Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
PREVEDERI GENERALE DIN CODUL FISCAL modificate prin Legea nr.187 din 2015 intrate in vigoare incepand cu data de 10 iulie 2015
1. Modificarea definitiei unor termeni din Codul fiscal
Eliminarea criteriilor privind reconsiderarea unei activitati ca fiind dependenta
Noile reglementari aduse prin Legea nr.187/2015 mentin definitia data activitatii dependente, ca fiind orice activitate desfasurata de o persoana fizica intr-o relatie de angajare, dar abroga prevederile art. 7 alin. 1) pct. 2.1 si 2.2 din vechile reglementari referitoare la reconsiderarea unei activitati ca fiind dependenta.
in vechile reglementari se stabileau anumite criterii in baza carora o activitate putea fi reconsiderata ca dependenta, caz in care se recalculau si virau impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, fiind datorate solidar de catre platitorul și beneficiarul de venit. in acest caz se aplicau regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.
Redefinirea activitatii independente
(Art. 7 alin. (1) pct. 4 Cod fiscal (modificat prin Legea nr. 187/2015) )
Daca in vechile reglementari se definea activitatea independenta ca fiind orice activitate desfasurata cu regularitate de catre o persoana fizica, alta decat o activitate dependenta, Legea nr.185/2015 stabileste anumite criterii in baza carora se stabileste caracterul independent al unei activitati.
Astfel, se defineste activitatea independenta – ca fiind orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele criterii:
- persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
- persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
- riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
- activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
- activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
- persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
- persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
Modificarea unor reguli speciale de aplicare a Codului fiscal
La art.11 alin.1) din vechile reglementari se prevedea faptul ca la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe, autoritatile fiscale puteau sa nu ia in considerare o tranzactie care nu avea un scop economic sau puteau reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. in cazul in care tranzactiile sau o serie de tranzactii erau calificate ca fiind artificiale, ele nu erau considerate ca
facand parte din domeniul de aplicare al conventiilor de evitare a dublei impuneri.
Prin tranzactii artificiale se intelegeau tranzactiile sau seriile de tranzactii care nu aveau un continut economic si care nu puteau fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar fi putut fi acordate.
Noile reglementari prevad ca, la stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau unei contributii sociale obligatorii, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia, sau pot reincadra forma unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii.
Organul fiscal este obligat sa motiveze in fapt decizia de impunere emisa ca urmare a neluarii in considerare a unei tranzactii sau, dupa caz, ca urmare a reincadrarii formei unei tranzactii, prin indicarea elementelor relevante in legatura cu scopul si continutul tranzactiei ce face obiectul neluarii in considerare/reincadrarii, precum si a tuturor mijloacelor de proba avute in vedere pentru aceasta.
Totodata, se precizeaza ca procedura de aplicare a prevederilor anterioare se stabileste prin ordin al presedintelui ANAF.
Art. 127 alin. (4)-(6) Cod fiscal (modificat prin Legea 187/2015)
Sursa: Finante Neamt
Autor: InfoTva.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Finantele analizeaza punctual Codul fiscal dupa Legea 187/2015":
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Vectorul fiscal modificat de impozitul pe venitAnexa nr. 1 la norme Modelul declaratiei pe propria raspundereCe declaratii fiscale au termen in luna octombrie 2016?Studiu de caz: Achizitia intracomunitara in cazul actualizarii unor licenteANAF propune Formularul 086 pentru plata defalcata a TVAUltimele articole
Teambuilding. Tratament fiscal al cheltuielilor legate de desfasurarea evenimentuluiObligatii si documente necesare privind delegarea in strainatate a angajatilorVenituri din dividende. Ce obligatii fiscale au persoanele fizice in acest caz?Reguli privind stabilirea venitului net anual din activitati independenteCum se completeaza formularul D101 in cazul unor bonificatii. Determinarea rezultatului fiscal
Mai multe articole despre codul fiscal
Articole similare
PFA si salariat. In ce conditii se poate emite factura de prestari servicii?Normele de aplicare a modificarilor la Codul fiscal, publicate in Monitorul Oficial
Mai multe articole despre reconsiderarea unei activitati
Articole similare
Nerezident obtine venituri in calitate de PFA. Care sunt aspectele fiscale de care vom tine cont?Modificarea OMFP 103/2016 - justificarea scutirilor de TVA (propunere CCF)TVA platit si de persoanele fiziceActivitate economica persoana fizica. Obligatia inregistrarii in scopuri de TVAInregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor fiziceUltimele articole
Parintii pot beneficia de un stimulent de reinsertie de 1.500 lei daca se intorc la munca pana la implinirea varstei de 6 luni a copiluluiTOT ce trebuie sa stii despre PFA/II/IF in 2021. Taxe, impozite, deduceriLichidare II. Aspecte privind TVA si impozit pe venitDobanda credit pentru investitii imobiliare. Se calculeaza impozit pe profit?Platforma de administrare a training-urilor - Un instrument de imputernicire a angajatilor si Training Managerilor
Mai multe articole despre dependenta
Articole similare
Plata efectuata catre asociat. Ce aspecte contabile si fiscale sunt relevante?Cum procedam la impozitarea penalitatilor platite unui nerezident?Tranzactii cu persoane afiliate. Ce obligatii avem privind dosarul preturilor de transfer?Buletin informativ: Acte normative importante in dezbatere publicaCheltuielile de management si consultanta: vor mai face obiectul controalelor ANAF in 2017?Ultimele articole
Servicii de management si consultanta. Ce tratament fiscal se aplica facturii? Ce taxe se platesc?Tabel comparativ: Modificari aduse de Legea 187/2015Fiscul ar putea considera unele tranzactii ca artificiale. Ce se modifica?Vanzarea terenurilor construibile catre persoane afiliate la valoarea contabilaCifra de afaceri pe alt cod CAEN. Ce consecinte exista pentru societate?
Mai multe articole despre tranzactii artificiale

Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARI Majore privind TVA. 5 studii de caz + explicatii detaliate"