Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va aducem la cunostinta ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 236/24.04.2013 a fost publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 450/2013 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala.
In documentarul de mai jos, prezentam in sinteza principalele aspecte privind aplicarea titlului IX- Solutionarea contestatiilor impotriva actelor administrative fiscale (art. 205-218) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala.
Posibilitatea de contestare
Orice persoana care formuleaza o contestatie pentru lipsa unui act administrativ fiscal trebuie sa demonstreze dreptul sau sau interesul legitim lezat.
Lipsa actului administrativ fiscal inseamna nesolutionareain termenul legal a unei cereri a contribuabilului pentru emiterea unui act administrativ fiscal.
Deciziile referitoare la bazele de impunere se pot contesta numai prin contestarea deciziei referitoare la baza de impunere, nu si a deciziilor de impunere emise ulteriorin temeiul acesteia.
Forma si continutul contestatiei
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
In cazul in care contestatarul precizeaza ca obiectul contestatiei il formeaza actul administrativ fiscal atacat, fara insa a se mentiona, inauntrul termenului acordat de organul de solutionare, cuantumul sumei totale contestate, individualizata pe feluri de impozite, taxe, datorie vamala, contributii, precum si accesorii ale acestora, sau masurile pe care le contesta, contestatia se considera formulata impotriva intregului act administrativ fiscal.
In cazul in care contestatia este formulata printr-unimputernicit al contestatorului, organele de solutionare competente vor verificaimputernicirea, iarin cazulin care contestatorul se aflain procedura de insolventa/reorganizare/faliment/lichidare, contestatia va purta semnatura si stampila administratorului special/administratorului judiciar sau a lichidatorului, dupa caz.
In situatia in care contestatia nu indeplineste cerintele de depunere (imputernicirea in original sau in copie legalizata, semnatura si stampila), organele de solutionare competente vor solicita contestatorului printr-o scrisoare recomandata cu confirmare de primire, ca in termen de 5 zile de la comunicare sa i indeplineasca aceste cerinte. In caz contrar, contestatia va fi respinsa.
Termen de depunere a contestatiei
Contestatia se depune la organul fiscal emitent al actului administrativ fiscal contestat, iar la primirea contestatiei organul emitent al actului administrativ fiscal va intocmi dosarul contestatiei, precum si referatul cu propuneri de solutionare.
Dosarul contestatiei va cuprinde: contestatia in original, ce trebuie sa poarte semnatura persoanei indreptatite, precum si amprenta stampilei, in cazul contestatorului persoana juridica,imputernicirea avocatialain original sauin copie legalizata, dupa caz, actul prin care se desemneaza administratorul special/administratorul judiciar/lichidatorul, actul administrativ fiscal atacat, in copie, precum si anexele acestuia, dovada comunicarii actului administrativ fiscal atacat din care sa reiasa data la care acesta a fost comunicat, copii ale documentelor ce au legatura cu cauza supusa solutionarii, documentele depuse de contestator si sesizarea penalain copie, daca este cazul.
Dispozitiile privind termenele din Codul de procedura civila se aplica in mod corespunzator, astfel, termenul de depunere a contestatiei se calculeaza pe zile libere, cu exceptia cazului in care prin lege se prevede altfel, neintrand in calcul nici ziua cand ainceput, nici ziua cand s-a sfarsit termenul.
Retragerea contestatiei
Cererea de retragere trebuie sa fie semnata de contestator sau de imputernicit, cuindeplinirea acelorasi conditii de forma prevazute la formularea si depunerea contestatiei. Dovada calitatii deimputernicit se face potrivit legii.in cazulin care contestatorul se aflain procedura de insolventa/ reorganizare/faliment/lichidare, cererea de retragere a contestatiei va purta semnatura si stampila administratorului special/administratorului judiciar sau a lichidatorului, dupa caz.
Persoanele fizice vor anexa la cererea de retragere copia actului de identitate.
Decizia de solutionare
In solutionarea contestatiei, organele de solutionare competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se pronunta prin decizie. Decizia emisa in solutionarea contestatiei este definitiva in sistemul cailor administrative de atac, in sensul ca asupra ei organul de solutionare competent nu mai poate reveni, cu exceptia situatiilor privind indreptarea erorilor materiale, potrivit legii, si este obligatorie pentru organele fiscale emitente ale actelor administrative fiscale contestate.
Suspendarea procedurii de solutionare a contestatiei pe cale administrativa
Daca prin decizie se suspenda solutionarea contestatiei pana la rezolvarea cauzei penale, organul de solutionare competent va relua procedura administrativa,in conditiile art. 213 alin. (1) din Codul de Procedura Fiscala, numai dupa incetarea definitiva si executorie a motivului care a determinat suspendarea. Aceasta trebuie dovedita de catre organele fiscale sau de contestator printr-un inscris emis de organele abilitate. Solutia data de organele de cercetare si urmarire penala trebuieinsotita de rezolutia motivata, atunci cand suspendarea a fost pronuntata pana la rezolvarea cauzei penale.
Daca solicitarea de reluare a procedurii de solutionare apartine imputernicitului contestatorului, altul decat cel care a formulat contestatia, acesta trebuie sa faca dovada calitatii de imputernicit.in situatia in care solicitarea de reluare a procedurii apartine contestatorului, organele de solutionare vor cere organului fiscal abilitat, printr-o adresa, comunicarea faptului ca motivul de incetare a suspendarii solutionarii contestatiei a ramas definitiv/definitiv si irevocabil.
In situatia in care solicitarea de reluare a procedurii apartine contestatorului, organele de solutionare vor cere organului fiscal abilitat, printr-o adresa, comunicarea faptului ca motivul deincetare a suspendarii solutionarii contestatiei a ramas definitiv/definitiv si irevocabil.
Solutii asupra contestatiei
Contestatia poate fi respinsa ca:
- neintemeiata,in situatiain care argumentele de fapt si de drept prezentate in sustinerea contestatiei nu sunt de natura sa modifice cele dispuse prin actul administrativ fiscal atacat;
- nemotivata,in situatia in care contestatorul nu prezinta argumente de fapt si de dreptin sustinerea contestatiei sau argumentele aduse nu sunt incidente cauzei supuse solutionarii;
- fiind fara obiect, in situatia in care sumele si masurile contestate nu au fost stabilite prin actul administrativ fiscal atacat sau daca prin reluarea procedurii administrative, luandu-se act de solutia pronuntata de instanta penala, se constata ca cererea ramane lipsita de obiect;
- inadmisibila, in situatia contestarii deciziilor de impunere emisein temeiul deciziei referitoare la baza de impunere, avand in vedere prevederile art. 205 alin. (6) din Codul de Procedura Fiscala.
Aceste solutii nu sunt prevazute limitativ.
Respingerea contestatiei pentru neindeplinirea conditiilor procedurale
Contestatia poate fi respinsa ca:
- nedepusa la termen, in situatia in care aceasta a fost depusa peste termenul prevazut de lege;
- fiind depusa de o persoana lipsita de calitatea de a contesta,in situatia in care aceasta este formulata de o persoana fizica sau juridica lipsita de calitate procesuala;
- fiind depusa de o persoana lipsita de capacitate de exercitiu, potrivit legii;
- lipsita de interes, in situatia in care contestatorul nu demonstreaza ca a fost lezatin dreptul sau interesul sau legitim;
- prematur formulata, in situatia in care sumele contestate nu sunt individualizate prin titlu de creanta si in situatia in care nu au fost emise decizii privind baza de impunere.
Comunicarea deciziei si calea de atac
Decizia de solutionare a contestatiei se comunica prin modalitatile de comunicare a actului administrativ fiscal prevazute de art. 44 din Codul de Procedura Fiscala.
Instructiuni privind indreptarea erorilor materiale din deciziile privind solutionarea contestatiilor
Procedura de efectuare a corectiei erorilor materiale din deciziile de solutionare a contestatiilor cuprinde activitatile ce trebuie efectuate pentru corectarea erorilor materiale.
Prin erori materiale se intelege orice greseli de redactare, omisiuni sau mentiuni gresite din actele administrative fiscale, cu exceptia acelora care atrag nulitatea actului administrativ fiscal, potrivit legii, sau care privesc fondul actului administrativ fiscal.
Erorile materiale din deciziile de solutionare a contestatiilor pot fiindreptate de catre organul de solutionare a contestatiilor competent, la initiativa acestuia, a organului fiscal emitent al actului administrativ fiscal contestat, a contestatorului sau a oricarei persoane direct interesate.
Instructiuni privind publicarea pe site a deciziilor de solutionare a contestatiilor
In cadrul Directiei generale de solutionare a contestatiilor, birourilor/serviciilor de solutionare contestatii din cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene/ Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti toate deciziile emisein solutionarea contestatiilor si solutiile instantelor judecatoresti, dupa caz, dupa depersonalizarea lor, se transpunintr-un format citibil pentru a fi postate pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Depersonalizarea deciziilor emisein solutionarea contestatiilor se face prin eliminarea oricaror elemente care ar conduce la identificarea persoanelor fizice sau juridice implicate ori a functionarilor publici care au participat la redactarea si semnarea deciziei.
Alte precizari
La data intrarii in vigoare a ordinului mentionat mai sus, respectiv 24.04.2013, se abroga prevederile Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.137/2011 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea Titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, publicatin Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sursa: DGFP Valcea
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
In atentia persoanelor fizice: Formulare modificateComunicat MFP privind noua structura ANAFProcedura LICLagarde sustine aderarea la euro a Romaniei dupa finalizarea reformelor structuraleVenituri realizate de nerezidenti. Cum facem retinerea la sursa a impozitului?Ultimele articole
SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieCum se declara TVA-ul de import in SAF-TTAXE SI IMPOZITE 2024. La ce sa te astepti anul acestaManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziContabilitatea unui complex hotelier. Inregistrari contabile specifice, utile oricarui contabilArticole similare
Controale ANAF: Inspectorii au desfasurat verificari in luna iunie la peste 4.200 de contribuabiliCriteriile netransparente de anulare din oficiu a codului de TVA. Practici abuzive?Sistemul TVA la incasare si anularea inregistrarii in scopuri de TVA din oficiu. Ce solutii are societatea?Procedura privind indrumarea si asistenta contribuabililorProcedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAUltimele articole
ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaGrup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVAImplementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Impozitarea veniturilor din strainatate: Ce trebuie sa stii si cum te poate ajuta un avocat fiscalArticole similare
De la 01 iunie 2019 activitatea de solutionare a contestatiilor formulate actelor administrative fiscale s-ar putea transfera de la ANAF la MFPA fost aprobata procedura de anulare a obligatiilor fiscale ce fac obiectul prevederilor art. I din legea nr. 72/2022Hotarare a Camerei Auditorilor Financiari din RomaniaProcedura de implementare a schemei de ajutor pentru HoReCa. Masura se deruleaza pana la 31 decembrie 2021Ordonanta 40/2015 pentru modificarea OUG 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehiculeUltimele articole
Export de bunuri. Care sunt documentele justificative pentru aplicarea regimului de scutireOrdinul 906/2023. Procedura privind anularea anumitor obligatii fiscale rezultate din reincadrarea tichetelor cadouCe drepturi au contribuabilii pe timpul desfasurarii inspectiei fiscaleFinantele vor prelua incepand cu 31 martie 2022 activitatea de solutionare a contestatiilor de la ANAFProcedura de implementare a sesiunii nr. 2 aferente Masurii 1 -Microgranturi din fonduri externe nerambursabileArticole similare
SPV, singura modalitate de transmitere la ANAF a cererilor, inscrisurilor, documentelor de catre persoane juridice, asocieri, PFA, II, IFObligatii si documente necesare privind delegarea in strainatate a angajatilorCine scapa de dobanzi si penalitati de intarziere?Noi instructiuni privind solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscaleNoi masuri de relaxare incepand cu 1 iunie 2021. Se pot organiza activitati de divertisment cu pana la 5.000 de persoaneUltimele articole
Salariu MAJORAT pentru angajatii din mai multe sectoare de activitate bugetara, anunta Ministerul MunciiGuvernul a decis! 2 mai, 16 august si 27 decembrie 2024 vor fi zile libere pentru salariatii din sectorul publicANAF ofera contribuabililor 4 tipuri de servicii electroniceSpatiul Privat Virtual, canal de comunicare securizat in relatia cu ANAF. Cum se efectueaza inregistrarea in sistemReincadrarea fiscala a sumelor acordate sub forma indemnizatiei de delegare. Procedura de aplicare conform Ordinului 874/2023Articole similare
Functionarea Comisiei fiscale centrale. Vezi noul ordin care schimba regulile!Eroare privind anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA. Ce consecinte fiscale exista?Nou! Hotararea CCF 7/2015. Examen atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent. Sesiunea noiembrie 2015Termenul de contestare a anumitor decizii care vizeaza CIM a fost modificat la 45 de zile (Legea 269/2021)Noutati Legislatie Fiscala 13 - 17 iulie 2009 - Monitorul OficialUltimele articole
Cum este acordata asistenta fiscala contribuabililor de catre ANAFExport de bunuri. Care sunt documentele justificative pentru aplicarea regimului de scutireOrdinul 906/2023. Procedura privind anularea anumitor obligatii fiscale rezultate din reincadrarea tichetelor cadouControale ANOFM: Institutia propune introducerea controlului electronic, modifica procedura de control si clarifica anumite termene (Proiect)Ce drepturi au contribuabilii pe timpul desfasurarii inspectiei fiscaleAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"