Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Taxa pe valoarea adaugata este un impozit indirect datorat bugetului statului de catre persoanele impozabile, conform legii.
Taxa pe valoarea adaugata este suportata de catre consumatorii finali ai bunurilor si serviciilor, si nu de catre agentii economici - care au datoria de a o achita bugetului consolidat al statului. Acesta este si motivul pentru care TVA se aplica in tara in care se consuma bunurile si serviciile, si nu in statul in care acestea sunt produse.
In Romania, taxa pe valoarea adaugata este reglementata de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Calculul TVA se realizeaza prin inmultirea bazei de impozitare cu cota de taxa aferenta.
In cele ce urmeaza vom prezenta cateva elemente referitoare la taxa pe valoarea adaugata aplicata in sfera sectorului bugetar, prevalandu-ne de reglementarile contabile in vigoare la data de 01.01.2013.
Astfel, sunt considerate persoane impozabile cele care desfasoara, de o maniera independenta si indiferent de loc, activitati economice, oricare ar fi scopul sau rezultatul acestor activitati.
Institutiile publice nu sunt persoane impozabile pentru activitatile desfasurate in calitate de autoritati publice, chiar daca pentru desfasurarea acestor activitati se percep cotizatii, onorarii, redevente, taxe sau alte plati, cu exceptia acelor activitati care ar produce distorsiuni concurentiale daca institutiile publice ar fi tratate ca persoane neimpozabile.
Codul fiscal reglementeaza si o serie de activitati pentru care institutiile publice sunt tratate ca persoane impozabile, cum ar fi:

Manual de politici contabile - Stick USB

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Examen Consultant Fiscal 2025
a) telecomunicatiile;
b) furnizarea de apa, gaze, energie electrica, energie termica, agent frigorific si altele
de aceeasi natura;
c) transport de bunuri si de persoane;
d) servicii prestate in porturi si aeroporturi;
e) livrarea de bunuri noi, produse pentru vanzare;
f) activitatea targurilor si expozitiilor comerciale;
g) depozitarea;
h) activitatile organismelor de publicitate comerciala;
i) activitatile agentiilor de calatorie;
j) activitatile magazinelor pentru personal, cantine, restaurante si alte localuri asemanatoare;
k) operatiunile posturilor publice de radio si televiziune.
De asemenea, institutiile publice sunt considerate persoane impozabile pentru o serie de activitati de interes general, desfasurate in calitate de autoritati publice, dar care sunt scutite de taxa fara drept de deducere, printre care se numara:
a) spitalizarea, ingrijirile medicale si operatiunile strans legate de acestea, desfasurate de spitale, sanatorii, centre de sanatate rurale sau urbane, dispensare, cabinete si laboratoare medicale, centre de ingrijire medicala si de diagnostic, baze de tratament si recuperare, statii de salvare si alte unitati autorizate sa desfasoare astfel de activitati;
b) prestarile de ingrijire si supraveghere efectuate de personal medical si paramedical, conform prevederilor legale aplicabile in materie;
c) transportul bolnavilor si al persoanelor accidentate, in vehicule special amenajate in acest scop, de catre entitati autorizate in acest sens;
d) activitatea de invatamant prevazuta in Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, formarea profesionala a adultilor, precum si prestarile de servicii si livrarile de bunuri strans legate de aceste activitati, efectuate de institutiile publice;
e) livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate de caminele si cantinele organizate pe langa institutiile publice de la punctul d), in folosul exclusiv al persoanelor direct implicate in activitatile scutite;
f) prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri strans legate de asistenta si/sau pro tectia sociala, efectuate de institutiile publice;
g) prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri strans legate de protectia copiilor si a tinerilor, efectuate de institutiile publice;
h) prestarile de servicii culturale si/sau livrarile de bunuri strans legate de acestea, efectuate de institutiile publice;
i) prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri efectuate de persoane ale caror operatiuni sunt scutite, potrivit lit. a), d), f) - h), cu ocazia manifestarilor destinate sa le aduca sprijin financiar si organizate in profitul lor exclusiv, cu conditia ca aceste scutiri sa nu produca distorsiuni concurentiale;
j) activitatile specifice posturilor publice de radio si televiziune, altele decat activitatile de natura comerciala;
k) serviciile publice postale, precum si livrarea de bunuri aferenta acestora.
Operatiunile scutite de taxa fara drept de deducere sunt cele pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata si nu este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii.
Cotele de impozitare sunt:
- cota standard de 24%;
- cota redusa de 9%.
In conditiile in care o institutie publica desfasoara operatiuni taxabile pentru care este considerata persoana impozabila, atunci, la sfarsitul perioadei, va trebui sa intocmeasca decontul de TVA, precizand suma de plata sau de recuperat aferenta perioadei respective.
Decontul de TVA se intocmeste in baza jurnalelor de vanzari si cumparari care tin evidenta livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate pe parcursul lunii si a TVA colectate, respectiv achizitiilor de bunuri si prestarilor de servicii din cursul lunii si a TVA deductibile aferente acestora.
Institutiile publice care, potrivit legii, sunt platitoare de taxa pe valoarea adaugata evidentiaza operatiunile privind TVA cu ajutorul contului 442 "Taxa pe valoarea adaugata",
care se detaliaza pe urmatoarele conturi sintetice de gradul II:
- 4423 Taxa pe valoarea adaugata de plata;
- 4424 Taxa pe valoarea adaugata de recuperat;
- 4426 Taxa pe valoarea adaugata deductibila;
- 4427 Taxa pe valoarea adaugata colectata;
- 4428 Taxa pe valoarea adaugata neexigibila.
Institutiile publice pot desfasura anumite activitati taxabile din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, inregistrand in cursul perioadei taxa pe valoarea adaugata deductibila, colectata sau neexigibila, dupa caz.
La sfarsitul fiecarei perioade fiscale (luna sau trimestrul) se realizeaza regularizarea taxei pe valoarea adaugata, prin compensarea taxei pe valoarea adaugata deductibile cu cea colectata.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Legislatia privind casele de marcat electronice fiscale, modificata! Ghid practic pentru contabiliVanzare bilete transport cu reducere si deducere TVA. Ce note contabile se fac?Livrari de servicii taxabile si livrari cu taxare inversa. Cum corelam D300 cu D394?Taxe si impozite 2024. La ce sa te astepti anul acestaInchiriere imobil. Putem deduce TVA?Ultimele articole
Cifra de afaceri. TVA lunar devine OBLIGATORIU daca ai depasit 100.000 euroMijloace fixe. Tratament TVA in cazul vanzarilor de masini in UEAplicarea TVA la incasare. Conditii, termene si erori frecvente in 2025SAF-T 2025: Cum incadrezi entitatile neplatitoare de TVA in D406Depunere declaratii. Luni, 30 iunie 2025, termen limita pentru D394Articole similare
Se utilizeaza sistemul E-Factura in cazul comertului online?Persoane afiliate. Aplicam sistemul TVA la incasareLivrare marfuri. TVANorme 2012: Decont de taxa pe valoarea adaugata, cod 300Cum se inregistreaza in scopuri de TVA o persoana impozabila stabilita pe teritoriul comunitar?Ultimele articole
Cifra de afaceri. TVA lunar devine OBLIGATORIU daca ai depasit 100.000 euroAchizitie intracomunitara. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaAchizitii intracomunitare. Declararea transportului in D300 si D390D300 ANAF. Cum tratezi in D300 TVA-ul fara drept de deducereTVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiArticole similare
Microintreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Articole similare
Factura comision emisa de un furnizor care nu a comunicat cod valid de TVAExigibilitatea TVA aferenta facturii de avansLivrari neimpozabile in Romania, regim contabil si fiscal TVADespre reprezentantul fiscalDocumentar fiscal: Cum se calculeaza impozitul pe venitul din salarii?Ultimele articole
Plafon TVA. Cum se calculeaza plafonul daca ai activitati scutite fara drept de DEDUCERETVA si cheltuielile auto: Cand ai DEDUCERE integralaD300 ANAF. Cum tratezi in D300 TVA-ul fara drept de DEDUCEREPFA si depasirea plafonului de 300.000 lei: Trece sau nu la TVA?Trecere la regim normal de TVA. Ce se intampla cu TVA-ul pentru imobilizarile in cursArticole similare
Plafonare operatiuni prin caserie. Cum procedam tinand cont de Legea 70/2015?Activitati de transport in UE. Regim TVAStudiu de caz: Scoaterea din evidenta a creantei unei societati aflate in procedura de falimentStudiu de caz: Exista posibilitatea recuperarii TVA urmand ca ulterior sa se treaca la anularea prin optiune a inregistrarii in scopuri de TVA?Tratamentul fiscal bazat pe articolul 133 - beneficiarul de serviciiUltimele articole
Achizitii si servicii din UE. Se mai depun D301 si D390 de firmele care NU platesc TVA?Noutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025Cota TVA cafea. Este de 9% sau de 19% in 2025?Produsele si Serviciile cu TVA 9% in 2025TVA locuinte 2025: Studii de caz utile
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"