Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Inregistrarea in ROI. Ce etape urmam si ce documente se depun?

de InfoTva.ro la 23 Oct. 2012 Exclusiv
Tags: directiva 112, opanaf 1400/2012, codul de procedura fiscala, registrul operatorilor intracomunitari, legea 500/2002

Vom analiza, prin cele ce urmeaza, situatia unei societati platitoare de TVA trimestrial, care incheie un contract cadru in 27.03.2012 cu o firma din Germania (livrari UE de servicii) pentru consultanta in domeniul energetic. Prima factura o va emite in data de 01.11.2012. De asemenea are semnat si un contract de consultanta in 28.09.12 cu o firma din Canada (export de servicii). Vom urmari astfel care sunt etapele de urmat si declaratiile care se vor depune obligatoriu pentru inregistrarea in ROI. De asemenea, vom stabili daca in cazul exportului de servicii se va emite factura in dolari si in lei si daca este necesara scoaterea EORI.

Raspuns:

Pentru aceste servicii, contractate cu partenerul din Germania, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni, societatea din Romania are obligatia sa se inregistreze in Registrul operatorilor intracomunitari in conditiile specificate la art. 158^2 din Codul Fiscal .

Pasii, declaratiile si documentele ce se depun in scopul inregistrarii in ROI sunt urmatoarele:

In vederea inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari contribuabilii trebuie sa depuna la organul fiscalcompetent formularul (095) “Cerere de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari”.

In situatia in care se solicita inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari a unei societati comerciale reglementate de Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata,cu modificarile si completarile ulterioare, cererea de inregistrare se depune insotita de urmatoarele documente:

a) certificatele de cazier judiciar eliberate de autoritatile competente din Romania ale administratorilor (nu si al asociatilor), in cazul societatilor pe actiuni, inclusiv al celor in comandita pe actiuni;
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri

Vezi detalii

Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!

Vezi detalii

Agricultura. Noutati fiscal-contabile
Agricultura. Noutati fiscal-contabile

Vezi detalii



Important! In cazul persoanelor impozabile care au sediul activitatii economice in Romania, prin asociati si administratori se intelege numai asociatii si administratorii societatilor comerciale reglementate de Legea 31/1990 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

b) certificatele de cazier judiciar eliberate de autoritatile competente din Romania ale administratorilor si ale asociatilor care detin minimum 5% din capitalul social al societatii, in cazul celorlalte forme de societati comerciale;

In aceasta situatie formularul 095 va fi insotit de certificatul constatator emis de Oficiul Registrului Comertului din care sa rezulte repartizarea capitalului social intre asociati, valabil la data depunerii cererii.

c) documentele de mai jos, dupa caz:

    (1) In cazul in care in certificatele de cazier judiciar este inscrisa punerea in miscare a actiunii penale fata de oricare dintre asociati sau administratori, contribuabilii trebuie saprezinte documente eliberate de organele de urmarire penala, din care sarezulte daca actiunea penala este sau nu este in legatura cu operatiunile prevazute la art. 158^2 alin. (1) din Codul fiscal .
    (2) In cazul in care in certificatele de cazier judiciar este inscrisa punerea in miscare a actiunii penale fata de oricare dintre asociati sau administratori si s-a dispus trimiterea in judecata, contribuabilii trebuie sa prezinte documente eliberate de organele competente, din care sa rezulte daca actiunea penala este sau nu este in legatura cu operatiunile prevazute la art. 158^2 alin. (1) din Codul fiscal .
    (3) In cazul in care in certificatele de cazier judiciar sunt inscrise infractiuni si/sau alte date, contribuabilul va prezenta copiile legalizate ale hotararilor judecatoresti prin care au fost stabilite respectivele infractiuni si/sau alte documente eliberate de organele competente, precum si documentul emis de serviciul/compartimentul juridic din cadrul directiei generale a finantelor publice coordonatoare a organului fiscal competent sau, dupa caz, din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in cazul marilor contribuabili, din care sa rezulte daca infractiunea este sau nu in legatura cu operatiunile prevazute la art. 158^2 alin. (1) din Codul fiscal

d) certificatul constatator emis de oficiul registrului comertului din care sa rezulte repartizarea capitalului social intre asociati, valabil la data depunerii cererii.

EXCEPTIE: nu au obligatia prezentarii cazierului judiciar in vederea inscrierii in Registrul Operatorilor Intracomunitari institutiile publice, astfel cum sunt prevazute de Legea 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte persoane impozabile stabilite sau nestabilite in Romania, care nu sunt constituite in baza Legii 31/1990 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

ATENTIE: Contribuabilii au obligatia ca, in termen de 30 de zile de la data modificarii listei asociatilor si/sau administratorilor, sa anunte organul fiscal, prin depunerea unei noi anexe la cererea de inregistrare, insotita de cazierul judiciar al noilor asociatisi/sau administratori si de documentele mentionate mai sus, daca este cazul.

Cererea de inregistrare in Registrul Operatorilor Intracomunitari se depune la registratura organului fiscal competent sau prin posta, cu confirmare de primire.

Pentru contribuabilii inregistrati deja in scopuri de TVA si care solicita inscrierea in Registrul Operatorilor Intracomunitari, procedura de aprobare/respingere a cererii de inscriere se aplica de indata de catre organul fiscal competent.

Inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari produce efecte incepand cu data comunicarii deciziei privind inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari, potrivit art. 45 din Codul de procedura fiscala

Impotriva deciziei de respingere a cererii de inscriere in Registrul operatorilor intracomunitari contribuabilul poate formula contestatie la organul fiscal emitent, in termen de 30 de zile de la data comunicarii, in conformitate cu dispozitiile art. 207 alin. (1) si art. 209 alin. (2) din Codul de procedura fiscala .

De la data inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari, contribuabilii au cod valabil de TVA pentru operatiunile intracomunitare prevazute la art. 158^2 alin. (1) din Codul fiscal .

De retinut! Persoanele care nu figureaza in Registrul Operatorilor Intracomunitari nu au un cod valabil de TVA pentru operatiuni intracomunitare, chiar daca acestea sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 si 153 indice 1 din CF. Incepand cu data de 1 august 2010, pentru realizarea schimbului de informatii in domeniul taxei pe valoarea adaugata cu statele membre ale Uniunii Europene, sunt utilizate informatiile din Registrul Operatorilor Intracomunitari.

si unde ar trebui declarat acest contract?

Nu exista obligativitatea inregistrarii la organul fiscal a acestor contracte (nici cu partenerul din Germania si nici cu cel din Canada). Aceasta obligatie este prevazuta de OPANAF 1400/2012 privind procedura de inregistrare a contractelor/documentelor incheiate intre persoane juridice romane, persoane fizice rezidente, precum si sediile permanente din Romania apartinand persoanelor juridice straine si persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente, ale carui principale prevederi le prezentam in articolul de mai jos.

Potrivit ordinului mentionat mai sus, persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum si sediile permanente din Romania apartinand persoanelor juridice straine au obligatia sa inregistreze contractele/documentele incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente care executa pe teritoriul Romaniei prestari de servicii de natura lucrarilor de constructii, de montaj, activitatilor de supraveghere, activitatilor de consultanta, de asistenta tehnica si a oricaror altor servicii prestate in Romania, care genereaza venituri impozabile.

Pentru Factura externa in eur , trebuie emisa si factura fiscala cu numar intern in lei ?
In cazul exportului de servicii emitem factura in dolari si in lei si cum procedam cu declararea la fisc a contractului?

In conformitate cu art. 155 din Codul Fiscal trebuie emisa factura fiscala si trebuie sa aiba continutul minimal obligatoriu de informatii reglementat de acest articol.

In ceea ce priveste valuta de intocmire se specifica doar indicarea cotei de taxa aplicate si a sumei taxei colectate, exprimate in lei, in functie de cotele taxei, dar in speta de fata nu este cazul.

Totusi in speta de fata sunt aplicabile prevederile art. 155 alin. 5, lit k) in cazul in care nu se datoreazataxa, trimiterea la dispozitiile aplicabile din prezentul titlu sau din Directiva 112 sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca livrarea de bunuri sau prestarea de servicii face obiectul unei scutiri sau a procedurii de taxare inversa.

Este necesara scoaterea EORI?

Nu este necesara scoaterea din ROI.
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Inregistrarea in ROI. Ce etape urmam si ce documente se depun?":
Rating:

Nota: 4.17 din 5 din 3 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016