Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 938 din 30 decembrie 2011 a fost publicata O.U.G. nr. 125/27.12.2012 care modifica si completeaza Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. in continuare vom puncta modificarile si completarile importante pe care Ordonanta le aduce pentru contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit.
La art. I alin. (24) din O.U.G. nr. 125 se prevede ca: "La art. 49 alin. (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, care se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, in conformitate cu activitatile din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin H.G. nr. 656/1997, cu modificarile ulterioare.
Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, au urmatoarele obligatii:
a) stabilirea nivelului normelor de venit;
b) publicarea acestora, anual, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica."
Pentru anul 2012, prin O.M.F.P. nr. 2.875/30.11.2011, publicat in Monitorul Oficial nr. 871/09.12.2011, a fost aprobat Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Examen Consultant Fiscal 2024
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit nu mai include, incepand cu anul 2012, activitatea topografilor si serviciile informatice cu exceptia cod CAEN 6202 ("Activitati de consultanta in tehnologia informatiei") si 6203 ("Activitati de management - gestiune si exploatare - a mijloacelor de calcul").
La art. I alin. (25) din O.U.G. nr. 125 se prevede ca: "La art. 49 alin. (8) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "(8) Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de nor me de venit au obligatia sa completeze numai partea din Registrul-jurnal de incasari si plati referitoare la incasari, potrivit reglementarilor contabile elaborate in acest scop".
Pana la 31 decembrie 2011, Codul fiscal prevedea in acest sens: "Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva".
Obligativitatea de a completa partea de incasari din Registrul-jurnal de incasari si plati nu inseamna ca se va conduce contabilitatea in partida simpla, ci instituie o evidenta a incasarilor necesara pentru aplicarea urmatoarei modificari pe care o vom trata la punctul urmator.
La art. I alin. (26) din O.U.G. nr. 125 se prevede ca: "La art. 49, dupa alin. (8) se introduce un nou alineat, alin. (9), cu urmatorul cuprins: "(9) Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator, au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia privind venitul estimat/norma de venit pana la data de 31 ianuarie inclusiv".
Deci in urma completarii partii de incasari din Registrul-jurnal de incasari si plati se poate tine evidenta atingerii pragului de 100.000 de euro - la cursul de schimb mediu comunicat de BNR la sfarsitul anului fiscal.
La art. I alin. (27) din nr. O.U.G. 125 se prevede ca: "La art. 51 alin. (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: "(2) Optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca contribuabilul nu solicita revenirea la sistemul anterior, prin completarea corespunzatoare a declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani.
(3) Optiunea pentru determinarea venitului net in sistem real se exercita prin completarea declaratiei privind venitul estimat/norma de venit cu informatii privind determinarea venitului net anual in sistem real si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal".
In urma depasirii plafonului de 100.000 de euro sau ca urmare a exercitarii optiunii contribuabilului, determinarea venitului net in sistem real - adica prin tinerea contabilitatii in partida simpla - este obligatorie timp de cel putin 2 ani consecutivi. Se poate reveni la determinarea venitului pe baza de norme de venit prin depunerea formularului de solicitare pana la 31 ianuarie a celui de-al treilea an. Daca nu faceti acest lucru va trebui sa asteptati inca 2 ani deoarece optiunea se va considera reinnoita pentru o noua perioada de 2 ani consecutivi.
Cererea depusa, cuprinzand optiunea pentru sistemul real, precum si cererea de renuntare la optiune se considera aprobate de drept prin depunerea si inregistrarea la organul fiscal (conform punctului 60 din Normele de aplicare a art. 51 din Codul fiscal).
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Anunt ANAF: Declaratia 394 si conditiile de depunereDeclaratia 094 - Cine are obligatia depunerii?Inreprindere individuala neplatitoare de TVA. Colaborare cu platitor de TVA. Solicitare cod TVACalendar ANAF: Obligatii fiscale pentru 27 aprilie 2018Import bunuri in regim de consignatie. Regim TVAUltimele articole
Impozit minim pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul impozit minimFacilitati fiscale, OUG 59/2024. Suma netaxabila de 300 lei se poate aplica de mai multe ori?Sistemul TVA la incasare. Ce beneficii ofera aplicarea sistemuluiLegea 254/2024. Modificari asupra cotei de TVA de 9% aplicate din anul 2025SAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?Articole similare
Declaratia 200 se depune pana la 25 mai 2015. Documentar fiscal completOpANAF 3622 si noile formulare pentru impozitul pe venit si CASCe declaratii depunem pana la 25, respectiv 29 mai?Documentar fiscal: Cum impozitam veniturile din agricultura de la 1 februarie 2013Optiunea pentru determinarea impozitului pe venit pe baza normelor de venit. Ce contributii se datoreaza?Ultimele articole
PFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiJoi, 29 februarie 2024, termenul limita pentru depunerea Formularului 204PFA la norma de venit. Daca depaseste plafonul de 25.000 euro este obligat sa treaca la sistemul real in 2024?PFA-uri care obtin venituri din strainatate. Pot lucra pe norma de venit?PFA-uri infiintate la final de 2023. Cum se calculeaza CAS si CASS?Articole similare
Veniturile din cedarea folosintei bunurilor. Cum gestionam plata contributiilor?Plafon CAS si CASS pentru anul 2023 si 2024 in cazul PFAPFA: impozite si declaratii. Contributii sociale. Organizarea evidentei pentru PFA inregistrata in scopuri de TVADosar fiscal: Recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit potrivit Ordinului ANAF nr. 2365/2014Vezi ce modificari sufera Codul fiscal cu privire la impozitul pe venitUltimele articole
Ce se intampla daca este depasit plafonul TVA de 300.000 lei o singura dataPFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiImpozitarea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, incepand cu 1 ianuarie 2024PFA. Impozite si contributii aferente anului 2023Cum se rectifica Declaratia Unica pentru venituri estimate (Cap. II)Articole similare
OPANAF nr. 53: norme privind formularul 096Contributii sociale datorate de persoane fizice care obtin venituri din activitati agricoleCe contributii sociale obligatorii preia ANAF incepand cu 1 iulieCare este regimul TVA la import conform OUG NR. 125?Impozitul pe profit, asa cum a fost modificat de OUG NR. 125Ultimele articole
Contract de leasing financiar autovehicul. Inregistrari contabileTabel comparativ: Impozitarea veniturilor din arendaImportant: contributii datorate de platitorii de venituri cu regim de retinere la sursaAspecte generale cu privire la contributiile sociale datorate de persoanele fizice. Anexe.Prevederi 2012 referitoare la contribuabili inactivi introduse prin art. 11 odata cu OUG 125 din 2011Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"