Un proiect editorial
marca Rentrop&Straton

Liderul informatiilor specializate din Romania
keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Debitor intrat in insolventa. Cum se recupereaza TVA-ul si cum poate fi scos din evidenta debitul?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 20 Iul. 2015 Exclusiv
Tags: debitor, insolventa, tva, inregistrari contabile, administrator, clienti, litigii, decizie

In cazul urmator, exista un debitor care a intrat in insolventa. Firma s-a inscris la masa credala si procedura insolventei simplificate s-a incheiat fara sa se poata recupera vreun debit. Aceste date au fost obtinute de pe Portalul Tribunalului, firma lichidatoare nedorind sa colaboreze cu societatea in cauza.


1. Care era procedura corecta pentru a afla la timp rezultatele si care era obligatia lichidatorului privind informarea si transmiterea documentelor in legatura cu acest caz?

2. Care este procedura contabila pentru a scoate din evidenta acest debit si recuperarea TVA-ului?


1. In primul rand dumneavoastra ca si creditor trebuia sa faceti parte din masa credala/adunarea creditorilor, iar informarile, rapoartele lichidatorului judiciar trebuiau sa va parvina, iar daca acest lucru nu s-a intamplat, dvs. ca si parte interesata aveati obligatia sa urmariti procedura prin intermediul publicarii rapoartelor, in Buletinul Procedurilor de Insolventa sau prin consultarea dosarului la biroul practicianului in insolventa. Obligatia practicianului in insolventa este de a publica actele din timpul procedurii in BPI si/sau pe site-ul acestuia, dar publicarea in PBI este opozabila si suficienta. Iar in baza Incheierii judecatoresti privind falimentul si dispunerea de catre judecatorul sindic a radierii societatii este necesar sa faceti o cerere in scris la tribunal sau puteti prelua informatia de pe internet prin intermediul Portalului Instantelor si este o dovada relevanta ce o puteti pune la dosarul clientului.

2. Sunt considerate cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate pentru care procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti. Din punctul de vedere al TVA ajustarea bazei de impozitare se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2014 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila. Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este permisa numai in situatia in care data declararii falimentului beneficiarilor a intervenit dupa data de 1 ianuarie 2004, inclusiv pentru facturile emise inainte de aceasta data, daca contravaloarea bunurilor livrate/serviciilor prestate ori taxa pe valoarea adaugata aferenta consemnata in aceste facturi nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.

Etapele ajustarii:

In vederea ajustarii bazei de impozitare se parcurg urmatoarele etape:

- se va emite factura de ajustare cu valori inscrise cu semnul minus, deoarece baza de impozitare se reduce. Aceasta factura nu va fi transmisa si beneficiarului aflat in stare de faliment;
- se va evidentia factura emisa in jurnalul de vanzari prin inscrierea cu semnul minus a valorii totale, delimitata prin cele doua elemente de identificare, respectiv baza de impozitare si TVA colectata aferenta;
- se va raporta operatiunea la randul 15 din decontul de TVA in baza jurnalului pentru vanzari.

La acest rand se evidentiaza sumele rezultate din corectarea informatiilor din deconturile anterioare, precum si orice alte sume rezultate din regularizarile datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate initial.

Monografie contabila:

1. Inregistrarea clientilor incerti/litigiu prin decizie a administratorului societatii, la propunerea compartimentului financiar-contabil:

4118 = 4111

2. Scoaterea din activ a creantelor incerte, in baza deciziei administratorului societatii cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic:

654 = 4118

3. Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata:

4427 = 4118

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Flavius Jakubowicz


Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.