Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Va aducem la cunostinta ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 236/24.04.2013 a fost publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 450/2013 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala.
In documentarul de mai jos, prezentam in sinteza principalele aspecte privind aplicarea titlului IX- Solutionarea contestatiilor impotriva actelor administrative fiscale (art. 205-218) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala.
Posibilitatea de contestare
Orice persoana care formuleaza o contestatie pentru lipsa unui act administrativ fiscal trebuie sa demonstreze dreptul sau sau interesul legitim lezat.
Lipsa actului administrativ fiscal inseamna nesolutionareain termenul legal a unei cereri a contribuabilului pentru emiterea unui act administrativ fiscal.
Deciziile referitoare la bazele de impunere se pot contesta numai prin contestarea deciziei referitoare la baza de impunere, nu si a deciziilor de impunere emise ulteriorin temeiul acesteia.
Forma si continutul contestatiei

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Manual de politici contabile - Stick USB
In cazul in care contestatarul precizeaza ca obiectul contestatiei il formeaza actul administrativ fiscal atacat, fara insa a se mentiona, inauntrul termenului acordat de organul de solutionare, cuantumul sumei totale contestate, individualizata pe feluri de impozite, taxe, datorie vamala, contributii, precum si accesorii ale acestora, sau masurile pe care le contesta, contestatia se considera formulata impotriva intregului act administrativ fiscal.
In cazul in care contestatia este formulata printr-unimputernicit al contestatorului, organele de solutionare competente vor verificaimputernicirea, iarin cazulin care contestatorul se aflain procedura de insolventa/reorganizare/faliment/lichidare, contestatia va purta semnatura si stampila administratorului special/administratorului judiciar sau a lichidatorului, dupa caz.
In situatia in care contestatia nu indeplineste cerintele de depunere (imputernicirea in original sau in copie legalizata, semnatura si stampila), organele de solutionare competente vor solicita contestatorului printr-o scrisoare recomandata cu confirmare de primire, ca in termen de 5 zile de la comunicare sa i indeplineasca aceste cerinte. In caz contrar, contestatia va fi respinsa.
Termen de depunere a contestatiei
Contestatia se depune la organul fiscal emitent al actului administrativ fiscal contestat, iar la primirea contestatiei organul emitent al actului administrativ fiscal va intocmi dosarul contestatiei, precum si referatul cu propuneri de solutionare.
Dosarul contestatiei va cuprinde: contestatia in original, ce trebuie sa poarte semnatura persoanei indreptatite, precum si amprenta stampilei, in cazul contestatorului persoana juridica,imputernicirea avocatialain original sauin copie legalizata, dupa caz, actul prin care se desemneaza administratorul special/administratorul judiciar/lichidatorul, actul administrativ fiscal atacat, in copie, precum si anexele acestuia, dovada comunicarii actului administrativ fiscal atacat din care sa reiasa data la care acesta a fost comunicat, copii ale documentelor ce au legatura cu cauza supusa solutionarii, documentele depuse de contestator si sesizarea penalain copie, daca este cazul.
Dispozitiile privind termenele din Codul de procedura civila se aplica in mod corespunzator, astfel, termenul de depunere a contestatiei se calculeaza pe zile libere, cu exceptia cazului in care prin lege se prevede altfel, neintrand in calcul nici ziua cand ainceput, nici ziua cand s-a sfarsit termenul.
Retragerea contestatiei
Cererea de retragere trebuie sa fie semnata de contestator sau de imputernicit, cuindeplinirea acelorasi conditii de forma prevazute la formularea si depunerea contestatiei. Dovada calitatii deimputernicit se face potrivit legii.in cazulin care contestatorul se aflain procedura de insolventa/ reorganizare/faliment/lichidare, cererea de retragere a contestatiei va purta semnatura si stampila administratorului special/administratorului judiciar sau a lichidatorului, dupa caz.
Persoanele fizice vor anexa la cererea de retragere copia actului de identitate.
Decizia de solutionare
In solutionarea contestatiei, organele de solutionare competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se pronunta prin decizie. Decizia emisa in solutionarea contestatiei este definitiva in sistemul cailor administrative de atac, in sensul ca asupra ei organul de solutionare competent nu mai poate reveni, cu exceptia situatiilor privind indreptarea erorilor materiale, potrivit legii, si este obligatorie pentru organele fiscale emitente ale actelor administrative fiscale contestate.
Suspendarea procedurii de solutionare a contestatiei pe cale administrativa
Daca prin decizie se suspenda solutionarea contestatiei pana la rezolvarea cauzei penale, organul de solutionare competent va relua procedura administrativa,in conditiile art. 213 alin. (1) din Codul de Procedura Fiscala, numai dupa incetarea definitiva si executorie a motivului care a determinat suspendarea. Aceasta trebuie dovedita de catre organele fiscale sau de contestator printr-un inscris emis de organele abilitate. Solutia data de organele de cercetare si urmarire penala trebuieinsotita de rezolutia motivata, atunci cand suspendarea a fost pronuntata pana la rezolvarea cauzei penale.
Daca solicitarea de reluare a procedurii de solutionare apartine imputernicitului contestatorului, altul decat cel care a formulat contestatia, acesta trebuie sa faca dovada calitatii de imputernicit.in situatia in care solicitarea de reluare a procedurii apartine contestatorului, organele de solutionare vor cere organului fiscal abilitat, printr-o adresa, comunicarea faptului ca motivul de incetare a suspendarii solutionarii contestatiei a ramas definitiv/definitiv si irevocabil.
In situatia in care solicitarea de reluare a procedurii apartine contestatorului, organele de solutionare vor cere organului fiscal abilitat, printr-o adresa, comunicarea faptului ca motivul deincetare a suspendarii solutionarii contestatiei a ramas definitiv/definitiv si irevocabil.
Solutii asupra contestatiei
Contestatia poate fi respinsa ca:
- neintemeiata,in situatiain care argumentele de fapt si de drept prezentate in sustinerea contestatiei nu sunt de natura sa modifice cele dispuse prin actul administrativ fiscal atacat;
- nemotivata,in situatia in care contestatorul nu prezinta argumente de fapt si de dreptin sustinerea contestatiei sau argumentele aduse nu sunt incidente cauzei supuse solutionarii;
- fiind fara obiect, in situatia in care sumele si masurile contestate nu au fost stabilite prin actul administrativ fiscal atacat sau daca prin reluarea procedurii administrative, luandu-se act de solutia pronuntata de instanta penala, se constata ca cererea ramane lipsita de obiect;
- inadmisibila, in situatia contestarii deciziilor de impunere emisein temeiul deciziei referitoare la baza de impunere, avand in vedere prevederile art. 205 alin. (6) din Codul de Procedura Fiscala.
Aceste solutii nu sunt prevazute limitativ.
Respingerea contestatiei pentru neindeplinirea conditiilor procedurale
Contestatia poate fi respinsa ca:
- nedepusa la termen, in situatia in care aceasta a fost depusa peste termenul prevazut de lege;
- fiind depusa de o persoana lipsita de calitatea de a contesta,in situatia in care aceasta este formulata de o persoana fizica sau juridica lipsita de calitate procesuala;
- fiind depusa de o persoana lipsita de capacitate de exercitiu, potrivit legii;
- lipsita de interes, in situatia in care contestatorul nu demonstreaza ca a fost lezatin dreptul sau interesul sau legitim;
- prematur formulata, in situatia in care sumele contestate nu sunt individualizate prin titlu de creanta si in situatia in care nu au fost emise decizii privind baza de impunere.
Comunicarea deciziei si calea de atac
Decizia de solutionare a contestatiei se comunica prin modalitatile de comunicare a actului administrativ fiscal prevazute de art. 44 din Codul de Procedura Fiscala.
Instructiuni privind indreptarea erorilor materiale din deciziile privind solutionarea contestatiilor
Procedura de efectuare a corectiei erorilor materiale din deciziile de solutionare a contestatiilor cuprinde activitatile ce trebuie efectuate pentru corectarea erorilor materiale.
Prin erori materiale se intelege orice greseli de redactare, omisiuni sau mentiuni gresite din actele administrative fiscale, cu exceptia acelora care atrag nulitatea actului administrativ fiscal, potrivit legii, sau care privesc fondul actului administrativ fiscal.
Erorile materiale din deciziile de solutionare a contestatiilor pot fiindreptate de catre organul de solutionare a contestatiilor competent, la initiativa acestuia, a organului fiscal emitent al actului administrativ fiscal contestat, a contestatorului sau a oricarei persoane direct interesate.
Instructiuni privind publicarea pe site a deciziilor de solutionare a contestatiilor
In cadrul Directiei generale de solutionare a contestatiilor, birourilor/serviciilor de solutionare contestatii din cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene/ Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti toate deciziile emisein solutionarea contestatiilor si solutiile instantelor judecatoresti, dupa caz, dupa depersonalizarea lor, se transpunintr-un format citibil pentru a fi postate pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Depersonalizarea deciziilor emisein solutionarea contestatiilor se face prin eliminarea oricaror elemente care ar conduce la identificarea persoanelor fizice sau juridice implicate ori a functionarilor publici care au participat la redactarea si semnarea deciziei.
Alte precizari
La data intrarii in vigoare a ordinului mentionat mai sus, respectiv 24.04.2013, se abroga prevederile Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.137/2011 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea Titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, publicatin Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sursa: DGFP Valcea

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
S-a modificat legea privind numarul de evidenta a platiiModificari in Codul fiscal: impozitul pe venit si pe veniturile obtinute din Romania de nerezidentiCum va arata noul proces verbal utilizat de inspectorii antifrauda?Solutii pentru investitori. Ce lipseste pentru sprijinul firmelorComunicat ANAF: In atentia celor care vor sa ocupe un post de inspector antifraudaUltimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier TAXE SI IMPOZITE implineste 30 de ani!E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineFacilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieArticole similare
De cand se vor putea depune declaratiile fiscale in format electronic?Afirmatii eronate aparute in presa privind aplicarea OUG 107/2024. Care este pozitia ANAFE-Transport: 2 spete importante cu privire la obtinerea codului UITVenituri din activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. Regim FISCALMateriale achizitionate in alt stat comunitarUltimele articole
SAF-T: Firmele cu cod TVA intracomunitar depun D406?SAF-T 2025: Cum incadrezi entitatile neplatitoare de TVA in D406Cod UIT ANAF: 3 lucruri esentiale de stiut la achizitii de bunuriTVA la cafea si ceai in HoReCa. Justitia RESPINGE interpretarea ANAFE-TVA si dublarea sumelor in sistem. MODEL de raspuns catre ANAFArticole similare
Noi instructiuni privind SOLUTIONAREA CONTESTATIILOR formulate impotriva actelor administrative fiscaleFinantele vor prelua incepand cu 31 martie 2022 activitatea de solutionare a contestatiilor de la ANAFZoom fiscal: Modificari privind timbrul de mediuDecizii referitoare la baza de impozitare. Cine are dreptul la contestatie?Ordinul 450 din 2013 reglementeaza depunerea contestatiilor la ANAFUltimele articole
Export de bunuri. Care sunt documentele justificative pentru aplicarea regimului de scutireOrdinul 906/2023. Procedura privind anularea anumitor obligatii fiscale rezultate din reincadrarea tichetelor cadouCe drepturi au contribuabilii pe timpul desfasurarii inspectiei fiscaleA fost aprobata procedura de anulare a obligatiilor fiscale ce fac obiectul prevederilor art. I din legea nr. 72/2022Procedura de implementare a sesiunii nr. 2 aferente Masurii 1 -Microgranturi din fonduri externe nerambursabileArticole similare
Norme actuale ANAF: Solutia fiscala individuala anticipataCine scapa de dobanzi si penalitati de intarziere?Ce trebuie sa stim despre esalonarea la plata a obligatiilor fiscaleSinteza modificari si completari ale Codului de Procedura FiscalaTabel comparativ pentru Codul de procedura fiscala in urma schimbarilor aduse prin OG 17/2015Ultimele articole
Salariu MAJORAT pentru angajatii din mai multe sectoare de activitate bugetara, anunta Ministerul MunciiGuvernul a decis! 2 mai, 16 august si 27 decembrie 2024 vor fi zile libere pentru salariatii din sectorul publicANAF ofera contribuabililor 4 tipuri de servicii electroniceSpatiul Privat Virtual, canal de comunicare securizat in relatia cu ANAF. Cum se efectueaza inregistrarea in sistemReincadrarea fiscala a sumelor acordate sub forma indemnizatiei de delegare. Procedura de aplicare conform Ordinului 874/2023Articole similare
Limitele activitatii de indrumare si asistenta acordata de organele fiscaleNereguli descoperite de Curtea de Conturi la Ministerul Dezvoltarii. Explicatiile oficialeContestarea actelor administrativ-fiscale. Spete si raspunsuri oficiale ANAFNoutati legislatie fiscala 7-11 iunie - Monitorul OficialStart proiect Mecanisme eficiente pentru prevenirea si combaterea coruptiei in administratia publicaUltimele articole
Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVACum este acordata asistenta fiscala contribuabililor de catre ANAFExport de bunuri. Care sunt documentele justificative pentru aplicarea regimului de scutireOrdinul 906/2023. Procedura privind anularea anumitor obligatii fiscale rezultate din reincadrarea tichetelor cadou
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"