Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Reglementarile sunt aplicabile incepand cu 01 iulie 2012 si sunt opozabile platitorilor de impozit pe profit, persoanelor fizice ce desfasoara activitati independente sau profesii libere si persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in Romania.
Analizam noile prevederi introduse de O.U.G. nr. 24/2012, astfel:
Pentru platitorii de impozit pe profit sunt aplicabile prevederile de la art. 21 alin. (4) lit. t) din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
"(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
(...)
t) 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului. Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Examen Consultant Fiscal 2026
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
5. vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.
Cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea. Modalitatea de aplicare a acestor prevederi se stabileste prin norme."
Pentru persoane ce desfasoara activitati independente sau profesii libere la care venitul net este determinat in contabilitatea in partida simpla, sunt aplicabile prevederile de la art. 48 alin. (7) lit. l1 din Codul fiscal, astfel:
"(7) Nu sunt cheltuieli deductibile:
(...)
l1) 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii si a caror masa totala maxima autorizata nu depaseste 3.500 kg si nu au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietate sau in folosinta. Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
5. vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.
Cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea.
In cazul vehiculelor rutiere motorizate, aflate in proprietate sau in folosinta, care nu fac obiectul limitarii deducerii cheltuielilor, se vor aplica regulile generale de deducere. Modalitatea de aplicare a acestor prevederi se stabileste prin norme."
Pentru persoanele inregistrate in scopuri de TVA, sunt aplicabile prevederile de la art. 1451 din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
"ART. 1451 Limitari speciale ale dreptului de deducere:
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 145 se limiteaza la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice.
(2) Restrictia prevazuta la alin. (1) nu se aplica vehiculelor rutiere motorizate avand o masa totala maxima autorizata care depaseste 3.500 kg sau mai mult de 9 scaune, inclusiv scaunul soferului.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplica urmatoarelor categorii de vehicule rutiere motorizate:
a) vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
b) vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
c) vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
d) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru instruire de catre scolile de soferi;
e) vehiculele utilizate pentru inchiriere sau a caror folosinta este transmisa in cadrul unui contract de leasing financiar ori operational;
f) vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.
(4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplica inclusiv in situatia in care au fost emise facturi si/sau au fost platite avansuri, pentru contravaloarea partiala a bunurilor si/sau serviciilor, inainte de data de 1 iulie 2012, daca livrarea/prestarea intervine dupa aceasta data.
(5) In cazul vehiculelor care nu fac obiectul limitarii dreptului de deducere conform alin. (1) fiind utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, precum si al celor exceptate de la limitarea deducerii potrivit alin. (3), se vor aplica regulile generale de deducere stabilite la art. 145 si art. 146-1471.
(6) Modalitatea de aplicare a prevederilor prezentului articol se stabileste prin norme."
Ce presupune aplicarea noilor prevederi normative?
* intelegem ca pentru vehiculele utilizate exclusiv in sctivitati economice, costurile cu aceste autoturisme, formate din reparatii, intretinere, revizii, asigurari, combustibili, uleiuri si lubrifianti, sunt integral deductibile.
* Ce nu precizeaza cu exactitate cadrul normativ este ce se intelege prin "in mod exclusiv" activitati economice. Astfel, noi presupunem ca un autoturism este utilizat in mod exclusiv intr-o activitate economica daca este utilizat numai pentru desfasurarea activitatii societatii comerciale sau a persoanei fizice autorizate.
* Acest lucru presupune sa existe o transparenta privind cum a fost utilizat acest autoturism,
fapt pentru care se va necesita justificarea parcursului, conform foilor de parcurs. Un formular al documentului "Foaie de parcurs" este adoptat prin Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 1.892/2006.
* Observam, de asemenea, ca legiuitorul a precizat ca sunt utilizate in scopuri economice, autoturismele ce sunt utilizate "in mod exclusiv" pentru urmatoarele situatii:
- servicii de urgenta;
- servicii de paza;
- servicii de curierat, si celelalte exceptii mentionate.
* Se necesita o analiza mai atenta a acestor exceptii, deoarece sunt reformulate fata de reglementarile anterioare, de exemplu carele de reportaj sau vehiculele utilizate la transportul personalului la si de la locul de desfasurare a activitatii nu mai sunt enumerate in mod expres ca integral deductibile.
* Pentru cheltuielile cu transportul personalului la si de la locul de desfasurare a activitatii, cheltuiala mai poate fi dedusa integral la calculul impozitului pe profit, insa prin norma metodologica pentru art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, regasita la pct. 23 lit. f) din H.G. nr. 44/2004.
* Pentru celelalte autoturisme de persoane ce sunt utilizate in activitatea societatii comerciale, dar nu intr-un mod exclusiv, acestea participand numai periodic la activitati economice, deducerea cheltuielilor cu reparatii, intretinere, revizii, asigurari, combustibili, uleiuri si lubrifianti, se efectueaza intr-un procent de 50% din volumul acestor cheltuieli. Observam si faptul ca, in mod similar, limitarea deducerii se aplica si la TVA.
* Legiuitorul a mentionat in mod expres totusi ca reglementarea nu se aplica pentru cheltuielile cu amortizarea.
* Desigur, prin extrapolare, conform prevederilor existente deja, daca intreaga utilizare a autoturismului de persoane nu este efectuata in scopul realizarii de venituri impozabile si, implicit, se subintelege ca nu este efectuata in scopul realizarii de activitati economice, aceste cheltuieli nu sunt deductibile la calculul impozitului pe profit.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Client intrat in insolventa. Ajustare creanta. TRATAMENT TVACertificat de amanare a TVA in vama si reduceri comerciale. TRATAMENT TVATRATAMENT TVA pentru marfurile achizionate din China si vandute in UETratamentul TVA in Romania dupa achizitia unui mijloc de transportLivrare locala catre client din UE. TRATAMENT TVAUltimele articole
Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreLocul prestarii serviciilor din perspectiva TVA: regula generala, exceptiile si 3 erori frecventeAchizitii intracomunitare de bunuri receptionate dupa prelucrare in alt stat membru UE: care este tratamentul TVA aplicabil in Romania[GHID complet] Reducerile comerciale si financiare: Reguli contabile, TRATAMENT TVA si studiu de cazStudiu de caz - Vanzare cu puncte de fidelizare: TRATAMENT TVA, inregistrari contabileArticole similare
Investitii in doua trimestre consecutive. Cum calculam scutirea de impozit pentru profitul reinvestit?Controale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceReglementari comunitare in domeniul transferului partilor sociale si al majorarilor capitalului socialInchiriere locuinta pentru punct de lucru societate. Impozit pe cladiri. Modificari aduse prin O.G. nr. 16/2022S-a votat limitarea comisioanelor interbancare la operatiunile cu carduri​Ultimele articole
Factura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAFactura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreTVA in asocierea in participatiune. Cine factureaza, cu ce cota si cum se deconteaza intre asociatiCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Servicii executate in pierdere. Scapa de nelamuririle aduse de OUG nr. 99 din 2000Termene declaratii fiscale 7, 10 si 15 martie. Ce obligatii indeplinim?Deductibilitatea cheltuielilor cu COMBUSTIBILul in anul 2012Inspectorii ANAF-Antifrauda au identificat un prejudiciu de peste 9.7 milioane de lei in domeniul ride-sharingAvansuri la contractele de leasing. Tratament contabil si fiscalUltimele articole
[GHID] Deducere TVA si cheltuieli cu COMBUSTIBILul auto: cand deduci 100%, cand 50% si cum inregistrezi corect in contabilitateFoaie de parcurs. Despre deducerea TVA in cazul intocmirii foilor de parcursCheltuieli deductibile. Deductibilitate cheltuieli AUTO daca masina are regim mixtTVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaTVA deductibil. Cum se deduc bonurile fiscale de COMBUSTIBILArticole similare
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA in cazul achizitionarii de utilajeMFP deschide un cont tranzitoriu pentru plata impozituluiCand se depun declaratiile 307 si 311?Noi modificari privind scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVADeclaratia 112 se poate modifica. Vezi proiectul publicat de ANAF!Ultimele articole
Ministrul Finantelor: OUG 114 va fi modificat pana la finalul lunii martieSocietate in procedura de faliment. Care este tratamentul TVA?Ajustare TVA. Schimbare regim de utilizare autoturisme. Cum procedam?Ghid CAS pentru cei care obtin venituri din activitati independente si alte venituriFAO: Preturile alimentelor au crescut cu 3,9% in luna octombrie din cauza conditiilor meteoArticole similare
Factura. Cum declaram in D 300 si D 390?Analiza privind un contract de inchirere. Ce obligatii apar?Drept de deducere pentru achizitie de autoturism. Cum procedeaza firma daca nu i se acorda drept de rambursare?Achizitionare anvelope. Cum se face inregistrarea in contabilitate?Codul fiscal 2011 - Titlul IIUltimele articole
Cheltuieli cu autoturismele: cand este posibila deducerea integrala a TVA-ului dintr-o factura de REPARATII auto?Ajustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalSfaturi pentru alegerea celui mai bun imprumut rapid in situatii de crizae-Factura in 2025: Mai este obligatorie existenta facturii tiparite pe hartie?Cheltuieli deductibile. Deductibilitate cheltuieli AUTO daca masina are regim mixt
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



