinesc conditiile legale pentru a beneficia de calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate trebuiau repuse in drepturi. Am gasit o formula care sa ajute la acest demers, respectand reglementarile in vigoare, si multumesc conducerii ANOFM pentru sprijinul acordat. Vom continua sa rezolvam punctual toate situatiile in care persoanele ce indeplinesc conditiile necesare pentru a fi asigurat in sistemul de sanatate sa beneficieze de acest drept. Principala noastra misiune este de a veghea ca drepturile asiguratilor sa fie respectate si vom interveni ori de cate ori va fi nevoie pentru a asigura accesul populatiei la asistenta medicala”, a declarat Adela Cojan, presedintele CNAS.
Pentru a evita astfel de situatii in viitor, angajatorii trebuie sa completeze Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, respectand reglementarile prevazute in Ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii nr. 1942/979/819/2020.
De asemenea, este necesar ca angajatorii care vor beneficia de masurile fiscale aprobate prin OUG nr.99/2020, prin care se creeaza posibilitatea amanarii platii taxelor pana la data de 25 octombrie 2020, sa completeze in Declaratia 112 constituirea lunara a obligatiei de plata, indiferent de data la care va fi efectuata efectiv plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Transfer imobil din patrimoniu de afectatiune in patrimoniu personal. TVA
Intrebare:
In decembrie 2024 pe un PFA s-a cumparat un imobil cu valoare mare 500.000 eur. Acum persoana respectiva vrea sa treaca din patrimoniul de afectatiune al PFA-ului in patrimoniul comunitatii de bunuri al lui si al sotiei. Cum pot face asta, trebuie platit tva (bineinteles pana la 31.07.2025). Fac factura, cum ajung sumele in decontul de tva? Eu as face factura, dar nu stiu daca este bine. Ei au o declaratie notariala cu acest aspect de transfer. Va multumesc.
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Corectie facturi energie electrica
Intrebare:
O societate comerciala a emis in luna iulie facturi pentru energie electrica catre consumatorii finali, cu TVA de 19%. In luna august s-au constatat erori de facturare privind cantitatile, iar societatea doreste sa storneze facturile emise in iulie si sa refactureze corect in august.
Cum trebuie tratate, din punct de vedere al TVA aceste facturi storno?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Monografie vanzare bilete prin intermediul unei platforme
Intrebare:
Suntem un club sportiv platitior de tva ce vindem bilete de intrare la meciurile de fotbal sustinute pe teren propriu online prin intermediul unei platforme: entertix.
Incasarea de la persoanele fizice se face de catre platforma apoi ei vireaza banii catre noi dupa ce ne opresc comisionul aferent, facturat catre noi. Am nevoie sa stiu ce document trebuie emis pentru sumele incasate. Factura? Daca da se fac facturi catre toate persoanele fizice sau catre firma ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Acoperire pierdere fiscala
Intrebare:
Am primit de la ANAF notificare de conformare pentru calculul impozitului pe profit prin declaratia 101. In anul 2024 am avut un profit de 5.000.000 lei, in 2023 o pierdere de 700.000 lei. In declaratia 101 la randul 39 si 39.1 am completat suma de 700.000 (am considerat ca este mai mica decat 70% din 5.000.000 lei). Anaful zice ca la randul 39.1 trebuia sa completez 70% din pierdere, adica 490.000, si imi zice in notificare suma estimata aferenta riscului 34.600 (adica 16% din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<