Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Fiscul ar putea sa nu ia in considerare, la calculul obligatiilor bugetare, unele tranzactii in cazul in care le va considera ca fiind artificiale. Aceasta decizie se va lua in cazul acelor tranzactii care nu par sa corespunda practicilor comerciale rezonabile si care produc avantaje fiscale fara risc comercial si genereaza profit nesemnificativ.
In acest sens, a fost elaborat de catre Ministerul Finantelor a elaborat un proiect de lege prin care se stabilesc conditiile in care o tranzactie sau chiar o serie de tranzactii pot fi considerate de fisc drept artificiale, foarte multe dintre aceste criterii avand un caracter general si neclar.
Potrivit proiectului de act normativ, tranzactiile pot fi considerat artificiale daca se deruleaza intr-o maniera care in mod normal nu ar fi utilizata in cadrul unor practici comerciale considerate rezonabile, daca includ elemente care au efectul de a se compensa sau de a se anula reciproc sau daca sunt circulare ca natura.
De asemenea, inspectorii fiscali pot declara o tranzactie ca fiind artificiala in cazul in care conduce la obtinerea de avantaje fiscale semnificative, dar acest lucru nu se reflecta in riscurile comerciale asumate de contribuabil sau in fluxurile sale de numerar, sau profitul preconizat inainte de impozitare este nesemnificativ in comparatie cu valoarea avantajelor fiscale scontate.
"Scopul unei tranzactii sau al unei serii de tranzactii consta in evitarea impozitarii in cazul in care, indiferent de orice intentii subiective ale contribuabilului, el eludeaza obiectul, spiritul si scopul dispozitiilor fiscale care s-ar aplica in mod normal", reprezinta un alt criteriu de determinare a tranzactiilor artificiale propus de Ministerul Finantelor.
Scopul este considerat a fi esential in cazul in care orice alt scop care este sau ar putea fi atribuit tranzactiei pare cel mult neglijabil, avand in vedere toate circumstantele cazului.
"Daca o tranzactie sau o serie de tranzactii a condus la un avantaj fiscal, se compara valoarea impozitului datorat de un contribuabil, avand in vedere aceste tranzactii, cu valoarea pe care acelasi contribuabil ar datora-o in aceleasi circumstante in absenta tranzactiei/tranzactiilor. in acest context, se analizeaza daca apare una sau mai multe dintre urmatoarele situatii: (i) o suma nu este inclusa in baza de impozitare; (ii) contribuabilul beneficiaza de o deducere; (iii) s-a inregistrat o pierdere fiscala; (iv) nu este datorat niciun impozit retinut la sursa; (v) impozitul platit in strainatate este compensat", se mai spune in proiectul de act normativ.

Examen Consultant Fiscal 2025

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Prevederea privind tranzactiile artificiale a fost introdusa in Codul Fiscal valabil de la 1 ianuarie 2014, dar pana in prezent nu erau definite acest tip de tranzactii si nu exista norme de aplicare.
Codul Fiscal prevede doar ca la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei.
"In cazul in care tranzactiile sau o serie de tranzactii sunt calificate ca fiind artificiale, ele nu vor fi considerate ca facand parte din domeniul de aplicare al conventiilor de evitare a dublei impuneri. Prin tranzactii artificiale se intelege tranzactiile sau seriile de tranzactii care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate", se mai arata la articolul 11 alin 1 al Codului Fiscal.
Sursa: Mediafax

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cheltuielile de management si consultanta: vor mai face obiectul controalelor ANAF in 2017?Cum procedam la impozitarea penalitatilor platite unui nerezident?Plata efectuata catre asociat. Ce aspecte contabile si fiscale sunt relevante?Vanzarea terenurilor construibile catre persoane afiliate la valoarea contabilaTabel comparativ: Modificari aduse de Legea 187/2015Ultimele articole
Tranzactii cu persoane afiliate. Ce obligatii avem privind dosarul preturilor de transfer?Servicii de management si consultanta. Ce tratament fiscal se aplica facturii? Ce taxe se platesc?Finantele analizeaza punctual Codul fiscal dupa Legea 187/2015Cifra de afaceri pe alt cod CAEN. Ce consecinte exista pentru societate?Buletin informativ: Acte normative importante in dezbatere publicaArticole similare
Protejati-va eficient impotriva sanctiunilor INJUSTE dispuse de ANAF! Hotarari CJUE si ICCJ care sunt in avantajul dumneavoastraNoul Cod fiscal. Anularea TVA dedusa daca dreptul de deducere a fost exercitat in mod abuzivTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleBuletin informativ: Acte normative importante in dezbatere publicaServicii transfrontaliere. Raportare / neraportare pe DAC6Ultimele articole
Obligatie de raportare conform DAC 6 pentru operatiuni in cadrul grupului si plata unor venituri din comisionLegea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, modificata! (proiect de Ordonanta)Codul fiscal in 2014: Cum s-a modificat impozitul pe profit si pe venitul microintreprinderilor?Noul Cod fiscal in 2014: Ce modificari au intrat in vigoare de la 1 ianuarie?Articole similare
Sistemul de Raportare Contabila la 30 iunie 2020. Stuctura si mod de completare. Entitati care au obligatia depunerii bilantuluiTVA exigibil si neexigibil. Ce inseamna si studii de caz utileImpozitul minim a trimis 56.000 de oameni in somajFinantele modifica, din nou, Normele metodologice de aplicare a programului IMM Invest RomaniaCati bani imprumuta tara noastra pentru functionarea statului?Ultimele articole
Situatii financiare anuale. Modificari importante aduse prin OUG 138/2024Legi contabilitate. Principalele modificari aduse Legii contabilitatii 82/1991 prin OUG 138/2024NOUTATE! A reintrat in vigoare, din 1 ianuarie 2025, taxa pe stalpMinistrul Finantelor: ‘’Voi face tot posibilul ca in 2025 cota de TVA sa NU creasca’’Schema de ajutor introdusa prin HG 300/2024. Bugetul va fi suplimentat cu 750 milioane leiArticole similare
Control ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscalePeste 600.000 de entitati economice afectate de OMFP 1802/2014Cum sa rezolvati de 2 ori mai multe probleme de contabilitate intr-un timp de 2 ori mai scurtServicii de management si consultanta. Ce tratament fiscal se aplica facturii? Ce taxe se platesc?Plata efectuata catre asociat. Ce aspecte contabile si fiscale sunt relevante?Ultimele articole
Avantaje pentru angajatorii care ofera tichete de activitati casnice. A fost publicat modelul de contractControale ANAF: 6 probleme constatate de inspectori in sem.I din 2022Schema de ajutor de stat pentru sprijinirea IMM-urilor a fost modificata (Ordinul 1586/3678/2020)Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, modificata! (proiect de Ordonanta)(P) 100% performanta cu 0% efort investit
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"