keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Hala de fabricatie. Ajustare TVA

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 13 Iun. 2011
Tags: tva, codul fiscal, taxa pe cladiri, ajustarea tva

Intrebare:Am urmatoarea speta: o firma construieste o hala de fabricatie pentru nevoi proprii, deducand TVA aferenta facturilor cu materialele si manopera si facand procesul verbal de punere in ...

Intrebare:
Am urmatoarea speta: o firma construieste o hala de fabricatie pentru nevoi proprii, deducand TVA aferenta facturilor cu materialele si manopera si facand procesul verbal de punere in functiune cand constructia efectiva s-a terminat (lucru cerut de directia fiscala a primariei). Fac precizarea ca utilitatile nu sunt definitivate (ele nu intra in valoarea cladirii, ci vor fi tratate ca si constructii speciale) si prin urmare firma nu si-a mutat inca activitatea acolo.

Intrebarea mea este: in conditiile in care hala nu aduce inca venituri, iar momentan investitia s-a oprit din motive financiare, s-ar impune ajustarea TVA dedusa initial, cu reluarea deducerii, dupa ce aceasta ar incepe sa produca venituri?

Raspuns:
Faptul ca investitia a fost receptionata si declarata la D.G.I.T.L. pentru stabilirea impozitului dato-rat, ma determina sa consider ca bunul imobil a fost deja construit si pus in functiune in cadrul termenului acordat prin autorizatia de construire. Asa cum este definita prin art. 249 "Impozitul si taxa pe cladiri" alin. (5), cladirea este constructia situata deasupra solului si/sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumirea ori de folosinta sa, care are una sau mai multe incaperi ce pot servi la adapostirea de oameni, obiecte, produse, materiale, instalatii si echipamente iar elementele structurale de baza ale acesteia sunt peretii si acoperisul, indiferent de materialele din care sunt construite.
Daca prin utilitati se intelege racordarea la reteaua de apa, canalizare, termoficare, energie electrica, etc. valoarea acestora trebuie sa fie cuprinsa in valoarea cladirii care trebuie sa corespunda cu valoarea actualizata din autorizatia de construire. In acest caz, daca receptia nu s-a limitat doar la pereti si acoperis si a cuprins si valoarea utilitatilor inseamna ca respectivul bun imobil este functional si investitia s-a finalizat conform scopului propus. Doar in aceasta situatie bunul imobil poate fi inregistrat in evidenta contabila prin formula 212 = 231 la o valoare de inventar ce trebuie declarata la D.G.I.T.L. pentru stabilirea valorii de impozitare.

D.p.d.v. fiscal, bunul imobil receptionat trebuie evidentiat in Registrul bunurilor de capital reglementat prin punctul 54 alineatul (11) din normele de aplicare ale articolului 149 alineatului (6) din Codul fiscal.
Acest registru trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
- data construirii, data punerii in functiune;
- valoarea (baza de impozitare) a bunului de capital;
- taxa deductibila aferenta bunului de capital;
- taxa efectiv dedusa;
- eventualele ajustari efectuate in baza prevederilor art. 149 alin. (4) din Codul fiscal.

Nu inteleg de ce utilitatile urmeaza a fi considerate constructii speciale, fara a intra in valoarea cladirii. Acestea pot fi considerate echipamente speciale care vor reintregi ulterior valoarea bunului imobil.
Deoarece hala a fost declarata la primarie ca un bun imobil impozabil, chiar daca nu a inceput realizarea unei activitati de productie, nu se poate considera ca investitia a fost sistata.
Dupa parerea mea, in situatia prezentata de dvs. nu trebuie efectuata ajustarea sumei TVA deduse deoarece lipsa temporara a surselor financiare necesare dotarii halei respective nu reprezinta un motiv de ajustare. In fapt, asa cum ati precizat, firma "nu si-a mutat inca activitatea acolo", ceea ce conduce la concluzia ca exista intentia de a se muta in viitorul apropiat.
In acest sens, referitor la afirmatia cu privire la faptul ca nu aveti obligatia sa efectuati ajustarea, am in vedere prevederile urmatoarelor cazuri ale Curtii Europene de Justitie:
>    cazul C-110/94 (INZO), conform caruia chiar si prima cheltuiala de investitie in scopul unei acti-vitati poate fi considerata activitate economica in sensul art. 4 din Directiva a VI-a (in prezent art. 9 din Directiva 112/2006/CE).
>    C-268/83 (ROMPELMAN). La paragraful 15 din Cazul INZO se face trimitere la paragraful 22 din Cazul Curtii Europene de Justitie C-268/83 (ROMPELMAN) conform caruia Curtea sustine ca activitatile economice prevazute la art. 4(1) din Directiva a VI-a pot consta in cateva tranzactii consecutive si aceste activitati preparatorii, cum ar fi achizitia de bunuri, de proprietati imobiliare, trebuie tratate ca reprezentand activitate economica. De asemenea, la paragraful 23 din Cazul INZO se face trimitere la paragraful 24 din Cazul ROMPELMAN unde Curtea a statuat ca este obligatia persoanei care solicita deducerea taxei pe valoarea adaugata sa demonstreze ca sunt indeplinite toate conditiile legale pentru acordarea deducerii si art. 4 din Directiva a VI-a nu impiedica autoritatile fiscale sa solicite dovezi obiective care sa sustina intentia declarata de a desfasura activitate economica dand nastere la activitati taxabile.

Asa cum se poate constata, din jurisprudenta Curtii Europene de Justitie rezulta ca pot exista situatii in care se acorda drept de deducere a TVA pentru achizitiile de bunuri si servicii efectuate atat anterior cat si ulterior inceperii unei activitati taxabile, fara ca acest drept sa fie conditionat de inregistrarea de ve-nituri din activitatea de exploatare. In situatia in care solicitati rambursarea sumei TVA pentru constructia respectiva este posibil sa nu vi se acorde dreptul de deducere din cauza faptului ca nu realizati operatiuni taxabile la momentul solicitarii, dar este obligatia dvs. sa dovediti echipei de inspectie fiscala ca firma pe care o reprezentati are intentia de a utiliza in perspectiva constructia pentru realizarea acestui scop.

Un alt argument pentru a considera ca ajustarea nu trebuie efectuata sunt prevederile cuprinse la art. 149 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal care se refera doar la urmatoarele situatii enumerate la alin. (4) obligatorii pentru ajustare:
>    bunul de capital este folosit:
-    integral sau partial, pentru alte scopuri decat activitatile economice;
-    pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere a taxei sau deducerea se efectueaza pe baza de pro-rata;
>    bunul de capital isi inceteaza existenta, de exemplu, este demolat.

 De asemenea, ajustarea este obligatorie si pentru contribuabili declarati inactivi sau contribuabilii in inactivitate temporara, optionala, inscrisa in registrul comertului deoarece se considera ca bunurile de capital nu sunt alocate pe perioada de inactivitate unei activitati economice. Pentru aceste doua ca-tegorii codul de inregistrare in scopuri de TVA se anuleaza de catre organele fiscale competente iar suma TVA ajustata trebuie raportata prin ultimul decont de taxa depus inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile. Acest aspect este reglementat prin normele de aplicare ale art. 149 la punctul 54 alin. (4).

Totusi, doar din prudenta va recomand ajustarea sumei TVA pentru lucrarile de investitii care nu se mai executa, fiind sistate sau abandonate, daca acest aspect rezulta din listele de inventariere anuala, dis-tincte, in care s-au mentionat cauzele sistarii sau abandonarii, aprobarea de sistare ori abandonare si ma-surile propuse in legatura cu aceste lucrari.
In acest context, trebuie sa aveti in vedere ca lipsa temporara a fondurilor banesti nu poate fi echivalenta cu sistarea sau abandonarea unei lucrari.
In concluzie, numai dvs. sunteti in masura sa apreciati daca va aflati in situatia de a efectua sau de a nu efectua ajustarea sumei TVA aferente bunului imobil respectiv.
 
In alta ordine de idei, deoarece cladirea a fost receptionata, valoarea acesteia trebuie amortizata. Totusi, in situatia in care nu se realizeaza venituri impozabile din exploatarea acesteia, amortizarea bunului imobil nu poate fi considerata deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016