Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prevederile din lege pot fi uneori interpretate in mod gresit, fie atunci cand exprimarea nu este suficient de clara, fie atunci cand exista anumite posibilitati de a o interpreta diferit in functie
Prevederile din lege pot fi uneori interpretate in mod gresit, fie atunci cand exprimarea nu este suficient de clara, fie atunci cand exista anumite posibilitati de a o interpreta diferit in functie de situatiile practice care au nevoie de o baza legala. Astfel, se va observa, ca studiu de caz, in ce masura va fi TVA-ul nedeductibil aferent combustibilului, contabilizat pe contul 6022, tratat ca o cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit, dat fiind faptul ca punctul 23 din Normele metodologice la Codul fiscal amintesc: "23. In sensul art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile si urmatoarele:
.....
b) cheltuielile generate de taxa pe valoarea adaugata ca urmare a aplicarii proratei, in conformitate cu prevederile titlului VI «Taxa pe valoarea adaugata» din Codul fiscal, precum si in alte situatii cand taxa pe valoarea adaugata este inregistrata pe cheltuieli, in situatia in care taxa pe valoarea adaugata este aferenta unor bunuri sau servicii achizitionate in scopul realizarii de venituri impozabile".
Mai intai, se retine ca profitul impozabil este definit potrivit Legii 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, ca fiind diferenta dintre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, dintr-un an fiscal. La suma obtinuta se adauga cheltuielile nedeductibile si se scad veniturile neimpozabile.
Din formula de calcul al profitului impozabil rezulta ca baza impozabila a impozitului pe profit se determina pornind de la veniturile si cheltuielile inregistrate de persoana juridica in contabilitate potrivit reglementarilor contabile date in baza Legii contabilitatii 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Inregistrarea operatiunilor se face in registrele de contabilitate, iar pentru verificarea inregistrarii corecte se intocmeste balanta de verificare, cel putin anual, la incheierea exercitiului financiar, sau la termenele de intocmire a situatiilor financiare periodice.
Din punct de vedere fiscal, inscrierea informatiilor care au stat la baza calculului de impozit pe profit se face in Registrul de evidenta fiscala. Potrivit Omfp 870/2005 privind Registrul de evidenta fiscala, cu modificarile ulterioare, inregistrarea datelor se face in ordine cronologica, iar impozitul pe profit calculat trebuie sa fie identic cu cel inscris in declaratie. Operatiunile inregistrate in Registrul de evidenta fiscala sunt la latitudinea fiecarei societati, in functie de specificul activitatii si de necesitatile proprii ale acesteia.
Potrivit prevederilor Legii 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea stabilirii bazei impozabile, Titlului II, art. 21, cheltuielile care intra in baza de impozitare se impart in trei grupe:
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
I. Cheltuieli deductibile
II. Cheltuieli cu deductibilitate limitata
III. Cheltuieli nedeductibile
In grupa cheltuielilor nedeductibile se incadreaza si:
1. cheltuielile cu combustibilul aferent autoturismelor folosite de angajatii cu functii de conducere si de administrare ai societatii,
2. in perioada 1 mai 2009 - 31 decembrie 2011, cheltuielile privind combustibilul pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, inclusiv si scaunul soferului. Sunt exceptate de la aceasta prevedere, autovehiculele expres prevazute in HG 488/2009 privind normele metodologice date in aplicarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal.
Pentru reflectarea in contabilitate a unor operatiuni economice a fost postat pe site-ul MFP un Ghid de aplicare, potrivit caruia inregistrarea achizitiei combustibilului si a TVA nerecuperabila se efectueaza, in cazul nestocarii, astfel:
% = 401
"Furnizori"
6022
"Cheltuieli privind
combustibilul"
4426
"TVA deductibila"
si concomitent
6022 = 4426
"Cheltuieli privind "TVA deductibila"
combustibilul"
Astfel, suma reprezentand cheltuiala cu combustibilul utilizat pentru autovehiculele care nu intra in exceptii, inclusiv TVA aferent, se refera la cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil.
Daca suma reprezentand TVA aferent combustibilului pentru care nu se deduce taxa ar fi recunoscuta din punct de vedere fiscal, respectiv la calculul impozitului pe profit, s-ar recunoaste implicit si deductibilitatea TVA, fapt ce nu a intrat in intentia legiuitorului.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum se inregistreaza si cum de declara aceste impozite?Organizare evidenta contabila pentru intreprindere individuala (II) platitoare de TVAProduse reciclabile primite gratuit. Documente justificative. Inregistrari contabileImportant pentru evaluarea arendei pe anul 2012Prestari servicii in schimbul unei livrari de bunuri. TVA. Inregistrari contabileUltimele articole
e-TVA. Cum sa procedati daca aveti cod de TVA anulat si ati primit Notificarea de conformareVechea legislatie VS Noua legislatie privind limitarea dreptului de deducere a TVA pentru vehiculeTratament contabil pentru achizitii de la contribuabili inactiviObligatiile persoanelor fizice privind CASS datorate pentru veniturile din dividendeAnulare cod TVA. Formular 300. Ce implicatii fiscale apar?Articole similare
Cum recuperam TVA-ul achitat in alt stat membru?Omitere inregistrare facturi fara TVA. Cum se corecteaza situatia fiscala si contabila?Nu uitati de declaratiile cu termen la 10 iulie!Microgrant pentru capital de lucru. Plata TVA aferenta achizitiilor este eligibila?CODUL FISCAL 2011 (Partea II.3): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin Ordonanta 30 din 2011Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Fostul ministru delegat pentru IMM-uri a fost premiat pentru scaderea TVA-ului la 9% pentru pachetele turisticePrestari servicii cu numar TVA si cod EU. Ce obligatii apar?Ce declaratii mai avem de depus in noiembrie 2014?Vineri, 31 martie 2023, este termenul limita pentru depunerea formularului 398-Declaratie speciala de TVA (VAT Return One Stop)Baza de calcul pentru plata anticipata. Cum stabilim impozitul corect?Ultimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAArticole similare
Calcul grad indatorare la trecerea de la microintreprindere la platitoare de venit. Cum procedam?ANAF: Indicele preturilor de consum utilizat in anul 2017 pentru actualizarea platilor anticipateDeducere TVA la cheltuieli de protocol. Ce documente sunt obligatorii?Ce declaratii depun si ce plati fac firmele supuse impozitului specific in 2017?Recuperare pierdere fiscala si plata impozitului minimUltimele articole
Compensare impozit pe profit platit in plus cu TVA de plata. Conditii, evidenta fiscala, procedura de urmatCartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaGhid cheltuieli de reclama si publicitate: criterii incadrare, deductibilitate si TVAFactura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaBonificatie 3% din IMPOZITUL PE PROFIT. Se inregistreaza prin contul 7588 sau 1171?Articole similare
Formularul 092Obligatii fiscale cu termen de declarare si plata in 7 septembrie 2009Termen de depunere si de declarare la bugetul general consolidat - 25 februarieAutoturism de serviciu. Deducere TVATermene si obligatii de plata la inceput de februarie
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



