Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
 
	
	
		Valabil la 12.09.2011 - Depasirea plafonului de TVA implica o serie de noi operatiuni de declarare si completare a informatiilor actualizate de catre contribuabilul in cauza. Datorita aspectului general al situatiei, se va analiza cazul unei persoane fizice care nu este inregistrata fiscal si care obtine venituri din drepturi de autor, in cursul unui an, aceste sume depasind plafonul de TVA. Ulterior lunii in care a fost depasit plafonul de TVA incasarile continua, iar anul urmator se constata ca persoana in cauza trebuie sa restituie o anumita suma societatii de la care a obtinut initial banii, astfel ca veniturile inregistrate in anul precedent nu mai depasesc plafonul de TVA. Deoarece situatia se refera la o persoana fizica, in ce masura pot fi facute corectii astfel ca persoana sa nu mai datoreze TVA? In cazul in care pot fi facute aceste corectii, care va fi procedura aferenta? Va trebui depusa declaratia 205 de catre platitorul de venit? De asemenea, cum vor fi tratate penalitatile care au curs din momentul constituirii sumei de plata?
Se precizeaza, mai intai, ca beneficiarul veniturilor din drepturi de autor poate opta intre doua modalitati de impozitare, respectiv:1) retinere la sursa reprezentand plati anticipate; In acest caz, potrivit dispozitiilor art. 52 alin. (2) din Codul fiscal, impozitul ce trebuie retinut, se stabileste aplicand o cota de impunere de 10 % la venitul brut.
2) stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. In acest caz, conform art. 522 alin. (2) din Codul fiscal, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut.
Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia.
In cazul in care societatea retine impozit in cota de 10% reprezentand plati anticipate:
- in termen de 30 de zile de la data obtinerii primului venit beneficiarul venitului trebuie sa depuna declaratia 020 "Declaratie de inregistrare fiscala/declaratie de mentiuni pentru persoane fizice romane"
- beneficiarul venitului trebuie sa depuna anual, pana pe data de 15 mai a anului curent pentru anul anterior declaratia privind veniturile realizate (Formularul 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania).
- organul fiscal stabileste impozitul anual datorat pe baza declaratiei privind venitul realizat si emite decizia de impunere.
- diferentele de impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere anuale se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.
 
					Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
 
					Examen Consultant Fiscal 2025
 
					PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
In cazul in care se opteaza pentru retinerea impozitului final de 16%, persoana fizica nu mai este obligata sa depuna declaratiile 020 si 200.
Anual, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul precedent trebuie sa se depuna declaratia informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit (declaratia 205) pentru cazul in care s-a retinut impozitul de 10%.
Anual pana la data de 30 iunie a anului curent pentru anul precedent trebuie sa se depuna declaratia informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit (declaratia 205) pentru cazul in care s-a retinut impozitul de 16%.
La momentul constatarii erorilor in declaratia 205 depusa anterior, platitorul de venit va completa si depune o declaratie rectificativa. In cazul in care societatea retine impozit in cota de 10% reprezentand plati anticipate iar beneficiarul veniturilor a completat si depus la organele fiscale declaratia 200, acesta va completa si depune declaratia rectificativa.
In conformitate cu prevederile pct. 62 din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, in cazul in care persoana impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire si nu a solicitat inregistrarea conform prevederilor art. 152 alin. (6) din Codul fiscal, organele fiscale competente vor proceda dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata de organele de inspectie fiscala inainte de inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, acestea vor solicita plata taxei pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze daca ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data identificarii nerespectarii prevederilor legale. Totodata, organele fiscale competente vor inregistra din oficiu aceste persoane in scopuri de taxa. Prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se va stabili data de la care persoanele respective vor fi inregistrate in scopuri de taxa;
b) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata dupa inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, organele de control vor solicita plata taxei pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze daca ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege si data la care a fost inregistrata.
Dupa determinarea taxei de plata organele fiscale competente vor stabili obligatiile fiscale accesorii aferente conform prevederilor legale in vigoare.
In baza art. 205 din Codul de procedura fiscala impotriva deciziei de impunere si deciziei referitoare la obligatiile de plata accesorii persoana fizica poate depune contestatie. Contestatia se formuleaza in scris si va cuprinde:
a) datele de identificare a contestatorului;
b) obiectul contestatiei;
c) motivele de fapt si de drept;
d) dovezile pe care se intemeiaza;
e) semnatura contestatorului sau a imputernicitului acestuia, precum si stampila in cazul persoanelor juridice.
Dovada calitatii de imputernicit al contestatorului, persoana fizica sau juridica, se face potrivit legii.
Contestatia se depune la organul fiscal al carui act administrativ este atacat si nu este supusa taxelor de timbru.
 de Redactia Infotva
 de Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum impozitam veniturile obtinute de persoane fizice netezidente? Societate cu contract de mandatRegim fiscal TVA pentru venituri din DREPTURI DE AUTORAchizitii de la un prestator din stat tert. Ce tratament privind TVA-ul si impozitul se aplica?Contractul de DREPTURI DE AUTOR: obligatii fiscaleAplicarea amortizarii fiscale si amortizarea degresivaUltimele articole
Drepturile de autor si PFA in 2025. Trebuie sau nu sa emiti facturaDrepturile de autor. Impozit datorat, CAS, CASS si exceptii in 2025PFA si drepturile de autor. Documente necesare dupa inregistrarea ca platitor de TVATaxe PFA 2025: Cat platesti pentru PFA cu venituri din DREPTURI DE AUTORDepunere Declaratia Unica in 2025. Ce obligatii CAS si CASS are un PFA cu CIMArticole similare
Bunuri in perfectionare pasiva. Cand e obligatorie declaratia vamala?Plafon TVA, MAJORAT la 395.000 lei. 3 reguli tranzitorii importante pentru contribuabiliCe obligatii fiscale au de indeplinit firmele care isi suspenda activitateaDoua sectoare vor beneficia de TVA redus si salarii mai mari. Guvernul isi mentine pozitiaCodul fiscal 2011 - Titlul XUltimele articole
Registrul contribuabililor inactivi ANAF: ce este, cum se ajunge pe lista si ce consecinte sunte-TVA. ATENTIE maxima la Decontul precompletat TVA primit de la ANAF! Este acesta o creanta fiscala?Venituri sub plafonul de TVA. 2 conditii pentru a iesi din evidenta TVA in 2025Platitor de TVA. Cum sa emiteti facturile DUPA ce ati facut inregistrarea in scop de TVAMasini second-hand. Evaziune TVA de 29 mil. lei descoperita de DGAFArticole similare
Declararea contribuabililor inactivi/ reactivati si evidenta acestoraDocumentar fiscal: Totul despre certificatul de atestare fiscala in 2016Facilitati fiscale in domeniul constructiilor pentru anii 2023 si 2024Finantele propun cresterea subventiei la acciza pentru combustibil de la 13 la 20 de baniProiect nou privind Registrul contribuabililor inactivi sau reactivati. Noile propuneri!Ultimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300SAF-T in 2025. Firmele mici aflate in inactivitate temporara mai depun D406 din ianuarie 2025?Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700ANAF a publicat lista contribuabililor bun-platnici pentru trim. IV 2024Articole similare
Pentru ce venituri nu depunem DECLARATIA 205?DECLARATIA 205 are un singur termen de depunere din 2012Dividende estimate in anul 2020. Depunere declaratie unica. Studiu de cazTratament fiscal dividende 2017. Ce cote se retin?Contributii, impozit si declaratii in cazul platii dividendelor in 2022Ultimele articole
DECLARATIA 205. Completare D205 pentru contractul de inchiriere cu mai multi proprietariDECLARATIA 205. Cine are obligatia depunerii formularului + un studiu de caz utilCalculul impozitului pe dividende: ghid completDECLARATIA 205: Cum a fost modificat formularul prin Ordinul 18/2023Declararea veniturilor realizate incepand cu 1 ianuarie 2021. ANAF a aprobat modelul noilor formulare 205 si 207 
   
		Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"


 
 

 InfoTva.ro
InfoTva.ro


 RSS Flux RSS 2.0
 RSS Flux RSS 2.0 Sitemap XML
 Sitemap XML
