Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Guvernul a aprobat, printr-o Ordonanta, un set de reglementari privind cazierul fiscal, menite sa contribuie, pe de o parte, la aplicarea unor mecanisme mai echitabile si mai simple in ceea ce priveste inscrierea si radierea faptelor din cazierul fiscal, bazate pe principiul proportionalitatii, iar, pe de alta parte, sa imbunatateasca conduita fiscala a contribuabilului.
Rescrierea legislatiei in domeniul cazierului fiscal va permite, totodata, orientarea activitatilor specifice de prevenire si combatere a evaziunii fiscale catre contribuabilii cu risc fiscal ridicat, respectiv catre cei in al caror cazier fiscal figureaza incalcari flagrante ale legislatiei fiscale, contabile si vamale si a disciplinei financiare.
Principalele elemente de noutate aduse de actul normativ vizeaza inscrierea si scoaterea din evidenta cazierului fiscal, eliberarea acestui document si organizarea si gestionarea istoricului cazierului fiscal.
In scopul combaterii evaziunii fiscale, la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala va fi organizat un istoric al contribuabililor care au fost scosi din evidenta cazierului fiscal. Acest istoric se va pastra o perioada de 10 ani si va constitui un instrument de verificare a comportamentului fiscal al persoanelor fizice care isi infiinteaza o societate sau o asociatie/fundatie. De asemenea, aceste informatii vor fi utilizate de catre organele fiscale in realizarea analizei de risc.
Totodata, actul normativ include doua masuri referitoare la eliberarea cazierului fiscal, menite sa contribuie la imbunatatirea relatiei contribuabilului cu ANAF, prin modernizarea serviciilor administratiei fiscale. In acest sens, actul normativ va crea baza legala pentru depunerea cererilor si eliberarea certificatului de cazier fiscal in format electronic. De asemenea, se reglementeaza posibilitatea eliberarii cazierului fiscal de catre orice organ fiscal competent in eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul contribuabilului.
Cazierul fiscal este organizat la nivel central (ca o baza de date centrala) in care se tine evidenta contribuabililor de pe intreg teritoriul tarii. Potrivit noii reglementari, la aceasta baza de date vor avea acces, pentru interogare si emitere, toate unitatile subordonate competente. Ca atare, acestea pot elibera certificatul de cazier fiscal oricarui contribuabil, indiferent de domiciliu.
Ordonanta aprobata de Guvern contine elemente de noutate cu privire la inscrierea in cazierul fiscal, respectiv:

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Vor fi exceptate de la inscrierea in cazierul fiscal faptele sanctionate contraventional cu avertisment. In prezent, acestea se inscriu in cazierul fiscal;
Va fi extinsa sfera de aplicare pentru toate cazurile de atragere a raspunderii solidare prevazute de Codul de procedura fiscala, prin introducerea unei prevederi generale care cuprinde toate situatiile in care organul fiscal emite decizie de atragere a raspunderii solidare, nu numai pentru cazul in care debitorul este declarat insolvabil sau insolvent, cum este in prezent. Scopul unei astfel de masuri este, pe de o parte, sa asigure o aplicare echitabila a legii, iar, pe de alta parte, sa contribuie la imbunatatirea comportamentului fiscal al contribuabililor si la cresterea conformarii voluntare;
Inscrierea in cazierul fiscal a raspunderii solidare numai in cazul in care decizia emisa de organul fiscal este ramasa definitiva prin neexercitarea cailor de atac prevazute de lege sau este ramasa definitiva prin hotarare judecatoreasca. In prezent, inscrierea in cazierul fiscal se face in termen de 5 zile de la data emiterii deciziei privind respingerea contestatiei, chiar daca au fost continuate demersurile de contestare in contenciosul administrativ;
Va fi reglementata distinct atragerea raspunderii solidare (patrimoniale) cu debitorul declarat insolvent potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, pentru creantele administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
Vor fi incluse si entitatile fara personalitate juridica si reprezentantii desemnati ai acestora in categoria contribuabililor carora li se inscrie in cazierul fiscal inactivitatea fiscala, asigurandu-se astfel corelarea reglementarilor privind cazierul fiscal cu cele ale Codului de procedura fiscala, conform carora inactivitatea fiscala se declara si pentru aceste categorii de contribuabili;
Va fi prevazut expres faptul ca inscrierea inactivitatii fiscale se face in cazierul fiscal al reprezentantilor legali ai persoanei juridice sau ai reprezentantilor desemnati ai entitatilor fara personalitate juridica existenti in perioada in care au aparut situatiile de declarare a starii de inactivitate. Prin aceasta reglementare, vor fi eliminate interpretarile neunitare cu privire la reprezentantul legal/reprezentantul desemnat caruia i se inscrie inactivitatea in cazierul fiscal;
Cititi aici ce alte modificari au fost aduse cazierului fiscal!

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
In atentia celor care solicita reinregistrarea in scopuri de TVAProcedura reactivarii contribuabilului in inactivitate. Norme aprobate prin OANAF nr. 700Noutati Legislatie Fiscala 2-5 mai 2009 - Monitorul OficialCe e nou privind CAZIERUL FISCAL. Vezi legea aparuta in MonitorBuletin informativ: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 12-18 decembrie 2015Ultimele articole
Care este termenul de prescriere pentru solicitarea rambursarii TVAAdeverinta de venit, CAZIERUL FISCAL si certificatul de atestare fiscala pot fi obtinute fara deplasare la ANAFDocumente ce se pot obtine prin intermediul SPVANAF reaminteste contribuabililor ce documente ce se pot obtine prin intermediul SPVPersoanele fizice care sosesc/pleaca, in/din Romania si au o sedere mai mare de 183 de zile au obligatia de a completa anumite formulareArticole similare
OANAF 1847/2014 : Declararea contribuabililor inactivi sau reactivati si evidenta acestoraInregistrarea in scopuri de TVA a contribuabililor inactivi si a celor cu activitate suspendataOG 39/2015 obliga la noi reguli privind cazierul fiscalConsecinte ale inactivitatii fiscale si conditii de reactivareFurnizor in insolventa. Deducerea TVA si a cheltuieliiUltimele articole
Cod TVA anulat din oficiu. Implicatii fiscale si contabile in 3 spete importanteControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleFirme cu cod TVA anulat. Care este tratamentul fiscal si contabil al facturilor primite?Controale ANAF: Inspectorii au desfasurat verificari in luna iunie la peste 4.200 de contribuabiliControale ANAF 2022: Au fost aplicate amenzi in valoare de peste 360 milioane lei in primele 5 luni ale anuluiArticole similare
Declaratia unica se completeaza si se depune pana la data de 25 mai 2022. Precizari ANAFANAF modifica modelul si continului formularului 204. Care este termenul de depunere pentru anul 2021?ANAF: Principalele obligatii declarative si de plata cu termene in luna iunie 2016Noi masuri UE pentru intreprinderiZile libere acordate parintilor ai caror copii fac scoala online. Noi reglementari (OUG 182/2020)Ultimele articole
Comertul cu amanuntul. Cum sa procedezi daca ai declarat ERONAT cota de TVA la vanzareBon fiscal: ce este, ce trebuie sa contina si ce amenzi risti daca nu il emitiDepasire plafon TVA de 395.000 lei. Pana cand trebuie sa solicitati inregistrarea in scop de TVAMODIFICARI aduse TVA prin OG 22/2025: locul prestarii, plafonul si RO e-TVAIngrediente si alte produse alimentare. Cota TVA aplicabila din august 2025Articole similare
Fiscul schimba conditiile de declarare a inactivitatii fiscaleCazierul fiscal in raport cu firma. Ce determina pierderea codului de TVA?Au inceput inscrierile la Topul National al Firmelor Private din RomaniaMinisterul Economiei propune 27 de masuri noi pentru debirocratizarea firmelor. Vor fi eliminate mai multe obligatiiCazierul fiscal: Prevederi OG 39 explicate prin comparatie cu noutatile aduse de OANAF 2594/2015Articole similare
Studiu de caz - Operatiuni intracomunitare. Inregistrari contabileNoutati ianuarie 2016 privind certificatul de atestare fiscalaAchizitii intracomunitare de bunuri second-hand. Regim TVAAjustarea sumei TVA deduse la retragerea optionala. Cum procedam?Cum poate un angajator strain sa isi faca viata mai usoara in RomaniaUltimele articole
Impozitul pe profit si completarea D101. Cum sa iti gestionezi pierderile fiscaleAjustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingTVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorPlatitor de TVA. Cum poate iesi de la TVA prin optiuneSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililor
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"