Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
 
	
	
		Taxa pe valoarea adaugata este un impozit indirect datorat bugetului statului de catre persoanele impozabile, conform legii.
Taxa pe valoarea adaugata este suportata de catre consumatorii finali ai bunurilor si serviciilor, si nu de catre agentii economici - care au datoria de a o achita bugetului consolidat al statului. Acesta este si motivul pentru care TVA se aplica in tara in care se consuma bunurile si serviciile, si nu in statul in care acestea sunt produse.
In Romania, taxa pe valoarea adaugata este reglementata de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Calculul TVA se realizeaza prin inmultirea bazei de impozitare cu cota de taxa aferenta.
In cele ce urmeaza vom prezenta cateva elemente referitoare la taxa pe valoarea adaugata aplicata in sfera sectorului bugetar, prevalandu-ne de reglementarile contabile in vigoare la data de 01.01.2013.
Astfel, sunt considerate persoane impozabile cele care desfasoara, de o maniera independenta si indiferent de loc, activitati economice, oricare ar fi scopul sau rezultatul acestor activitati.
Institutiile publice nu sunt persoane impozabile pentru activitatile desfasurate in calitate de autoritati publice, chiar daca pentru desfasurarea acestor activitati se percep cotizatii, onorarii, redevente, taxe sau alte plati, cu exceptia acelor activitati care ar produce distorsiuni concurentiale daca institutiile publice ar fi tratate ca persoane neimpozabile.
Codul fiscal reglementeaza si o serie de activitati pentru care institutiile publice sunt tratate ca persoane impozabile, cum ar fi:
 
					Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
 
					Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
 
					Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
a) telecomunicatiile;
b) furnizarea de apa, gaze, energie electrica, energie termica, agent frigorific si altele
de aceeasi natura;
c) transport de bunuri si de persoane;
d) servicii prestate in porturi si aeroporturi;
e) livrarea de bunuri noi, produse pentru vanzare;
f) activitatea targurilor si expozitiilor comerciale;
g) depozitarea;
h) activitatile organismelor de publicitate comerciala;
i) activitatile agentiilor de calatorie;
j) activitatile magazinelor pentru personal, cantine, restaurante si alte localuri asemanatoare;
k) operatiunile posturilor publice de radio si televiziune.
De asemenea, institutiile publice sunt considerate persoane impozabile pentru o serie de activitati de interes general, desfasurate in calitate de autoritati publice, dar care sunt scutite de taxa fara drept de deducere, printre care se numara:
a) spitalizarea, ingrijirile medicale si operatiunile strans legate de acestea, desfasurate de spitale, sanatorii, centre de sanatate rurale sau urbane, dispensare, cabinete si laboratoare medicale, centre de ingrijire medicala si de diagnostic, baze de tratament si recuperare, statii de salvare si alte unitati autorizate sa desfasoare astfel de activitati;
b) prestarile de ingrijire si supraveghere efectuate de personal medical si paramedical, conform prevederilor legale aplicabile in materie;
c) transportul bolnavilor si al persoanelor accidentate, in vehicule special amenajate in acest scop, de catre entitati autorizate in acest sens;
d) activitatea de invatamant prevazuta in Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, formarea profesionala a adultilor, precum si prestarile de servicii si livrarile de bunuri strans legate de aceste activitati, efectuate de institutiile publice;
e) livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate de caminele si cantinele organizate pe langa institutiile publice de la punctul d), in folosul exclusiv al persoanelor direct implicate in activitatile scutite;
f) prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri strans legate de asistenta si/sau pro tectia sociala, efectuate de institutiile publice;
g) prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri strans legate de protectia copiilor si a tinerilor, efectuate de institutiile publice;
h) prestarile de servicii culturale si/sau livrarile de bunuri strans legate de acestea, efectuate de institutiile publice;
i) prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri efectuate de persoane ale caror operatiuni sunt scutite, potrivit lit. a), d), f) - h), cu ocazia manifestarilor destinate sa le aduca sprijin financiar si organizate in profitul lor exclusiv, cu conditia ca aceste scutiri sa nu produca distorsiuni concurentiale;
j) activitatile specifice posturilor publice de radio si televiziune, altele decat activitatile de natura comerciala;
k) serviciile publice postale, precum si livrarea de bunuri aferenta acestora.
Operatiunile scutite de taxa fara drept de deducere sunt cele pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata si nu este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii.
Cotele de impozitare sunt:
- cota standard de 24%;
- cota redusa de 9%.
In conditiile in care o institutie publica desfasoara operatiuni taxabile pentru care este considerata persoana impozabila, atunci, la sfarsitul perioadei, va trebui sa intocmeasca decontul de TVA, precizand suma de plata sau de recuperat aferenta perioadei respective.
Decontul de TVA se intocmeste in baza jurnalelor de vanzari si cumparari care tin evidenta livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate pe parcursul lunii si a TVA colectate, respectiv achizitiilor de bunuri si prestarilor de servicii din cursul lunii si a TVA deductibile aferente acestora.
Institutiile publice care, potrivit legii, sunt platitoare de taxa pe valoarea adaugata evidentiaza operatiunile privind TVA cu ajutorul contului 442 "Taxa pe valoarea adaugata",
care se detaliaza pe urmatoarele conturi sintetice de gradul II:
- 4423 Taxa pe valoarea adaugata de plata;
- 4424 Taxa pe valoarea adaugata de recuperat;
- 4426 Taxa pe valoarea adaugata deductibila;
- 4427 Taxa pe valoarea adaugata colectata;
- 4428 Taxa pe valoarea adaugata neexigibila.
Institutiile publice pot desfasura anumite activitati taxabile din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, inregistrand in cursul perioadei taxa pe valoarea adaugata deductibila, colectata sau neexigibila, dupa caz.
La sfarsitul fiecarei perioade fiscale (luna sau trimestrul) se realizeaza regularizarea taxei pe valoarea adaugata, prin compensarea taxei pe valoarea adaugata deductibile cu cea colectata.
 de Redactia Infotva
 de Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Schimbarea ilegala a regimului de TVA a dus la prejudicii de 131 milioane de lei prin achizitii intracomunitareCand platim impozitul pe veniturile microintreprinderilor pentru trimestrul III 2013?Cota TVA aplicabila in cazul facturilor storno. Cum procedam?Inregistrari contabile, studii de caz rezolvate, monografii contabile, modele de calcul, formulare cu exemple de completareRefacturare contract general de asigurare. TVAUltimele articole
Registrul contribuabililor inactivi ANAF: ce este, cum se ajunge pe lista si ce consecinte sunte-TVA. ATENTIE maxima la Decontul precompletat TVA primit de la ANAF! Este acesta o creanta fiscala?Venituri sub plafonul de TVA. 2 conditii pentru a iesi din evidenta TVA in 2025Platitor de TVA. Cum sa emiteti facturile DUPA ce ati facut inregistrarea in scop de TVAMasini second-hand. Evaziune TVA de 29 mil. lei descoperita de DGAFArticole similare
Facturi de corectie | Deducere TVA si inregistrari contabile aferenteScaderea cu 14% a cotei de TVA pentru locuinteMarfuri deteriorate. Ce implicatii fiscale apar in ce priveste TVA-ul si impozitul pe profit?Comert cu amanuntul: practici interzise privind reducerile comercialeIncludem facturile de avans la determinarea cifrei de afaceri? Calcul plafonUltimele articole
Declaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si DECONTUL DE TVACifra de afaceri. TVA lunar devine OBLIGATORIU daca ai depasit 100.000 euroAchizitie intracomunitara. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaAchizitii intracomunitare. Declararea transportului in D300 si D390D300 ANAF. Cum tratezi in D300 TVA-ul fara drept de deducereArticole similare
Microintreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Articole similare
Achizitii intracomunitare de bunuri. Factura din afara UETratament TVA pentru livrare imobil si teren catre o persoana fizicaAjustarea TVA la retragerea optionala. Ce conditii trebuie sa existe?Achizitii servicii intermediere pentru vanzarea unui bun. Ce obligatii fiscale exista?Leasing autovehicul. Cum inregistram leasingul si cum deducem TVA?Ultimele articole
Registrul contribuabililor inactivi ANAF: ce este, cum se ajunge pe lista si ce consecinte suntFirme inactive in 2025. Cum poti deduce cheltuielile aferente perioadei de inactivitateContract comodat auto. In ce conditii pot fi deduse cheltuielileActivitate de Uber si Bolt in Romania. Cum si in ce conditii pot deduce cheltuielileNeplatitor de TVA. Cand si cum devine platitor de TVA daca depaseste plafonulArticole similare
Refacturare cheltuieli catre salariatii proprii. Casa de marcatCorectare factura garantie emisa cu TVA. Cum procedam?Aflati ce obligatii aveti cu termen la 27 martie pentru a nu plati amenzi!e-TVA. Cum sa procedati daca aveti cod de TVA anulat si ati primit Notificarea de conformareNorme codul fiscal 2008 Titlul II Capitolul IUltimele articole
Achizitii si servicii din UE. Se mai depun D301 si D390 de firmele care NU platesc TVA?Noutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025Cota TVA cafea. Este de 9% sau de 19% in 2025?Produsele si Serviciile cu TVA 9% in 2025TVA locuinte 2025: Studii de caz utile 
   
		Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"


 
 

 InfoTva.ro
InfoTva.ro


 RSS Flux RSS 2.0
 RSS Flux RSS 2.0 Sitemap XML
 Sitemap XML
