Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In cazul urmator, exista un debitor care a intrat in insolventa. Firma s-a inscris la masa credala si procedura insolventei simplificate s-a incheiat fara sa se poata recupera vreun debit. Aceste date au fost obtinute de pe Portalul Tribunalului, firma lichidatoare nedorind sa colaboreze cu societatea in cauza.
1. Care era procedura corecta pentru a afla la timp rezultatele si care era obligatia lichidatorului privind informarea si transmiterea documentelor in legatura cu acest caz?
2. Care este procedura contabila pentru a scoate din evidenta acest debit si recuperarea TVA-ului?
1. In primul rand dumneavoastra ca si creditor trebuia sa faceti parte din masa credala/adunarea creditorilor, iar informarile, rapoartele lichidatorului judiciar trebuiau sa va parvina, iar daca acest lucru nu s-a intamplat, dvs. ca si parte interesata aveati obligatia sa urmariti procedura prin intermediul publicarii rapoartelor, in Buletinul Procedurilor de Insolventa sau prin consultarea dosarului la biroul practicianului in insolventa. Obligatia practicianului in insolventa este de a publica actele din timpul procedurii in BPI si/sau pe site-ul acestuia, dar publicarea in PBI este opozabila si suficienta. Iar in baza Incheierii judecatoresti privind falimentul si dispunerea de catre judecatorul sindic a radierii societatii este necesar sa faceti o cerere in scris la tribunal sau puteti prelua informatia de pe internet prin intermediul Portalului Instantelor si este o dovada relevanta ce o puteti pune la dosarul clientului.
2. Sunt considerate cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate pentru care procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti. Din punctul de vedere al TVA ajustarea bazei de impozitare se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2014 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila. Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este permisa numai in situatia in care data declararii falimentului beneficiarilor a intervenit dupa data de 1 ianuarie 2004, inclusiv pentru facturile emise inainte de aceasta data, daca contravaloarea bunurilor livrate/serviciilor prestate ori taxa pe valoarea adaugata aferenta consemnata in aceste facturi nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.
Etapele ajustarii:
In vederea ajustarii bazei de impozitare se parcurg urmatoarele etape:

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Manual de politici contabile - Stick USB

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
- se va emite factura de ajustare cu valori inscrise cu semnul minus, deoarece baza de impozitare se reduce. Aceasta factura nu va fi transmisa si beneficiarului aflat in stare de faliment;
- se va evidentia factura emisa in jurnalul de vanzari prin inscrierea cu semnul minus a valorii totale, delimitata prin cele doua elemente de identificare, respectiv baza de impozitare si TVA colectata aferenta;
- se va raporta operatiunea la randul 15 din decontul de TVA in baza jurnalului pentru vanzari.
La acest rand se evidentiaza sumele rezultate din corectarea informatiilor din deconturile anterioare, precum si orice alte sume rezultate din regularizarile datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate initial.
Monografie contabila:
1. Inregistrarea clientilor incerti/litigiu prin decizie a administratorului societatii, la propunerea compartimentului financiar-contabil:
4118 = 4111
2. Scoaterea din activ a creantelor incerte, in baza deciziei administratorului societatii cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic:
654 = 4118
3. Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata:
4427 = 4118
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Flavius Jakubowicz

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
TVA: Ajustarea bazei de impozitareNoutati legislatie Fiscala 10-14 noiembrie 2008 - Monitorul OficialCum se inregistreaza in contabilitate TVA virat de furnizor?Cafea cu accize, TVA si declaratia 390Anularea inregistrarii in scop de TVA. Care sunt implicatiile fiscale?Ultimele articole
Reminder! Pana pe 19 decembrie 2024 trebuie depusa D11A fost prelungit termenul pentru acordarea facilitatilor fiscale introduse prin OUG 107/2024Amnistie fiscala 2024: Cererile pot fi depuse pana pe 19 decembrie 2024Termenul pentru aplicarea facilitatilor stabilite prin OUG 107/2024, PRELUNGIT de Min. FinantelorANAF a publicat lista contribuabililor cu obligatii fiscale RESTANTE la 30 septembrie 2024Articole similare
Din 29 iulie 2024 firmele pot accesa schema pentru investitii majore in industriile cu traditie in RomaniaAtentie! Amnistie fiscala totala: Orice firma poate solicita amanarea platii datoriilor catre stat!Inregistrare in scopuri de TVA. Cum poate fi obtinut codul de TVA dupa interviu?Inregistrare erori materiale din decontul de TVA. Cum procedam?Programe de ucenicie cu subventii de 2.250 de lei/luna pentru persoanele cu patru claseUltimele articole
Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?SAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?OUG 107/2024, modificat prin OUG 112/2024. Ce schimbari sunt aduse amnistiei fiscaleArticole similare
Cartea Verde a Contabilitatii- noutati esentiale pentru societati comercialeImpozitele cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa | Noutati ANAFVanzare titluri de participareREMINDER! Raportarea contabila la 30 iunie 2019 – Cine are obligatia de a le depune pana la 14 august?Microintreprinderi. Deducere TVA protocolUltimele articole
Coduri SAF-T. Codurile SAF-T in cazul operatiunilor supuse TVA la incasareCoduri SAF-T. Coduri care ai nevoie pentru completarea corecta a D406Controale ANAF pe TVA. In ce conditii poate fi ANULAT un act fiscal impus de autoritatiProiect: Plafonul de la care devii platitor de TVA ar putea CRESTE la 395.000 leiDecont precompletat E-TVA: Brosura ANAF contine modelul decontului si a raportului + alte date esentialeArticole similare
Facturare imobil. Care sunt inregistrarile contabile?Exercitarea dreptului de deducere pentru achizitii efectuate anterior inregistrarii. Cum deducem TVA?Factura de regularizare leasing. Care sunt inregistrarile contabile?Descarcarea de gestiune a bunurilor degradate. Ce tratament fiscal se aplica si care sunt inregistrarile contabile?Repartizare dividende. INREGISTRARI CONTABILE. Ce obligatii declarative apar?Ultimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorArticole similare
Sfatul expertului: Paradoxul acordarii si suspendarii concomitente a codului de inregistrare in scopuri de TVACe spune legea contabilitatii referitor la situatiile financiarePersoana care obtine exclusiv venituri din chirii. Cum stabilim corect obligatia de plata CASS?Noutati Legislatie Fiscala 20-24 aprilie 2009 - Monitorul OficialGhid business angels si facilitati fiscale. Cum se aplica?Ultimele articole
Situatii financiare anuale. ADMINISTRATORul firmei poate sau nu sa semneze bilantul?Noutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025TVA imobiliare. Regim fiscal TVA pentru vanzare constructie si teren aferentTrecere la impozit pe profit in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularulMicrointreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"