Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Incadrarea veniturilor. Cum procedam referitor la TVA si impozitare?

de InfoTva.ro la 21 Ian. 2014 Exclusiv
Tags: tva, oug 44/2008, legea 12/1990, declaratie, venit anual, sistem real, partida simpla, omfp 1040

Incadrarea corecta a veniturilor tine cont de prevederile OUG 44/2008. Prin cele ce urmeaza, prezentam normele actuale referitoare la incadrarea veniturilor obtinute de o persoana fizica, precum si in ce priveste TVA-ul si impozitarea veniturilor.



Trebuie retinut ca o persoana care presteaza o activitate  in calitate de profesionist trebuie sa se autorizeze anterior inceperii activitatii.

Mentionam in acest sens faptul ca in baza prevederilor art. 2  lit. a) din OUG  44/2008, privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, activitate economica reprezinta activitatea agricola, industriala, comerciala, desfasurata pentru obtinerea unor bunuri sau servicii a caror valoare poate fi exprimata in bani si care sunt destinate vanzarii ori schimbului pe pietele organizate sau unor beneficiari determinati ori determinabili, in scopul obtinerii unui profit.

Potrivit alin. (1) al art. 6 din acelasi act normativ, orice activitate economica desfasurata permanent, ocazional sau temporar in Romania de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale trebuie sa fie inregistrata si autorizata, in conditiile prezentei ordonante de urgenta.

Astfel, se naste un risc in primul rand la nivelul prestatorului neautorizat conform legii, risc ce consta in efectuarea de acte sau fapte, fara indeplinirea conditiilor stabilite prin lege definita ca activitate ilicita la art. 1 lit. a) din Legea 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite, republicata.

Potrivit acestui act normativ (art. 4), veniturile obtinute ilicit de persoanele fizice sau juridice din activitatile prevazute la art. 1, precum si incasarile in intregime din vanzarea marfurilor a caror provenienta nu este dovedita se confisca si se fac venit la bugetul administratiei publice centrale, contraventia sanctionandu-se totodata cu prestarea unei activitati in folosul comunitatii sau cu amenda de la 1.000 lei la 1.500 lei (art. 2 lit. c)).
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Vezi detalii

Contabilitatea HORECA. Monografii contabile si cazuri practice
Contabilitatea HORECA. Monografii contabile si cazuri practice

Vezi detalii

Noi reguli privind SPONSORIZAREA
Noi reguli privind SPONSORIZAREA

Vezi detalii



In vederea desfasurarii activitatii, persoana fizica are obligatia sa se inregistreze fiscal primind un cod de identificare fiscala, in conformitate cu prevederile art. 72 din Codul de procedura fiscala. In acest sens, trebuie sa depuna la organul fiscal competent Formularul 070 – "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere".
 
Veniturile obtinute de persoana fizica autorizata sunt venituri din activitati independente.

In conformitate cu prevederile art. 48 si 49 din Codul fiscal, venitul net anual din activitati independente se determina prin utilizarea unuia din urmatoarele sisteme:
 
-    sistem real;
-    norma de venit.

 
1. Determinarea venitului net anual in sistem real (pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla)

 
In situatia in care venitul net anual se determina in sistem real persoana fizica autorizata este obligata, potrivit prevederilor art. 48 alin. (8) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla si sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte documente contabile prevazute de legislatia in materie. Aceste aspecte sunt reglementate prin Norma metodologica privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
aprobata prin OMFP 1040/2004.
 
Reguli generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente, determinat pe baza contabilitatii in partida simpla sunt stabilite de art. 48 din Codul fiscal si normele metodologice date in aplicarea acestuia.

Astfel, venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.
 
In conformitate cu prevederile art. 82 din Codul fiscal persoana fizica autorizata este obligata sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit.

In primul an de activitate, persoana fizica autorizata depune Declaratia privind veniturile si cheltuielile estimate pentru anul in curs (formular 220), in termen de 15 zile de la autorizare urmand ca, in baza acesteia, organul fiscal sa emita o decizie de impunere privind platile anticipate.
Aceste plati se vor efectua trimestrial, pana la data de 25 a ultimei luni din trimestrul de referinta (respectiv, 25 martie, 25 iunie, 25 septembrie si 25 decembrie).
 
In anii urmatori, persoana fizica poate depune o declaratie 220 de venit estimat (in situatia in care in anul precedent au realizat pierderi sau au realizat venituri pe perioade mai mici decat anul fiscal, precum si in situatia in care, din motive obiective, estimeaza ca vor realiza venituri care difera cu cel putin 20% fata de anul fiscal anterior) sau organul fiscal poate emite decizia de plati anticipate pe baza declaratiei 200 de venit anual depuse de contribuabil pentru anul precedent.
In cazul in care nu se primeste decizia de plati anticipate pana la 25 martie, contribuabilul va efectua plata anticipata de impozit aferenta trimestrului I, la nivelul impozitului platit pentru trimestrul IV al anului anterior, urmand ca diferenta sa se regularizeze pe celelalte 3 termene de plata ramase.
 
Impozitul anual se determina la incheierea anului fiscal, pe baza veniturilor si cheltuielilor inregistrate in contabilitatea in partida simpla.  Persoana fizica autorizata are obligatia de a depune declaratia anuala privind venitul realizat  (formular 200) pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului. Organul fiscal va emite o decizie de impunere fiscala, prin care va stabili o suma de plata, daca impozitul anual este mai mare decat cel platit anticipat, sau de recuperat in situatia inversa.  Plata/recuperarea va avea loc in termen de 60 de zile de la data primirii deciziei finale de impunere.
 
2. Pe baza normelor de venit
 

Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, pentru contribuabilii care isi desfasoara activitatea individual, este cuprins in anexa nr. 1 a OMFP 2875/2011 privind aprobarea Nomenclatorului activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, activitati desfasurate de contribuabilii care realizeaza venituri comerciale.

In cadrul acestui sistem de impozitare, impozitul anual se determina prin aplicarea cotei de impozitare de 16% la norma de venit iar achitarea sa are loc prin plati anticipate trimestriale, pana la data de 25 a ultimei luni a fiecarui trimestru (25 martie, 25 iunie, 25 septembrie, 25 decembrie).
 
Stabilirea nivelului normelor de venit precum si publicarea acestora, anual, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica reprezinta atributia Directiilor generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
 
Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator, au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia privind venitul estimat/norma de venit pana la data de 31 ianuarie inclusiv. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 100.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal.
 
Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit au obligatia sa completeze numai partea din Registrul-jurnal de incasari si plati referitoare la incasari, potrivit reglementarilor contabile elaborate in acest scop.
 
Persoana fizica care desfasoara activitati de intermediere este persoana impozabila din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata. Aceasta poate aplica regimul special de scutire daca cifra de afaceri anuala este inferioara plafonului de scutire de 65.000 euro. Echivalentul in lei al plafonului de 65.000 euro se determina in functie de cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie. Plafonul in lei astfel determinat este de 220.000 lei.

Acest plafon se aplica si persoanelor care incep activitatea in decursul unui an calendaristic.
 
La depasirea plafonului persoana fizica trebuie sa sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA in termen de 10 zile de la data atingerii sau depasirii plafonului.

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Incadrarea veniturilor. Cum procedam referitor la TVA si impozitare?":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 2 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016