Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 938 din 30 decembrie 2011 a fost publicata O.U.G. nr. 125/27.12.2012 care modifica si completeaza Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. in continuare vom puncta modificarile si completarile importante pe care Ordonanta le aduce pentru contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit.
La art. I alin. (24) din O.U.G. nr. 125 se prevede ca: "La art. 49 alin. (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, care se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, in conformitate cu activitatile din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin H.G. nr. 656/1997, cu modificarile ulterioare.
Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, au urmatoarele obligatii:
a) stabilirea nivelului normelor de venit;
b) publicarea acestora, anual, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica."
Pentru anul 2012, prin O.M.F.P. nr. 2.875/30.11.2011, publicat in Monitorul Oficial nr. 871/09.12.2011, a fost aprobat Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit.

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit nu mai include, incepand cu anul 2012, activitatea topografilor si serviciile informatice cu exceptia cod CAEN 6202 ("Activitati de consultanta in tehnologia informatiei") si 6203 ("Activitati de management - gestiune si exploatare - a mijloacelor de calcul").
La art. I alin. (25) din O.U.G. nr. 125 se prevede ca: "La art. 49 alin. (8) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "(8) Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de nor me de venit au obligatia sa completeze numai partea din Registrul-jurnal de incasari si plati referitoare la incasari, potrivit reglementarilor contabile elaborate in acest scop".
Pana la 31 decembrie 2011, Codul fiscal prevedea in acest sens: "Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva".
Obligativitatea de a completa partea de incasari din Registrul-jurnal de incasari si plati nu inseamna ca se va conduce contabilitatea in partida simpla, ci instituie o evidenta a incasarilor necesara pentru aplicarea urmatoarei modificari pe care o vom trata la punctul urmator.
La art. I alin. (26) din O.U.G. nr. 125 se prevede ca: "La art. 49, dupa alin. (8) se introduce un nou alineat, alin. (9), cu urmatorul cuprins: "(9) Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator, au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia privind venitul estimat/norma de venit pana la data de 31 ianuarie inclusiv".
Deci in urma completarii partii de incasari din Registrul-jurnal de incasari si plati se poate tine evidenta atingerii pragului de 100.000 de euro - la cursul de schimb mediu comunicat de BNR la sfarsitul anului fiscal.
La art. I alin. (27) din nr. O.U.G. 125 se prevede ca: "La art. 51 alin. (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: "(2) Optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca contribuabilul nu solicita revenirea la sistemul anterior, prin completarea corespunzatoare a declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani.
(3) Optiunea pentru determinarea venitului net in sistem real se exercita prin completarea declaratiei privind venitul estimat/norma de venit cu informatii privind determinarea venitului net anual in sistem real si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal".
In urma depasirii plafonului de 100.000 de euro sau ca urmare a exercitarii optiunii contribuabilului, determinarea venitului net in sistem real - adica prin tinerea contabilitatii in partida simpla - este obligatorie timp de cel putin 2 ani consecutivi. Se poate reveni la determinarea venitului pe baza de norme de venit prin depunerea formularului de solicitare pana la 31 ianuarie a celui de-al treilea an. Daca nu faceti acest lucru va trebui sa asteptati inca 2 ani deoarece optiunea se va considera reinnoita pentru o noua perioada de 2 ani consecutivi.
Cererea depusa, cuprinzand optiunea pentru sistemul real, precum si cererea de renuntare la optiune se considera aprobate de drept prin depunerea si inregistrarea la organul fiscal (conform punctului 60 din Normele de aplicare a art. 51 din Codul fiscal).

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
TVA: Vanzari la distanta din Romania in alte state UE – precizari oficiale ANAFCum procedam privind exigibilitatea TVA pentru achizitii intracomunitare de bunuri?Vanzare fond de comert. Regim TVAInregistrare in scopuri de TVA: Conditii pentru sucursale din Romania care fac import de bunuri din state non-UEONG. Cursuri de formare profesionala. Cum emitem factura?Ultimele articole
Monografie contabila PFA. Evidenta de gestiunePrincipalele modificari aduse Codului Fiscal incepand cu 1 ianuarie 2023Venituri din mai multe surse in 2022. In aceasta situatie se calculeaza CASS?Declaratia 205: Cum a fost modificat formularul prin Ordinul 18/2023Masa calda acordata angajatilor - cheltuieli inregistrate pe bonul fiscal. Poate fi dedus TVA-ul?Articole similare
Obligatiile aferente D 200: Cine va depune formularul pana la 25 mai si ce sanctiuni exista?Comunicat Finante privind Formularul 221In ce conditii depunem formularul 220 pana la 31 ianuarieCalendar fiscal: Lista declaratiilor pe care le depunem pana la 26 maiCine depune obligatoriu formularul 221 in 2013?Ultimele articole
Principalele modificari aduse Codului Fiscal incepand cu 1 ianuarie 2023Lista seminariilor web pentru luna ianuarie 2023 a fost publicata pe portalul ANAFOG 16/2022: Masuri in vigoare din august 2022 si masuri care se aplica de la 1 ianuarie 2023Reducere plafon la 25.000 euro pentru norma de venit, conform OG 16/2022. AplicabilitateTOATE schimbarile fiscale aduse de OG 16/2022: impozite, calculare CAS si CASS, scutiri de venituri, TVA, accizeArticole similare
Anunt ANAF: Formulare noi pentru declaratii! Modificari importanteLegea 239/2020. Facilitati FISCALE aferente cheltuielilor cu educatia timpurie, invatamantul profesional si tehnic si invatamantul dualCe reguli trebuie sa indeplinim pentru depunerea Declaratiei 200Reguli privind stabilirea venitului net anual din activitati independenteVineri e termenul limita pentru depunerea declaratiilor 200, 201 si 230Ultimele articole
Principalele modificari aduse Codului Fiscal incepand cu 1 ianuarie 2023Declaratia Unica in 2023: ANAF recomanda ca documentul sa fie depus prin mijloace electronice de transmitere la distantaLista seminariilor web pentru luna ianuarie 2023 a fost publicata pe portalul ANAFModificarile aduse Codului Fiscal de Legea 370/2022: impozit micro, impozit venit persoane fizice, dividendeCe taxe trebuie sa platesti in Romania daca ai o afacere. Lista COMPLETAArticole similare
Important: contributii datorate de platitorii de venituri cu regim de retinere la sursaContributii sociale datorate de persoane fizice care obtin venituri din activitati agricoleImpozitul pe profit, asa cum a fost modificat de OUG NR. 125Prevederi 2012 referitoare la contribuabili inactivi introduse prin art. 11 odata cu OUG 125 din 2011Tabel comparativ: Impozitarea veniturilor din arendaUltimele articole
Contract de leasing financiar autovehicul. Inregistrari contabileAspecte generale cu privire la contributiile sociale datorate de persoanele fizice. Anexe.Ce contributii sociale obligatorii preia ANAF incepand cu 1 iulieCare este regimul TVA la import conform OUG NR. 125?OPANAF nr. 53: norme privind formularul 096
Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA in 2023!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA în 2023. Top 7 Studii de caz de actualitate"