Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, o firma de constructii, neplatitoare de TVA, a contractat o lucrare de constructii pe teritoriul Ungariei, pentru o firma din Romania, neplatitoare de TVA, lucrarea urmand sa fie finalizata in doua luni.
Iata raspunsul specialistului!
Potrivit art. 310 alin. (1) din Codul fiscal, "persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 65.000 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 220.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, denumita regim special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 268 alin. (1) (impozabile in Romania), cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b) (livrarile intracomunitare de mijloace de transport noi catre un cumparator care nu ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA)".
Pct. 83 din Normele metodologice arata:
"(1) In sensul art. 310 alin. (1) si art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila cu sediul activitatii economice in Romania, care realizeaza sau intentioneaza sa realizeze o activitate economica ce implica operatiuni taxabile scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere si/sau operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatțiuni ar fi fost realizate in Romania, se considera ca aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici, daca nu solicita inregistrarea in scopuri de TVA la organul fiscal competent inainte de realizarea unor astfel de operatiuni, conform art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal".
Societatea prestatoare din Romania nu trebuie sa se mai inregistreze in R.O.I. deoarece, incepand cu data de 1 ianuarie 2017, nu mai trebuie efectuata aceasta operatiune, chiar daca societatea respectiva realizeaza operatiuni intracomunitare cu bunuri si servicii.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Examen Consultant Fiscal 2026
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Pentru aceste servicii de constructii, prestatorul din Romania are urmatoarele obligatii fiscale:
• sa emita factura in valuta negociata, cu toate informatiile impuse prin art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
• sa nu colecteze TVA, daca este neplatitor de TVA si nici nu a depasit plafonul anual de 220.000 lei;
• sa inscrie pe factura mentiunea "neimpozabil in Romania conform art. 278 alin. (4) din Codul fiscal" sau sa mentioneze "regim special de scutire conform art.310";
• sa inregistreze factura in evidenta contabila la cursul valutar din data emiterii;
• sa evidentieze factura emisa in jurnalul pentru vanzari la o baza de impozitare in lei determinata prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii, chiar daca nu este inregistrat ca platitor de TVA;
• sa calculeze impozit pe profit in conformitate cu prevederile Titlului II al Codului fiscal.
In ceea ce priveste TVA, firma prestatoare din Romania nu are nicio obligatie.
Conform art. 317 alin. (1) lit. b) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, are obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA: "persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania, neinregistrata si care nu are obligatia sa se inregistreze conform art. 316 si care nu este deja inregistrata conform lit. a), c) sau d) ori a alin. (2), daca presteaza servicii care au locul in alt stat membru, pentru care beneficiarul serviciului este persoana obligata la plata taxei conform echivalentului din legislatia altui stat membru al art. 307 alin. (2), inainte de prestarea serviciului".
Avand in vedere ca Ungaria este stat membru UE, dar beneficiar al serviciului este o persoana neplatitoare de TVA din Romania, opinia mea este ca societatea nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA potrivit art. 317 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, ci doar potrivit art. 316 din Codul fiscal, atunci cand depaseste plafonul cifrei de afaceri de 220.000 lei.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu, expert contabil, consultant fiscal si auditor financiar.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Proiect pentru modificarea normelor Codului fiscalPonta vrea Codul fiscal aprobat pana saptamana viitoareComision din vanzari incasat prin transfer bancar. Ce obligatii apar?TVA - Reglementarea prin barfe...!!! - martie 2008Codul fiscal 2008 - Capitolul XIV. Dispoziti finale - art. 295-296Ultimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaArticole similare
Solduri furnizori care urmeaza a fi eliminate din evidentele contabile. Cum se incheie?Rata somajului inregistrat in evidentele ANOFM in luna iunie 2022 a fost de 2,55%Declararea si plata impozitului pe profit in 2014. Ce obligatii avem?MFP: Proiect pentru reglementarea emiterii de moneda electronicaCodul fiscal INAINTE si DUPA aplicarea Legii 72/2022Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
TVA la retur bunuri. Ce IMPLICATII FISCALE apar?Cheltuieli transport la si de la locul de munca pentru salariati. Regim fiscalDecontarea mesei salariatilor. IMPLICATII FISCALEIMPLICATII FISCALE pentru firma in reorganizare judiciara. Cand se poate instraina patrimoniul?Nontransfer intracomunitar de bunuri. Ce IMPLICATII FISCALE exista?Ultimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaFactura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaCod de TVA anulat. IMPLICATII FISCALE pentru societatea afectata si partenerii comercialiRetea de firme fictive depistata de ANAF, 18 milioane de lei luati ilegal de la stat si zeci de imobile sechestrateFactura cu TVA la incasare, neinregistrata in contabilitate. Corectare in D101, D300 si D394Articole similare
Inregistrare in evidenta platitorilor de TVA. Care vor fi obligatiile de ajustare in favoarea societatii?Regularizarea avansurilor incasate inainte de scoaterea din evidenta platitorilor de TVA. Regimul TVA aplicabilStudii de caz: Impozitul pe profit, calculul impozitului pe profit trimestrialActivitatea firmei e pe pauza? Iata ce trebuie sa stii despre TVA!Explicatii specialist: Propunere de modificare a Ordinului privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculatorUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o SOCIETATE nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiVanzarea unui mijloc fix detinut de SOCIETATE: se include sau nu in plafonul de TVA?Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreCompensare impozit pe profit platit in plus cu TVA de plata. Conditii, evidenta fiscala, procedura de urmatTVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corect
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



