Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Va aducem la cunostinta ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 236/24.04.2013 a fost publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 450/2013 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala.
In documentarul de mai jos, prezentam in sinteza principalele aspecte privind aplicarea titlului IX- Solutionarea contestatiilor impotriva actelor administrative fiscale (art. 205-218) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala.
Posibilitatea de contestare
Orice persoana care formuleaza o contestatie pentru lipsa unui act administrativ fiscal trebuie sa demonstreze dreptul sau sau interesul legitim lezat.
Lipsa actului administrativ fiscal inseamna nesolutionareain termenul legal a unei cereri a contribuabilului pentru emiterea unui act administrativ fiscal.
Deciziile referitoare la bazele de impunere se pot contesta numai prin contestarea deciziei referitoare la baza de impunere, nu si a deciziilor de impunere emise ulteriorin temeiul acesteia.
Forma si continutul contestatiei
In cazul in care contestatarul precizeaza ca obiectul contestatiei il formeaza actul administrativ fiscal atacat, fara insa a se mentiona, inauntrul termenului acordat de organul de solutionare, cuantumul sumei totale contestate, individualizata pe feluri de impozite, taxe, datorie vamala, contributii, precum si accesorii ale acestora, sau masurile pe care le contesta, contestatia se considera formulata impotriva intregului act administrativ fiscal.
In cazul in care contestatia este formulata printr-unimputernicit al contestatorului, organele de solutionare competente vor verificaimputernicirea, iarin cazulin care contestatorul se aflain procedura de insolventa/reorganizare/faliment/lichidare, contestatia va purta semnatura si stampila administratorului special/administratorului judiciar sau a lichidatorului, dupa caz.
In situatia in care contestatia nu indeplineste cerintele de depunere (imputernicirea in original sau in copie legalizata, semnatura si stampila), organele de solutionare competente vor solicita contestatorului printr-o scrisoare recomandata cu confirmare de primire, ca in termen de 5 zile de la comunicare sa i indeplineasca aceste cerinte. In caz contrar, contestatia va fi respinsa.
Termen de depunere a contestatiei
Contestatia se depune la organul fiscal emitent al actului administrativ fiscal contestat, iar la primirea contestatiei organul emitent al actului administrativ fiscal va intocmi dosarul contestatiei, precum si referatul cu propuneri de solutionare.
Dosarul contestatiei va cuprinde: contestatia in original, ce trebuie sa poarte semnatura persoanei indreptatite, precum si amprenta stampilei, in cazul contestatorului persoana juridica,imputernicirea avocatialain original sauin copie legalizata, dupa caz, actul prin care se desemneaza administratorul special/administratorul judiciar/lichidatorul, actul administrativ fiscal atacat, in copie, precum si anexele acestuia, dovada comunicarii actului administrativ fiscal atacat din care sa reiasa data la care acesta a fost comunicat, copii ale documentelor ce au legatura cu cauza supusa solutionarii, documentele depuse de contestator si sesizarea penalain copie, daca este cazul.
Dispozitiile privind termenele din Codul de procedura civila se aplica in mod corespunzator, astfel, termenul de depunere a contestatiei se calculeaza pe zile libere, cu exceptia cazului in care prin lege se prevede altfel, neintrand in calcul nici ziua cand ainceput, nici ziua cand s-a sfarsit termenul.
Retragerea contestatiei
Cererea de retragere trebuie sa fie semnata de contestator sau de imputernicit, cuindeplinirea acelorasi conditii de forma prevazute la formularea si depunerea contestatiei. Dovada calitatii deimputernicit se face potrivit legii.in cazulin care contestatorul se aflain procedura de insolventa/ reorganizare/faliment/lichidare, cererea de retragere a contestatiei va purta semnatura si stampila administratorului special/administratorului judiciar sau a lichidatorului, dupa caz.
Persoanele fizice vor anexa la cererea de retragere copia actului de identitate.
Decizia de solutionare
In solutionarea contestatiei, organele de solutionare competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se pronunta prin decizie. Decizia emisa in solutionarea contestatiei este definitiva in sistemul cailor administrative de atac, in sensul ca asupra ei organul de solutionare competent nu mai poate reveni, cu exceptia situatiilor privind indreptarea erorilor materiale, potrivit legii, si este obligatorie pentru organele fiscale emitente ale actelor administrative fiscale contestate.
Suspendarea procedurii de solutionare a contestatiei pe cale administrativa
Daca prin decizie se suspenda solutionarea contestatiei pana la rezolvarea cauzei penale, organul de solutionare competent va relua procedura administrativa,in conditiile art. 213 alin. (1) din Codul de Procedura Fiscala, numai dupa incetarea definitiva si executorie a motivului care a determinat suspendarea. Aceasta trebuie dovedita de catre organele fiscale sau de contestator printr-un inscris emis de organele abilitate. Solutia data de organele de cercetare si urmarire penala trebuieinsotita de rezolutia motivata, atunci cand suspendarea a fost pronuntata pana la rezolvarea cauzei penale.
Daca solicitarea de reluare a procedurii de solutionare apartine imputernicitului contestatorului, altul decat cel care a formulat contestatia, acesta trebuie sa faca dovada calitatii de imputernicit.in situatia in care solicitarea de reluare a procedurii apartine contestatorului, organele de solutionare vor cere organului fiscal abilitat, printr-o adresa, comunicarea faptului ca motivul de incetare a suspendarii solutionarii contestatiei a ramas definitiv/definitiv si irevocabil.
In situatia in care solicitarea de reluare a procedurii apartine contestatorului, organele de solutionare vor cere organului fiscal abilitat, printr-o adresa, comunicarea faptului ca motivul deincetare a suspendarii solutionarii contestatiei a ramas definitiv/definitiv si irevocabil.
Solutii asupra contestatiei
Contestatia poate fi respinsa ca:
- neintemeiata,in situatiain care argumentele de fapt si de drept prezentate in sustinerea contestatiei nu sunt de natura sa modifice cele dispuse prin actul administrativ fiscal atacat;
- nemotivata,in situatia in care contestatorul nu prezinta argumente de fapt si de dreptin sustinerea contestatiei sau argumentele aduse nu sunt incidente cauzei supuse solutionarii;
- fiind fara obiect, in situatia in care sumele si masurile contestate nu au fost stabilite prin actul administrativ fiscal atacat sau daca prin reluarea procedurii administrative, luandu-se act de solutia pronuntata de instanta penala, se constata ca cererea ramane lipsita de obiect;
- inadmisibila, in situatia contestarii deciziilor de impunere emisein temeiul deciziei referitoare la baza de impunere, avand in vedere prevederile art. 205 alin. (6) din Codul de Procedura Fiscala.
Aceste solutii nu sunt prevazute limitativ.
Respingerea contestatiei pentru neindeplinirea conditiilor procedurale
Contestatia poate fi respinsa ca:
- nedepusa la termen, in situatia in care aceasta a fost depusa peste termenul prevazut de lege;
- fiind depusa de o persoana lipsita de calitatea de a contesta,in situatia in care aceasta este formulata de o persoana fizica sau juridica lipsita de calitate procesuala;
- fiind depusa de o persoana lipsita de capacitate de exercitiu, potrivit legii;
- lipsita de interes, in situatia in care contestatorul nu demonstreaza ca a fost lezatin dreptul sau interesul sau legitim;
- prematur formulata, in situatia in care sumele contestate nu sunt individualizate prin titlu de creanta si in situatia in care nu au fost emise decizii privind baza de impunere.
Comunicarea deciziei si calea de atac
Decizia de solutionare a contestatiei se comunica prin modalitatile de comunicare a actului administrativ fiscal prevazute de art. 44 din Codul de Procedura Fiscala.
Instructiuni privind indreptarea erorilor materiale din deciziile privind solutionarea contestatiilor
Procedura de efectuare a corectiei erorilor materiale din deciziile de solutionare a contestatiilor cuprinde activitatile ce trebuie efectuate pentru corectarea erorilor materiale.
Prin erori materiale se intelege orice greseli de redactare, omisiuni sau mentiuni gresite din actele administrative fiscale, cu exceptia acelora care atrag nulitatea actului administrativ fiscal, potrivit legii, sau care privesc fondul actului administrativ fiscal.
Erorile materiale din deciziile de solutionare a contestatiilor pot fiindreptate de catre organul de solutionare a contestatiilor competent, la initiativa acestuia, a organului fiscal emitent al actului administrativ fiscal contestat, a contestatorului sau a oricarei persoane direct interesate.
Instructiuni privind publicarea pe site a deciziilor de solutionare a contestatiilor
In cadrul Directiei generale de solutionare a contestatiilor, birourilor/serviciilor de solutionare contestatii din cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene/ Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti toate deciziile emisein solutionarea contestatiilor si solutiile instantelor judecatoresti, dupa caz, dupa depersonalizarea lor, se transpunintr-un format citibil pentru a fi postate pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Depersonalizarea deciziilor emisein solutionarea contestatiilor se face prin eliminarea oricaror elemente care ar conduce la identificarea persoanelor fizice sau juridice implicate ori a functionarilor publici care au participat la redactarea si semnarea deciziei.
Alte precizari
La data intrarii in vigoare a ordinului mentionat mai sus, respectiv 24.04.2013, se abroga prevederile Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.137/2011 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea Titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, publicatin Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sursa: DGFP Valcea
Autor: InfoTva.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Noi prevederi ANAF privin solutionarea contestatiilor":
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Codul fiscal 2011 - Titlul VIIParadisul fiscal: cine pierde si cine are de castigat?Alerta fiscalitate 16-20 iunie 2008Studiu de caz:Sediu social in apartament de bloc. Cum procedam cu cheltuielile?Servicii prestate de nerezidenti in afara Romaniei. Ce impozit platim?Ultimele articole
NOU! Consultanta CONTABILA: 125 de specialisti sunt de garda in 2021!TAXE SI IMPOZITE: CE este nou si MODUL in care afecteaza companiile din RomaniaProprietate inchiriata. Inregistrare impozite si taxe in numele proprietaruluiGhid practic pas cu pas pentru surmontarea crizei. Solutii fiscal-contabile optimizateRaport ANAF: Prejudicii din frauda fiscala, in valoare de 465 mil. euro, in 2018!
Mai multe articole despre Taxe si Impozite
Articole similare
InfoANAF: Revocarea accesului la informatiile cuprinse in dosarul fiscalCum se procedeaza pentru esalonarea la plata a datoriilor catre ANAF in 2017Ce trebuie sa facem pentru a beneficia in 2014 de esalonari la plata datoriilor?Sume incasate in numele altei persoane. Tratament TVAIncasarile ANAF din TVA, mai mari cu o treime in primele sase luni din 2011Ultimele articole
Salariul MINIM pe tara in 2021. Precizari oficiale ANAFSerie de intrebari si raspunsuri MEEMA privind acordarea de granturi. Codul CAEN 6920 pentru PFA este eligibil?Reminder ANAF! Tipuri de facilitati fiscale ce pot fi accesate pentru conformare la plata obligatiilor fiscaleANAF va finaliza dezvoltarea sistemului informatic SAF - T in luna iulie 2021Webinarul pe teme FISCALE: Noutati fiscale valabile in 2021
Mai multe articole despre ANAF
Articole similare
Noutati legislatie Fiscala 04-08 august 2008 - Monitorul OficialSuspendarea inspectiei fiscale. Vezi noul ordin emis de ANAF!Suspendarea inspectiei fiscale: Ce modalitati si conditii de aplicare a procedurii exista?Documentar fiscal: SOLUTIONAREA CONTESTATIILOR formulate impotriva actelor administrative fiscaleANAF supune dezbaterii publice proiectul privind taxa pentru emisii poluanteUltimele articole
Decizii referitoare la baza de impozitare. Cine are dreptul la contestatie?Obligatii restante la fondul pentru mediu. Facilitati OG 6/2019De la 01 iunie 2019 activitatea de solutionare a contestatiilor formulate actelor administrative fiscale s-ar putea transfera de la ANAF la MFPNoul Cod de Procedura Fiscala - o lucrare indispensabila specialistilorNou! Hotararea CCF 7/2015. Examen atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent. Sesiunea noiembrie 2015
Mai multe articole despre solutionarea contestatiilor
Articole similare
OMFP 2800/2017: Anularea penalitatilor de intarziere in cazul celor care opteaza pentru plata defalcata TVAExamenul pentru dobandirea calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistentContestati cu succes un act administrativ! Procedura 2017Legea 172/2020. Decontarea cheltuielilor de transport, cazare si masa in cazul deplasarilorMFP extinde sfera de acordare a esalonarii la plataUltimele articole
Este OFICIAL! Procedura de acordare a esalonarii la plata de catre organul fiscal central a fost publicata in Monitor (OPANAF 3896/2020)Anulare accesorii conform OUG nr. 69/2020. Posibilitatea de acordare a amnistiei fiscale in cazul unei inspectii fiscale in cursOUG 69/2020: Facilitati fiscale pentru contribuabili. Bonificatii. Prorogare termeneSocietate in insolventa: Aplicarea facilitatilor fiscale instituite de OG 6/2019OG 6/2019: Cine poate beneficia de ANULAREA unor obligatii accesorii (oficial ANAF)
Mai multe articole despre acte administrative
Articole similare
Contractul de leasing. O analiza privind aspectul executoriuOrdinul 450 din 2013 reglementeaza depunerea CONTESTATIIlor la ANAFNoutati legislatie Fiscala 01-05 decembrie 2008 - Monitorul OficialSuspendarea inspectiei fiscale: Ce modalitati si conditii de aplicare a procedurii exista?Procedura rambursarii TVA la combustibilUltimele articole
Decizii referitoare la baza de impozitare. Cine are dreptul la contestatie?MEEMA a publicat procedura privind introducerea CONTESTATIIlor in aplicatia electronica de inscriereAstazi este ULTIMA ZI de inscriere in cadrul programelor Rabla Clasic si Rabla PlusObligatii restante la fondul pentru mediu. Facilitati OG 6/2019MMACA a inceput deja semnarea contractelor de finantare cu cei admisi in Programul Start-Up Nation
Mai multe articole despre contestatii

Atentie contabili!
Modificari importante privind scutirea de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"NOUTATI din Contabilitate in 2021 - Noua procedura pentru Scutirea de TVA"