Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Atentie contabili!

Modificari privind TVA in Noul Cod Fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat actualizat in 2017.

Societate declarata inactiva si cod TVA anulat. Cum procedam si care sunt consecintele fiscale?

de InfoTva.ro la 05 Aug. 2016 Exclusiv
Tags: societate declarata inactiva, cod tva anulat, societati inactive, codul fiscal, tva, inregistrari contabile

In analiza de mai jos, avem ca subiect al analizei noastre o societate platitoare de TVA la incasare si impozit pe profit, care a fost declarata inactiva si careia i s-a anulat codul de TVA ca urmare a expirarii sediului social.

Pe perioada inactivitatii, pana la reactivare, societatea va emite facturi de prestari servicii catre clientii sai. In cazul in care valoarea serviciului prestat este de 2.000 lei + TVA 20%, stabilim daca va emite factura cu TVA.

Daca se emite fara TVA, stabilim ce se va completa in dreptul coloanei de TVA si daca e obligatorie o  mentiune speciala pe factura. De asemenea, vom stabili monografia contabila aferenta si implicatiile fiscale.


Iata raspunsul specialistului:

O societate al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu conform prevederilor art. 316 alin.  (11) lit. a)  datorita faptului ca a fost declarata inactiva, are obligatia sa colecteze TVA pentru operatiunile taxabile realizate, dar nu are dreptul sa deduca suma TVA deductibila inscrisa in facturile emise de furnizori/prestatori. De asemenea, nu are drept de deducere nici pentru cheltuielile aferente achizitiilor efectuate.

Aceste consecinte fiscale negative sunt reglementate prin art. 11 alin.  (6) din Codul fiscal, redate in continuare:
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online

Vezi detalii

Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017

Vezi detalii

Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017

Vezi detalii


"Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate.

Pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care persoana nu are un cod valabil de TVA, destinate operatiunilor care urmeaza a fi efectuate dupa data inregistrarii in scopuri de TVA care dau drept de deducere potrivit titlului VII, se ajusteaza in favoarea persoanei impozabile, prin inscrierea in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus de persoana impozabila dupa inregistrarea in scopuri de TVA sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, taxa aferenta:

a) bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate, constatate pe baza de inventariere, in momentul inregistrarii;

b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, precum si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, aflate in proprietatea sa in momentul inregistrarii;

RECOMANDAREA NOASTRA: >>> Zoom fiscal: Registrul contribuabililor inactivi


c) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) inainte de data inregistrarii si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data. "

Suma TVA colectata conform prevederilor art. 11 alin. (6) de catre o persoana impozabila al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu este inclusa in valoarea totala a facturii emise pe numele cumparatorului/beneficiarului. Este recomandabil ca pe factura emisa, furnizorul/prestatorul sa inscrie mentiunea "TVA inclusa, cota 20%  art. 11 alin. (6) Legea nr. 227/2015".
           
Suma TVA colectata se raporteaza prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal "reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 795  din 19 februarie 2016 si se achita, efectiv, bugetului de stat pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care a avut loc livrarea bunurilor/prestarea serviciilor.
    
Suma TVA care nu poate fi dedusa reintregeste costul de achizitie al bunurilor/serviciilor.  
In perioada in care codul de TVA este anulat din oficiu, societatea nu isi poate exercita dreptul de deducere, nici pentru TVA deductibila, neexigibila, in sold, dar nici pentru TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii efectuate dupa anularea codului de TVA. In acest context, se retine faptul ca societatea nu mai poate depune decontul de TVA cod 300 prin care sa raporteze suma TVA deductibila, dar nici sa efectueze decontarea cu bugetul de stat prin plata diferentei dintre TVA colectata si TVA deductibila. Practic, societatea respectiva nu mai poate utiliza conturile de TVA 4426, 4427, 4428, 4423, 4424, ci numai contul 446 pentru inregistrarea sumei TVA colectate pentru operatiuni taxabile, datorate bugetului de stat, raportate prin formularul cod 311.

Prin urmare inregistrarea contabila, va  fi:
4111 %
704
446 (TVA colectata 20%)

Plata TVA se va inregistra prin articolul contabil:
446 = 5121
    
Desi furnizorul/prestatorul al carui cod de TVA a fost anulat  colecteaza TVA, cumparatorul bunurilor/prestatorul serviciilor nu are drept de deducere pentru suma TVA respectiva, chiar daca este inscrisa pe factura primita. Aceasta interdictie este reglementata prin art. 11 alin.  (7) din Codul fiscal

"Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa."

Suma TVA achitata bugetului de stat pentru toate achizitiile de bunuri in perioada in care a figurat cu un cod valid de TVA, dar si suma TVA neexigibila inregistrata inainte de anularea codului, pentru care s-au achitat facturile furnizorilor/prestatorilor in periodada de anulare a codului de TVA, va putea fi dedusa de catre societatea numai dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, si numai pentru bunurile existente in patrimoniu  la data reinregistrarii.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Societate declarata inactiva si cod TVA anulat. Cum procedam si care sunt consecintele fiscale?":
Rating:

Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi





Atentie contabili!
Modificari privind TVA in Noul Cod Fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat actualizat in 2017

"Decontul de TVA - Erori majore care trebuie evitate"!
Club Contabilitate

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
Atentie contabili!
TVA-ul s-a schimbat in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Noul Cod Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special actualizat in 2017

"Decontul de TVA - Erori majore care trebuie evitate"!
Da, doresc sa descarc GRATUIT cadoul si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton