Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
A sosit momentul sa ne pregatim pentru inchiderea anului fiscal prezent si deschiderea anului fiscal viitor! D.p.d.v. al taxei pe valoarea adaugata, persoana impozabila este persoana care desfasoara ...
A sosit momentul sa ne pregatim pentru inchiderea anului fiscal prezent si deschiderea anului fiscal viitor!
D.p.d.v. al taxei pe valoarea adaugata, persoana impozabila este persoana care desfasoara o activitate economica, indiferent de faptul
ca este o persoana fizica, un grup de persoane, o institutie publica, o persoana juridica sau orice alta entitate.
La sfarsitul anului 2008 si inceputul anului 2009 trebuie depuse diverse notificari la organul fiscal competent, indiferent de faptul ca persoanele impozabile respective sunt sau nu sunt inregistrate in scopuri de TVA in baza art. 153.
Termenele de depunere a notificarilor si a declaratiilor informative sunt urmatoarele:
Pentru notificari
termenul este cel mai tarziu pana la data de 25 ianuarie 2009:
● doar persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA
1. persoanele impozabile care in anul 2008 au avut obligatia depunerii trimestriale a deconturilor de TVA, trebuie sa depuna o notificare prin care sa mentioneze cifra de afaceri realizata in anul 2008. Daca nu s-a depasit plafonul de 100.000 euro cifra de afaceri rezultata din insumarea operatiunilor taxabile si a operatiunilor scutite cu drept de deducere, perioada fiscala ramane neschimbata in anul 2009: trimestrul calendaristic.
Aceeasi obligatie revine si persoanelor impozabile care in anul 2008 au avut obligatia depunerii lunare a deconturilor de TVA.
In situatia in care in anul 2008 au realizat o cifra de afaceri sub 100.000 euro, pentru anul fiscal 2009 perioada fiscala urmeaza sa fie trimestrul calendaristic.
Echivalentul in lei al plafonului de 100.000 de euro se determina pe baza cursului de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru data de 31 decembrie a anului precedent.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Cartea verde a contabilitatii 2026
Cartea Verde a impozitului pe profit
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Asa cum se poate constata, spre deosebire de cifra de afaceri definita la sectiunea „Regimul special“, reglementata prin art. 152 alin. (2), difera de cifra de afaceri definita la sectiunea „Perioada fiscala“, reglementata prin art. 1561.
Scopul notificarilor este verificarea de catre organele fiscale a incadrarii corecte in perioada fiscala a fiecarui contribuabil.
2. persoanele impozabile care in anul 2008 au exercitat dreptul de deducere pe baza de prorata trebuie sa notifice pro-rata definitiva rezultata din calcul pentru anul 2008. La notificare se anexeaza si modul de calcul al pro-ratei definitive pe anul 2008. Aceasta pro-rata va reprezenta pro-rata provizorie pentru anul 2009 si se va aplica pentru fiecare perioada fiscala de raportare.
Pentru declaratiile informative
termenul este cel mai tarziu pana la data de 25 februarie 2009:
● persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA
1. persoanele impozabile care realizeaza intr-un an calendaristic o cifra de afaceri sub 10.000 euro, determinata in lei, prin aplicarea cursului de schimb valutar din ultima zi lucratoare a anului completeaza si depun formularul cod 392 A denumit „Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul ....“, cod MEF 14.13.01.02/ia.
Formularul este reglementat prin O.M.E.F. nr. 1 din 3 ianuarie 2008 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de declaratii informative (M.Of. nr. 46 din 21 ianuarie 2008).
Declaratia cuprinde informatii referitoare la suma totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii si suma TVA aferenta, facturata catre:
✓ persoane care sunt inregistrate in scopuri de TVA, in baza art. 153;
✓ persoane care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153.
Sumele declarate reprezentate de baza de impozitare si TVA aferenta se preiau din jurnalul pentru vanzari, intocmit in cursul anului 2008 pentru fiecare perioada fiscala de raportare a operatiunilor realizate prin decontul de TVA, cod 300.
2. persoanele impozabile care presteaza servicii de transport international de persoane completeaza si depun formularul cod 393, denumit „Declaratie informativa privind veniturile obtinute din vanzarea de bilete pentru transportul rutier international de persoane, cu locul de plecare din Romania in anul ....“, cod MEF 14.13. 01.02/v.
Declaratia se completeaza cu seria si numarul autorizatiei acordate de Ministerul Transporturilor operatorului de transport rutier de persoane care efectueaza servicii regulate pe trasee autorizate separat in state membre si separat in state terte.
Declaratia se completeaza cu suma totala a veniturilor obtinute in anul precedent din vanzarea de bilete pentru transportul rutier international de persoane, cu locul de plecare din Romania.
● pentru persoanele impozabile care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA
1. persoanele impozabile care realizeaza intr-un an calendaristic o cifra de afaceri cuprinsa intre 10.000 si 35.000 euro din care se exclud veniturile obtinute din vanzarea de bilete de transport international rutier de persoane, determinata in lei, prin aplicarea cursului de schimb valutar din ultima zi lucratoare a anului completeaza si depun formularul cod 392 B, denumit „Declaratie informativa privind livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile efectuate in anul...“, cod MEF 14.13.01.02/ib.
Formularul este reglementat prin O.M.E.F. nr. 1 din 3 ianuarie 2008 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de declaratii informative (M.Of. nr. 46 din 21 ianuarie 2008).
Declaratia cuprinde informatii referitoare la:
– suma totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii si suma TVA aferenta, facturata catre:
✓ persoane care sunt inregistrate in scopuri de TVA, in baza art. 153;
✓ persoane care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153;
– suma totala a achizitiilor de bunuri si a prestarilor de servicii si suma TVA aferenta, facturata de catre:
✓ persoane care sunt inregistrate in scopuri de TVA, in baza art. 153;
✓ persoane care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153;
Baza de impozitare si TVA aferenta operatiunilor de vanzari si de cumparari se preia din evidenta fiscala organizata (jurnalul pentru vanzari si jurnalul pentru cumparari).
Cifra de afaceri care se ia in calcul pentru determinarea perioadei de scutire este formata din valoarea totala, exclusiv taxa, a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate de persoana impozabila in cursul unui an calendaristic.
In cadrul acestei valori:
– se includ si operatiunile scutite cu drept de deducere si pe cele scutite fara drept de deducere prevazute la art. 141 alin. (2) lit. a), b), e) si f);
– nu se includ livrarile de active fixe corporale sau necorporale care au fost utilizate pentru desfasurarea activitatii economice si livrarile intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b).
Pentru solicitarea privind schimbarea perioadei fiscale
Ca regula generala, perioada fiscala de raportare este luna calendaristica sau trimestrul. In anumite conditii, asa cum sunt cele reglementate prin O.M.F.P. nr. 257 din 15 februarie 2007, aceasta perioada fiscala poate fi schimbata pe baza de cerere depusa de persoana impozabila in cauza la organul fiscal teritorial.
La cererea depusa se anexeaza urmatoarele documente din care trebuie sa rezulte activitatea desfasurata si periodicitatea acesteia:
➔ declaratie pe propria raspundere privind activitatea efectiv desfasurata;
➔ balantele de verificare intocmite pentru anul anterior;
➔ jurnalul de vanzari intocmit pentru anul fiscal anterior;
➔ alte documente considerate relevante.
Solicitarea se poate face pentru:
✓ semestru, dar numai in situatia in care persoana impozabila a efectuat in anul 2007 operatiuni taxabile doar in cel mult 3 luni calendaristice din cadrul unui semestru;
✓ anul calendaristic, dar numai in situatia in care persoana impozabila a efectuat in anul 2007 operatiuni taxabile doar in cel mult 6 luni calendaristice din cadrul unui an calendaristic.
Cererea pentru schimbarea perioadei fiscale se poate depune la organul fiscal cel mai tarziu pana la data de 25 februarie 2009.
Atentie!
Schimbarea perioadei fiscale este valabila doar pentru perioada in care se pastreaza conditiile care au generat optiunea de modificare. Daca pe parcursul desfasurarii activitatii economice aceste conditii nu mai sunt indeplinite, persoana impozabila este obligata sa notifice acest fapt organului fiscal competent, prin completarea si epunerea unei declaratii de mentiuni cu scopul actualizarii vectorului fiscal pentru TVA.
Nu uitati!
Majorarea sau diminuarea in anul 2008 a cifrei de afaceri fata de anul precedent 2007 genereaza in mod automat modificarea perioadei fiscale in anul 2009 din trimestru in luna calendaristica si invers!
Deci, atentie! Orice modificare a cifrei de afaceri sub sau peste pragul de 100.000 euro impune modificarea vectorului fiscal prin depunerea la organul fiscal a formularului „Declaratie de inregistrare fiscala/ Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (010), cod M.F.P. 14.13.01.10.11/1“, reglementat prin O.M.F.P. nr. 262 din 19 februarie 2007 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor, modificat prin O.M.E.F. nr. 2.296/2007.
Nu ignorati!
Nedepunerea notificarilor, a declaratiilor informative si a declaratiilor de mentiuni reprezinta contraventii reglementate prin Codul de procedura fiscala la art. 219 alin. (1) care sunt sanctionate prin aplicarea de amenzi in baza alin. (2) din cadrul aceluiasi articol.
Acestea sunt sanctiunile aplicabile pentru contraventiile mentionate:
|
Nr.
Crt |
Contraventii
[conform art. 219 alin. (1)] |
Sanctiuni
[conform art. 219 alin. (2)] |
|
1 |
lit. a) nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala sau de mentiuni |
lit. d) amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei,
pentru persoanele juridice |
|
2 |
lit. f) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 53 „Furnizarea periodica de informatii“ |
lit. c) amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei |
|
3 |
lit. i) neindeplinirea obligatiilor privind transmiterea
la organul fiscal competent sau, dupa caz, la terte
persoane a formularelor si documentelor prevazute de
legea fiscala, altele decat declaratiile fiscale si
declaratiile de inregistrare fiscala sau de mentiuni |
lit. d) cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei |
Acest articol este preluat din
Revista Romana de
TVA nr. 12 din decembrie 2008. Avand peste 3500 de abonati platitori,
Revista Romana de TVA reprezinta solutia tuturor intrebarilor de
TVA la care nu ati gasit raspuns pana acum. Pentru a va convinge, va oferim posibilitate de a descarca gratuit numarul din
noiembrie al
Revista Romana de TVA.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Care este procedura de organizare si functionare a Registrului persoanelor care aplica Split TVA?Ministrul Finantelor: Contribuabilii pentru care au fost emise somatii triplate vor primi decizii de corectie in scurt timpVanzare cladiri vechi. E obligatorie ajustarea TVA?Studiu de caz: Rezolutiunea in cazul achizitiei unui sediu socialOrganizatie non-profit inregistrata in scopuri de TVA. Cum se aplica TVA pentru cotizatii si servicii prestate?Ultimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAArticole similare
Refacturare costuri de deplasare in stat membru UEFactura de cazare: Deductibilitatea cheltuielilor si TVADeschidere procedura faliment debitor/aprobarea planului de reorganizare: Ajustare TVA. Modificari 2019Proiect de modificare a Normelor de aplicare a Codului fiscal: inregistrarea TVACheltuieli de protocol. Cum se poate deduce TVA-ul?Ultimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiTAXA logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAFactura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Articole similare
Cele 3 masuri fiscale care au speriat mediul de afaceriCheltuieli facturate cu diurna. Care este tratamentul fiscal TVA?Cum sunt incluse subventiile in baza de calcul a TVA. Noua decizie a Comisiei FiscaleStudiu de caz: Corectarea erorilor de calcul privind ajustarea TVASunteti la curent cu prevederile referitoare la utilizarea caselor de marcat din proiectul de OUG?Ultimele articole
Acciza intra in baza de calcul a TVA: de ce o eroare la accize inseamna, aproape mereu, si o eroare de TVARegimul TVA pentru dobanzile si penalitatile de neindeplinire obligatii contractualeAjustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalObligatii fiscale TVA. Ce sa faci daca ai fost sanctionat abuziv de ANAFNoutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



