Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Noi masuri UE pentru o adevarata piata unica destinata consumatorilor

de InfoTva.ro la 23 Iul. 2013 Exclusiv
Tags: taxe si impozite, consumatori, comisia europeana, comertul electronic

Protectia drepturilor consumatorilor difera in continuare foarte mult intre tarile UE. Doar 35% dintre europeni au incredere in achizitiile online de la vanzatori din alte tari ale UE, iar sapte consumatori din zece nu stiu cum sa procedeze atunci cand primesc produse pe care nu le-au comandat.



Acestea sunt unele dintre rezultatele Tabloului de bord din 2013 al conditiilor pentru consumatori, publicat de Comisia Europeana. Rezultatele arata ca este nevoie de un nou impuls pentru a garanta ca consumatorii pot cumpara cu incredere si usurinta din intreaga UE, online sau offline. Unul dintre rezultatele cele mai importante subliniaza scaderea increderii consumatorilor, asociata cu o crestere a recurgerii la sistemul de despagubiri.
   

Neven Mimica, comisarul european pentru protectia consumatorilor, a apreciat publicarea tabloului de bord si a declarat: "S-au inregistrat progrese in special legate de extinderea comertului electronic, dar sunt necesare imbunatatiri in alte domenii. Tabloul de bord precizeaza sectoarele in care ar trebui sa ne concentram eforturile. Aceasta este fereastra noastra catre piata. Concluziile care reies din tablou se vor reflecta in viitoarele mele actiuni precum crearea unei platforme de solutionare online a litigiilor sau o mai buna aplicare a regulilor impotriva practicilor comerciale neloiale."
    

Concluziile principale ale tabloului de bord sunt urmatoarele:

Comertul electronic este in crestere, in special pe piata interna
Contabilitatea HORECA. Monografii contabile si cazuri practice
Contabilitatea HORECA. Monografii contabile si cazuri practice

Vezi detalii

Examenul de consultant fiscal. Grile si temeiuri legale 2019
Examenul de consultant fiscal. Grile si temeiuri legale 2019

Vezi detalii

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Vezi detalii



    Ponderea consumatorilor care fac apel la comertul electronic intern a crescut de la 38 % la 41 % in comparatie cu o crestere de la 9,6 % la 11 % in cazul achizitiilor transfrontaliere. Cu toate acestea, consumatorii sunt in continuare mult mai neincrezatori in achizitiile efectuate online de la vanzatori din alte state membre ale UE, in raport cu cele efectuate pe piata interna (35 % fata de 59 %). Printre posibilele motive ale acestei situatii se numara imposibilitatea de a finaliza o achizitie, de exemplu, deoarece nu exista nicio livrare in tara de provenienta a consumatorului sau din cauza ca nu sunt acceptate cartile de credit straine de catre comerciantul cu amanuntul online. Aceasta este o bariera importanta in calea cumparaturilor transfrontaliere online.

    Comisia a depus eforturi pentru a valorifica potentialul comertului electronic, prin crearea unui mediu favorabil consumatorilor. Noua legislatie privind solutionarea online a litigiilor va permite consumatorilor care isi fac cumparaturile pe piata interna si in alte tari ale UE sa isi solutioneze litigiile cu comerciantii mai rapid si mai ieftin, fara sa ajunga la tribunal. Directiva privind drepturile consumatorilor, care se va aplica in toate statele membre pana cel tarziu in iunie 2014, armonizeaza, printre altele, dispozitiile referitoare la politicile de retur in cazul vanzarilor la distanta. Comisia colaboreaza cu partile interesate pentru a imbunatati calitatea instrumentelor de comparare online si a facilita comparatiile transfrontaliere in scopul de a-i ajuta pe consumatori sa aleaga cele mai bune oferte.

Conditiile pentru consumatori difera considerabil in UE

    Procentul de consumatori care se simt protejati in mod adecvat de masurile existente variaza de la 18 % la 76 %. in ansamblu, situatia consumatorilor pare a fi cea mai favorabila in Europa de Nord si de Vest.

    Majoritatea tarilor care au aderat la UE dupa 2004 au putut constata ca situatia consumatorilor s-a imbunatatit in cursul ultimelor trei publicari ale tabloului de bord. Aceste imbunatatiri ar putea fi o consecinta a campaniilor de informare ale UE efectuate in aceste tari. O astfel de campanie va fi lansata in Croatia in 2014.

De asemenea, exista importante diferente sociodemografice

    Persoanele in varsta, respondentii cu un nivel scazut de educatie, persoanele fara un loc de munca, lucratorii, precum si consumatorii care nu dispun de o conexiune internet la domiciliu par a fi printre cei care profita cel mai putin de drepturile si oportunitatile aflate la dispozitia lor.

    Printre eforturile de ameliorare a acestei situatii se numara viitorul studiu al Comisiei asupra vulnerabilitatii consumatorilor pe piete strategice. Acesta va avea drept scop identificarea factorilor determinanti ai vulnerabilitatii, inclusiv a caracteristicilor sociodemografice. Studiul va propune, de asemenea, utilizarea unor instrumente mai bune pentru studiul mecanismelor vulnerabilitatii.


Persista practicile comerciale ilicite

    Pe baza evaluarilor efectuate de consumatori si de comerciantii cu amanuntul, rezulta ca numarul practicilor comerciale ilicite din ultimii patru ani nu a inregistrat o scadere clara. Peste 50 % dintre consumatori au declarat ca este foarte posibil sa intalneasca astfel de practici pe internet.

    Pe baza rezultatelor Summitului european dedicat consumatorilor din 2013, Comisia analizeaza in prezent cele mai bune modalitati de a accelera punerea in aplicare a legislatiei privind drepturile economice ale consumatorilor. in septembrie 2013, va fi lansata o consultare publica privind consolidarea eficacitatii cooperarii intre autoritatile nationale, ca parte a revizuirii regulamentului care reglementeaza aceasta cooperare.

Cunostintele privind drepturile consumatorilor sunt ingrijorator de scazute

    sapte din zece consumatori nu stiu cum sa procedeze in cazul in care primesc produse pe care nu le-au comandat, in timp ce mai putin de o treime dintre comerciantii cu amanuntul sunt la curent cu legislatia care reglementeaza termenele in care clientii trebuie sa returneze produsele defecte pentru a fi reparate.

    Pentru reducerea lacunelor din educatia consumatorilor adolescenti, Comisia a creat un site internet interactiv pentru profesori - Clasa consumatorului. De asemenea, ca parte integranta a Anului european al cetatenilor, la nivelul UE va fi lansata o campanie privind drepturile consumatorilor, care vizeaza atat consumatorii, cat si intreprinderile. in plus, Comisia va efectua un studiu privind garantiile existente pe anumite piete de consum pentru a verifica daca legislatia UE este pusa in aplicare in mod coerent in intreaga UE.


Achizitiile ecologice sunt in crestere

    Patru din zece consumatori afirma ca impactul ecologic al unui bun sau serviciu influenteaza deciziile lor de cumparare. Printre motivele renuntarii la cumparaturile ecologice se numara lipsa de informatii relevante, pretul mai ridicat si neincrederea in afirmatiile legate de mediu.

    Comisia colaboreaza cu partile interesate pentru a ajuta consumatorii sa faca alegeri ecologice in cunostinta de cauza. Aceasta a sprijinit elaborarea de catre partile interesate a unui raport care include recomandari specifice privind afirmatiile legate de mediu.

    
    

Context

Tabloul de bord este un raport periodic care urmareste integrarea pietei cu amanuntul interna a UE din perspectiva consumatorilor si monitorizeaza calitatea mediului de consum la nivel national. Rapoartele de tara anexate la prezentul tablou de bord prezinta detaliat statistici privind consumatorii pentru fiecare tara. Datele din tabloul de bord sunt utilizate de autoritatile nationale si de organizatiile consumatorilor la elaborarea si evaluarea propriilor activitati.

Croatia este inclusa pentru prima data in tabloul de bord, impreuna cu celelalte 27 de state membre, precum si cu Islanda si Norvegia. O alta inovatie in acest an este defalcarea sociodemografica a rezultatelor, la solicitarea Parlamentului European.




Sursa: Comisia Europeana
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Noi masuri UE pentru o adevarata piata unica destinata consumatorilor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016