Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza de mai jos, facem referire la o microintreprindere fara salariati care repartizeaza dividende dupa data de 01.01.2016 asociatului unic care are si calitatea de salariat la o alta societate.
1) Ce taxe va plati la stat pentru aceste dividende?2) Ce impozit pe venit plateste?
3) Care este termenul pana la care trebuie sa angajeze un salariat pentru a plati 2% impozit venit si care este salariul minim sau durata de munca pe care acesta trebuie sa-l aiba?
4) Se poate angaja asociatul unic cu contract de munca de 2 ore avand in vedere ca acesta mai are alt contract de munca?
1) Pentru dividendele repartizate dupa data de 1 ianuarie 2016, se va achita impozit pe dividende in cota de 5%. In situatia in care asociatul /asociatii carora li se distribuie dividende obtin venituri si din alte surse (contracte de munca, activitati independente, pensii, etc.), si in cazul expus se obtin venituri din salarii, nu se va retine contributia de asigurari sociale de sanatate de 5,5%. Incepand cu anul 2017, se va retine aceasta contributie de sanatate indiferent daca se mai obtin sau nu si alte venituri;
2) Asa cum am spus mai sus se va retine la sursa un impozit pe venitul din dividende de 5%;
3) Pentru aplicare cotei de impozit de 2% societatea va angaja un salariat cu norma intreaga si salariul minim pe economie in primele 60 de zile de la inceputul anului 2016, iar perioada de angajare trebuie sa fie de minim 12 luni.
Redam mai jos prevederile legale din Legea 227/2015.
"Conditia privitoare la salariat se considera indeplinita daca angajarea se efectueaza in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective.

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
(4) In sensul prezentului articol, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:
a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;
b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
(5) In cazul in care, in cursul anului fiscal, numarul de salariati se modifica, cotele de impozitare prevazute la alin. (1) se aplica in mod corespunzator, incepând cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea, potrivit legii. Pentru microintreprinderile care au un salariat, respectiv 2 salariati si care aplica cotele de impozitare prevazute la alin. (1) lit. a) si b), al caror raport de munca inceteaza, conditia referitoare la numarul de salariati se considera indeplinita daca in cursul aceluiasi trimestru sunt angajati noi salariati.
(6) Pentru microintreprinderile care nu au niciun salariat sau au unul sau 2 salariati, in situatia in care numarul acestora se modifica, in scopul mentinerii/modificarii cotelor de impozitare prevazute la alin. (1), noii salariati trebuie angajati cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni."
4) Se poate angaja asociatul unic, insa pentru a beneficia de cota de impunere de 2% acesta va trebui angajat cu norma intreaga asa cum am aratat mai sus.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Firmele cu cod TVA anulat vor putea fi reinregistrate din oficiuAjustarea de TVA si facturare. Solutii pentru vanzarea unei cladiriCriterii in functie de care firmele sunt obligate sa intocmeasca Situatii financiare consolidateNoutati privind registrul de evidenta fiscala si alte modificari de la 1 februarie 2015Cand se depun declaratiile 307 si 311?Ultimele articole
Microintreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Radiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasMicrointreprinderi in 2024. Ce inseamna, conform OUG 115/2023, ca o persoana nu poate avea mai mult de o societate micro?Darea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVAVanzarile prin consignatie. Ce este consignatia si studii de caz utileArticole similare
Catalizator pentru dezvoltarea mediului de afaceri. Propunerile FNGCIMM pentru intreprinderile mici si mijlociiTransport intracomunitar persoane. Care este tratamentul TVA?Zoom fiscal: Modificarile aduse de Legea 112/2016 privind CAS-ul platit pentru unele categorii de venituriScutiri de la plata CAS pentru cei fara venituri. Noua Lege 112/2016Care sunt contributiile obligatorii datorate de PFA si SPRL incepand cu 1 ianuarie 2016?Ultimele articole
Darea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVALipsa numerar in casierie. Soldul este considerat cheltuiala deductibila sau nedeductibila la calculul impozitului?Decontarile de la A la Z: explicatii LEGALE, solutii pentru probleme si modalitati de a evita sanctiunile ANAFRegimul fiscal-contabil al microintreprinderilor in 2021- explicat prin exemple practice. Ce noutati au aparut?Programul Prima Casa 2020: Ministrul Finantelor anunta ca s-au alocat fondurile necesareArticole similare
Regim microintreprinderi 2017. Noi prevederi legale anuntate de ANAFCum se infiinteaza microintreprinderile in cursului anuluiImpozitarea pe veniturile microintreprinderilor din factuarea cheltuielilor. Cum procedam corect?Mare atentie! Firmele care au trecut la impozit pe profit NU pot redeveni microintreprinderiServicii intermediere financiara. Ce tratament fiscal si ce regim TVA se aplica?Ultimele articole
Distribuire dividende catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaMICROINTREPRINDERE. Cand trece la impozit pe profit daca NU a depus bilantul la timp in 2025Impozit MICROINTREPRINDERE 2025: Conditii, Cote si DeclaratiiFirme neplatitoare de TVA cu activitate suspendata. Autovehiculele pe firma mai pot fi utilizate?MICROINTREPRINDERE. Situatii in care firmele NU mai pot opta pentru impozitul micro in 2025Articole similare
Cele 62 de modificari noi in Codul fiscal 2016Codul fiscal 2011 - Titlul ISchimbari in mediul financiar. Noile taxe si impozite pana in 2016In ce mod impozitam DIVIDENDEle pentru nerezidenti?Cota impozit DIVIDENDE nerezident persoana juridicaUltimele articole
Distribuire DIVIDENDE catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaDIVIDENDE. Poate un asociat sa renunte la DIVIDENDE in favoarea celorlalti asociati?Impozit DIVIDENDE. Persoanele nerezidente platesc impozit de 10% in Romania?Impozit DIVIDENDE. TOT ce trebuie sa stii despre impozitul pe DIVIDENDE in 2025Cum se face impozitarea veniturilor din DIVIDENDE distribuite DUPA data de 1 ianuarie 2025Articole similare
Scutirile de impozit pe venit pentru sectoarele din constructii, agricultura si alimentar NU se acorda pentru sumele care depasesc 10.000 leiCalendar ANAF: Contribuablilii care aplica regimul special pentru agricultori trebuie sa depuna mai multe formulare pana pe 10 iunie 2022Montare panouri fotovoltaice. Ce obligatii fiscale trebuie sa indeplineasca prosumatoriiFurnizori care NU transmit factura. Cum trebuie emisa autofactura de catre firmeMiercuri, 10 august 2022, se implineste termenul pentru depunerea unor formulare de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de TVAUltimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorCota TVA cafea. Este de 9% sau de 19% in 2025?TVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAReminder ANAF! Declaratii care au scadenta pe 10 ianuarie 2025
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"