Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va prezentam, prin cele ce urmeaza, normele actuale cu privire la deductibilitatea cu limita de 100 lei si calculul de 2% din profit.
Solutia consultantului:
Potrivit reglementarilor fiscale in vigoare, sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit numai acele cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare. Cheltuielile avute in vedere pot fi integral deductibile sau pot avea deductibilitate limitata.
In cadrul grupei cheltuielilor cu deductibilitate limitata, recunoscute la calculul profitului impozabil sunt prevazute si cheltuielile de protocol, in limita unei cote de pana la 2%, aplicata asupra diferentei dintre veniturile impozabile si cheltuielile aferente veniturilor impozabile, mai putin cheltuielile de protocol si cele privind impozitul pe profit (art. 21, alin. (3), lit. a).
Incepand cu anul 2013 baza de calcul la care se aplica cota de 2% o reprezinta diferenta dintre totalul veniturilor si cheltuielilor. Din cheltuielile totale se scad cheltuielile cu impozitul pe profit curent si amanat, cheltuielile de protocol, cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, iar din totalul veniturilor se scad veniturile neimpozabile. In cadrul cheltuielilor de protocol, la calculul profitului impozabil, se includ si cheltuielile inregistrate cu taxa pe valoarea adaugata colectata potrivit prevederilor titlului VI din Codul fiscal , pentru cadourile oferite, cu valoare egala sau mai mare de 100 lei.
De exemplu, daca au fost efectuate cheltuieli cu anumite bunuri care au fost in suma de 140 lei, inregistrarea in evidenta contabila si calculul TVA se face astfel:
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cartea verde a contabilitatii 2026
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
% = 401 174
623 140
4426 34
Colectarea TVA pentru ceea ce depaseste valoarea de 100 lei se calculeaza = 24% X (140-100) = 10
623 = 4427 10
Cheltuiala totala cu actiunea de protocol (inregistrata in ct. 623) pentru care se analizeaza deducerea la calculul impozitului pe profit este de 150 lei (140 + 10).
Cheltuielile de protocol reprezinta cheltuielile ocazionate de acordarea de cadouri, tratatii si mese partenerilor de afaceri, efectuate in scopul dezvoltarii afacerii.
In cazul in care societatea realizeaza pierdere fiscala, nu mai poate calcula cheltuieli de protocol deductibile.
Pentru situatia in care toata suma nu se incadreaza in conditiile de deducere a TVA (mese la restaurant pentru care este mai mult decat imposibil de facut liste cu persoanele participante) toata TVA este trecuta la cheltuieli de protocol si analizate la calculul impozitului pe profit. In exemplul prezentat suma pentru care se calculeaza limita de 2% pentru calculul impozitului pe profit este 174 lei.
Suma de 100 lei este prevazuta numai pentru limita de deducere a TVA in conditiile prevazute la Titlul VI din Codul fiscal , potrivit carora cadoul cuprinde unul sau mai multe bunuri oferite gratuit.
In situatia in care persoana impozabila a oferit si cadouri care depasesc individual plafonul de 100 lei, exclusiv TVA, insumeaza valoarea depasirilor de plafon aferente unei perioade fiscale, care constituie livrare de bunuri cu plata, si colecteaza taxa, daca taxa aferenta bunurilor respective este deductibila total sau partial.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Proiect de Lege MFP: Aprobarea contului general anual de executie a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2019Comert online prin Trendyol: Obligatiile de TVA pentru PFA-uri in 2025Ce declaratii depunem pana la 25 aprilie inclusiv?Colectare TVA si cadouri din partea firmei. Cum procedam corect in ce priveste TVA-ul?Impozit pe nerizidenti platit in anul 2009 de recuperat. Cum procedam?Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Colectare TVA si cadouri din partea firmei. Cum procedam corect in ce priveste TVA-ul?Dreptul de deducere pentru cheltuieli protocolDepasire CHELTUIELI DE PROTOCOL | Calcul plafon pentru TVATop probleme din practica privind Declaratia 394, rezolvate de experti contabiliProtocol cu tigari si bauturi alcoolice?Ultimele articole
Cadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si impozit pe venit pentru aceste cheltuieli?Cheltuieli cu ocazia petrecerilor de Craciun pentru angajati. Cum sunt considerate dpdv fiscalLimite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalMaterial ANAF: Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalAjustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliArticole similare
Bonificatii de pana la 10% pentru firmele care inregistreaza cresteri ale capitalurilor propriiTratament fiscal pentru achizitia si punerea in functiune a unei case de marcatBilant nedepus la timp si modificarea regimului fiscal al firmelor87 solutii: Cand si de ce esti obligat sa folosesti Casa de MarcatObligatii declarative pentru stabilirea perioadelor fiscale si regimurilor de impunere in 2015!Ultimele articole
Compensare IMPOZIT PE PROFIT platit in plus cu TVA de plata. Conditii, evidenta fiscala, procedura de urmatDarea in plata a unui imobil catre asociat. Regim de TVA si IMPOZIT PE PROFITFactura cu TVA la incasare, neinregistrata in contabilitate. Corectare in D101, D300 si D394SAF-T ANAF. Termen D406 pentru trim. IV in cazul platitorilor neinregistrati in scop de TVABonificatie 3% din impozitul pe profit. Se inregistreaza prin contul 7588 sau 1171?Articole similare
PFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINELivrare de bunuri cu amanuntul. Aparat de marcatFirme inchise fiindca nu foloseau casa de marcat. Sanctiuni de 2 milioane euroBON FISCAL. Cum procedam la anularea bonului si ce documente intocmim?Inregistrarea materialelor receptionateUltimele articole
Unde gasesti numarul bonului fiscal si ce rol areBON FISCAL: ce este, ce trebuie sa contina si ce amenzi risti daca nu il emitiCard POS. La incasarea prin POS exista obligatia emiterii facturii?Bonul fiscal. Cum poate fi corectat bonul emis cu TVA de 21% in luna iulie 2025BON FISCAL. Se mai poate deduce TVA-ul in baza unui BON FISCAL in 2025?Articole similare
Studiu de caz: Stornare in anul 2012 (cota TVA 24%) a unui avans facturat si incasat de catre furnizorul de energie electricaInregistrarea achizitiei de materii prime. TVA calculata in vamaBonul de la casa de marcat poate fi dedus la impozitul pe profit?Tichete de masa de 100 LEI si premii in bani pentru persoanele care se vaccineaza impotriva Covid-19ANAF va aplica poprirea electronica, iar conturile vor fi deblocate in 2 oreUltimele articole
Cadouri de Craciun pentru angajati. Afla cum se inregistreaza aceasta achizitie dpdv TVADeclaratia 300. Cum sa raportati facturile de energie in D300Tichete de masa acordate in 2025. Exista limitari in privinta lor, pentru firmele private?Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorFacilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililor
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



