keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Inregistrare in scopuri de TVA. Constructie in regie proprie

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 20 Apr. 2011
Tags: cladiri, tva, tratament fiscal, constructii

Societatea X din Romania, inregistrata in scopuri de TVA , platitoare de impozit pe profit cumpara materia prima si materiale consumabile pentru constructia unei cladiri. Lucrarile de constructie ...


Societatea X din Romania, inregistrata in scopuri de TVA , platitoare de impozit pe profit cumpara materia prima si materiale consumabile  pentru  constructia unei cladiri.

Lucrarile de constructie sunt realizate de o societate  specializata ( Y ) din Romania care factureaza lunar manopera.

Receptia se va face la terminarea  lucrarilor de constructie a cladirii. Dupa receptie cladirea va fi inchiriata.

Care sunt inregistrarile contabile de la inceput pana la sfarsitul constructiei? TVA aferent cumpararilor este deductibil?                        

Utilizand planul de conturi aprobat prin ordin, consideram corecte urmatoarele inregistrari:

1. Achizitii materii prime :

301 „Materii prime” =  401 „Furnizori”                             

4426 „TVA deductibila” = 401 „Furnizori”

2. Achizitii materii auxiliare  

302 „Materiale consumabile” =  401 „Furnizori”                      

4426 „TVA deductibila” = 401 „Furnizori”

3. Factura de manopera de la constructor

628 “Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti” =  401 „Furnizori”

4426 “TVA deductibila” = 401 „Furnizori”

4. Evaluarea constructiei in curs la costul de productie 231 „Imobilizari corporale in curs de executie”  = 722 „Venituri din productia de imobilizari corporale”.

Se retine ca aceasta inregistrare are scopul echilibrarii conturilor de cheltuieli, se efectueaza la fiecare inregistrare a costurilor de productie. Se retine ca recuperarea investitiei se va efectua pe seama amortizarii.                    

5. Receptia constructiei

212 „Constructii” = 231 „Imobilizari corporale in curs de executie”  

Redam cadrul normativ ce reflecta suma cheltuielilor ce se vor include in costul de productie conform pct. 105 din O.M.F.P. nr. 3055/2009:                            

„O imobilizare corporala recunoscuta ca activ trebuie evaluata initial la costul sau determinat potrivit regulilor de evaluare din prezentele reglementari, in functie de modalitatea de intrare in entitate.  
                            
(2) Exemple de costuri care se efectueaza in legatura cu constructia unei imobilizari corporale, direct atribuibile acesteia, sunt:      
                      
a) costurile reprezentand salariile angajatilor, contributiile legale si alte cheltuieli legate de acestea, care rezulta direct din constructia imobilizarii corporale;

b) cheltuieli materiale;                             

c) costurile de amenajare a amplasamentului;                         

d) costurile initiale de livrare si manipulare;                             

e) costurile de instalare si asamblare;                           

f) cheltuieli de proiectare si pentru obtinerea autorizatiilor;                 

g) costurile de testare a functionarii corecte a activului, dupa deducerea incasarilor nete provenite din vanzarea elementelor produse in timpul aducerii activului la amplasamentul si conditia de functionare (cum ar fi esantioanele produse la testarea echipamentului);                  

h) onorariile profesionale platite avocatilor si expertilor etc.

(3) in cazul in care o cladire este demolata pentru a fi construita o alta, cheltuielile cu demolarea sunt recunoscute dupa natura lor, fara a fi considerate costuri de amenajare a amplasamentului.
Acelasi tratament contabil se aplica si cheltuielilor reprezentand valoarea neamortizata a cladirii demolate.

(4) in costul unei imobilizari corporale sunt incluse si costurile estimate initial cu demontarea si mutarea acesteia la scoaterea din functiune, precum si cu restaurarea amplasamentului pe care este pozitionata imobilizarea, atunci cand aceste sume pot fi estimate credibil si entitatea are o obligatie legata de demontare, mutare a imobilizarii corporale si de refacere a amplasamentului.

(5) Costurile estimate cu demontarea si mutarea imobilizarii corporale, precum si cele cu restaurarea amplasamentului se recunosc in valoarea acesteia, in corespondenta cu un cont de provizioane (contul 1513 "Provizioane pentru dezafectare imobilizari corporale si alte actiuni similare legate de acestea"). “


Analiza din punct de vedere al TVA                               

Consideram ca la data achizitiei si ridicarii constructiei dvs., aveti dreptul de exercitare a dreptului de deducere a TVA.                       

Totusi la data inchirierii cladirii va trebui analizata urmatoarea situatie:

Conform prevederilor stabilite de art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, inchirierea bunurilor imobile este scutita de TVA, fara drept de deducere, implicit prin efectul legii.                         

Astfel societatea a dedus un TVA pentru o achizitie ce se va utiliza intr-o activitate scutita de TVA. Astfel la data inchirierii dvs. aveti obligatia ajustarii TVA dedus, in baza prevederilor art. 149 din Codul fiscal.

Prin ajustarea TVA se intelege plata catre bugetul de stat a TVA dedus la achizitii si constructia cladirii. Plata se efectueaza o singura data si se declara in decontul de TVA.

Se retine ca societatea are dreptul sa opteze pentru inchirierea cu TVA a cladirii conform prevederilor art. 141 alin. (3) din Codul fiscal, prin depunerea unei notificari. in aceasta situatie societatea va colecta TVA pentru factura de chirie emisa. Astfel nu mai este obligata sa efectueze ajustarea descrisa anterior.

Se retine ca daca ulterior, societatea decide sa nu mai inchirieze cladirea cu TVA, ci in regim de scutire, va avea obligatia sa efectueze ajustarea TVA, insa proportional cu perioada de ajustare.
Aceasta este de 20 ani, iar perioada de ajustare se refera la cat din acest termen nu se colecteaza TVA.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016