Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
PREVEDERI GENERALE DIN CODUL FISCAL modificate prin Legea nr.187 din 2015 intrate in vigoare incepand cu data de 10 iulie 2015
1. Modificarea definitiei unor termeni din Codul fiscal
Eliminarea criteriilor privind reconsiderarea unei activitati ca fiind dependenta
Noile reglementari aduse prin Legea nr.187/2015 mentin definitia data activitatii dependente, ca fiind orice activitate desfasurata de o persoana fizica intr-o relatie de angajare, dar abroga prevederile art. 7 alin. 1) pct. 2.1 si 2.2 din vechile reglementari referitoare la reconsiderarea unei activitati ca fiind dependenta.
in vechile reglementari se stabileau anumite criterii in baza carora o activitate putea fi reconsiderata ca dependenta, caz in care se recalculau si virau impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, fiind datorate solidar de catre platitorul și beneficiarul de venit. in acest caz se aplicau regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.
Redefinirea activitatii independente
(Art. 7 alin. (1) pct. 4 Cod fiscal (modificat prin Legea nr. 187/2015) )
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Daca in vechile reglementari se definea activitatea independenta ca fiind orice activitate desfasurata cu regularitate de catre o persoana fizica, alta decat o activitate dependenta, Legea nr.185/2015 stabileste anumite criterii in baza carora se stabileste caracterul independent al unei activitati.
Astfel, se defineste activitatea independenta – ca fiind orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele criterii:
- persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
- persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
- riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
- activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
- activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
- persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
- persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
Modificarea unor reguli speciale de aplicare a Codului fiscal
La art.11 alin.1) din vechile reglementari se prevedea faptul ca la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe, autoritatile fiscale puteau sa nu ia in considerare o tranzactie care nu avea un scop economic sau puteau reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. in cazul in care tranzactiile sau o serie de tranzactii erau calificate ca fiind artificiale, ele nu erau considerate ca
facand parte din domeniul de aplicare al conventiilor de evitare a dublei impuneri.
Prin tranzactii artificiale se intelegeau tranzactiile sau seriile de tranzactii care nu aveau un continut economic si care nu puteau fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar fi putut fi acordate.
Noile reglementari prevad ca, la stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau unei contributii sociale obligatorii, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia, sau pot reincadra forma unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii.
Organul fiscal este obligat sa motiveze in fapt decizia de impunere emisa ca urmare a neluarii in considerare a unei tranzactii sau, dupa caz, ca urmare a reincadrarii formei unei tranzactii, prin indicarea elementelor relevante in legatura cu scopul si continutul tranzactiei ce face obiectul neluarii in considerare/reincadrarii, precum si a tuturor mijloacelor de proba avute in vedere pentru aceasta.
Totodata, se precizeaza ca procedura de aplicare a prevederilor anterioare se stabileste prin ordin al presedintelui ANAF.
Art. 127 alin. (4)-(6) Cod fiscal (modificat prin Legea 187/2015)
Sursa: Finante Neamt
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Garantii de buna executie, inregistrare in jurnal de cumparari si in decontul de TVAImpunerea veniturilor din comisioanele obtinute de nerezidenti. Ce impozite se retin?Noutati legislatie Fiscala 15-19 decembrie 2008 - Monitorul OficialANAF: Declaratii fiscale cu termen in luna noiembrie 2015Venituri din penalitati si cheltuieli de judecata. Obligatii fiscale TVA si impozit pe venitUltimele articole
OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiHG 1393/2024. 4 modificari importante aduse impozitului MICROArticole similare
Normele de aplicare a modificarilor la Codul fiscal, publicate in Monitorul OficialPFA si salariat. In ce conditii se poate emite factura de prestari servicii?Articole similare
PFA in IT, servicii prestate din alt stat: ce declaratii trebuie intocmite si termenul de depunereNoutati Legislatie Fiscala 13-17 aprilie 2009 - Monitorul OficialOpinia Consiliului fiscal cu privire la transferul contributiilor catre salariat din 2018Tratamentul fiscal al serviciilor electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau de televiziuneDeclaratia 200 cu termen-limita la 25 mai 2015 poate fi depusa si onlineUltimele articole
Obligativitate SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Va mai exista perioada de gratie de la sanctiuni?PFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiPFA. Impozite si contributii aferente anului 2023Persoane care obtin venituri din dividende si chirii. CAS, CASS si regim TVA in 2024Firme care primesc imprumuturi de la persoane fizice. Cum se stabileste dobandaArticole similare
Buletin informativ: Acte normative importante in dezbatere publicaTranzactii cu persoane afiliate. Ce obligatii avem privind dosarul preturilor de transfer?Vanzarea terenurilor construibile catre persoane afiliate la valoarea contabilaFiscul ar putea considera unele tranzactii ca artificiale. Ce se modifica?Cifra de afaceri pe alt cod CAEN. Ce consecinte exista pentru societate?Ultimele articole
Cheltuielile de management si consultanta: vor mai face obiectul controalelor ANAF in 2017?Servicii de management si consultanta. Ce tratament fiscal se aplica facturii? Ce taxe se platesc?Tabel comparativ: Modificari aduse de Legea 187/2015Plata efectuata catre asociat. Ce aspecte contabile si fiscale sunt relevante?Cum procedam la impozitarea penalitatilor platite unui nerezident?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"