Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom stabili mai jos ce aspecte fiscale esentiale exista in cazul contractelor de lease-back financiar, precum si cu ce va fi egala amortizarea fiscala a unui bun care face obiectul unui contract de lease-back financiar.
Solutia consultantului:
Potrivit pct. 102 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009 o tranzactie de vanzare a unui activ pe termen lung si de inchiriere a aceluiasi activ in regim de leasing (leaseback) se contabilizeaza in functie de clauzele contractului de leasing, astfel:
a) daca tranzactia de vanzare si inchiriere a aceluiasi activ are ca rezultat un leasing financiar, tranzactia reprezinta un mijloc prin care locatorul acorda o finantare locatarului, activul avand rol de garantie.
Entitatea beneficiara a finantarii (locatarul) nu va recunoaste in contabilitate operatiunea de vanzare a activului, nefiind indeplinite conditiile de recunoastere a veniturilor. Activul ramane inregistrat in continuare la valoarea existenta anterior operatiunii de leasing, cu regimul de amortizare aferent.
Operatiunea de finantare va fi evidentiata prin articolul contabil
512 "Conturi curente la banci" = 167 "Alte imprumuturi si datorii asimilate", urmand ca dobanda si alte costuri ale finantarii, potrivit contractelor incheiate, sa fie inregistrate conform acestor reglementari.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Din punctul de vedere al regimului taxei pe valoarea adaugata, au loc doua operatiuni distincte, respectiv livrarea bunului, efectuata de locatar, si operatiunea de leasing, efectuata de locator, pentru care taxa pe valoarea adaugata se evidentiaza potrivit legii;
b) daca tranzactia de vanzare si inchiriere a aceluiasi activ are ca rezultat un leasing operational, entitatea vanzatoare contabilizeaza o tranzactie de vanzare, cu inregistrarea scoaterii din evidenta a activului si a sumelor incasate sau de incasat si a taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile, conform prevederilor legale.
Operatiunea de inchiriere a activului in regim de leasing operational se contabilizeaza de utilizator conform acestor reglementari. Ca urmare, operatiunea se reflecta in contul de profit si pierdere.
In cazul prezentat este vorba de o tranzactie ce are ca rezultat un leasing financiar. Aceasta tranzactie reprezinta un mijloc prin care locatorul acorda o finantare locatarului, utilajul avand rol de garantie.
Locatarul nu recunoaste in contabilitate operatiunea de vanzare a utilajului. Utilajul ramane inregistrat in continuare la valoarea existenta anterior operatiunii de leasing, cu regimul de amortizare aferent.
Operatiunea de finantare se va inregistra in contabilitate potrivit contractului incheiat intre cele doua parti.
Principalele inregistrari contabile sunt:
1. Inregistrarea finantarii:
512 = 167
"Conturi curente la banci" "Alte imprumuturi si datorii asimilate"
2. Evidentierea dobanzii aferente contractului de leasing:
8051
"Dobanzi de platit"
3. Inregistrarea facturilor cuprinzand rata scadenta si dobanda:
% = 404
"Furnizori de imobilizari"
167
"Alte imprumuturi si datorii asimilate"
666
"Cheltuieli privind dobanzile"
4426
"TVA deductibila"
4. Diminuarea dobanzii de plata:
8051
"Dobanzi de platit"
5. Inregistrarea amortizarii lunare:
6811 = 2813
"Cheltuieli de exploatare privind" "Amortizarea instalatiilor, mijloacelor de transport, animalelor si plantatiilor"
In mod similar se inregistreaza toate operatiunile pana la sfarsitul perioadei de leasing.
Din punct de vedere al impozitului pe profit, potrivit art. 25 din Codul fiscal, in cazul leasingului financiar utilizatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar, in timp ce in cazul leasingului operational, locatorul are aceasta calitate.
Amortizarea bunului care face obiectul unui contract de leasing se face de catre utilizator, in cazul leasingului financiar, si de catre locator, in cazul leasingului operational, cheltuielile fiind deductibile, potrivit art. 24.
In cazul leasingului financiar utilizatorul deduce dobanda, iar in cazul leasingului operational locatarul deduce chiria (rata de leasing).
Valoarea fiscala a mijloacelor fixe se determina conform art. 7 alin. (1) pct. 33 lit. c) din Codul fiscal. Potrivit acestuia, pentru mijloace fixe amortizabile si terenuri valoarea fiscala o reprezinta costul de achizitie, de productie sau valoarea de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului, utilizata pentru calculul amortizarii fiscale, dupa caz.
In valoarea fiscala se includ si reevaluarile contabile efectuate potrivit legii. In cazul in care se efectueaza reevaluari ale mijloacelor fixe amortizabile care determina o descrestere a valorii acestora sub costul de achizitie, de productie sau al valorii de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz, valoarea fiscala ramasa neamortizata a mijloacelor fixe amortizabile se recalculeaza pana la nivelul celei stabilite pe baza costului de achizitie, de productie sau a valorii de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz.
In situatia reevaluarii terenurilor care determina o descrestere a valorii acestora sub costul de achizitie sau sub valoarea de piata a celor dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz, valoarea fiscala este costul de achizitie sau valoarea de piata a celor dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz.
Asadar, in cazul contractului de leaseback, daca tranzactia de vanzare si inchiriere a aceluiasi activ are ca rezultat un leasing financiar amortizarea bunului se face de catre utilizator si este deductibila in conditiile prevazute de art. 24 din Codul fiscal.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Articole similare
NOU! Tichete de vacantaModelul fiscal elvetianImpozitul pe constructii. Se va plati din 2014 si pentru amenajari la sediul firmei?MFP anunta o noua perioada pentru depunerea cererilor de ajutoare de minimisCalcul impozit pe profitUltimele articole
TAXE SI IMPOZITE 2024. La ce sa te astepti anul acestaManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziContabilitatea unui complex hotelier. Inregistrari contabile specifice, utile oricarui contabilEsti specialist in domeniul fiscal-contabil? Cunosti la perfectie legislatia? Rentrop& Straton te asteapta in echipa!Ce taxe trebuie sa platesti in Romania daca ai o afacere. Lista COMPLETAArticole similare
Ce regim TVA aplicam pentru o achizitie auto second-hand dintr-un stat membru UE?CONTRACT DE LEASEBACK. Cum intocmim monografia si cum inregistram factura de vanzare?Leasing financiar. Ce regim TVA aplicam si cum intocmim monografiaArticole similare
Creditarea societatii de catre asociat. Cedarea creanteiCe obligatii apar la inregistrarea contractelor de leasing incheiate cu nerezidenti?Tragedie fiscala in Romania – Partea a II-a: Limitari speciale privind TVAHG 421/2014: Ce implica modificarile aduse in normele Codului fiscalCe costuri presupune un contract de LEASING FINANCIAR?Ultimele articole
Impozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiProfit reinvestit. Cum se calculeaza impozitul pe profit in trim. III 2023Sistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?Ajustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliNoi conturi contabile vor fi introduse in 2023, conform unui Proiect de Ordin pus in dezbatere de Ministerul FinantelorArticole similare
TVA la achizitia unui autoturism. Cum facem decontul in 2015 la o noua vanzare?Vanzare mijloc fix amortizat partial. Implicatii fiscaleForma corecta a Registrului de evidenta fiscalaCompletarea declaratiei 101Regim TVA si vanzare imobil cu plata in doua transe. Cum intocmim monografia contabila?Ultimele articole
Regulile de completare a D101 privind impozitul pe profit, modificate! Care sunt noutatile din 2024Firme care modifica perioada de amortizare. Care sunt implicatiile contabile si fiscale in acest caz?TVA imobiliare 2023: 3 studii de caz importante pentru contribuabiliD101: Incepand cu 2023 exista 2 declaratii anuale de impozit pe profitTratament contabil si fiscal aplicabil la vanzarea mijloacelor fixe neamortizate integralAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"