Tags: somaj tehnic, calitatea de asigurat, sistemul asigurarilor sociale
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate anunta, printr-un comunicat de presa, ca salariatii in somaj tehnic sunt asigurati in sistemul asigurarilor sociale de sanatate.
Astfel, pentru a restabili calitatea de asigurat in sistemul asigurarilor sociale de sanatate pentru angajatii aflati in somaj tehnic, pentru care angajatorii au virat sumele aferente contributiilor la asigurarile sociale de sanatate, CNAS a solicitat Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca datele cuprinse in listele, asumate de reprezentantul legal al angajatorului, depuse potrivit art. XII din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 30/2020, referitoare la persoanele si perioadele in care aceste persoane au fost in somaj tehnic.
In baza acestor informatii oficiale, CNAS a operat in Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) modificarile necesare pentru ca salariatii care s-au aflat in somaj tehnic, dar care nu figurau in baza de date ca persoane asigurate in perioadele in care acestea au beneficiat de indemnizatia prevazuta la alin. (1) al art. XI din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 30/2020, sa isi pastreze calitatea de asigurat, chiar daca aceasta indemnizatie a fost constituita ca obligatie de plata in Declaratia 112 la o data ulterioara, respectiv in luna aprilie 2020 pentru luna martie 2020.
Prin aceasta procedura, a fost restabilita calitatea de asigurat pentru aproximativ 90 de mii de salariati care au fost in somaj tehnic, dar pentru care Declaratia 112 nu a fost completata in conformitate cu reglementarile prevazute in Ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii nr. 1942/979/819/2020. Mai exista insa situatii in care angajatorul a declarat incetarea raporturilor de munca, prin completarea in Declaratia 112 a datei lichidarii raporturilor de munca. In aceste cazuri este necesara depunerea unei declaratii rectificative din care sa rezulte situatia reala a raporturilor de munca. Mentionam ca Declaratiile 112 sunt depuse de angajatori la ANAF, iar datele sunt importate de CNAS in SIUI.
„Persoanele care indeplinesc conditiile legale pentru a beneficia de calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate trebuiau repuse in drepturi. Am gasit o formula care sa ajute la acest demers, respectand reglementarile in vigoare, si multumesc conducerii ANOFM pentru sprijinul acordat. Vom continua sa rezolvam punctual toate situatiile in care persoanele ce indeplinesc conditiile necesare pentru a fi asigurat in sistemul de sanatate sa beneficieze de acest drept. Principala noastra misiune este de a veghea ca drepturile asiguratilor sa fie respectate si vom interveni ori de cate ori va fi nevoie pentru a asigura accesul populatiei la asistenta medicala”, a declarat Adela Cojan, presedintele CNAS.
Pentru a evita astfel de situatii in viitor, angajatorii trebuie sa completeze Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, respectand reglementarile prevazute in Ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii nr. 1942/979/819/2020.
De asemenea, este necesar ca angajatorii care vor beneficia de masurile fiscale aprobate prin OUG nr.99/2020, prin care se creeaza posibilitatea amanarii platii taxelor pana la data de 25 octombrie 2020, sa completeze in Declaratia 112 constituirea lunara a obligatiei de plata, indiferent de data la care va fi efectuata efectiv plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Calcul cost de productie apartamente
Intrebare:
O societate platitoare de tva si profit construieste case de locuit, produse in curs de executie din anul 2021, ce urmeza sa le vanda in anul 2025. Este corect sa inregistram casele la pretul de cost standard ce reiese din calcul in functie de cheltuielile efectuate? Este corect sa calculam diferente de pret cu indicele de inflatie al preturilor la materialele de constructie din anul 2021 si din anul 2025 si calcul diferente de pret ce rezulta din cresterea cursului euro in anul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Trecere la impozit pe profit
Intrebare:
O societate care a fost platitoare de impozit micro in 2024 si a trecut la impozit pe profit din 2025, dintr-o greseala "tehnica" si de neatentie, evident, in formularul de bilant, am declarat atat imp micro si imp pe profit. Corect ar fi fost doar impozit micro pentru anul 2024.
Va rog sa-mi spuneti concret (nu ma trimiteti la OMF-uri) ce pot sa fac si ce repercursiuni pot aparea din cauza acestei greseli.
Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Dividende distribuite, persoana nerezidenta, impozit
Intrebare:
Societatea in cauza are incepand din luna februarie 2024 ca actionari o persoana fizica, cetatean roman care detine 20% din capitalul social si 80% din capital este detinut de un holding cu sediul in Italia. In luna februarie 2024 cetateanul roman a cedat 80% din actiunile sale catre acest holding cu sediul in Italia. Se doreste distribuirea de dividende din profitul anului 2024 catre cei doi asociati. Asociatul roman va primi dividendul net dupa impozitarea cu 10% iar societatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitii servicii non UE. Facturare cheltuieli operationale
Intrebare:
Ma intereseaza sa stiu obligatiile din punct de vedere fiscal (impozite & declaratii).
SRL platitor de TVA si impozit pe profit (asociat unic SRL din Elvetia), factureaza lunar cheltuielile operationale aferente activitatii din Romania la care adaugam o marja de 5%.
De asemenea, achizitioneaza lunar servicii chartgpt, creative cloude (adobe), subscription, servicii de stocare, de organizare pentru salariati, planning. Majoritarea serviciilor sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<