Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Vom analiza mai jos cazul unei societati A din Romania care efectueaza un import de marfa sub conditia FCA, de la societatea B din Croatia. Transportul marfurilor din Croatia in Romania este efectuat de societatea C din Ungaria. Valoarea transportului este inclusa in calculul valorii in vama si a TVA-ului de platit in vama.
Vom stabili astfel daca serviciul de transport trebuie considerat o prestare de serviciu intracomunitar, avand in vedere ca societatile A si C provin din state membre UE.
Din punct de vedere al TVA locul prestarii acestui serviciu de transport este considerat a fi in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal.
Punctul 13 alin. (13) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal , de care beneficiaza persoane impozabile stabilite in Romania si care sunt prestate de un prestator persoana impozabila care nu este stabilit in Romania, au locul prestarii in Romania, fiind aplicabile cotele de TVA prevazute la art. 140 din Codul fiscal sau, dupa caz, scutirile de TVA prevazute la art. 141, 143, 144 sau 1441 din Codul fiscal.
Atunci cand prestatorul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru, beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania realizeaza o achizitie intracomunitara de servicii care se declara in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal, daca serviciul nu este scutit de taxa. In situatia in care beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania nu este inregistrat in scopuri de taxa, trebuie sa indeplineasca obligatiile specifice de inregistrare pentru achizitii intracomunitare de servicii prevazute la art. 153 sau 1531 din Codul fiscal .
In conformitate cu dispozitiile art. 139 alin. (1) si (2) din legea mentionata, baza de impozitare pentru importul de bunuri este valoarea in vama a bunurilor, stabilita conform legislatiei vamale in vigoare, la care se adauga orice taxe, impozite, comisioane si alte taxe datorate in afara Romaniei, precum si cele datorate ca urmare a importului bunurilor in Romania, cu exceptia taxei pe valoarea adaugata care urmeaza a fi perceputa.
Baza de impozitare cuprinde cheltuielile accesorii, precum comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport si asigurare, care intervin pana la primul loc de destinatie a bunurilor in Romania, in masura in care aceste cheltuieli nu au fost cuprinse in baza de impozitare stabilita conform alin. (1), precum si cele care decurg din transportul catre alt loc de destinatie din Comunitate, in cazul in care locul respectiv este cunoscut la momentul la care intervine faptul generator. Primul loc de destinatie a bunurilor il reprezinta destinatia indicata in documentul de transport sau in orice alt document in baza caruia bunurile sunt importate in Romania ori, in absenta unei astfel de mentiuni, primul loc de descarcare a bunurilor in Romania.

Manual de politici contabile - Stick USB

Cartea Verde a Contabilitatii

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Astfel cum este prevazut la art. 143 alin. (1) lit. d) sunt scutite de TVA prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele prevazute la art. 141, daca acestea sunt direct legate de importul de bunuri si valoarea acestora este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139.
Pentru aplicarea acestei scutiri au fost emise Instructiunile de aplicare a scutirii de TVA pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Codul fiscal aprobate prin OANAF 2421/2007, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit art. 5 al acestor instructiuni, sunt scutite de taxa, potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, legate direct de importul de bunuri, daca valoarea acestora este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139 din Codul fiscal.
Alin. (6) al acestui articol stabileste ca, daca locul serviciilor accesorii transportului si altor prestari de servicii, direct legate de importul de bunuri a caror valoare este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139 din Codul fiscal , este in Romania, scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal se justifica de beneficiarul serviciilor, daca acesta ar fi persoana obligata la plata taxei conform art. 150 din Codul fiscal, in situatia in care operatiunea nu ar fi scutita, cu urmatoarele documente:
a) factura emisa de prestator;
b) contractul incheiat cu prestatorul;
c) documentele din care sa rezulte ca serviciile respective sunt accesorii transportului bunurilor importate sau sunt aferente importului de bunuri in Comunitate si ca valoarea serviciilor este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate.
Daca beneficiarul nu poate justifica scutirea de taxa, operatiunile vor fi considerate taxabile. In cazul in care sunt achizitii intracomunitare de servicii, vor fi aplicate prevederile specifice de declarare a acestor operatiuni.
Exemplu: A factureaza catre B descarcarea bunurilor din camion efectuata in Italia. Bunurile au fost transportate din Elvetia in Italia. A este o persoana impozabila stabilita in Franta, iar B este o persoana impozabila stabilita in Romania. Locul serviciului de descarcare direct legat de importul de bunuri este in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal , cu toate ca locul importului este in Italia.
Fiind un serviciu accesoriu unui import de bunuri, beneficiarul B va justifica scutirea de taxa, deoarece prestatorul A nu este o persoana impozabila stabilita in Romania si beneficiarul ar fi avut obligatia platii taxei conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal , daca operatiunea nu ar fi fost scutita de taxa. Desi operatiunea reprezinta o achizitie intracomunitara de servicii, B nu ar avea obligatia sa inscrie aceasta operatiune in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal, daca ar justifica scutirea de taxa.
In cazul prezentat situatia este urmatoarea:
- locul prestarii serviciului de transport din Croatia in Romania este considerat a fi in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal.
- pentru acest serviciu achizitionat persoana obligata la plata TVA in Romania este societatea A din Romania, daca societatea C din Ungaria nu este stabilita pe teritoriul Romaniei sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei (Codul fiscal , art. 150 alin. (2)).
- societatea A justifica scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal cu urmatoarele documente:
a) factura emisa de prestator;
b) contractul incheiat cu prestatorul;
c) documentele din care sa rezulte ca serviciile respective sunt accesorii transportului bunurilor importate sau sunt aferente importului de bunuri in Comunitate si ca valoarea serviciilor este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate.
- daca justifica scutirea de TVA cu documentele mai sus mentionate, desi operatiunea reprezinta o achizitie intracomunitara de servicii intracomunitare, societatea A nu are obligatia sa inscrie aceasta operatiune in Formularul 390 intrucat aceste servicii sunt scutite de TVA in Romania, statul membru in care sunt impozabile,
- daca societatea A din Romania nu poate justifica scutirea de taxa, operatiunea va fi considerata taxabila. Fiind o achizitie intracomunitara de servicii care nu sunt scutite de TVA in Romania, statul membru in care sunt impozabile, societatea A va raporta aceste servicii in Formularul 390.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
TVA - Regimul special pentru agentiile de turismSemestrul sau anul calendaristic pot fi utilizate drept perioade fiscaleOmisiune raportare servicii intracomunitare achizitionateColectam TVA pentru marfa degradata calitativ? Va oferim solutiaCand poate fi anulata din oficiu inscrierea in Registrul Operatorilor IntracomunitariUltimele articole
Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru transportul de persoaneMajorare cota TVA. Cum sa procedati cu facturile emise INAINTE si incasate DUPA 1 august 2025Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Trebuie ajustata TVA la stocuri?Majorare TVA in HoReCa: Ce cote TVA se aplica de la 1 august 2025Majorare TVA la locuinte. Cota TVA pentru apartamente livrate dupa 1 august 2025Articole similare
Decontare servicii turistice pentru salariati. Implicatii fiscale (impozit pe profit, TVA)Cum se inregistreaza in contabilitate diferentele de curs valutar?Cand facturati cu TVA serviciile de TRANSPORT intracomunitar?Studiu de caz: Obligatia importatorului la plata TVA si a taxelor vamaleInspectorii ANAF au acordat in luna iulie 2023 amenzi de peste 3 milioane de lei in cadrul unor actiuni antifraudaUltimele articole
Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru TRANSPORTul de persoaneTollRo. Noua taxa de drum pentru TRANSPORTatori, cu aplicabilitate din 2026Cod UIT ANAF: 3 lucruri esentiale de stiut la achizitii de bunuriE-TRANSPORT vs E-TVA: Cum gestionam neconcordanteleE-TRANSPORT. Bunurile primite prin curier trebuie declarate in E-TRANSPORT?Articole similare
IMPORT BUNURI in regim de consignatie. Regim TVARegim fiscal TVA pentru importul de bunuriStudiu de caz: Import de bunuriImporturi de bunuri dintr-un stat non-UE. Tratament fiscal TVABaza de impozitare 2012. Norme actualeUltimele articole
IMPORT BUNURI prin curier. ONG neplatitor de TVA. Obligatii declarativeImport cu certificat de amanare la plata a TVA in vama. Ce pasi trebuie urmati?Achizitie intracomunitara a bunurilor din import. Regim fiscal TVAInregistrare in scopuri de TVA: Conditii pentru sucursale din Romania care fac import de bunuri din state non-UEImport soft pe hardisk. Conditia de livrare DDP. Tratament fiscal TVAArticole similare
Obligatii privind TVA cu privire la avansurile incasate pentru exporturiArticole similare
Infiintarea grupului fiscal unic. Normele actuale din 2013Reamintim: Calendarul principalelor obligatii fiscale cu termen in luna martie 2011Cum pot fi emise facturile in cazul livrarilor de bunuri si care este tratamentul TVATVA. Transport intracomunitarVineri, 6 septembrie a.c. inclusiv, termen pentru Declaratia 092Ultimele articole
ACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Cand si cum se face trecerea la TVA lunarACHIZITIE INTRACOMUNITARA. 4 obligatii care NU le revin firmelor neplatitoare de TVAComert cu masini second-hand. Regimul TVA si o MONOGRAFIE contabila utilaACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaAchizitii intracomunitare: Cand este necesar codul de TVA si cum sa il obtii
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"