Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Va prezentam mai jos in ce masura, incepand cu 1 iulie 2012, creanta detinuta la o firma pentru care s-a declansat procedura de insolventa este deductibila fiscal, precum si ce tratament fiscal se aplica pentru TVA aferenta acestei creante.
Conform art. 21 alin. (2) lit. n): "(2) Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si: n) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in urmatoarele cazuri:
1. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
2. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
3. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
4. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul."
Conform Normelor de aplicare ale acestui art: "321. Dificultatile financiare majore care afecteaza intregul patrimoniu al debitorului sunt cele care rezulta din situatii exceptionale determinate de calamitati naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi". Declararea insolventei nu duce
neaparat la faliment, in urma analizei situatiei debitorului se poate propune un plan de reorganizare si este posibil sa va puteti recupera creanta la un moment dat.
Deci conform prevederilor de mai sus, darea pe cheltuieli a creantei detinute nu este deductibila fiscal. Mai mult, art. 21 alin. (4) litera o) reglementeaza:

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
"(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: o) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n).
In aceasta situatie, contribuabilii care scot din evidenta clientii neincasati sunt obligati sa comunice in scris acestora scoaterea din evidenta a creantelor respective, in vederea recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dupa caz;"
Referitor la tratamentul TVA, conform Normelor de aplicare a art. 138 lit. d) din Codul fiscal: "(3) Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 138 lit. d) din Codul fiscal, este permisa numai in situatia in care data declararii falimentului beneficiarilor a intervenit dupa data de 1 ianuarie 2004, inclusiv pentru facturile emise inainte de aceasta data, daca contravaloarea bunurilor livrate/serviciilor prestate ori taxa pe valoarea adaugata aferenta consemnata in aceste facturi nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului."
Deci se va putea ajusta baza de impozitare a TVA aferente creantei numai dupa hotararea definitiva si irevocabila a declararii falimentului. in acest scop, societatea va emite facturi cu valorile inscrise cu semnul minus. in conformitate cu prevederile art. 159 alin. (2) din Codul fiscal, aceste facturi nu se transmit beneficiarilor. Modificarile survenite dupa 1 iulie 2012 se refera la cesiunea de creanta, aceasta fiind conventia prin care creditorul cedent transmite cesionarului o creanta impotriva unui tert. Situatia este prezentata in conditiile in care creanta este detinuta si, de asemenea, firma nu este specializata in recuperarea debitelor, deci modificarile survenite dupa 1 iulie nu sunt relevante pentru deductibilitatea cheltuielii cu anularea creantei.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Care sunt efectele fiscale si contabile la anularea din oficiu a codului de inregistrare TVA?Ce trebuie sa stiti despre finantarea programelor de mediu cu aproximativ in 2017Ce CHELTUIELI vor fi deduse in cadrul impozitului pe venitul pe gospodarie din 2018?Mai multe companii sunt investigate de Comisia Europeana. Ce au incercat sa faca?Deducere TVA constructie pe terenul administratoruluiUltimele articole
TVA si CHELTUIELIle auto: Cand ai deducere integralaLeasing operational autovehicul. Deductibilitate CHELTUIELI si TVA in acest cazTaxe PFA: Cum calculeaza CASS un PFA care este si pensionarD101 in 2025. Cum trebuie completat formularul de ONG-uri. Exemplu practicCadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si impozit pe venit pentru aceste CHELTUIELI?Articole similare
Leasing autovehicul. Inregistrarea unui leasing si deducerea TVARecalcul anual cheltuieli DEDUCTIBILE limitat la 2 la suta protocol si cheltuieli de sponsorizareAjustarea taxei DEDUCTIBILE in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capitalPret de vanzare produse din stoc sub pretul de productieDeclaratia Unica 2022: Completarea formularului privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pentru veniturile din activitati comercialeUltimele articole
TVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaTaxe PFA: Cum calculeaza CASS un PFA care este si pensionarD101 in 2025. Cum trebuie completat formularul de ONG-uri. Exemplu practicDeductibilitate cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATEDeductibilitate cheltuieli. Impozitul auto si alte aspecte fiscale relevante pentru firmeArticole similare
ANULAREA CREANTEI neincasate de la partener extern. Ce ne sfatuieste specialistul?TVA la incasare. Prescrierea creantelor in cazul falimentuluiAjustarea corecta a bazei de impozitare TVA in caz de falimentPrescriere clienti neincasati. Anulare creanta. TVA colectata neexigibilaArticole similare
Ordonanta 29 din 2011: Modificarea si completarea Codului de Procedura Fiscala (Partea III.1)Art. 126 din Codul de procedura fiscala, modificat. Durata maxima de efectuare a inspectiei fiscale va fi de 180 de zile pentru anumiti contribuabiliModificari noi ale Codului fiscal cu privire la TVACine va incasa circa un milion lei pentru servicii de comunicare pentru ASF?Documentar fiscal: Inregistrarea in Registrul Operatorilor IntracomunitariUltimele articole
TVA la incasare in 2025 pentru firme noi: cum se face corect optiunea in D700E-Transport vs E-TVA: Cum gestionam neconcordanteleCod TVA anulat, FIRMA reinregistrata in scopuri de TVA. Ce drepturi si obligatii aparE-Factura. Facturile BOLT se transmit in sistem sau nu?SAF-T si erorile XML. De ce apare problema si cum o rezolviArticole similare
Asigurare impotriva insolventei - Studiu de cazCare este termenul de prescriere pentru solicitarea rambursarii TVARecuperarea taxei auto! OUG 35/2019 prevede ca cei cu datorii la stat vor primi banii integralEvaziunea in agricultura a depasit fondurile europene primiteFormularul 300 Decont de taxa pe valoarea adaugata. Martie 2016Ultimele articole
Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?SAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?OUG 107/2024, modificat prin OUG 112/2024. Ce schimbari sunt aduse amnistiei fiscale
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"