keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Noi reguli pentru recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit. In ce constau modificarile?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 26 Aug. 2014 Exclusiv
Tags: decizia de impunere, reguli noi, platile anticipate, recalcularea, documentele justificative

Va aducem la cunostinta ca, mai nou, contribuabilii vor putea solicita ANAF recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit in anumite situatii pe baza unor noi reguli, dupa ce un ordin al autoritatii fiscale a intrat in vigoare ieri. In plus, noile reglementari cuprind etapele pe care contribuabilii trebuie le parcurga pentru solicitarea acestor plati, documentele justificative pe care trebuie sa le depuna la organele fiscale, precum si termenele de solutionare a cererilor si modul de stabilire a bazei impozabile.


Conform ANAF, organele fiscale pot sa recalculeze platile anticipate cu titlu de impozit la solicitarea persoanelor fizice, in anumite situatii, ca urmare a modificarilor aduse Codului fiscal
in perioada 2011-2013.

Solicitarea privind recalcularea platilor anticipate se face de contribuabili, pe baza formularului 220 "Declaratie privind venitul estimat/norma de venit", insotit de documente justificative, informeaza ANAF.

Potrivit sursei citate este necesara aplicarea unitara de catre organele fiscale a dispozitiilor legale privind recalcularea platilor anticipate si cresterii operativitatii procesului de administrare, astfel ca Fiscul a lansat in luna martie a acestui an in dezbatere publica pe pagina sa de internet un proiect de ordin pentru aprobarea Procedurii privind recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit. Documentul a fost adoptat si publicat in forma Ordinului ANAF nr. 2365/2014 in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 615 din 20 august si a intrat in vigoare la data publicarii.


Actul normativ cuprinde situatiile care pot conduce la recalcularea platilor anticipate ca urmare a solicitarii contribuabililor, documentele justificative necesare in sustinerea cererilor depuse, precum si termenele de solutionare a acestor cereri.
Contribuabilii vor putea solicita recalcularea platilor anticipate in sase situatii

Potrivit noilor reglementari care au intrat ieri in vigoare, recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit, stabilite prin decizie de impunere, se va putea efectua de catre organul fiscal competent, la

-        solicitarea contribuabilului, in urmatoarele situatii:
-        rezilierea, in cursul anului fiscal, a contractelor de inchiriere, pentru care chiria este exprimata in lei, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor, cu exceptia veniturilor din arenda;
-        incetarea activitatii in cursul anului fiscal sau suspendarea temporara a acesteia, potrivit legislatiei in materie, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente, din activitati agricole, impuse in sistem real, din silvicultura si/sau din piscicultura;
-        corectia normelor de venit ca urmare a incetarii activitatii in cursul anului, a intreruperii temporare a acesteia potrivit pct. 45 din Normele metodologice date in aplicarea art.49 din Codul fiscal, precum si in situatia dobandirii/pierderii calitatii de salariat;
-        depasirea numarului de 5 camere de inchiriat in cursul anului fiscal de catre persoanele care realizeaza venituri din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, impuse pe baza normelor de venit;
-        completarea obiectului de activitate, in cursul anului fiscal, cu una sau mai multe activitati impuse pe baza normelor de venit de catre contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente impuse pe baza normelor de venit;
-        completarea obiectului de activitate, in cursul anului fiscal, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente impuse pe baza normelor de venit, cu una sau mai multe activitati care nu sunt incluse in Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit.


Important! Organul fiscal competent este cel in a carui raza teritoriala contribuabilul are adresa de domiciliu sau adresa unde locuieste efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal in Romania. De asemenea, organul fiscal competent este cel in a carui raza teritoriala se afla sursa de venit, pentru contribuabilii persoane fizice, fara domiciliu fiscal in Romania, se precizeaza in noile dispozitii.
Cum va trebui sa procedezi?

Contribuabilii care se vor afla intr-una din situatiile mentionate anterior vor putea solicita recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit pe baza Declaratiei privind venitul estimat/norma de venit (formular 220), in care se va bifa casuta "Recalcularea platilor anticipate". De asemenea, acest formular va fi insotit de urmatoarele documente justificative din care rezulte situatia contribuabilului, cuprinse in actul normativ:

        documente din care sa rezulte rezilierea contractelor de inchiriere (acordul de reziliere a contractului incheiat intre parti, declaratia pe propria raspundere etc.)
        documente care atesta incetarea activitatii si/sau suspendarea temporara a activitatii, potrivit legislatiei in materie,
        documente care atesta intreruperea temporara a activitatii,
        alte documente care atesta situatia contribuabilului si care justifica solicitarea privind recalcularea platilor anticipate.


Declaratia 220 impreuna cu documentele justificative trebuie depuse, in format hartie, la registratura organului fiscal sau se vor comunica prin posta cu confirmare de primire. In plus, formularul se va putea transmite si prin mijloace electronice de transmitere la distanta. In ordinul ANAF se mentioneaza ca data depunerii formularului 220 este data inregistrarii acestuia la organul fiscal sau data depunerii la posta dupa caz. In cazul depunerii formularului 220 prin mijloace electronice de transmitere la distanta, data depunerii este data inregistrarii acestuia pe pagina de internet a organului fiscal, astfel cum rezulta din mesajul electronic de confirmare transmis ca urmare a primirii declaratiei.

Atentie! Formularul 220 va trebui depus, potrivit actului normativ, la urmatoarele termene:

        in termen de 5 zile de la data rezilierii contractului de inchiriere sau de la data aparitiei uneia din situatiile pentru care se poate solicita corectia venitului net stabilit pe baza normelor de venit;
        in termen de 15 zile de la data incetarii activitatii sau suspendarii temporare a acesteia, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente, din activitati agricole, impuse in sistem real, din silvicultura si/sau din piscicultura;
        in termen de 15 zile de la depasirea numarului de 5 camere de inchiriat in cursul anului fiscal de catre contribuabilii care realizeaza veniturile din inchirierea in scop turistic;
        in termen de 15 zile de la completarea obiectului de activitate cu activitati noi.


In situatia in care contribuabilii vor depune declaratia dupa expirarea acestor termene, organul fiscal va recalcula platile anticipate de la data depunerii formularului. Daca insa documentul este depus la termen, atunci solicitarea contribuabililor urmeaza sa fie solutionata in termen de 15 zile de la data primirii acesteia, se arata in ordinul ANAF.

Totusi, daca documentatia depusa nu va fi suficienta pentru solutionarea cererii, organul fiscal va notifica contribuabilul pentru prezentarea documentelor necesare, noul termen de solutionare a cererii prelungindu-se cu perioada cuprinsa intre data notificarii contribuabilului si data prezentarii documentelor suplimentare solicitate.

In situatia in care documentele depuse trec de verificarile organului fiscal, atunci acesta va intocmi un referat privind recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit (puteti consulta modelul in fisierul atasat). Referatul se va intocmi intr-un singur exemplar, se va aviza de seful compartimentului cu atributii in gestionarea declaratiilor fiscale persoane fizice si se va aproba de catre conducatorul unitatii fiscale, se precizeaza in noile dispozitii.
Fiscul va stabili baza impozabila in functie de anumite criterii

Fiscul va stabili baza impozabila pentru recalcularea platilor anticipate in functie de situatia in care se afla contribuabilul care solicita acest lucru, se mentioneaza in ordinul ANAF.

Astfel, in situatia contribuabililor care rezilieaza in cursul anului fiscal contractele de inchiriere, baza impozabila se va stabili conform chiriei prevazute in contractul privind cedarea folosintei bunurilor, incheiat intre parti.

Pentru contribuabilii care isi inceteaza activitatea in cursul anului fiscal sau isi suspenda temporar activitatea, baza impozabila se va stabili in functie de venitul net estimat prin declaratia privind venitul estimat/norma de venit (formular 220).

In cazul corectiei normelor de venit ca urmare a incetarii activitatii in cursul anului, a intreruperii temporare a acesteia, precum a dobandirii/pierderii calitatii de salariat, baza impozabila va fi calculata conform normei de venit de la locul desfasurarii activitatii.

Important! Pentru intreruperile temporare de activitate in cursul anului, datorate unor accidente, spitalizari si altor cauze obiective, inclusiv cele de forta majora, dovedite cu documente justificative, in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati independente pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit, normele de venit se vor reduce proportional cu perioada nelucrata, se precizeaza in documentul care a intrat ieri in vigoare.

In situatia contribuabililor care au depasit numarul de 5 camere de inchiriat in cursul anului fiscal, baza impozabila se va stabili in felul urmator:

        pentru perioada din anul fiscal in care venitul a fost determinat pe baza normei de venit, organul fiscal va recalcula norma de venit si platile stabilite in contul impozitului anual datorat; venitul net, determinat pe baza de norme anuale de venit, se va reduce proportional cu perioada ramasa pana la sfarsitul anului fiscal.
        pentru perioada ramasa din anul fiscal, organul fiscal va stabili platile anticipate pe baza venitului net estimat, declarat prin declaratia privind venitul estimat/norma de venit.


Pentru contribuabilii care isi completeaza obiectul de activitate, in cursul anului fiscal, cu noi activitati independente, venitul net pentru stabilirea platilor anticipate cu titlu de impozit se va determina prin insumarea nivelului normelor de venit corespunzatoare fiecarei activitati.

In schimb, pentru contribuabilii care isi completeaza obiectul de activitate, in cursul anului fiscal, cu noi activitati independente care nu sunt incluse in Nomenclatorul acestor tipuri de activitati, venitul net se va stabili prin insumarea fractiunii din norma de venit aferenta perioadei de impunere pe baza de norma de venit cu venitul net estimat declarat de contribuabil.

Potrivit noilor dispozitii ale ANAF, Decizia de impunere privind platile anticipate cu titlu de impozit se va comunica contribuabilului, iar in termen de 24 de ore de la comunicarea acesteia, compartimentul cu atributii privind gestionarea declaratiilor fiscale ale persoanelor fizice va inregistra in evidenta fiscala data comunicarii, si va transfera debitelor catre compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori.

Dupa comunicarea deciziei de impunere, compartimentul cu atributii privind gestionarea declaratiilor fiscale ale persoanelor fizice transmite compartimentului Registrul contribuabililor informatii privind persoanele fizice care si-au incetat/suspendat temporar activitatea (date de identificare, data incetarii activitatii, perioada de suspendare a activitatii).

In ordinul ANAF se mentioneaza ca Decizia de impunere privind platile anticipate cu titlu de impozit se arhiveaza de organul fiscal competent, la dosarul contribuabilului, dupa caz, impreuna cu:

        declaratia privind venitul estimat/norma de venit;
        documentele justificative care au stat la baza recalcularii platilor anticipate;
        notificare privind prezentarea unor documente pentru recalcularea platilor anticipate;
        referatul privind recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit.


Persoanele fizice a caror activitate a fost suspendata temporar vor depune la organul fiscal competent, in termen de 15 zile de la reinceperea activitatii, "Declaratia privind venitul estimat/norma de venit" (formularul 220), completata corespunzator, pentru stabilirea platilor anticipate.


Sursa: PortalContabilitate.ro
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016