Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Valabil la 12.09.2011 - Depasirea plafonului de TVA implica o serie de noi operatiuni de declarare si completare a informatiilor actualizate de catre contribuabilul in cauza. Datorita aspectului general al situatiei, se va analiza cazul unei persoane fizice care nu este inregistrata fiscal si care obtine venituri din drepturi de autor, in cursul unui an, aceste sume depasind plafonul de TVA. Ulterior lunii in care a fost depasit plafonul de TVA incasarile continua, iar anul urmator se constata ca persoana in cauza trebuie sa restituie o anumita suma societatii de la care a obtinut initial banii, astfel ca veniturile inregistrate in anul precedent nu mai depasesc plafonul de TVA. Deoarece situatia se refera la o persoana fizica, in ce masura pot fi facute corectii astfel ca persoana sa nu mai datoreze TVA? In cazul in care pot fi facute aceste corectii, care va fi procedura aferenta? Va trebui depusa declaratia 205 de catre platitorul de venit? De asemenea, cum vor fi tratate penalitatile care au curs din momentul constituirii sumei de plata?
Se precizeaza, mai intai, ca beneficiarul veniturilor din drepturi de autor poate opta intre doua modalitati de impozitare, respectiv:1) retinere la sursa reprezentand plati anticipate; In acest caz, potrivit dispozitiilor art. 52 alin. (2) din Codul fiscal, impozitul ce trebuie retinut, se stabileste aplicand o cota de impunere de 10 % la venitul brut.
2) stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. In acest caz, conform art. 522 alin. (2) din Codul fiscal, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut.
Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia.
In cazul in care societatea retine impozit in cota de 10% reprezentand plati anticipate:
- in termen de 30 de zile de la data obtinerii primului venit beneficiarul venitului trebuie sa depuna declaratia 020 "Declaratie de inregistrare fiscala/declaratie de mentiuni pentru persoane fizice romane"
- beneficiarul venitului trebuie sa depuna anual, pana pe data de 15 mai a anului curent pentru anul anterior declaratia privind veniturile realizate (Formularul 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania).
- organul fiscal stabileste impozitul anual datorat pe baza declaratiei privind venitul realizat si emite decizia de impunere.
- diferentele de impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere anuale se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In cazul in care se opteaza pentru retinerea impozitului final de 16%, persoana fizica nu mai este obligata sa depuna declaratiile 020 si 200.
Anual, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul precedent trebuie sa se depuna declaratia informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit (declaratia 205) pentru cazul in care s-a retinut impozitul de 10%.
Anual pana la data de 30 iunie a anului curent pentru anul precedent trebuie sa se depuna declaratia informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit (declaratia 205) pentru cazul in care s-a retinut impozitul de 16%.
La momentul constatarii erorilor in declaratia 205 depusa anterior, platitorul de venit va completa si depune o declaratie rectificativa. In cazul in care societatea retine impozit in cota de 10% reprezentand plati anticipate iar beneficiarul veniturilor a completat si depus la organele fiscale declaratia 200, acesta va completa si depune declaratia rectificativa.
In conformitate cu prevederile pct. 62 din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, in cazul in care persoana impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire si nu a solicitat inregistrarea conform prevederilor art. 152 alin. (6) din Codul fiscal, organele fiscale competente vor proceda dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata de organele de inspectie fiscala inainte de inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, acestea vor solicita plata taxei pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze daca ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data identificarii nerespectarii prevederilor legale. Totodata, organele fiscale competente vor inregistra din oficiu aceste persoane in scopuri de taxa. Prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se va stabili data de la care persoanele respective vor fi inregistrate in scopuri de taxa;
b) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata dupa inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, organele de control vor solicita plata taxei pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze daca ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege si data la care a fost inregistrata.
Dupa determinarea taxei de plata organele fiscale competente vor stabili obligatiile fiscale accesorii aferente conform prevederilor legale in vigoare.
In baza art. 205 din Codul de procedura fiscala impotriva deciziei de impunere si deciziei referitoare la obligatiile de plata accesorii persoana fizica poate depune contestatie. Contestatia se formuleaza in scris si va cuprinde:
a) datele de identificare a contestatorului;
b) obiectul contestatiei;
c) motivele de fapt si de drept;
d) dovezile pe care se intemeiaza;
e) semnatura contestatorului sau a imputernicitului acestuia, precum si stampila in cazul persoanelor juridice.
Dovada calitatii de imputernicit al contestatorului, persoana fizica sau juridica, se face potrivit legii.
Contestatia se depune la organul fiscal al carui act administrativ este atacat si nu este supusa taxelor de timbru.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Peste 917.000 contracte de munca au fost supendate de la declansarea starii de urgenta (Informare MMPS)Regim activitati independente in noul Cod fiscal 2016Exclusiv online: Consultantii fiscali: Normele pentru Codul Fiscal contrazic ordonanta pe care incearca sa o clarificeMFP: Guvernul a aprobat Normele metodologice de aplicare a Codului fiscalVenituri obtinute din DREPTURI DE AUTOR.Obligatia inregistrarii in scopuri de TVAUltimele articole
Drepturile de autor. Ce trebuie sa stiti despre plata drepturilor de autor in 2026Impozitul pe DREPTURI DE AUTOR si proprietate intelectuala: declaratii, contributii si exempleContract DREPTURI DE AUTOR in 2026. Cand se depune D700 pentru data luarii in evidentaDrepturile de autor si PFA in 2025. Trebuie sau nu sa emiti facturaDrepturile de autor. Impozit datorat, CAS, CASS si exceptii in 2025Articole similare
Cum declaram impozitul pentru premii mai mari de 600 lei?Costurile aplicarii split TVA ar ajunge la 700 milioane euro in Romania, potrivit unui studiu DeloittePro rata TVA: exemplu de calcul si coduri SAF-T folosite pentru achizitiile cu TVA la care se aplica prorataFirma cu TVA la incasare. Cum sa iesiti de la plata TVA daca depasiti plafonul de 395.000 leiFacturi prestari servicii cercetare. Decont TVAUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAArticole similare
In vigoare din noiembrie 2012: OG nr. 16 modifica ordinea de stingere a datoriilorMentiuni utile legate de recuperarea creantelor fiscale prin atragerea raspunderii solidareOFICIAL! S-a APROBAT procedura de anulare a CASS si a obligatiilor fiscale accesoriiCare sunt modificarile importante din noul Cod de procedura fiscala?15 modificari de ultima ora. Cazierul fiscal va putea fi solicitat si eliberat in format electronicUltimele articole
Examenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVACe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabiliEsalonarea datoriilor in 2026: CCF cere clarificari privind contractul de fideiusiuneRambursare TVA? Ce trebuie sa stiti daca ANAF nu accepta cererile de corectie TVAArticole similare
DECLARATIA 205 actualizata. Actualizare Declaratie pentru impozitul retinut la sursa si castigurile sau pierderile realizateCod CAEN 3832: Ce obligatii fiscale are o societate de colectare deseuri fata de persoanele fizice de la care se face achizitia?Tratament fiscal dividende 2017. Ce cote se retin?DECLARATIA 205 are un singur termen de depunere din 2012DECLARATIA 205 a fost actualizata pentru 2014. Descarcati declaratia!Ultimele articole
DECLARATIA 205 completata eronat. Implicatii CASS pentru persoane fiziceDECLARATIA 205. Completare D205 pentru contractul de inchiriere cu mai multi proprietariDECLARATIA 205. Cine are obligatia depunerii formularului + un studiu de caz utilCalculul impozitului pe dividende: ghid completDECLARATIA 205: Cum a fost modificat formularul prin Ordinul 18/2023
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



