Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

PREVEDERI GENERALE DIN CODUL FISCAL modificate prin Legea nr.187 din 2015 intrate in vigoare incepand cu data de 10 iulie 2015
1. Modificarea definitiei unor termeni din Codul fiscal
Eliminarea criteriilor privind reconsiderarea unei activitati ca fiind dependenta
Noile reglementari aduse prin Legea nr.187/2015 mentin definitia data activitatii dependente, ca fiind orice activitate desfasurata de o persoana fizica intr-o relatie de angajare, dar abroga prevederile art. 7 alin. 1) pct. 2.1 si 2.2 din vechile reglementari referitoare la reconsiderarea unei activitati ca fiind dependenta.
in vechile reglementari se stabileau anumite criterii in baza carora o activitate putea fi reconsiderata ca dependenta, caz in care se recalculau si virau impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, fiind datorate solidar de catre platitorul și beneficiarul de venit. in acest caz se aplicau regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.
Redefinirea activitatii independente
(Art. 7 alin. (1) pct. 4 Cod fiscal (modificat prin Legea nr. 187/2015) )

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Daca in vechile reglementari se definea activitatea independenta ca fiind orice activitate desfasurata cu regularitate de catre o persoana fizica, alta decat o activitate dependenta, Legea nr.185/2015 stabileste anumite criterii in baza carora se stabileste caracterul independent al unei activitati.
Astfel, se defineste activitatea independenta – ca fiind orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele criterii:
- persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
- persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
- riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
- activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
- activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
- persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
- persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
Modificarea unor reguli speciale de aplicare a Codului fiscal
La art.11 alin.1) din vechile reglementari se prevedea faptul ca la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe, autoritatile fiscale puteau sa nu ia in considerare o tranzactie care nu avea un scop economic sau puteau reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. in cazul in care tranzactiile sau o serie de tranzactii erau calificate ca fiind artificiale, ele nu erau considerate ca
facand parte din domeniul de aplicare al conventiilor de evitare a dublei impuneri.
Prin tranzactii artificiale se intelegeau tranzactiile sau seriile de tranzactii care nu aveau un continut economic si care nu puteau fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar fi putut fi acordate.
Noile reglementari prevad ca, la stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau unei contributii sociale obligatorii, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia, sau pot reincadra forma unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii.
Organul fiscal este obligat sa motiveze in fapt decizia de impunere emisa ca urmare a neluarii in considerare a unei tranzactii sau, dupa caz, ca urmare a reincadrarii formei unei tranzactii, prin indicarea elementelor relevante in legatura cu scopul si continutul tranzactiei ce face obiectul neluarii in considerare/reincadrarii, precum si a tuturor mijloacelor de proba avute in vedere pentru aceasta.
Totodata, se precizeaza ca procedura de aplicare a prevederilor anterioare se stabileste prin ordin al presedintelui ANAF.
Art. 127 alin. (4)-(6) Cod fiscal (modificat prin Legea 187/2015)
Sursa: Finante Neamt

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Obligatii 2017 pentru companii nerezidente si salariati nerezidenti sau rezidentiTVA aferenta veniturilor din drepturi de autor. Analiza Irina DumitrescuObtinere dividende in 2022. La stabilirea CASS, pentru incadrarea in plafon, se cumuleaza toate veniturile persoanei?Ce trebuie sa stii despre stabilirea din oficiu a CAS si a CASS (informare ANAF)Corectarea documentelor fiscaleUltimele articole
Neplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAFirme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESTrecere la regim normal de TVA. Ce se intampla cu TVA-ul pentru imobilizarile in cursSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorArticole similare
PFA si salariat. In ce conditii se poate emite factura de prestari servicii?Normele de aplicare a modificarilor la Codul fiscal, publicate in Monitorul OficialArticole similare
Codul Fiscal 2010 TITLUL III - Capitolul XII - Aspecte fiscale internationaleSocietate din Romania, cu angajati intr-un stat UE: Impozit pe venit si contributii socialeOperatiuni impozabile: Cesionare drepturi de autor pentru studii de cercetare (speta ANAF)Taxe PFA 2025: Cat platesti pentru PFA cu venituri din drepturi de autorBIZ UP. Dezvoltarea mediului de afaceri prin investitii si formare antreprenorialaUltimele articole
SAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplicaCe modificari au fost aduse contributiilor sociale obligatorii prin OUG 128/2024Declaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareObligativitate SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Va mai exista perioada de gratie de la sanctiuni?PFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiArticole similare
Tabel comparativ: Modificari aduse de Legea 187/2015Plata efectuata catre asociat. Ce aspecte contabile si fiscale sunt relevante?Cheltuielile de management si consultanta: vor mai face obiectul controalelor ANAF in 2017?Fiscul ar putea considera unele tranzactii ca artificiale. Ce se modifica?Servicii de management si consultanta. Ce tratament fiscal se aplica facturii? Ce taxe se platesc?Ultimele articole
Tranzactii cu persoane afiliate. Ce obligatii avem privind dosarul preturilor de transfer?Cum procedam la impozitarea penalitatilor platite unui nerezident?Vanzarea terenurilor construibile catre persoane afiliate la valoarea contabilaCifra de afaceri pe alt cod CAEN. Ce consecinte exista pentru societate?Buletin informativ: Acte normative importante in dezbatere publica
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"