Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va prezentam mai jos in ce masura, incepand cu 1 iulie 2012, creanta detinuta la o firma pentru care s-a declansat procedura de insolventa este deductibila fiscal, precum si ce tratament fiscal se aplica pentru TVA aferenta acestei creante.
Conform art. 21 alin. (2) lit. n): "(2) Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si: n) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in urmatoarele cazuri:
1. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
2. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
3. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
4. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul."
Conform Normelor de aplicare ale acestui art: "321. Dificultatile financiare majore care afecteaza intregul patrimoniu al debitorului sunt cele care rezulta din situatii exceptionale determinate de calamitati naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi". Declararea insolventei nu duce
neaparat la faliment, in urma analizei situatiei debitorului se poate propune un plan de reorganizare si este posibil sa va puteti recupera creanta la un moment dat.
Deci conform prevederilor de mai sus, darea pe cheltuieli a creantei detinute nu este deductibila fiscal. Mai mult, art. 21 alin. (4) litera o) reglementeaza:
Examen Consultant Fiscal 2026
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
"(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: o) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n).
In aceasta situatie, contribuabilii care scot din evidenta clientii neincasati sunt obligati sa comunice in scris acestora scoaterea din evidenta a creantelor respective, in vederea recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dupa caz;"
Referitor la tratamentul TVA, conform Normelor de aplicare a art. 138 lit. d) din Codul fiscal: "(3) Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 138 lit. d) din Codul fiscal, este permisa numai in situatia in care data declararii falimentului beneficiarilor a intervenit dupa data de 1 ianuarie 2004, inclusiv pentru facturile emise inainte de aceasta data, daca contravaloarea bunurilor livrate/serviciilor prestate ori taxa pe valoarea adaugata aferenta consemnata in aceste facturi nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului."
Deci se va putea ajusta baza de impozitare a TVA aferente creantei numai dupa hotararea definitiva si irevocabila a declararii falimentului. in acest scop, societatea va emite facturi cu valorile inscrise cu semnul minus. in conformitate cu prevederile art. 159 alin. (2) din Codul fiscal, aceste facturi nu se transmit beneficiarilor. Modificarile survenite dupa 1 iulie 2012 se refera la cesiunea de creanta, aceasta fiind conventia prin care creditorul cedent transmite cesionarului o creanta impotriva unui tert. Situatia este prezentata in conditiile in care creanta este detinuta si, de asemenea, firma nu este specializata in recuperarea debitelor, deci modificarile survenite dupa 1 iulie nu sunt relevante pentru deductibilitatea cheltuielii cu anularea creantei.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Bunuri furate si TVA dedus. Ce implicatii fiscale la determinarea profitului impozabil?Active reevaluate. E obligatoriu transferul rezervelor din reevaluare pe masura amortizarii?Dreptul de deducere al TVA si jurisprudenta Curtii Europene de JustitieTichete cadou oferite in campanie de marketing. Cum tratam fiscal?Contract prestari servicii: Tratamentul fiscal al compensatiei datoriilorUltimele articole
Factura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAFactura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreTVA in asocierea in participatiune. Cine factureaza, cu ce cota si cum se deconteaza intre asociatiCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Tratamentul fiscal al veniturilor rezultate din cota de alocare a riscurilor de catre societatea mamaZoom fiscal: Noi reguli la determinarea venitului din activitati independente in 2016Depasire cheltuieli de protocol | Calcul plafon pentru TVANorme actuale privind adeverinta existenta spatiu destinat sediului socialStudiu de caz: In ce masura poate fi TVA-ul nedeductibil aferent combustibilului tratat ca o cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit?Ultimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Factura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaDiferente de TVA stabilite de ANAF in urma inspectiei fiscale. Tratament fiscal si monografie contabilaArticole similare
Prescriere clienti neincasati. Anulare creanta. TVA colectata neexigibilaANULAREA CREANTEI neincasate de la partener extern. Ce ne sfatuieste specialistul?Ajustarea corecta a bazei de impozitare TVA in caz de falimentTVA la incasare. Prescrierea creantelor in cazul falimentuluiArticole similare
Promovare produse. Cum procedam cu incadrarea in sfera TVA?Facturile pe hartie vor disparea. Toate firmele vor trece la facturare digitala incepand din 2022Plafon TVA de 395.000 lei depasit in 2025. De cand devin PFA-urile platitoare de TVAProcedura de reinnoire a certificatelor digitale pentru semnatura electronicaErori, erori, erori …TVA, taxe, impozite, contributii…buget de statUltimele articole
Vanzarea unui activ de catre o FIRMA in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiFactura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreCompensare impozit pe profit platit in plus cu TVA de plata. Conditii, evidenta fiscala, procedura de urmatArticole similare
Contribuabilii pot depune cererile pentru esalonarea la plata simplificata pana la 31 martie 2021 inclusivSAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Noutati legislatie Fiscala 23-27 martie 2009 - Monitorul OficialAvantaje pentru intreprinderi: Comisia propune norme moderne de INSOLVENTAAnularea inregistrarii in scop de TVA. Care sunt implicatiile fiscale?Ultimele articole
Creante neincasate in 2025. Deductibilitatea cheltuielilor + ajustarea TVA-uluiControale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?SAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?OUG 107/2024, modificat prin OUG 112/2024. Ce schimbari sunt aduse amnistiei fiscale
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



