Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Guvernul a aprobat, printr-o Ordonanta, un set de reglementari privind cazierul fiscal, menite sa contribuie, pe de o parte, la aplicarea unor mecanisme mai echitabile si mai simple in ceea ce priveste inscrierea si radierea faptelor din cazierul fiscal, bazate pe principiul proportionalitatii, iar, pe de alta parte, sa imbunatateasca conduita fiscala a contribuabilului.
Rescrierea legislatiei in domeniul cazierului fiscal va permite, totodata, orientarea activitatilor specifice de prevenire si combatere a evaziunii fiscale catre contribuabilii cu risc fiscal ridicat, respectiv catre cei in al caror cazier fiscal figureaza incalcari flagrante ale legislatiei fiscale, contabile si vamale si a disciplinei financiare.
Principalele elemente de noutate aduse de actul normativ vizeaza inscrierea si scoaterea din evidenta cazierului fiscal, eliberarea acestui document si organizarea si gestionarea istoricului cazierului fiscal.
In scopul combaterii evaziunii fiscale, la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala va fi organizat un istoric al contribuabililor care au fost scosi din evidenta cazierului fiscal. Acest istoric se va pastra o perioada de 10 ani si va constitui un instrument de verificare a comportamentului fiscal al persoanelor fizice care isi infiinteaza o societate sau o asociatie/fundatie. De asemenea, aceste informatii vor fi utilizate de catre organele fiscale in realizarea analizei de risc.
Totodata, actul normativ include doua masuri referitoare la eliberarea cazierului fiscal, menite sa contribuie la imbunatatirea relatiei contribuabilului cu ANAF, prin modernizarea serviciilor administratiei fiscale. In acest sens, actul normativ va crea baza legala pentru depunerea cererilor si eliberarea certificatului de cazier fiscal in format electronic. De asemenea, se reglementeaza posibilitatea eliberarii cazierului fiscal de catre orice organ fiscal competent in eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul contribuabilului.
Cazierul fiscal este organizat la nivel central (ca o baza de date centrala) in care se tine evidenta contribuabililor de pe intreg teritoriul tarii. Potrivit noii reglementari, la aceasta baza de date vor avea acces, pentru interogare si emitere, toate unitatile subordonate competente. Ca atare, acestea pot elibera certificatul de cazier fiscal oricarui contribuabil, indiferent de domiciliu.
Ordonanta aprobata de Guvern contine elemente de noutate cu privire la inscrierea in cazierul fiscal, respectiv:
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Vor fi exceptate de la inscrierea in cazierul fiscal faptele sanctionate contraventional cu avertisment. In prezent, acestea se inscriu in cazierul fiscal;
Va fi extinsa sfera de aplicare pentru toate cazurile de atragere a raspunderii solidare prevazute de Codul de procedura fiscala, prin introducerea unei prevederi generale care cuprinde toate situatiile in care organul fiscal emite decizie de atragere a raspunderii solidare, nu numai pentru cazul in care debitorul este declarat insolvabil sau insolvent, cum este in prezent. Scopul unei astfel de masuri este, pe de o parte, sa asigure o aplicare echitabila a legii, iar, pe de alta parte, sa contribuie la imbunatatirea comportamentului fiscal al contribuabililor si la cresterea conformarii voluntare;
Inscrierea in cazierul fiscal a raspunderii solidare numai in cazul in care decizia emisa de organul fiscal este ramasa definitiva prin neexercitarea cailor de atac prevazute de lege sau este ramasa definitiva prin hotarare judecatoreasca. In prezent, inscrierea in cazierul fiscal se face in termen de 5 zile de la data emiterii deciziei privind respingerea contestatiei, chiar daca au fost continuate demersurile de contestare in contenciosul administrativ;
Va fi reglementata distinct atragerea raspunderii solidare (patrimoniale) cu debitorul declarat insolvent potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, pentru creantele administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
Vor fi incluse si entitatile fara personalitate juridica si reprezentantii desemnati ai acestora in categoria contribuabililor carora li se inscrie in cazierul fiscal inactivitatea fiscala, asigurandu-se astfel corelarea reglementarilor privind cazierul fiscal cu cele ale Codului de procedura fiscala, conform carora inactivitatea fiscala se declara si pentru aceste categorii de contribuabili;
Va fi prevazut expres faptul ca inscrierea inactivitatii fiscale se face in cazierul fiscal al reprezentantilor legali ai persoanei juridice sau ai reprezentantilor desemnati ai entitatilor fara personalitate juridica existenti in perioada in care au aparut situatiile de declarare a starii de inactivitate. Prin aceasta reglementare, vor fi eliminate interpretarile neunitare cu privire la reprezentantul legal/reprezentantul desemnat caruia i se inscrie inactivitatea in cazierul fiscal;
Cititi aici ce alte modificari au fost aduse cazierului fiscal!
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noi criterii pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVASe modifica inregistrarea la cerere in scopuri de TVA. Noul proiect ANAF!Contribuabili inactivi. Ce obligatii apar cand ANAF anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA?Analiza zilei: Tranzactii efectuate cu/de catre contribuabili carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVASPV, singura modalitate de transmitere la ANAF a cererilor, inscrisurilor, documentelor de catre persoane juridice, asocieri, PFA, II, IFUltimele articole
Care este termenul de prescriere pentru solicitarea rambursarii TVAAdeverinta de venit, CAZIERUL FISCAL si certificatul de atestare fiscala pot fi obtinute fara deplasare la ANAFDocumente ce se pot obtine prin intermediul SPVANAF reaminteste contribuabililor ce documente ce se pot obtine prin intermediul SPVPersoanele fizice care sosesc/pleaca, in/din Romania si au o sedere mai mare de 183 de zile au obligatia de a completa anumite formulareArticole similare
Anunt ANAF iunie: Aspecte cu privire la inregistrarea si anularea, din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVASituatii care genereaza inactivitatea fiscala. Consecinte si conditii de reactivareAcces date prin SMS (ANAF). Informatii pe care le poti obtine prin accesearea acestui serviciuControale ANAF: Inspectorii au desfasurat verificari in luna iunie la peste 4.200 de contribuabiliProiect MFP. Partea 1. Formularul 010Ultimele articole
Firme cu cod TVA anulat. Care este tratamentul fiscal si contabil al facturilor primite?Controale ANAF 2022: Au fost aplicate amenzi in valoare de peste 360 milioane lei in primele 5 luni ale anuluiConsecinte ale inactivitatii fiscale si conditii de reactivareFurnizor in insolventa. Deducerea TVA si a cheltuieliiANAF modifica mai multe declaratii si formulare privind TVA si raportari, intre care si Declaratia 204Articole similare
Din 23 iulie 2023 se aplica MODIFICARIle aduse Legii Societatilor nr. 31/1990 prin Legea 222/2023Instructiuni pentru completarea si depunerea declaratiei 392BCheltuieli nedeductibile aferente serviciilor medicale. Cum intocmim monografia contabila?Achizitii software. Regim TVAANAF a publicat Ordinul pentru aprobarea formularului 311Ultimele articole
Noutati privind salariile si beneficiile extrasalariale in 2025E-Factura in 2025: De la 1 ianuarie 2025 sistemul este obligatoriu in relatia B2CPlafoane incasari si plati in numerar 2025Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024Seminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordateArticole similare
Ministerul Economiei propune 27 de masuri noi pentru debirocratizarea firmelor. Vor fi eliminate mai multe obligatiiFiscul schimba conditiile de declarare a inactivitatii fiscaleAu inceput inscrierile la Topul National al Firmelor Private din RomaniaCazierul fiscal in raport cu firma. Ce determina pierderea codului de TVA?Cazierul fiscal: Prevederi OG 39 explicate prin comparatie cu noutatile aduse de OANAF 2594/2015Articole similare
Schimbarea perioadei fiscale pentru TVACalculul declaratia 101Ce declaratii depunem obligatoriu in iunie 2013. Calendar fiscal completTVA si asocierea in participatiuneDocumentar fiscal: Impozitarea veniturilor din activitati cu caracter ocazional desfasurat de zilieriUltimele articole
In ce conditii poti trece de la impozit pe profit la impozit micro in 2025Reminder ANAF! Declaratii care au scadenta pe 10 ianuarie 2025Nou ghid E-Factura: Tipuri de facturi utilizate in sistem si codificarile specifice acestoraCum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025Controale ITM la transportatori in luna noiembrie 2024. Ce sanctiuni au fost aplicateAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"