Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul de mai jos, o societate comerciala din Romania cu cod de TVA valid livreaza in mai 2015 electrocasnice in Bulgaria la o societate care comunica cod de TVA valid. La livrare a aplicat taxarea inversa. In septembrie 2016 societatea din Bulgaria trimite doua bucati din produsele livrate in garantie in service-ul societatii din Romania.
Aceste produse beneficiaza de garantia standard de 2 ani acordata de societatea din Romania. Societatea din Romania constata ca produsele nu mai pot fi reparate si deci decide stornarea produselor livrate. Societatea din Bulgaria in luna septembrie 2016 nu mai are cod valid de TVA.
Vom vedea cum se vor storna produsele trimise de societatea din Bulgaria in service-ul din Romania avand in vedere ca societatea din Bulgaria azi nu mai are cod de TVA valid.
Chiar daca societatea din Bulgaria nu mai are un cod valid de TVA in luna septembrie 2016, la stornarea partiala a facturii emise initial, se aplica acelasi regim de scutire aplicat la emiterea facturii initiale de livrare a bunurilor.
In acest sens, pe factura de stornare se inscrie o mentiune de genul "refuz acceptare marfa – reclamatie calitativa" sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca marfa este refuzata de catre cumparator. Reclamatia poate fi formulata si pe e-mail care poate fi listat si atasat facturii de stornare ca document justificativ. Operatiunea de stornare se incadreaza in prevederile art. 287 "Ajustarea bazei de impozitare" lit. b) conform caruia baza de impozitare se reduce "in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate ……".
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 32 alin. (1) din Codul fiscal prin care se reglementeaza ca, in situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal , furnizorii de bunuri sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii daca evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop, daca baza de impozitare se reduce furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus, aceste prevederi fiind aplicabile si livrarilor intracomunitare de bunuri.
Valoarea facturii astfel emise, se evidentiaza, cu semnul minus, in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza, cu semnul minus, atat prin decontul de TVA cod 300, la randul 2 "Regularizari livrari intracomunitare scutite conform art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal", cat si prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul L, utilizand codul de TVA al cumparatorului inscris in factura emisa initial. Prin O.M.F.P. nr. 591 din 3 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" se prevede ca ajustarile se declara pentru luna calendaristica in care intervine exigibilitatea taxei, conform art. 282 alin. (9) din Codul fiscal, respectiv in luna calendaristica in care regularizarea a fost comunicata clientului.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Contabilitatea organizatiilor non-profit abonament 12 luni 3 luni GRATUITE
Prin art. 282 alin. (9) din Codul fiscal se reglementeaza in mod expres faptul ca, in cazul evenimentelor mentionate la art. 287, taxa este exigibila la data la care intervine evenimentul respectiv, iar regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.88 din 5 din 4 voturi
Articole similare
STORNARE FACTURA. Cum procedam cu factura de inchiriere si cu garantia?Stornare facturi emise si perioada de prescriere. Cum procedam?Studiu de caz: Stornarea facturilor si anularea dreptului de deducere TVAReturnare marfa. Cum procedam la stornarea facturii?STORNARE FACTURA externa. Cum corectam eroarea contabila?Ultimele articole
Ajustarea TVA clienti incerti. Raportare in D300 si D394. Monografie contabilaRegularizare TVA. Deducerea taxei pe valoarea adaugata de pe facturile de avansSTORNARE FACTURA reparatii. DeductibilitateArticole similare
Avans in baza de proforma pentru achizitie intracomunitara. Cum gestionam situatia?Operatiuni triunghiulare. Care este tratamentul fiscal din punct de vedere al TVA?Tratament fiscal TVA pentru export in Romania efectuat de furnizor din stat membruAvansuri incasate pentru o LIVRARE INTRACOMUNITARA de bunuri. Cum declaram?Studiu de caz: Facturarea in cazul livrarilor in alte tariUltimele articole
RO e-Transport: Cum se declara in sistem utilajele inchiriateAchizitie intracomunitara de bunuri. In ce luna trebuie cuprinsa tranzactia in D390Transport international de bunuri. Cine are obligatia obtinerii codului UITE-Sigiliu. Procedura a fost aprobata prin Ordinul 5/2024Livrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileArticole similare
TVA comision si organizare evenimete. Ce regim TVA e valabil?Studiu de caz: TVA-ul aferent in cazul unui teren achizitionat in regim de taxare inversaCare e procedura de aprobare a regimului de declarare derogatoriu?Bon de benzina cu CIF. Care va fi regimul TVA?MFP anunta cele mai importante masuri pentru sprijinirea mediului de afaceriUltimele articole
Rezultatele activitatii de inspectie fiscala in luna august 2024E-Factura: Facturile emise de asociatiile de proprietari se transmit in sistem?Clarificari ANAF privind transmiterea Notificarii de conformare RO e-TVAProiect: Tichetul de cresa se majoreaza cu 20 lei in sem.II 2024Firme care inchiriaza autoturisme catre actionari. Care este tratamentul fiscal in acest cazArticole similare
Achizitie intracomunitara autoturism. Obligatii efectuate inainte si dupa achizitieAchizitie intracomunitara produse energetice. Ce tratament TVA se aplica?TVA - Tratamentul fiscal al operatiunilor intracomunitareCorectare factura emisa initial. Cum se factureaza diferenta de pret?PFA presteaza servicii intracomunitare catre clienti din Irlanda. Cum emitem facturile?Ultimele articole
Calendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in 25 septembrie 2024Luni, 26 august 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleAchizitie intracomunitara de bunuri. In ce luna trebuie cuprinsa tranzactia in D390Joi, 25 iulie, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale la ANAFCalendar ANAF. Pana pe 25 iunie 2024 trebuie depuse la fisc 10 declaratii importanteAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz"