Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam astazi cazul unei societati comerciale X, neinregistrate in scopuri de TVA, care a incheiat un contract de inchiriere in data de 10.09.2012, cu o alta persoana juridica (Y), care la data respectiva inca era inregistrata in scopuri de TVA. In contract s-a stipulat ca pretul chiriei este de 200 euro + TVA. In 15.09.2012, societatea Y emite o factura cu "garantie chirie", pe factura aparand CUI-ul cu RO in fata, insa pe factura nu apare coloana de TVA. Din data de 15.09.2012, se verifica CUI-ul societatii Y si apare ca inregistrarea in scopuri de TVA a societatii Y a fost anulata. Vom oferi astfel solutii pentru urmatoarele situatii:
- daca societateaY factureaza chiria cu TVA, chiriasul are dreptul sa includa in cheltuieli deductibile cu chiria cv. TVA?- daca Y si-a suspendat activitatea poate sa factureze chiria?
- chiriasul are vreo obligatie de a verifica din acest punct de vedere pe Y?
- daca lui Y i s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA si in contract s-a prevazut ca X va plati 200 euro+tvam Y are dreptul sa factureze 200+TVA, dar sa nu apara coloana de TVA pe factura?
Solutia consultantului:
Potrivit prevederilor art 141 alin (2) lit. e) din Codul fiscal , operatiunile de inchiriere bunuri imobile este operatiune scutita fara drept de deducere.
Potrivit prevederilor alin (3) ale aceluiasi articol, orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea operatiunilor prevazute la alin. (2) lit. e) si f), in conditiile stabilite prin norme. Potrivit prevederilor din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal , o copie dupa notificare va fi transmisa clientului. Depunerea cu intarziere a notificarii nu va anula dreptul persoanei impozabile de a aplica regimul de taxare si nici dreptul de deducere exercitat de beneficiar in conditiile art. 145-147 indice 1 din Codul fiscal . Dreptul de deducere la beneficiar ia nastere si poate fi exercitat la data la care intervine exigibilitatea taxei, si nu la data primirii copiei de pe notificarea transmisa de vanzator.
Potrivit prevederilor art 11 alin (1 indice 2) , beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform art. 78 indice 1 din OG 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita.
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
Examen Consultant Fiscal 2026
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Potrivit prevederilor art 11 alin (1 indice 4) din Codul fiscal , beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b)-e) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita.
In situatia in care societatea respectiva este inscrisa in Registrul contribuabililor inactivi cheltuiala cu contravaloarea chiriei este cheltuiala nedeductibila, conform prevederilor art. 21 alin. (4) lit. r) potrivit caruia “cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, care au la baza un document emis de un contribuabil inactiv al carui certificat de inregistrare fiscala a fost suspendat in baza ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala” nu este cheltuiala deductibila la determinarea profitului impozabil.
Astfel, in situatia in care societatea respectiva nu este declarata inactiva potrivit prevederilor art 78 indice 1 din Codul de procedura fiscala , cheltuiala cu contravaloarea chiriei inclusiv TVA, este cheltuiala deductibila la determinarea profitului impozabil potrivit prevederilor art. 21 alin (1) din Codul fiscal .
In situatia in care societatea dvs. este inregistrata in scopuri de TVA si achizitionati bunuri/prestari de servicii de la persoana juridica (y) in conditiile in care inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata nu aveti dreptul de deducere pentru bunuri/serviciile prestate de catre aceasta societate.
Avand in vedere ca beneficiarii bunurilor si/sau serviciilor de la contribuabilii care sunt inscrisi ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati respectiv in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective precum si nedeductibilitatea cheltuielilor in conditiile mai sus mentionate, este prudent ca in momentul inceperii unei relatii comerciale ,sa va verificati partenerii pe pagina ANAF.
Contractul se incheie prin simplul acord de vointe al partilor daca legea nu impune o anumita formalitate pentru incheierea sa valabila.
Potrivit prevederilor art. 1.768 din Codul civil , pretul datorat de beneficiar este cel prevazut in contract sau in lege.
Daca in cursul executarii contractului se modifica reglementarea legala a pretului sau mecanismului de determinare a acestuia, intre parti va continua sa se aplice pretul sau mecanismul de determinare a acestuia stabilit initial in contract, daca legea nu prevede expres contrariul. Daca societatea nu mai este inregistrata in scopuri de TVA , puteti sa renegociati contravaloarea chiriei prin incheierea unui act aditional la contract.
In perioada de suspendare (inactivitate temporara) a activitatii, societatea comerciala nu desfasoara activitate si nu inregistreaza venituri.
Potrivit art 153 alin (9), organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, daca a intrat in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului, potrivit legii, de la data inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.
Societatea trebuie sa depuna la ONRC, cerere de mentiuni privind inceperea activitatii.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Tratamentul TVA aplicat facturilor de leasing. Monografie contabilaCum procedam privind deductibilitatea de 50 la suta la un leasing financiar?Studiu de caz: Inregistrarea corecta a decontului de TVAObligatii fiscale aferente inchiderii exercitiului privind TVACe declaratie se depune pana la 8 mai privind schimbarea perioadei fiscaleUltimele articole
Cum se declara TVA-ul de import in SAF-TJoi, 10 august 2023, termenul limita pentru depunerea formularelor de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de TVAAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVA: ajustarea TVAAchizitie intracomunitara cu TVA. Cum se inregistreaza corect factura receptionata?Cod de TVA utilizat pentru facturare in Declaratia 390. Prestari intracomunitare de servicii. Studiu de cazArticole similare
OUG 107/2024. Masurile se aplica si pentru obligatiile care depasesc 31 august 2024?Sponsorizarile in natura: Care este tratamentul fiscalData de raportare la ANAF a operatiunilor efectuate cu aparatele de marcat electroniceVanzare accelerata marfuri perisabile. Ce documente intocmim pentru a nu genera ajustare TVA la diferenta de pret?Impozitul pe constructii in 2014. Care sunt reglementarile in vigoare?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Atentie! Persoanele fizice datoreaza CASS si pentru alte categorii de venituriZoom fiscal: Deducerea TVA si a cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate din 2016Codul fiscal 2011 - Titlul XDeclaratia Unica estimativa anului 2024. Cum se va calcula impozitul pe venit si CASS-ul?Ajustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalUltimele articole
InCHIRIErea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Ce se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Regimul fiscal de TVA la inCHIRIErea unui spatiu comercial catre un locatar (persoana juridica) din alt stat membruRegimul de TVA pentru inCHIRIErea in regim Airbnb de catre persoane juridiceArticole similare
Top modificari majore pentru PFA in 2016OPANAF nr. 108 privind eliberarea certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu specialProgramul IMM-Factor-Produs de garantare a creditului comercial, pus in dezbatere publica. Firmele trebuie sa indeplineasca 7 criterii de eligibilitateMasuri ITM pentru reducerea accidentelor de munca din constructii, in contextul venirii calduriiUltimul pas pentru operationalizarea IMM Plus, indeplinit. Cum se acorda sprijinul pentru firmeUltimele articole
Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreCartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaTVA la loCUInte: cine mai poate beneficia de cota de 9%Ce se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Factura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaArticole similare
Vanzare mijloc fix si baza de impozitare a TVA. Ce regim fiscal se aplica?Titlul II Capitolul II - partea IPFA. Deducere cheltuieli cu autoturismul, fara intocmire foi de parcursCheltuieli nedeductibile la scoaterea din evidenta a actiunilor cu prilejul lichidarii. Cum procedati corect!Cheltuielile sociale. Ce sunt, limita lor de deductibilitate si exemplu practicUltimele articole
CHELTUIELI DEDUCTIBILE si limita de 5% la impozit. Se aplica pentru fiecare cheltuiala in parte?CHELTUIELI DEDUCTIBILE. Deductibilitate cheltuieli AUTO daca masina are regim mixtCheltuielile deductibile. In cazul unui PFA, cheltuielile cu cazarea si masa pot fi deductibile?Ce trebuie sa stiti despre deductibilitatea TVA la cheltuielile pentru teambuildingTVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integrala
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



