Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In ce priveste impozitarea unor venituri obtinute de nerezidenti, studiul de caz urmator trateaza situatia in care o persoana fizica care nu este cetatean roman, dar care este inregistrata fiscal in Romania, inchiriaza catre un SRL echipamente IT, un autoturism inmatriculat in UE si un apartament situat in UE (punct de lucru).
Contractele sunt pentru anii 2012, 2013 si 2014. In anul 2013 au fost achitate doar garantii conform contractului, iar incepand din 2014 s-a achitat si chiria.
Stabilim cum trebuie tratate din punct de vedere al impozitului pe veniturile din chirii si al contributiei de asigurari de sanatate aceste contracte. Vom vedea daca aceste contracte trebuie declarate pe persoana fizica si impozitele achitate de persoana fizica sau daca se poate face retinere la sursa.
De asemenea, daca se poate face retinere la sursa, vom vedea unde se declara sumele retinute si daca intra sub incidenta contributiei de asigurari de sanatate si contractele pentru 2012 si 2013 avand in vedere ca se achita in 2014.
In plus, vom stabili in ce masura chiria aferenta apartamentului trebuie declarata tot in Romania sau acolo unde este situat apartamentul, precum si ce alte implicatii fiscale mai pot aparea.
Obligatiile fiscale se stabilesc in functie de incadrarea persoanei fizice drept persoana rezidenta sau nerezidenta.
In sensul Codului fiscal, persoana fizica nerezidenta si persoana fizica rezidenta sunt definite la art. 7 alin. (1) pct. 22-23 din Codul fiscal, astfel:
Calendarul contabilului vesel 2026
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
22. persoana fizica nerezidenta - orice persoana fizica care nu este persoana fizica rezidenta;
23. persoana fizica rezidenta - orice persoana fizica ce indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:
a) are domiciliul in Romania;
b) centrul intereselor vitale ale persoanei este amplasat in Romania;
c) este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat;
d) este cetatean roman care lucreaza in strainatate, ca functionar sau angajat al Romaniei intr-un stat strain.
Prin exceptie de la prevederile lit. a)-d), nu este persoana fizica rezidenta un cetatean strain cu statut diplomatic sau consular in Romania, un cetatean strain care este functionar ori angajat al unui organism international si interguvernamental inregistrat in Romania, un cetatean strain care este functionar sau angajat al unui stat strain in Romania si nici membrii familiilor acestora;
In situatia in care persoana fizica este persoana nerezidenta sunt aplicabile prevederile Titlului V din Codul fiscal - " Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania" sau, dupa caz, prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiata intre Romania si statul de rezidenta.
In situatia in care persoana fizica este persoana rezidenta in Romania veniturile din cedarea folosintei bunurilor obtinute de aceasta se impoziteaza conform prevederilor Titlului III din Codul fiscal, Capitolul CAPITOLUL IV - Venituri din cedarea folosintei bunurilor.
Conform art. 62 venitul brut din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendarea bunurilor agricole, reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura stabilite potrivit contractului incheiat intre parti, pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul incasarii acestora. Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal, daca sunt efectuate de cealalta parte contractanta.
In cazul veniturilor obtinute din inchirierea bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza chiriei prevazute in contractul incheiat intre parti pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul incasarii chiriei.
Venitul net din cedarea folosintei bunurilor se stabileste prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.
Contribuabilii care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor pe parcursul unui an, cu exceptia veniturilor din arendare, datoreaza plati anticipate in contul impozitului pe venit catre bugetul de stat, potrivit prevederilor art. 82.
Fac exceptie contribuabilii care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor pentru care chiria prevazuta in contractul incheiat intre parti este stabilita in lei, nu au optat pentru determinarea venitului net in sistem real si la sfarsitul anului anterior nu indeplinesc conditiile pentru calificarea veniturilor in categoria veniturilor din activitati independente pentru care platile anticipate de impozit sunt egale cu impozitul anual datorat, si impozitul este final.
Cu exceptia acestor contribuabili, persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor au obligatia de a depune o declaratie privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului (Formular 200).
Asadar, venitul brut se determina pe baza chiriei prevazute in contractul incheiat intre parti pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul incasarii chiriei.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
PFA in 2023: Care sunt obligatiile fiscale si termenele de plata specifice unei persoane fizice autorizate?Proiect: PFA-urile cu venituri din activitati independente si din drepturi de autor vor plati mai multi bani la contributiile sociale din 2023Completare declaratie unica, pentru veniturile realizate din mai multe surseVenituri din vanzarea obligatiunilor. Obligatii fiscaleDeclaratia Unica in 2023: 4 modificari importante introduse in noul formular prin OG 16/2022 si OG 2/2022Ultimele articole
PFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025Veniturile obtinute din CHIRII sunt venituri impozabile. Ce obligatii fiscale au persoanele fiziceProiect OUG: Va fi introdusa Declaratia Unica precompletata de ANAF. Cine primeste formularulTaxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaArticole similare
Codul fiscal – noi modificariTVA - Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si prestari de serviciiInCHIRIEre teren catre societate straina. Care va fi regimul TVA?4 provocari pentru dezvoltarea unui business mic si cum le faci fata cu succesA fost promulgata legea care prevede amanarea chiriilor in perioada starii de urgentaUltimele articole
InCHIRIErea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Ce se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Regimul fiscal de TVA la inCHIRIErea unui spatiu comercial catre un locatar (persoana juridica) din alt stat membruRegimul de TVA pentru inCHIRIErea in regim Airbnb de catre persoane juridiceArticole similare
Scutiri de TVA si deduceri in caz de sponsorizare. Ce trebuie sa stim daca vrem sa facem astfel de operatiuni!O noua abordare fiscala a taxarii serviciilor constand in lucrari si expertize asupra bunurilor mobile corporale!Se apropie termenul-limita stabilit pentru unele declaratii la 27 ianuarie 2014Amenzi foarte mari prin Operatiunea Scut IV, lansata recent de ANAF. Cine sunt cei vizati?Garda Financiara a incasat in avans TVA in valoare de peste 250.000 de euroUltimele articole
Taxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreVENITurile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Articole similare
MFP: Stimularea investitiilor si antreprenoriatului, precum si asigurarea finantarii organizatiilor non profit, printre cele mai importante puncte ale ordonantei de urgenta adoptate de GuvernLegea nr. 239 din 2025: principalele masuri adoptate de pachetul 2 de masuri fiscaleNoutate! Persoanele fizice pot angaja si plati legal personal pentru activitatile casniceGuvernul a aprobat! Programele IMM Invest, IMM Factor si Subprogramul AgroIMM Invest - Editia 2021 continuaContributiile sociale revin in administrarea ANAF de la 1 iulieUltimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaPrimesti factura pana pe 15 ale lunii urmatoare? Afla cand devine TVA exigibil si in ce luna inregistrezi venitul, ca sa nu platesti penalitatiScutirea de TVA pentru servicii de recuperare medicale: cand se aplica?Reprezentant fiscal TVA in Romania: cine poate fi desemnat, ce obligatii are si cum se intocmeste CONTRACTul de mandatRegimul TVA pentru dobanzile si penalitatile de neindeplinire obligatii CONTRACTualeArticole similare
Certificat de Atestare Fiscala Online: Obtinere, Model si Acte NecesareInregistrarea in scopuri de TVA la depasirea plafonului de scutireOperatiuni din sfera de aplicare a TVA. Care va fi tratamentul fiscal al garantiei?Documente esentiale pentru Asociatiile de ProprietariMasura noua pentru operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a BUNURIlor IndisponibilizateUltimele articole
Taxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Import din China urmat de livrare in UE: cum se recupereaza TVA achitata in vama si cum se evita blocarea lichiditatilorLivrarea BUNURIlor in transe: tratament contabil si fiscal privind TVAAchizitii intracomunitare de BUNURI receptionate dupa prelucrare in alt stat membru UE: care este tratamentul TVA aplicabil in Romania
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



