Atentie contabili!


Modificari importante privind planul de conturi!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Sponsorizare si deductibilitate cheltuiala la calculul impozitului pe profit. Cum procedam?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 29 Oct. 2015 Exclusiv
Tags: calcul impozit profit, sponsorizare, impozit pe profit, ong, cifra de afaceri

Analiza urmatoare face referire la un SRL platitor de TVA si impozit pe profit, avand ca obiectiv stabilirea modului corect in care se poate directiona un procent de 20% in 2015 din impozitul pe profit (platit deja in cele trei trimestre catre finante) catre un ONG. Cifra de afaceri din 2014 este de 58.083 lei.


In vederea stabilirii regimului juridic si fiscal al actiunilor de sponsorizare trebuie sa aveti in vedere prevederile legale in materie  respectiv, Legea 32/1994 privind sponsorizarea cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit Legii 32/1994 , sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.
 
Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, precum si a drepturilor si obligatiilor partilor.
 
Poate fi sponsor orice persoana fizica sau juridica din Romania sau din strainatate care efectueaza o sponsorizare in conditiile legii. Persoanele fizice sau juridice din Romania nu pot efectua activitati de sponsorizare sau de mecenat din surse obtinute de la buget. Institutiile si autoritatile publice, societatile comerciale cu capital majoritar de stat si regiile autonome nu pot efectua activitati de sponsorizare avand ca beneficiari persoane fizice si asociatii familiale care isi desfasoara activitatea conform Legii 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent, precum si societati comerciale cu capital privat.
 
Beneficiar al sponsorizarii poate fi:

1. orice persoana juridica fara scop lucrativ care desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, invatamant, stiintific – cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social, comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice;
 
2. institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice, pentru activitati desfasurate in domeniile de la pct. 1;
 
3. emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii din domeniile definite la pct.1;
 
4. orice persoana fizica cu domiciliul in Romania a carei activitate in unul dintre domeniile prevazute la pct. 1 este recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica ce activeaza in domeniul pentru care se solicita sponsorizarea. ceea ce priveste forma in care se incheie fiecare dintre aceste acte juridice, legea prevede pentru contractul de sponsorizare incheierea sub forma unui act sub semnatura private
 
Trebuie sa aveti in vedere, in mod expres, prevederile art. 6 din Legea 32/1994 , potrivit caruia facilitatile fiscale prevazute de Legea 32/1994 nu se acorda in cazul:
 
1. Sponsorizarii reciproce intre persoane fizice sau juridice;
2. Sponsorizarii efectuate de catre rude ori afini pana la gradul al patrulea inclusiv;
3.Sponsorizarii unei persoane juridice fara scop lucrativ de catre o alta persoana juridica care conduce sau controleaza direct persoana juridica sponsorizata.
Societatea care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile ulterioare scade din impozitul pe profit datorat sumele aferente in limita minima precizata mai jos:

    3‰ din cifra de afaceri;
    20% din impozitul pe profit datorat.

Incepand cu 1 ianuarie 2014, conform modificarilor aduse de OUG 102/2013, sumele care raman nededuse in anul fiscal  intrucat depasesc limita minima care se scade din impozitul pe profit (3 la mie din cifra de afaceri si nu mai mult de 20% din impozitul pe profit), se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.

Prin urmare, nu puteti directiona 20% din impozitul pe profit unei organizatii non profit, ci va trebui sa incheiati cu aceasta un contract de sponsorizare in baza Legii 32/1994 privind sponzorizarea si sa calculati deductibilitatea acestei cheltuieli conform prevederilor legale mai inainte mentionate.
Pentru mai buna  intelegere a tratamentului fiscal al sponsorizarii va voi propune un exemplu de calcul, pentru trimestrul 1 2015:
 
Venituri din vanzarea marfurilor           = 100.000 lei
  Venituri din prestari de servicii  = 2.000 lei
  Total cifra de afaceri         = 102.000 lei
  Cheltuieli privind marfurile         = 55.000lei
  Cheltuieli cu personalul    = 5.000 lei
  Alte cheltuieli de exploatare = 9.000 lei
 Cheltuieli cu sponsorizare platite = 1.500 lei    
  Total cheltuieli         70.500 lei
  Profit brut                         31.500 lei
Calculul profitului impozabil pentru trimestru 1 2014:
 
Profitul impozabil = 31.500 + 1.500 (sponsorizare) = 33.000 lei.
Impozitul pe profit pe trimestrul 1 2015 inainte de scaderea cheltuielii cu sponsorizarea:
33.000 x 16% = 5.280 lei.
 
Avandu-se in vedere conditiile de deducere prevazute la art. 21 alin. (4) lit. p) din Codul fiscal, prin aplicarea limitelor, valorile sunt:
 
- 3 la mie din cifra de afaceri reprezinta 306 lei (102.000 x 3/1000);
- 20% din impozitul pe profit inainte de deducerea cheltuielilor de sponsorizare reprezinta 1.056 lei (5.280 x 20%).
Suma de scazut din impozitul pe profit este 306 lei, intrucat este mai mica decat 1.056 lei.
Pentru trimestrul 1 2015 impozitul pe profit datorat este de: 5.280 - 306 = 4.974 lei.
 
Astfel, profitul net (sold creditor cont 121), la 31.03.2015 va fi de 26.526 lei (31.500-4974).
 
Suma de 1194 lei reprezentand cheltuieli cu sponsorizarea(1.500 -306), care nu s-a scazut din impozitul pe profit, se va recupera, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar


Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Sponsorizare si deductibilitate cheltuiala la calculul impozitului pe profit. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]