Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza urmatoare, societatea A cu sediul in Romania are un antrepozit fiscal din care vinde marfa acizabila catre societatea B care are sediul tot in Romania, dar locul livrarii este intr-un alt stat membru UE de unde societatea B exporta marfa in afara UE. Cum se face factura de la societatea A catre societatea B (cu TVA si accize)? Este operatiune intracomunitara?
Din punctul de vedere al TVA, sunt aplicabile prevederile art. 294 alin. (2) lit, c) din codul fiscal, conform carora sunt scutite de taxa:
"c) livrarile intracomunitare de produse accizabile catre o persoana impozabila sau catre o persoana juridica neimpozabila care nu ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, in cazul in care transportul de bunuri este efectuat conform art. 407 si 408 sau art. 370 , 371 si 375 de la titlul VIII, cu exceptia:
1. livrarilor intracomunitare efectuate de o intreprindere mica;
2. livrarilor intracomunitare supuse regimului special privind bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, conform prevederilor art. 312;"
Astfel, in cazul livrarilor intracomunitare de produse accizabile livrate catre persoane impozabile, pentru care clientul nu a comunicat un cod valabil de TVA din alt stat membru, factura se emite fara TVA, prin aplicarea scutirii de TVA, in baza documentelor care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru. Aceste livrari intracomunitare nu se declara in Declaratia recapitulativa privind livrarile si achizitiile intracomunitare de bunuri 390, deoarece nu exista un cod valid de TVA al cumparatorului B din alt stat membru.
Justificarea scutirii de TVA se realizeaza pe baza documentelor prevazute la art. 10 alin. (3) din Ordinul nr. 103/2016 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal:
"(3) In cazul livrarilor intracomunitare de produse accizabile prevazute la art. 294 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, cu exceptiile de la pct. 1 si 2 ale aceleiasi litere c), catre o persoana impozabila sau catre o persoana juridica neimpozabila care nu ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, in cazul in care transportul de bunuri este efectuat conform art. 34 alin. (1) si (2) ori art. 19 din Directiva 2008/118/CE a Consiliului din 16 decembrie 2008 privind regimul general al accizelor si de abrogare a Directivei 92/12/CEE, scutirea de taxa se justifica prin:
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Cartea Verde a Contabilitatii
a) factura care nu trebuie sa contina codul de inregistrare in scopuri de TVA al cumparatorului in alt stat membru;
b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru; si, dupa caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare."
In ceea ce priveste accizele, trebuie studiata in detaliu legislatia aferenta acestor taxe, prevazuta la titlul VIII - Accize si alte taxe speciale din codul fiscal.
Totusi, avand in vedere faptul ca produsele accizabile vor fi exportate de pe teritoriul altui stat membru, acestea nu sunt exigibile la data livrarii din antrepozitul fiscal catre societatea B, care le va exporta de pe teritoriul acestui stat membru intr-un stat nonUE. Societatea A trebuie sa detina documentele legale privind atestarea regimului suspensiv de accize.
Societatii A consider ca ii sunt aplicabile, in principal, prevederile urmatoarelor texte legale, din cadrul titlului VIII - Accize si alte taxe speciale din codul fiscal, dara fara a fi exhaustive, acestea trebuind corelate cu alte articole din acest titlu:
"Art. 401
(2) Produsele accizabile pot fi deplasate in regim suspensiv de accize pe teritoriul Uniunii Europene, inclusiv daca produsele sunt deplasate via o tara terta sau un teritoriu tert:
a) de la un antrepozit fiscal la:
3.un loc de unde produsele accizabile parasesc teritoriul Uniunii Europene, in sensul art. 405 alin. (1);
(7) Deplasarea in regim suspensiv de accize a produselor accizabile se incheie:
2.in cazurile prevazute la alin. (2) lit. a) pct. 3, in momentul in care produsele accizabile au parasit teritoriul Uniunii Europene.
Art. 405: Raportul de export
(1) In situatiile prevazute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 3 si la alin. (2) lit. b), dupa caz, daca exportul are loc din Romania, autoritatile competente intocmesc un raport de export, pe baza vizei biroului vamal de iesire, prevazuta la art. 793 alin. (2) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei, sau de biroul unde se realizeaza formalitatile prevazute la art. 337 alin. (5), prin care se atesta faptul ca produsele accizabile au parasit teritoriul Romaniei.
(2) Autoritatile competente inainteaza raportul de export expeditorului.
(3) In conditiile in care expeditorul este din alt stat membru, iar biroul vamal de ieÅŸire este din Romania, autoritatile competente verifica pe cale electronica informatiile ce rezulta din viza prevazuta la alin. (1). Odata ce aceste date au fost verificate, autoritatile competente din Romania transmit raportul de export autoritatilor competente din statul membru de expeditie.
(4) Autoritatile competente din statul membru de expeditie inainteaza raportul de export expeditorului.
Norme:
129. _
(1) In aplicarea art. 405 alin. (1) din Codul fiscal, produsele accizabile pot fi deplasate in regim suspensiv de accize pe teritoriul Uniunii Europene, de la un antrepozit fiscal la un loc de unde acestea parasesc teritoriul Uniunii Europene, inclusiv in cazul in care acestea sunt deplasate via o tara terta sau un teritoriu tert.
(2) Deplasarea produselor accizabile poate fi realizata in regim suspensiv de accize, potrivit art. 405 alin. (1) din Codul fiscal, numai daca este acoperita de documentul administrativ electronic.
(3) Dovada incheierii deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv de accize este raportul de export intocmit de autoritatea vamala teritoriala din Romania sau, dupa caz, de autoritatea competenta din statul membru de export, raport intocmit pe baza vizei biroului vamal de iesire ori a biroului unde se realizeaza formalitatile de ieÅŸire a produselor, prin care se atesta faptul ca produsele accizabile au parasit teritoriul Uniunii Europene
Art. 408: incheierea deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv de accize
(1) Fara sa contravina prevederilor art. 407, raportul de primire prevazut la art. 404 alin. (1) lit. c) sau raportul de export prevazut la art. 405 alin. (1) constituie dovada faptului ca deplasarea produselor accizabile s-a incheiat, in conformitate cu art. 401 alin. (7).
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in absenta unui raport de primire sau a unui raport de export din alte motive decat cele prevazute la art. 404 dovada incheierii deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv de accize este:
a) in cazurile prevazute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 1, 2 ÅŸi 4, la alin. (2) lit. b) ÅŸi la alin. (3), o adnotare facuta de autoritatile competente din statul membru de destinatie, pe baza unor dovezi corespunzatoare, care sa indice ca produsele accizabile expediate au ajuns la destinatia declarata;
b) in cazul prevazut la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 3, o adnotare facuta de autoritatile competente din statul membru pe teritoriul caruia este situat biroul vamal de ieÅŸire, care sa ateste faptul ca produsele accizabile au parasit teritoriul Uniunii Europene.
(3) In sensul alin. (2), un document inaintat de destinatar si care contine aceleasi informatii ca si raportul de primire sau de export constituie o dovada corespunzatoare.
(4) In momentul in care autoritatile competente din statul membru de expeditie au admis dovezile corespunzatoare, acestea inchid deplasarea in sistemul informatizat.
Norme:
132. _
(1) Deplasarea produselor accizabile in regim suspensiv de accize se considera incheiata pentru expeditor in baza raportului de primire inaintat de destinatar sau, dupa caz, in baza raportului de export inaintat de autoritatea competenta a locului de export, prin intermediul sistemului informatizat.
(2) Atunci cand destinatarul din Romania constata ca nu este in masura sa intocmeasca raportul de primire in termenul prevazut de lege, imediat la primirea produselor solicita prezenta unui reprezentant al autoritatii vamale teritoriale, in vederea verificarii ÅŸi confirmarii datelor prezentate de destinatar pe baza documentului care a insotit deplasarea produselor in regim suspensiv de accize ÅŸi a dovezilor justificative.
(3) In urma mentiunilor reprezentantului autoritatii vamale teritoriale, destinatarul va inainta documentul autoritatii vamale centrale in vederea comunicarii de catre aceasta autoritatii competente a statului membru de expeditie a regimului aferent deplasarii produselor.
(4) Modelul documentului este prevazut in anexa nr. 35.
(5) In cazul deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv de accize din Romania catre un destinatar din alt stat membru sau la export printr-un birou vamal de ieÅŸire din alt stat membru, in absenta raportului de primire sau a unui raport de export, dupa caz, deplasarea poate fi considerata incheiata potrivit adnotarilor autoritatii competente din statul membru de destinatie sau de export.
Art. 347
Pentru produsele accizabile care sunt transportate sau sunt detinute in afara antrepozitului fiscal, provenienta trebuie să fie dovedita conform prevederilor stabilite prin normele metodologice.
Norme:
7. _
(7) Deplasarea produselor accizabile in regim suspensiv de accize de la un loc de expediere aflat pe teritoriul Romaniei este insotita de un exemplar tiparit al documentului administrativ electronic."
Asadar, factura privind livrarea produselor accizabile intr-un stat membru, pentru a fi exportate, in regim suspensiv (fara accize), va fi insotita de un exemplar tiparit al documentului administartiv electronic.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
LIVRARE BUNURI. Care este tratamentul TVA?Declaratia informativa cod 394. Includem aici un import cu TVA deductibil?Schimbarea cotei de TVA. Care sunt implicatiile fiscale si contabile?Operatiuni cuprinse in sfera de aplicare a taxeiCand consideram leasingul financiar livrare de bunuriUltimele articole
Cum se face Notificarea la ANAF pentru livrarea de bunuri catre o persoana afiliata. Vanzare supusa regimului de taxare inversaLIVRARE BUNURI in UE de catre un neplatitor de TVAObligativitate utilizare AMEF in cazul livrarii bunurilor si incasarii lor la domiciliul persoanelor fiziceLivrare succesiva de bunuri in alt stat UE. Care va fi regimul TVA?LIVRARE BUNURI cu montaj pe teritoriul Romaniei. Ce tratament TVA se aplica?Articole similare
Declaratii fiscale cu termen in luna martie 2016TVA la achizitii intracomunitare care urmeaza unui import de bunuriTVA - Operatiuni impozabileStudiu de caz: Achizitii de bunuri in scopul vanzarii cu amanuntulRegim nou pentru antrepozitele fiscale in 2013. Vezi proiectul!Ultimele articole
Operatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileProiect OUG. 5 modificari aduse de Finante titlului VIII Accize si alte taxe specialeCotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaCum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 59/2024. Schimbarile, in vigoare din 20 iunie 2024E-Transport: Modificari asupra contraventiilor, implementate prin OUG 43/2024Articole similare
Ajustarea TVA in conditiile anularii inregistrarii in scopuri de TVA, conform art. 148 - Cod FiscalONG. Prestari servicii. Regim TVAInspectie fiscala la o societate platitoare de impozit pe profit. Distribuire dividendeDocumentatie in vederea inregistrarii in scop de TVA prin optiune. Dosarul depus la ANAFCare e regimul accizelor si al TVA pentru produse din achizitii intracomunitare?Ultimele articole
Modificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microPFA cu activitate inceputa in cursul anului. Datoreaza CAS si CASS?Facturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseMicrointreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Sponsorizari. Momentul scaderii din impozitul pe profitArticole similare
Bonuri fiscale emise care contin CIF-ul beneficiarului. Se declara in D394?Care sunt implicatiile casarii mijloacelor fixe asupra TVA?Deficit major de incasare a TVA. Inregistrat de RomaniaTrecere la neplatitor de TVA. Ajustare TVA imobileBNR: Noul indice de referinta trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor va fi publicat pe 2 maiUltimele articole
Proiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaFacturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseLista operatiunilor scutite de TVA in 2024 si studii de caz utileFacturi emise pe numele salariatului. In ce conditii sunt deductibileAmnistie fiscala 2024: Cererile pot fi depuse pana pe 19 decembrie 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"