Tags: somaj tehnic, calitatea de asigurat, sistemul asigurarilor sociale
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate anunta, printr-un comunicat de presa, ca salariatii in somaj tehnic sunt asigurati in sistemul asigurarilor sociale de sanatate.
Astfel, pentru a restabili calitatea de asigurat in sistemul asigurarilor sociale de sanatate pentru angajatii aflati in somaj tehnic, pentru care angajatorii au virat sumele aferente contributiilor la asigurarile sociale de sanatate, CNAS a solicitat Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca datele cuprinse in listele, asumate de reprezentantul legal al angajatorului, depuse potrivit art. XII din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 30/2020, referitoare la persoanele si perioadele in care aceste persoane au fost in somaj tehnic.
In baza acestor informatii oficiale, CNAS a operat in Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) modificarile necesare pentru ca salariatii care s-au aflat in somaj tehnic, dar care nu figurau in baza de date ca persoane asigurate in perioadele in care acestea au beneficiat de indemnizatia prevazuta la alin. (1) al art. XI din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 30/2020, sa isi pastreze calitatea de asigurat, chiar daca aceasta indemnizatie a fost constituita ca obligatie de plata in Declaratia 112 la o data ulterioara, respectiv in luna aprilie 2020 pentru luna martie 2020.
Prin aceasta procedura, a fost restabilita calitatea de asigurat pentru aproximativ 90 de mii de salariati care au fost in somaj tehnic, dar pentru care Declaratia 112 nu a fost completata in conformitate cu reglementarile prevazute in Ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii nr. 1942/979/819/2020. Mai exista insa situatii in care angajatorul a declarat incetarea raporturilor de munca, prin completarea in Declaratia 112 a datei lichidarii raporturilor de munca. In aceste cazuri este necesara depunerea unei declaratii rectificative din care sa rezulte situatia reala a raporturilor de munca. Mentionam ca Declaratiile 112 sunt depuse de angajatori la ANAF, iar datele sunt importate de CNAS in SIUI.
„Persoanele care indeplinesc conditiile legale pentru a beneficia de calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate trebuiau repuse in drepturi. Am gasit o formula care sa ajute la acest demers, respectand reglementarile in vigoare, si multumesc conducerii ANOFM pentru sprijinul acordat. Vom continua sa rezolvam punctual toate situatiile in care persoanele ce indeplinesc conditiile necesare pentru a fi asigurat in sistemul de sanatate sa beneficieze de acest drept. Principala noastra misiune este de a veghea ca drepturile asiguratilor sa fie respectate si vom interveni ori de cate ori va fi nevoie pentru a asigura accesul populatiei la asistenta medicala”, a declarat Adela Cojan, presedintele CNAS.
Pentru a evita astfel de situatii in viitor, angajatorii trebuie sa completeze Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, respectand reglementarile prevazute in Ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii nr. 1942/979/819/2020.
De asemenea, este necesar ca angajatorii care vor beneficia de masurile fiscale aprobate prin OUG nr.99/2020, prin care se creeaza posibilitatea amanarii platii taxelor pana la data de 25 octombrie 2020, sa completeze in Declaratia 112 constituirea lunara a obligatiei de plata, indiferent de data la care va fi efectuata efectiv plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intreprinderi legate
Intrebare:
Doi soti detin fiecare cate o societate in care sunt actionari cu 100% din partile sociale, si mai detin in comun o societate fiecare cate 50% din partile sociale. Pentru a determina conditia de aplicare a impozitului pe venitului microintreprinderilor se considera grup doua cate doua sau toate trei?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Popriri din dividende
Intrebare:
Puteti sa ne ajutati intr-o speta legata de poprirea unor venituri din dividende, debitorul persoana fizica, actionar al societatii, asupra caruia s-au infiintat initial o poprire BEJ pentru creante comerciale si ulterior o poprire ANAF pentru creante stabilite de instantele penale?
Veniturile au fost realizate intre cele doua popriri (data comunicarii), dar nu au fost inca distribuite.
De asemenea, trebuie sa mentionez ca virarea sumei catre BEJ nu a fost...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim TVA achizitie intracomunitara de bunuri cumparator persona impozabila
Intrebare:
Firma platitoare de tva trimestrial a facut o achiztie de bunuri de pe platforma EMAG de la un furnizor din Olanda cu cod de tva intracomuntar. Pe factura bucurie apar cu cota de tva din Romania si valoare la tva. Intrebari: 1) cum se inregistreaza aceasta factura in contabilitate - ca si taxare inversa in conditiile in care are tva pe factura? si 2) este obligatorie modificarea perioadei fiscale de la tva trimestrial la TVA lunar? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Corectie nota contabila - valori eronate
Intrebare:
In luna Iulie 2025 societatea a emis o factura catre un partener extern cu taxare inversa in valoare de 24217.87 euro. Dintr-o eroare umana aceasta factura a fost inregistrata la noi in contabilitate cu valoarea de 25074.76 euro. Diferenta intre noi si partener este de 856.89 euro.
Factura de storno nu se poate face pentru ca a fost emisa corect factura catre client in valoare de 24217.87 euro.
Cum se procedeaza in aceasta situatie pentru a corecta eroarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Raspuns la notificare de conformare
Intrebare:
Am primit notificare de conformare Ro e-TVA. La randul 9.1 din decontul firmei noastre, depus pentru luna septembrie, avem stornari de avansuri, cu cota de 19% TVA. In decontul precompletat de ANAF, aceste sume nu sunt cuprinse deloc.
Ce avem de raspuns in acest caz si cum se conlucreaza cu ANAF pentru a clarifica diferenta si a avea aceleasi sume colectate la TVA?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Venituri agricole neimpozabile
Intrebare:
Sunt salariat la o companie, in paralel detin un certificat de producator pentru exploatarea unei suprafete de 0.3 ha arbusti fructiferi. In anul 2024 am obtinut venituri din salarii, dar si venituri in suma de 10000 lei din vanzarea fructelor rezultate. Care sunt obligatiile declarative si de plata catre bugetul de stat pentru activitatea din exploatarea arbustilor?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<