Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, avem ca exemplu o societate (furnizor) care a depasit plafonul de neplatitor TVA in luna ianuarie 2016 si a observat acest fapt in luna aprilie 2016. Vom vedea cum se poate corecta aceasta eroare si daca firma are dreptul sa factureze TVA aferenta lunilor ianuarie - mai 2016.
Intrucat societatea a depasit plafonul de scutire de 220.000 de lei, in luna ianuarie 2016, aveati obligatia sa depuneti declaratiile de inregistrare in scopuri de TVA pana pe 10 februarie 2016, urmand sa fie considerata platitoare de TVA incepand cu data de 01 martie 2016, potrivit pct. 88 alin. (1), lit. c) din Normele Metodologice date in aplicarea art. 316 din Codul Fiscal.La pct. 84 alin. (2) si (3) din Normele metodologice, se fac urmatoarele precizari:
"2) In cazul in care persoana impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire si nu a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA conform legii, organele fiscale competente procedeaza dupa cum urmeaza:
a) stabilesc obligatii privind taxa de plata, constand in diferenta dintre taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze si taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, de la data la care persoana impozabila respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, daca taxa colectata este mai mare decat taxa deductibila, precum si accesoriile aferente, sau dupa caz;
b) determina suma negativa a taxei, respectiv diferenta dintre taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, de la data la care persoana impozabila respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, si taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze, de la data la care ar fi trebuit sa fie inregistrata in scopuri de taxa conform art. 316 din Codul fiscal, daca taxa deductibila este mai mare decat taxa colectata;
c) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata de organele de inspectie fiscala inainte de inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, organul fiscal competent inregistreaza din oficiu aceste persoane in scopuri de taxa, inregistrarea fiind considerata valabila incepand cu data comunicarii de catre organul fiscal competent a deciziei privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA.
(3) In aplicarea prevederilor alin. (2), in ceea ce priveste determinarea taxei pe care persoana impozabila ar fi avut dreptul sa o deduca, organele fiscale competente trebuie sa aiba in vedere urmatoarele:
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Examen Consultant Fiscal 2026
Cartea Verde a impozitului pe profit
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
a) taxa deductibila aferenta bunurilor aflate in stoc, a activelor corporale aflate in curs de executie si serviciilor neutilizate, la data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege;
b) ajustarea pozitiva, calculata conform prevederilor art. 305 alin. (2) din Codul fiscal si pct. 79, aferenta bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea persoanei impozabile la data la care aceasta ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege;
c) ajustarea pozitiva, calculata potrivit prevederilor art. 306 din Codul fiscal si pct. 80, aferenta activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege;
d) taxa deductibila aferenta achizitiilor de bunuri, inclusiv a bunurilor de capital, si serviciilor efectuate in perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data la care a fost inregistrata, precum si taxa deductibila aferenta achizitiilor de bunuri si servicii pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc in perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege si data la care a fost inregistrata."
Nu puteti factura cu TVA, decat dupa inregistrarea in scop de TVA.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ce obligatii fiscale au contribuabilii pentru zilele de 25 si 26 ianuariePrecizare ANAF: inscrierile in Registrul operatorilor intracomunitari se pot face si dupa 1 augustMiercuri, 10 mai 2023, termenul pentru depunerea unor formulare de inregistrare/anulare a inregistrarii in SCOPURI DE TVAAsociatie fara scop patrimonial. Obligatii cu privire la TVAImport de bunuri sau achizitie intracomunitara. Modificarea perioadei fiscale de raportare TVAUltimele articole
Vinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Inregistrarea in SCOPURI DE TVA: ce TVA poate fi dedusa retroactiv si cum se ajusteaza taxa pentru stocuri si mijloace fixeCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Firma fara salariati la 31 decembrie 2023. Daca angajeaza in 30 de zile, isi poate pastra statutul de microintreprindere?Procedura de inregistrare in scopuri de TVA pentru achizitii intracomunitareCum putem obtine rambursarea TVA in conditii dificile? Rambursarea pentru achizitie autovehicul (magazin mobil)Cum facem specificarea diferentele in cazul transportului de marfa catre clienti?Cum stabilim corect data de iesire din sistemul de TVA la incasare?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Servicii de selectie si plasare de personal navigantConsultantii fiscali avertizeaza: Mecanismul split TVA nu este optionalInregistrari contabile marfa ce va fi livrata ulterior pe baza de avizRadierea societatii: ce implicatii fiscale exista si cum tratam raportarile financiare?Masuri de simplificare a TVAUltimele articole
Taxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreANAF extinde lista firmelor cu risc la rambursarea TVA: ce se schimba dupa publicarea Ordinului nr. 1.123/2026Se pot inregistra facturile si bonurile fiscale pe un furnizor generic, in loc de furnizorul real? Ce riscuri exista?Vanzarea lingourilor de aur de investitii in UE si non UE: regimul fiscal aplicabilArticole similare
Cota unica ar putea fi valabila din 2015 numai pentru firmeNorme 2012: Decont de taxa pe valoarea adaugata, cod 300Prevederi pentru asigurarea informatiilor necesare determinarii bazei TVACum facem ajustarea TVA pentru o societate cu activitate suspendata?Romania solicita Comisiei Europene rambursarea a peste 200 milioane de euro prin POS DRUUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce DECLARATII trebuie depuse daca NU esti platitor de TVACartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaDeclaratia 394: 4 intrebari frecvente despre completare si depunereCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Factura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firma
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



