Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Studiul de caz urmator face referire la o societate care efectueaza recrutari de personal medical pentru spitale din Marea Britanie. Contractul este incheiat cu societatea asociat unic din Marea Britanie. Lunar se emit facturi (fara TVA) pentru serviciile prestate in vederea recrutarii, conform contractului. Conform contractului, furnizorul va efectua campanii de publicitate pentru promovarea pozitiilor si conditiilor de munca oferite de clientii beneficiarului va efectua selectia candidatilor, va organiza sesiuni de interviuri cu potentialii angajatori, suportand cheltuielile aferente inchirierii salilor de conferinte, transportul, cazarea si protocolul reprezentantilor angajatorului.
In cazul unei rambursari de TVA, vom vedea care sunt consecintele neintocmirii anexelor la facturile emise, precum si daca mai sunt necesare anexe pentru fiecare factura emisa daca societatea prezinta inspectorilor doar o situatie periodica pe care ei o intocmesc si o livreaza clientului ca raport de activitate.
Serviciile prestate in beneficiul persoanei impozabile din Marea Britanie sunt neimpozabile in Romania daca beneficiarul ii comunica un cod valid de TVA emis de autoritatea fiscala din Marea Britanie. In acest caz, sunt aplicabile prevederile regulii generale de taxare reglementata prin art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. Conform acestei reguli generale, locul prestarii se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul care utilizeaza serviciile respective. Aceste prevederi din Codul fiscal sunt armonizate cu prevederile art. 44 din Directiva CEE nr. 112/2006 modificata prin Directiva CEE nr. 8 din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor. In baza prevederilor cuprinse in Directiva 8 a CEE din 12 februarie 2008, regula generala de taxare stabileste ca locul de taxare trebuie sa fie "locul in care are loc consumul" serviciului respectiv. Dupa cum se poate constata, nu este relevant faptul ca serviciile sunt prestate efectiv in Romania, ci locul unde serviciile respective sunt utilizate.
Pentru a aplica aceasta regula generala de taxare, prestatorul din Romania in calitate de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA din Romania este obligat sa faca dovada ca:
beneficiarul este persoana impozabila obligata la plata taxei;
serviciul este prestat catre sediul activitatii economice sau catre un sediu fix al beneficiarului, aflat fie in Romania, fie in afara Romaniei;
serviciul este utilizat in scopul desfasurarii activitatii economice a beneficiarului.
Desi sunt neimpozabile in Romania, prestatorul este indreptatit sa isi exercite dreptul de deducere a sumei TVA aferente achizitiilor de bunuri si servicii necesare efectuarii serviciilor respective. In acest caz, se respecta conditia de la art. 145 alin. (2) lit. b) conform careia "Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni: ….

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;".
Pentru serviciul prestate in beneficiul persoanei impozabile din Marea Britanie, prestatorul din Romania inscrie pe factura emisa mentiunea "neimpozabil in Romania cf. art. 133 alin. (2)", indeplinind astfel obligatia de inscriere a informatiilor enumerate prin art. 155 alin. (19) lit. l) " Factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii: …..l) in cazul in care este aplicabila o scutire de taxa, trimiterea la dispozitiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112 sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca livrarea de bunuri ori prestarea de servicii face obiectul unei scutiri;".
In factura emisa se inscrie si denumirea serviciilor prestate, informatie obligatorie conform prevederilor lit. h) al art. 155 alin. (19).
Aceasta denumire trebuie sa corespunda cu cea inscrisa in contractul incheiat cu beneficiarul la clauza "obiectul contractului". In situatia in care valoarea serviciului facturat are o valoare fixa stabilita prin contract, de exemplu 1.000 euro/lunar pentru fiecare persoana recrutata, indiferent de costurile asociate acelui serviciu, nu este necesara intocmirea unui deviz deoarece pe factura emisa se poate inscrie, de exemplu, "serviciu recrutare 3 persoane conform contract nr. /data". Inscrierea numarului de contract pe factura emisa nu este obligatorie, dar este recomandabila pentru a sublinia faptul ca serviciul facturat este efectuat conform obligatiilor asumate de prestator prin clauzele contractului incheiat. Din tariful global facturat, avand drept criteriu numarul de persoane recrutate, prestatorul acopera toate cheltuielile efectuate, legate direct de prestarea serviciului contractat (promovare beneficiar, selectii personal, interviuri, inchiriere spatii, etc.) asa cum s-a negociat cu beneficiarul.
Astfel, daca tariful facturat nu trebuie justificat beneficiarului, nu este obligatorie nici intocmirea unui deviz. Daca tariful este variabil in functie de serviciile accesorii necesare serviciului principal (recrutarea), inseamna ca intre cei doi parteneri exista un contract cadru de recrutare de personal, caz in care prestatorul din Romania trebuie sa justifice partenerului sau valoarea fiecarei sume facturate in functie de cheltuielile efectuate. In acest caz, se impune intocmirea unui deviz din care sa rezulte numarul de ore necesare prestarii serviciului (publicare anunt, selectare cv, interviuri, conferinte, etc.), valoarea serviciilor de promovare pe diverse suporturi (afise, bannere, publicatii de specialitate, etc.), valoarea chiriilor aferente spatiilor alocate conferintelor etc.
Astfel, organul de inspectie fiscala trebuie sa aprecieze necesitatea intocmirii devizului in functie de prevederile contractului incheiat, fara a impune prestatorului prezentarea unui deviz, daca insasi beneficiarul acelui serviciu nu solicita prestatorului o astfel de situatie de lucrari efectuate pentru prestarea serviciului principal. In alta ordine de idei, nu este recomandabil sa puneti la dispozitia organului de control raportul de activitate al prestatorului, daca acesta nu este solicitat in mod expres.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Servicii intracomunitareOrganizare eveniment. Ce tratament fiscal privind TVA-ul se aplica?PRESTARI INTRACOMUNITARE de servicii. Care va fi tratamentul TVA?TVA inchiriere bunuri mobile. Client din comunitateFactura de servicii primita de la un furnizor din stat membru UE. Declaratii TVAUltimele articole
Regim fiscal TVA pentru venituri din drepturi de autorCand NU se considera depasit plafonul de scutire pentru firmele care trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVARevenire la trimestru ca perioada fiscala de raportare TVA. Formulare necesare si termen limitaCod de TVA utilizat pentru facturare in Declaratia 390. PRESTARI INTRACOMUNITARE de servicii. Studiu de cazModificarea cu intarziere a perioadei fiscale de raportare TVA - Procedura depunerii deconturilor lunare de TVAArticole similare
Isarescu a facut declaratii noi privind viitoarele reduceri de impozite si cresterea salariilorSERVICII la distanta, disponibile prin ANAF. Ce optiuni aveti in calitate de contribuabili?MFP: Discutii privind noi investitii pe piata romaneascaIntocmire si semnare bilant. Cand nu e necesara viza unui expert?Ministri muritori de foameUltimele articole
e-TVA si Notificarea de conformare. Ce faci cand ai emis facturi fara TVAActivitate de Uber si Bolt in Romania. Cum si in ce conditii pot deduce cheltuielileMajorare TVA la 21%. Ce cota TVA se aplica pentru SERVICII prestate INAINTE de 1 august 2025e-TVA. Cum sa procedati daca aveti cod de TVA anulat si ati primit Notificarea de conformareDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVAArticole similare
Perioada fiscala la TVA in 2023 pentru persoanele impozabile care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriSfatul expertului Robert Gearba: Deducerea TVA pentru persoana impozabila cu regim mixt si persoana partial impozabilaInregistrarea in scopuri de TVA pe teritoriul altui stat membruDeclaratia Unica in 2023: Prin Ordinul 2541/2022 a fost publicat noul model de formularNoutati Legislatie Fiscala 26-31 mai 2008 - Monitorul OficialUltimele articole
e-TVA: Exista un formular tipizat pentru raspuns la Notificarea de conformare?Depasire plafon TVA. Depunere si completare D700 pas cu pasProdusele si Serviciile cu TVA 9% in 2025E-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaTVA locuinte 2025: Studii de caz utileArticole similare
Asigurare impotriva insolventei (II) - Studiu de cazExemple de MONOGRAFII contabile pentru veniturile agentiilor de turismE-FACTURA in relatia B2C. Facturile PFA catre persoane fizice trebuie incarcate in sistem?Insolventa si masurile de simplificare in 2010Inregistrare in scopuri de TVA. Facturi emise ori primite inainte de inregistrare. Cum procedam pentru efectuarea regularizarilor?Ultimele articole
FACTURA storno. TVA de 19% sau de 21% in cazul facturilor de storno avans pentru chirii?e-FACTURA ramane OBLIGATORIE chiar si pentru facturile simplificate emise de firme scutite de TVADeclaratia 394. Formularul aferent lunii august 2025 NU este inca disponibilModificare cota TVA. Ce trebuie sa stii despre reFACTURAri incepand cu 1 august 2025FACTURA inregistrata eronat cu 21% TVA in loc de 19%. 4 pasi pentru a o corectaArticole similare
ORDIN Nr. 3.387 din 2009 al ministrului finantelor pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al anului 2009Gestiune monetar. Cum gestionam corect inventarul banilor folosind aparatul de marcat electronic fiscal?Sinteza modificari: Facturarea bunurilor supuse executarii siliteNormele Codului fiscal au fost publicate. Cum se aplica TAXArea inversa pentru furnizarile de telefoane mobile, dispozitive cu circuite integrate console de jocuri, tablete PC si laptopuri?Majorare salariu minim la 3.300 lei. Facilitatea care prevede 200 lei neTAXAbili mai ramane in vigoare?Ultimele articole
Modificari aduse TVA prin OG 22/2025: locul prestarii, plafonul si RO e-TVAe-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorPanourile fotovoltaice. Reguli, cote TVA si TAXA de timbru verdeTollRo. Noua TAXA de drum pentru transportatori, cu aplicabilitate din 2026TAXArea inversa generalizata. Risc fiscal sau reforma?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"