Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Guvernul a aprobat, printr-o Ordonanta, un set de reglementari privind cazierul fiscal, menite sa contribuie, pe de o parte, la aplicarea unor mecanisme mai echitabile si mai simple in ceea ce priveste inscrierea si radierea faptelor din cazierul fiscal, bazate pe principiul proportionalitatii, iar, pe de alta parte, sa imbunatateasca conduita fiscala a contribuabilului.
Rescrierea legislatiei in domeniul cazierului fiscal va permite, totodata, orientarea activitatilor specifice de prevenire si combatere a evaziunii fiscale catre contribuabilii cu risc fiscal ridicat, respectiv catre cei in al caror cazier fiscal figureaza incalcari flagrante ale legislatiei fiscale, contabile si vamale si a disciplinei financiare.
Principalele elemente de noutate aduse de actul normativ vizeaza inscrierea si scoaterea din evidenta cazierului fiscal, eliberarea acestui document si organizarea si gestionarea istoricului cazierului fiscal.
In scopul combaterii evaziunii fiscale, la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala va fi organizat un istoric al contribuabililor care au fost scosi din evidenta cazierului fiscal. Acest istoric se va pastra o perioada de 10 ani si va constitui un instrument de verificare a comportamentului fiscal al persoanelor fizice care isi infiinteaza o societate sau o asociatie/fundatie. De asemenea, aceste informatii vor fi utilizate de catre organele fiscale in realizarea analizei de risc.
Totodata, actul normativ include doua masuri referitoare la eliberarea cazierului fiscal, menite sa contribuie la imbunatatirea relatiei contribuabilului cu ANAF, prin modernizarea serviciilor administratiei fiscale. In acest sens, actul normativ va crea baza legala pentru depunerea cererilor si eliberarea certificatului de cazier fiscal in format electronic. De asemenea, se reglementeaza posibilitatea eliberarii cazierului fiscal de catre orice organ fiscal competent in eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul contribuabilului.
Cazierul fiscal este organizat la nivel central (ca o baza de date centrala) in care se tine evidenta contribuabililor de pe intreg teritoriul tarii. Potrivit noii reglementari, la aceasta baza de date vor avea acces, pentru interogare si emitere, toate unitatile subordonate competente. Ca atare, acestea pot elibera certificatul de cazier fiscal oricarui contribuabil, indiferent de domiciliu.
Ordonanta aprobata de Guvern contine elemente de noutate cu privire la inscrierea in cazierul fiscal, respectiv:

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Vor fi exceptate de la inscrierea in cazierul fiscal faptele sanctionate contraventional cu avertisment. In prezent, acestea se inscriu in cazierul fiscal;
Va fi extinsa sfera de aplicare pentru toate cazurile de atragere a raspunderii solidare prevazute de Codul de procedura fiscala, prin introducerea unei prevederi generale care cuprinde toate situatiile in care organul fiscal emite decizie de atragere a raspunderii solidare, nu numai pentru cazul in care debitorul este declarat insolvabil sau insolvent, cum este in prezent. Scopul unei astfel de masuri este, pe de o parte, sa asigure o aplicare echitabila a legii, iar, pe de alta parte, sa contribuie la imbunatatirea comportamentului fiscal al contribuabililor si la cresterea conformarii voluntare;
Inscrierea in cazierul fiscal a raspunderii solidare numai in cazul in care decizia emisa de organul fiscal este ramasa definitiva prin neexercitarea cailor de atac prevazute de lege sau este ramasa definitiva prin hotarare judecatoreasca. In prezent, inscrierea in cazierul fiscal se face in termen de 5 zile de la data emiterii deciziei privind respingerea contestatiei, chiar daca au fost continuate demersurile de contestare in contenciosul administrativ;
Va fi reglementata distinct atragerea raspunderii solidare (patrimoniale) cu debitorul declarat insolvent potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, pentru creantele administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
Vor fi incluse si entitatile fara personalitate juridica si reprezentantii desemnati ai acestora in categoria contribuabililor carora li se inscrie in cazierul fiscal inactivitatea fiscala, asigurandu-se astfel corelarea reglementarilor privind cazierul fiscal cu cele ale Codului de procedura fiscala, conform carora inactivitatea fiscala se declara si pentru aceste categorii de contribuabili;
Va fi prevazut expres faptul ca inscrierea inactivitatii fiscale se face in cazierul fiscal al reprezentantilor legali ai persoanei juridice sau ai reprezentantilor desemnati ai entitatilor fara personalitate juridica existenti in perioada in care au aparut situatiile de declarare a starii de inactivitate. Prin aceasta reglementare, vor fi eliminate interpretarile neunitare cu privire la reprezentantul legal/reprezentantul desemnat caruia i se inscrie inactivitatea in cazierul fiscal;
Cititi aici ce alte modificari au fost aduse cazierului fiscal!

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Modificarile Codului fiscal aplicabile de la 5 august 2013: TVA-ul si contribuabilii inactiviCodul fiscal de la 1 ianuarie 2015. Ce modificari sunt incluse prin OUG 80/2014Noutati legislatie Fiscala 21-25 iulie 2008 - Monitorul OficialPrecizari in ceea ce priveste conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA prin optiuneSeminarul National de Contabilitate - Cum obtinem amanarea impozitelor neachitate?Ultimele articole
Care este termenul de prescriere pentru solicitarea rambursarii TVAAdeverinta de venit, CAZIERUL FISCAL si certificatul de atestare fiscala pot fi obtinute fara deplasare la ANAFDocumente ce se pot obtine prin intermediul SPVANAF reaminteste contribuabililor ce documente ce se pot obtine prin intermediul SPVPersoanele fizice care sosesc/pleaca, in/din Romania si au o sedere mai mare de 183 de zile au obligatia de a completa anumite formulareArticole similare
OG 39/2015 obliga la noi reguli privind cazierul fiscalOANAF 1847/2014 : Declararea contribuabililor inactivi sau reactivati si evidenta acestoraCodul de Procedura Fiscala se modifica printr-un nou proiectAutorizatiile de construire pentru cladiri, in crestere cu 4,7% in luna iulie 2018Noua formularistica a cazierului fiscalUltimele articole
Control ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleFirme cu cod TVA anulat. Care este tratamentul fiscal si contabil al facturilor primite?Controale ANAF: Inspectorii au desfasurat verificari in luna iunie la peste 4.200 de contribuabiliControale ANAF 2022: Au fost aplicate amenzi in valoare de peste 360 milioane lei in primele 5 luni ale anuluiSituatii care genereaza inactivitatea fiscala. Consecinte si conditii de reactivareArticole similare
Scutire de impozit pe profitul reinvestitRestantier la bugetul general consolidat? Ce ar trebui sa stiiStudiu de caz: Neplata dividende. PenalizariMODIFICARIle aduse de Guvern prin proiectul privind jocurile de norocInregistrare cladire preluata de sediul permanent de la societatea-mamaUltimele articole
Piata muncii si impactul TVA asupra salariilor si beneficiilor Impozit venituri din pensii. MODIFICARI importante aduse de OUG 11/2025CCF propune MODIFICARI asupra proiectului pe TVA al Finantelor. Firmele mici ar putea fi afectateSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorDeclaratia 406 SAF-T: Cum arata modelul formularului, cine trebuie sa il depuna si care sunt termenele limitaArticole similare
Au inceput inscrierile la Topul National al Firmelor Private din RomaniaCazierul fiscal: Prevederi OG 39 explicate prin comparatie cu noutatile aduse de OANAF 2594/2015Ministerul Economiei propune 27 de masuri noi pentru debirocratizarea firmelor. Vor fi eliminate mai multe obligatiiFiscul schimba conditiile de declarare a inactivitatii fiscaleCazierul fiscal in raport cu firma. Ce determina pierderea codului de TVA?Articole similare
Impozit minim pe cifra de afaceri. S-a stabilit un cont distinct in care trebuie inrgistrat acest impozit?Reminder ANAF! Luni, 25 iulie 2022, este termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleCe obligatii au firmele in domeniul SSM in cazul unor accidente de munca usoare suferite de angajatiIntermedierea afacerilor in beneficiul partenerilor intracomunitariImpozitarea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, incepand cu 1 ianuarie 2024Ultimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorAnularea din oficiu a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleImpozit pe profit. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscaleErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"