Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam cazul unei societati A, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania, care efectueaza transport de bunuri in diverse tari membre UE (de exemplu Italia- Anglia sau Italia-Franta), la comanda unei societati B, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Italia. Soc.B are rolul unei case de expeditii care refactureaza transportul efectuat de soc.A din Romania catre clientii beneficiari ai transporturilor din tari membre UE. Vom vedea astfel cum intocmeste societatea A din Romania factura de transport, pentru soc.B din Italia (din pct.de vedere al TVA-ului) si care sunt obligatiile declarative pentru soc.A.
Raspuns:
Potrivit art 133 alin (2) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal:
" Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita".
Conform pct 13 (7) si pct 13 (9) din normele metodologice de aplicare a prevederilor art 133 din Codul fiscal, reglementate prin HG 44/2004:
"Serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin.(2) din Codul fiscal , care sunt prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Comunitatii, se numesc prestari de servicii intracomunitare si se declara in declaratia recapitulativa, conform prevederilor art. 156^4 din Codul fiscal , daca nu beneficiaza de o scutire de taxa. Persoanele impozabile care presteaza astfel de servicii si care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA trebuie sa indeplineasca obligatiile specifice de inregistrare in scopuri de TVA prevazute la art. 153 si 153^1 din Codul fiscal.
In cazul serviciilor pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal , prestate de persoane impozabile stabilite in Romania, atunci cand beneficiarul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru si serviciul este prestat catre sediul activitatii economice sau un sediu fix aflat in alt stat membru decat Romania, prestatorul trebuie sa faca dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in Comunitate. Se considera ca aceasta conditie este indeplinita atunci cand beneficiarul comunica prestatorului o adresa a sediului activitatii economice sau, dupa caz, a unui sediu fix din Comunitate, precum si un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, inclusiv in cazul persoanelor juridice neimpozabile care sunt inregistrate in scopuri de TVA. Daca nu dispune de informatii contrare, prestatorul poate considera ca un client stabilit in Comunitate are statutul de persoana impozabila:
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea Verde a impozitului pe profit
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
a) atunci cand respectivul client i-a comunicat codul sau individual de inregistrare in scopuri de TVA si daca prestatorul obtine confirmarea validitatii codului de inregistrare respectiv, precum si a numelui/denumirii si adresei aferente acestuia in conformitate cu articolul 31 din Regulamentul (CE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoare adaugata;
b) atunci cand beneficiarul nu a primit inca un cod individual de inregistrare in scopuri de TVA, insa il informeaza pe prestator ca a depus o cerere in acest sens, si daca prestatorul obtine orice alta dovada care demonstreaza ca clientul este o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila care trebuie sa fie inregistrata in scopuri de TVA precum si daca efectueaza o verificare la un nivel rezonabil a exactitatii informatiilor furnizate de client, pe baza procedurilor de securitate comerciale normale, cum ar fi cele legate de verificarea identitatii sau a platii. Daca nu dispune de informatii contrare, prestatorul poate considera ca un client stabilit in Comunitate are statutul de persoana neimpozabila atunci cand demonstreaza ca acel client nu i-a comunicat codul sau individual de inregistrare in scopuri de TVA , aplicandu-se celelalte reguli prevazute de art. 133 din Codul fiscal , in functie de natura serviciului. Prevederile prezentului alineat se completeaza cu prevederile alin. (4)".
Avand in vedere prevederile legale de mai sus si faptul ca societatea din Franta ne este inregistrata in scopuri de TVA, firma din Romania in calitate de preestator poate considera ca efectueaza o prestare de servicii catre o persoana neimpozabila din Comunitate, aplicandu-se regula de taxare prevazuta la art 133 alin (3) din Codul fiscal:
"Locul de prestare a serviciilor catre o persoana neimpozabila este locul unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt prestate de la un sediu fix al prestatorului, aflat in alt loc decat locul in care persoana impozabila si-a stabilit sediul activitatii economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde prestatorul isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita".
Drept urmare, locul prestarii serviciilor este la sediul prestatorului (in Romania), factura trebuind intocmita cu TVA, firma din Romania avand obligatia sa colecteze si sa plateasca la bugetul de stat taxa colectata.
Concluzie: Se va intocmi o factura de storno in vederea evidentierii TVA, iar declaratia recapitulativa 390 se va corecta prin depunerea unei alte declaratii care sa nu cuprinda aceasta prestare de servicii, intrucat nu este o prestare de servicii intracomunitara.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
TVA - Scutiri pentru exporturi si livrari intracomunitare si pentru transportul international si intracomunitarPentru transport trebuie intocmita declaratia 390?Livrare intracomunitara cu transport asigurat de client. Regim TVAStudiu de caz: Refacturarea TVA in cazul unei societati civileStudiu de caz: Plata TVA in vama de catre transportatorUltimele articole
Servicii prestate pentru un partener din UE. Tratament TVA pentru refacturare costuri de transportCota TVA FACTURA TRANSPORT. Cum aplicam cota corecta?Bunuri din afara UE. Cum inregistram factura furnizorului intracomunitar catre societatea romana?Declarararea taxei. Decontul de TVA | Declaratia 300Probleme cu ajustarea TVA? Le rezolva Codul fiscal in 199 intrebari si raspunsuriArticole similare
Masuri de simplificare si noi modificari in domeniul TVA, propuse prin proiect emis de MFPGuvernul a decis introducerea unor noi masuri de combatere a evaziunii fiscaleOPERATIUNI INTRACOMUNITARE si marfa care nu iese din Romania. Cum tratam TVA-ul?Transport marfa si inregistrare in scop de TVA. Ce declaratii se depun si cum factureaza societatea?ORDIN AL ANAF Nr. 76 din 2010Ultimele articole
Firme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVADepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAFirme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVACum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiDin 5 noiembrie 2023, pentru anumite contraventii, NU se mai aplica avertismentul ca sanctiune conform Legii prevenirii nr. 270/2017Articole similare
Achizitii intracomunitare de alcool etilicVanzare imobile. In ce conditii colectam TVA?Declaratii fiscale cu termen-limita pana la 17 noiembrieIntreprindere individuala. Subventie din fonduri nerambursabile. Regim TVACe declaratii fiscale au termen in luna august 2015?Ultimele articole
Calendar ANAF: Care sunt obligatiile fiscale cu termen la 16 noiembrie?ANAF: Declaratii fiscale cu termen in luna noiembrie 2015Ce declaratii fiscale au termen in luna octombrie 2015?Ce declaratii au termen-limita la 25 septembrie?Ce declaratii fiscale depunem in luna iulie 2015 la Fisc?Articole similare
Salariati cu CIM partial in domeniul constructiilor. Cum se calculeaza CAS si CASS conform OG 16/2022?Documentar fiscal | Noile prevederi 2013 privind impozitul pe venitAnaliza zilei: Atentie la cifra de afaceri pentru depasirea plafonului pentru aplicarea regimului de scutire de TVAMFP modifica drastic Codul de Procedura fiscala. Noi reguli pentru inspectia fiscala!Ajustarea dreptului de deducere a TVA la bunuri de capital. Cum procedam?Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Prestari servicii publicitare catre parteneri din Comunitate. Ce regim TVA se aplica?Caz practic: TVA la leasing operational. Analiza detaliataAchizitii de SERVICII INTRACOMUNITARE. Ce criterii se impun privind TVA-ul?Societate infiintata prin divizare. Inregistrare in scop de TVA. Ce procedura va urma societatea?Servicii achizitionate de la o firma din Canada. Care va fi regimul TVA?Ultimele articole
TVA intracomunitar in 2026. Ce obligatii au firmele atunci cand plafonul este SUB/PESTE 10.000 euroSAF-T ANAF. Perioada fiscala aplicabila + termen raportare D406 pentru firme cu cod special de TVAD406 in 2025. Cum se inregistreaza in D406 serviciile intracomunitareNeplatitor de TVA. Operatiuni pentru care se utilizeaza codul special de TVASeminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordate
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



