Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA-ul s-a modificat de la 1 ianuarie 2020

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!

Ajustarea TVA in cazul clientilor incerti

de InfoTva.ro

de InfoTva.ro la 28 Ian. 2020 Exclusiv
Tags: clienti incerti, ajustare tva, provizion

In ce situatii se trec facturile de ajustare a bazei in D394 si cand se transmit clientului? Acesta este subiectul tratat de Costin Istrate - senior economist si auditor.

In studiul de caz propus astazi plecam de la urmatoarea situatie:

"O fisma doreste ca la inchiderea anului 2019 sa reanalizeze situatia clientilor incerti si a debitorilor diversi, pentru care s-au constituit provizioane in anii anteriori. Avem urmatoarele situatii:
 
1. Facturi emise in 2005, 2006:
 
a) Societatea respectiva este in functiune, se va reveni cu adresa la executorul judecatoresc;
 
b) Procedura in desfasurare, dar conform Raportului final intocmit de lichidator, nu exista premise de recuperat datoria;
 
PFA: Contributii, taxe, impozite, deduceri
PFA: Contributii, taxe, impozite, deduceri

Vezi detalii

Agenda Fiscala 2020
Agenda Fiscala 2020

Vezi detalii

Prevenirea si combaterea spalarii banilor. Obligatii procedurale si sanctiuni
Prevenirea si combaterea spalarii banilor. Obligatii procedurale si sanctiuni

Vezi detalii

c) Societatea a intrerupt temporar activitatea, din martie 2019;
 
d) Procedura in desfasurare;
 
e) s-a declarat falimentul, cf. hotararii judecatoresti.
 
In nici unul dintre cazurile de mai sus firma nu face ajustare de tva pentru ca nu mai este in perioada de prescriptie, conform Codului de Procedura fiscala. Se pot scoate din evidenta acesti clienti/debitori la 31.12.2019? Cheltuiala din contul 654 va fi deductibila pentru partea acoperita de provizion, adica 100%.?
 
2. Facturi emise in 2009, 2010: societatile sunt radiate din 2013, 2014, 2017, ianuarie 2019. Nu se face ajustare de tva, dar se pot scoate din evidenta acesti clienti/debitori la 31.12.2019?
 
3. Facturi emise in perioda 2017-2018: provizion inregistrat in 31.12.2018 cand s-a deschis procedura de insolventa, 4118=411; 6814=491 deductibila 30%, cf art. 26, lit. c din Codul Fiscal. Conform art. 287 lit d), ajustarea bazei de impozitare se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis intrarea in faliment.
 
Ajustarea 4118=4427 cu suma tva colectata in rosu se poate face la 31.12.2019?
 
Operatiunile 654=4118 si
 
491=7814 venit impozabil 30% se vor face cand se va pronunta inchiderea procedurii de faliment.
 

Raspunsul oferit de specialistul nostru Costin Istrate este urmatorul:

1. Societatea poate scoate din evidenta contabila clientii incerti sau debitorii constituiti, la data de 31.12.2019, insa cheltuiala ce se va inregistra in contul 654 va fi nedeductibila, datorita faptului ca in conformitate cu Codul Fiscal si normele aplicabile, in aplicarea prevederilor art. 26 alin. (1) lit. c) si j) (referitoare la ajustarile pentru deprecierea creantelor), creantele, altele decat creantele asupra clientilor reprezentand sumele datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri etc. vandute, lucrari executate si servicii prestate, sunt cele inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2016, iar facturile au fost emise emise in anii 2005-2006.
 
2. Societatea poate scoate din evidenta contabila clientii incerti sau debitorii constituiti respectivi, la data de 31.12.2019, eventual in baza confirmarilor obtinute de la ONRC cu privire la radierea entitatilor respective.
 
3. Conform Codului Fiscal, baza de impozitare se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. 
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. 
 
Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment.
In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. 
 
Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.

Mai mult, Normele Metodologice ale codului mentionat precizeaza faptul ca in situatiile prevazute mai sus, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii sau dupa facturarea livrarii/prestarii, chiar daca livrarea/prestarea nu a fost efectuata, dar evenimentele prevazute intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului.
 
In cazul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza anularea taxei neexigibile aferente livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii realizate.
 
In consecinta, in cazul in care hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare a fost pronuntata, iar societatea decide eliminarea creantei, va trebui sa emita o factura cu semnul minus, cu suma respectiva si sa o transmita reprezentantului beneficiarului aflat in faliment (eventual lichidatorului judiciar), ajustand astfel si TVA-ul afferent, efectuand totodata si inregistrarile contabile:

491. Ajustari pentru deprecierea creantelor - clienti (P) = 7812. Venituri din provizioane
 
4118. Clienti incerti sau in litigiu (A) =  %        (-)
                                                            7814. Venituri din ajustari pentru deprecierea activelor circulante   (-)
                      4427. TVA colectata (P)                                       (-)
 
Ajustarile bazei de impozitare prevazute la art. 287 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, conform art. 282 alin. (9) din Codul fiscal, se inscriu in cadrul formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata“, in conformitate cu prevederile Ordinului ANAF 2227/2019 si totodata in cadrul Declaratiei 394, cu conditia prealabila a verificarii valabilitatii codului TVA al clientului respectiv.
 
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Autor: InfoTva.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Ajustarea TVA in cazul clientilor incerti":
Rating:

Nota: 4.93 din 5 din 7 voturi





Atentie contabili!
TVA-ul s-a modificat de la 1 ianuarie!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARI Majore privind TVA de la 1 ianuarie 2020"
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]
Atentie contabili!
TVA-ul s-a modificat de la 1 ianuarie!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!

"MODIFICARI Majore privind TVA de la 1 ianuarie 2020"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016