Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Taxa pe valoarea adaugata este un impozit indirect datorat bugetului statului de catre persoanele impozabile, conform legii.
Taxa pe valoarea adaugata este suportata de catre consumatorii finali ai bunurilor si serviciilor, si nu de catre agentii economici - care au datoria de a o achita bugetului consolidat al statului. Acesta este si motivul pentru care TVA se aplica in tara in care se consuma bunurile si serviciile, si nu in statul in care acestea sunt produse.
In Romania, taxa pe valoarea adaugata este reglementata de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Calculul TVA se realizeaza prin inmultirea bazei de impozitare cu cota de taxa aferenta.
In cele ce urmeaza vom prezenta cateva elemente referitoare la taxa pe valoarea adaugata aplicata in sfera sectorului bugetar, prevalandu-ne de reglementarile contabile in vigoare la data de 01.01.2013.
Astfel, sunt considerate persoane impozabile cele care desfasoara, de o maniera independenta si indiferent de loc, activitati economice, oricare ar fi scopul sau rezultatul acestor activitati.
Institutiile publice nu sunt persoane impozabile pentru activitatile desfasurate in calitate de autoritati publice, chiar daca pentru desfasurarea acestor activitati se percep cotizatii, onorarii, redevente, taxe sau alte plati, cu exceptia acelor activitati care ar produce distorsiuni concurentiale daca institutiile publice ar fi tratate ca persoane neimpozabile.
Codul fiscal reglementeaza si o serie de activitati pentru care institutiile publice sunt tratate ca persoane impozabile, cum ar fi:

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
a) telecomunicatiile;
b) furnizarea de apa, gaze, energie electrica, energie termica, agent frigorific si altele
de aceeasi natura;
c) transport de bunuri si de persoane;
d) servicii prestate in porturi si aeroporturi;
e) livrarea de bunuri noi, produse pentru vanzare;
f) activitatea targurilor si expozitiilor comerciale;
g) depozitarea;
h) activitatile organismelor de publicitate comerciala;
i) activitatile agentiilor de calatorie;
j) activitatile magazinelor pentru personal, cantine, restaurante si alte localuri asemanatoare;
k) operatiunile posturilor publice de radio si televiziune.
De asemenea, institutiile publice sunt considerate persoane impozabile pentru o serie de activitati de interes general, desfasurate in calitate de autoritati publice, dar care sunt scutite de taxa fara drept de deducere, printre care se numara:
a) spitalizarea, ingrijirile medicale si operatiunile strans legate de acestea, desfasurate de spitale, sanatorii, centre de sanatate rurale sau urbane, dispensare, cabinete si laboratoare medicale, centre de ingrijire medicala si de diagnostic, baze de tratament si recuperare, statii de salvare si alte unitati autorizate sa desfasoare astfel de activitati;
b) prestarile de ingrijire si supraveghere efectuate de personal medical si paramedical, conform prevederilor legale aplicabile in materie;
c) transportul bolnavilor si al persoanelor accidentate, in vehicule special amenajate in acest scop, de catre entitati autorizate in acest sens;
d) activitatea de invatamant prevazuta in Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, formarea profesionala a adultilor, precum si prestarile de servicii si livrarile de bunuri strans legate de aceste activitati, efectuate de institutiile publice;
e) livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate de caminele si cantinele organizate pe langa institutiile publice de la punctul d), in folosul exclusiv al persoanelor direct implicate in activitatile scutite;
f) prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri strans legate de asistenta si/sau pro tectia sociala, efectuate de institutiile publice;
g) prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri strans legate de protectia copiilor si a tinerilor, efectuate de institutiile publice;
h) prestarile de servicii culturale si/sau livrarile de bunuri strans legate de acestea, efectuate de institutiile publice;
i) prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri efectuate de persoane ale caror operatiuni sunt scutite, potrivit lit. a), d), f) - h), cu ocazia manifestarilor destinate sa le aduca sprijin financiar si organizate in profitul lor exclusiv, cu conditia ca aceste scutiri sa nu produca distorsiuni concurentiale;
j) activitatile specifice posturilor publice de radio si televiziune, altele decat activitatile de natura comerciala;
k) serviciile publice postale, precum si livrarea de bunuri aferenta acestora.
Operatiunile scutite de taxa fara drept de deducere sunt cele pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata si nu este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii.
Cotele de impozitare sunt:
- cota standard de 24%;
- cota redusa de 9%.
In conditiile in care o institutie publica desfasoara operatiuni taxabile pentru care este considerata persoana impozabila, atunci, la sfarsitul perioadei, va trebui sa intocmeasca decontul de TVA, precizand suma de plata sau de recuperat aferenta perioadei respective.
Decontul de TVA se intocmeste in baza jurnalelor de vanzari si cumparari care tin evidenta livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate pe parcursul lunii si a TVA colectate, respectiv achizitiilor de bunuri si prestarilor de servicii din cursul lunii si a TVA deductibile aferente acestora.
Institutiile publice care, potrivit legii, sunt platitoare de taxa pe valoarea adaugata evidentiaza operatiunile privind TVA cu ajutorul contului 442 "Taxa pe valoarea adaugata",
care se detaliaza pe urmatoarele conturi sintetice de gradul II:
- 4423 Taxa pe valoarea adaugata de plata;
- 4424 Taxa pe valoarea adaugata de recuperat;
- 4426 Taxa pe valoarea adaugata deductibila;
- 4427 Taxa pe valoarea adaugata colectata;
- 4428 Taxa pe valoarea adaugata neexigibila.
Institutiile publice pot desfasura anumite activitati taxabile din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, inregistrand in cursul perioadei taxa pe valoarea adaugata deductibila, colectata sau neexigibila, dupa caz.
La sfarsitul fiecarei perioade fiscale (luna sau trimestrul) se realizeaza regularizarea taxei pe valoarea adaugata, prin compensarea taxei pe valoarea adaugata deductibile cu cea colectata.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Regimul TVA al asocierilor in participatiune
Intrebare: Avem in derulare un contract de asociere in participatiune. In calitate de asociat am participat cu suma de 35.000 euro pentru desfasurarea unei activitati comerciale. Asociatul desfasoara activitati etc. avand ca obiect intretinerea si reparatia autovehiculelor DACIA. La expirarea contractului, asociatul are dreptul la o suma de 21.000 euro peste cei 35.000 euro. Intrebare: suma primita peste cei 35.000 euro se factureaza la asociat cu tva? Multumesc, o zi...vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Articole similare
Operatiuni triunghiulare: Firma din Romania in calitate de cumparator revanzatorFormularul 300 pentru 2021. De cand se va folosi noul Decont de TVA?Nu uita de declaratiile cu termen-limita 12 decembrieAsigurare impotriva insolventei (II) - Studiu de cazNoul Cod fiscal prelungeste pana la 31 decembrie limita de deducere TVA pentru achizitia de vehiculeUltimele articole
Ajustare pozitiva a TVA. Cum sa procedati in cadrul unui leasing financiarPanouri fotovoltaice. Ce cota de TVA se aplica in 2025Deductibilitate cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATENeplatitor de TVA. Operatiuni pentru care se utilizeaza codul special de TVAAchizitie intracomunitara. Cand devine platitoare de TVA firma din RomaniaArticole similare
Servicii prestate in anul 2007. DECONTUL DE TVA.Facturare penalizari contractuale. Care este regimul fiscal TVA si cum se calculeaza impozitul pe venit pentru o microintreprindere?Zoom fiscal: Regularizarea conturilor de TVATratament fiscal si contabil bonuri combustibiliFacturare taxa drum cu TVA din alt stat UE. Cum inregistram si cum declaram in DECONTUL DE TVA?Ultimele articole
Coduri SAF-T. Codurile SAF-T in cazul operatiunilor supuse TVA la incasareDeclaratia 300. Cum se pot corecta erorile materiale din DECONTUL DE TVANoutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utilePerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriArticole similare
Microintreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Articole similare
Rambursarea taxei catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in RomaniaServicii de transport persoane. Cum inregistram factura si cum declaram?Ce implica obligatia de inregistrare in scopuri de TVA daca obtineti venituri din drepturi de autorCodul fiscal 2008 - Capitolul XV. Dispozitii tranzitorii - art. 161-161^2Ce regim TVA se aplica vanzarii de apartamente noi catre persoane fizice/juridice?Ultimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulCoduri SAF-T. Codurile SAF-T in cazul operatiunilor supuse TVA la incasareControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleObligatii fiscale TVA. Ce sa faci daca ai fost sanctionat abuziv de ANAFArticole similare
Comercializarea autoturismelor second-hand. Regimul special TVACe declaratii depunem obligatoriu in iunie 2013. Calendar fiscal completVechea casa de marcat: Conditii de pastrare a memoriei fiscale. Legea prevenirii in cazul neutilizarii noilor AMEFImport nerezidenti si Formularul 090. Ce implicatii fiscale are societatea in Romania?Conditii si cerinte privind ajustarea bazei de impozitare a TVA. Cum procedam?Ultimele articole
Noutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025Cota TVA cafea. Este de 9% sau de 19% in 2025?Produsele si Serviciile cu TVA 9% in 2025TVA locuinte 2025: Studii de caz utileOrdinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofit
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"