Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom analiza mai jos cazul unei societati A din Romania care efectueaza un import de marfa sub conditia FCA, de la societatea B din Croatia. Transportul marfurilor din Croatia in Romania este efectuat de societatea C din Ungaria. Valoarea transportului este inclusa in calculul valorii in vama si a TVA-ului de platit in vama.
Vom stabili astfel daca serviciul de transport trebuie considerat o prestare de serviciu intracomunitar, avand in vedere ca societatile A si C provin din state membre UE.
Din punct de vedere al TVA locul prestarii acestui serviciu de transport este considerat a fi in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal.
Punctul 13 alin. (13) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal , de care beneficiaza persoane impozabile stabilite in Romania si care sunt prestate de un prestator persoana impozabila care nu este stabilit in Romania, au locul prestarii in Romania, fiind aplicabile cotele de TVA prevazute la art. 140 din Codul fiscal sau, dupa caz, scutirile de TVA prevazute la art. 141, 143, 144 sau 1441 din Codul fiscal.
Atunci cand prestatorul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru, beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania realizeaza o achizitie intracomunitara de servicii care se declara in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal, daca serviciul nu este scutit de taxa. In situatia in care beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania nu este inregistrat in scopuri de taxa, trebuie sa indeplineasca obligatiile specifice de inregistrare pentru achizitii intracomunitare de servicii prevazute la art. 153 sau 1531 din Codul fiscal .
In conformitate cu dispozitiile art. 139 alin. (1) si (2) din legea mentionata, baza de impozitare pentru importul de bunuri este valoarea in vama a bunurilor, stabilita conform legislatiei vamale in vigoare, la care se adauga orice taxe, impozite, comisioane si alte taxe datorate in afara Romaniei, precum si cele datorate ca urmare a importului bunurilor in Romania, cu exceptia taxei pe valoarea adaugata care urmeaza a fi perceputa.
Baza de impozitare cuprinde cheltuielile accesorii, precum comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport si asigurare, care intervin pana la primul loc de destinatie a bunurilor in Romania, in masura in care aceste cheltuieli nu au fost cuprinse in baza de impozitare stabilita conform alin. (1), precum si cele care decurg din transportul catre alt loc de destinatie din Comunitate, in cazul in care locul respectiv este cunoscut la momentul la care intervine faptul generator. Primul loc de destinatie a bunurilor il reprezinta destinatia indicata in documentul de transport sau in orice alt document in baza caruia bunurile sunt importate in Romania ori, in absenta unei astfel de mentiuni, primul loc de descarcare a bunurilor in Romania.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Astfel cum este prevazut la art. 143 alin. (1) lit. d) sunt scutite de TVA prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele prevazute la art. 141, daca acestea sunt direct legate de importul de bunuri si valoarea acestora este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139.
Pentru aplicarea acestei scutiri au fost emise Instructiunile de aplicare a scutirii de TVA pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Codul fiscal aprobate prin OANAF 2421/2007, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit art. 5 al acestor instructiuni, sunt scutite de taxa, potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, legate direct de importul de bunuri, daca valoarea acestora este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139 din Codul fiscal.
Alin. (6) al acestui articol stabileste ca, daca locul serviciilor accesorii transportului si altor prestari de servicii, direct legate de importul de bunuri a caror valoare este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139 din Codul fiscal , este in Romania, scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal se justifica de beneficiarul serviciilor, daca acesta ar fi persoana obligata la plata taxei conform art. 150 din Codul fiscal, in situatia in care operatiunea nu ar fi scutita, cu urmatoarele documente:
a) factura emisa de prestator;
b) contractul incheiat cu prestatorul;
c) documentele din care sa rezulte ca serviciile respective sunt accesorii transportului bunurilor importate sau sunt aferente importului de bunuri in Comunitate si ca valoarea serviciilor este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate.
Daca beneficiarul nu poate justifica scutirea de taxa, operatiunile vor fi considerate taxabile. In cazul in care sunt achizitii intracomunitare de servicii, vor fi aplicate prevederile specifice de declarare a acestor operatiuni.
Exemplu: A factureaza catre B descarcarea bunurilor din camion efectuata in Italia. Bunurile au fost transportate din Elvetia in Italia. A este o persoana impozabila stabilita in Franta, iar B este o persoana impozabila stabilita in Romania. Locul serviciului de descarcare direct legat de importul de bunuri este in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal , cu toate ca locul importului este in Italia.
Fiind un serviciu accesoriu unui import de bunuri, beneficiarul B va justifica scutirea de taxa, deoarece prestatorul A nu este o persoana impozabila stabilita in Romania si beneficiarul ar fi avut obligatia platii taxei conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal , daca operatiunea nu ar fi fost scutita de taxa. Desi operatiunea reprezinta o achizitie intracomunitara de servicii, B nu ar avea obligatia sa inscrie aceasta operatiune in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal, daca ar justifica scutirea de taxa.
In cazul prezentat situatia este urmatoarea:
- locul prestarii serviciului de transport din Croatia in Romania este considerat a fi in Romania, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal.
- pentru acest serviciu achizitionat persoana obligata la plata TVA in Romania este societatea A din Romania, daca societatea C din Ungaria nu este stabilita pe teritoriul Romaniei sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei (Codul fiscal , art. 150 alin. (2)).
- societatea A justifica scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal cu urmatoarele documente:
a) factura emisa de prestator;
b) contractul incheiat cu prestatorul;
c) documentele din care sa rezulte ca serviciile respective sunt accesorii transportului bunurilor importate sau sunt aferente importului de bunuri in Comunitate si ca valoarea serviciilor este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate.
- daca justifica scutirea de TVA cu documentele mai sus mentionate, desi operatiunea reprezinta o achizitie intracomunitara de servicii intracomunitare, societatea A nu are obligatia sa inscrie aceasta operatiune in Formularul 390 intrucat aceste servicii sunt scutite de TVA in Romania, statul membru in care sunt impozabile,
- daca societatea A din Romania nu poate justifica scutirea de taxa, operatiunea va fi considerata taxabila. Fiind o achizitie intracomunitara de servicii care nu sunt scutite de TVA in Romania, statul membru in care sunt impozabile, societatea A va raporta aceste servicii in Formularul 390.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Agentia Nationala de Administrare Fiscala ramburseaza TVA in luna martie in valoare de peste 1.000 milioane de leiTabel comparativ: Modificari aduse impozitului si contributiilor sociale obligatorii. OUG 88 din 2013Noua procedura de primire a cererilor de rambursare a TVAO noua conceptie asupra formularelor financiar-contabileNerezidenti. CASS pentru venituri din chirii si investitii. Ce implicatii fiscale exista?Ultimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVARegim special de scutire TVA pentru intreprinderile miciArticole similare
Cheltuieli deductibile. Cum facem inregistrarea unor costuri de protocol si de amenajare?Documentar fiscal: Evidenta operatiunilor cu TVAIn ce conditii se exercita dreptul de deducere TVATVA - Inregistrare in contabilitate a operatiunilor realizate de agentiile de turism turoperatoareRecuperarea TVA pentru achizitii din afara Romaniei. Cum procedam?Ultimele articole
Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESE-TRANSPORT: Care sunt principalele noutati aduse de OUG 129/2024Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TRANSPORTControale ITM la TRANSPORTatori in luna noiembrie 2024. Ce sanctiuni au fost aplicateArticole similare
Import soft pe hardisk. Conditia de livrare DDP. Tratament fiscal TVAAchizitie intracomunitara a bunurilor din import. Regim fiscal TVACe e nou din 2013 privind plata TVA la bugetul de statIMPORT BUNURI. Obligatii declarative. Regim TVARegim TVA import urmat de o livrare intracomunitaraUltimele articole
Regim fiscal TVA pentru importul de bunuriIMPORT BUNURI prin curier. ONG neplatitor de TVA. Obligatii declarativeImport cu certificat de amanare la plata a TVA in vama. Ce pasi trebuie urmati?Inregistrare in scopuri de TVA: Conditii pentru sucursale din Romania care fac import de bunuri din state non-UEImporturi de bunuri dintr-un stat non-UE. Tratament fiscal TVAArticole similare
Obligatii privind TVA cu privire la avansurile incasate pentru exporturiArticole similare
Lista declaratii fiscale. Ce termene exista in luna martie 2016?ANAF a publicat proiectul pentru actualizarea procedurii de modificare a vectorului fiscalGrup fiscal unic. Cum se recupereaza TVA-ul?Vanzare produse ambalate: Cum se calculeaza taxa de mediu si cand se declara?Antrepozitul de TVAUltimele articole
Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Doua situatii in care se poate modifica perioada fiscala pentru TVA de la trimestru la lunaOperatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiCalendar ANAF: Declaratii scadente in 7 octombrie 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"