Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul de mai jos, o societate comerciala din Romania cu cod de TVA valid livreaza in mai 2015 electrocasnice in Bulgaria la o societate care comunica cod de TVA valid. La livrare a aplicat taxarea inversa. In septembrie 2016 societatea din Bulgaria trimite doua bucati din produsele livrate in garantie in service-ul societatii din Romania.
Aceste produse beneficiaza de garantia standard de 2 ani acordata de societatea din Romania. Societatea din Romania constata ca produsele nu mai pot fi reparate si deci decide stornarea produselor livrate. Societatea din Bulgaria in luna septembrie 2016 nu mai are cod valid de TVA.
Vom vedea cum se vor storna produsele trimise de societatea din Bulgaria in service-ul din Romania avand in vedere ca societatea din Bulgaria azi nu mai are cod de TVA valid.
Chiar daca societatea din Bulgaria nu mai are un cod valid de TVA in luna septembrie 2016, la stornarea partiala a facturii emise initial, se aplica acelasi regim de scutire aplicat la emiterea facturii initiale de livrare a bunurilor.
In acest sens, pe factura de stornare se inscrie o mentiune de genul "refuz acceptare marfa – reclamatie calitativa" sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca marfa este refuzata de catre cumparator. Reclamatia poate fi formulata si pe e-mail care poate fi listat si atasat facturii de stornare ca document justificativ. Operatiunea de stornare se incadreaza in prevederile art. 287 "Ajustarea bazei de impozitare" lit. b) conform caruia baza de impozitare se reduce "in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate ……".
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 32 alin. (1) din Codul fiscal prin care se reglementeaza ca, in situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal , furnizorii de bunuri sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii daca evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop, daca baza de impozitare se reduce furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus, aceste prevederi fiind aplicabile si livrarilor intracomunitare de bunuri.
Valoarea facturii astfel emise, se evidentiaza, cu semnul minus, in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza, cu semnul minus, atat prin decontul de TVA cod 300, la randul 2 "Regularizari livrari intracomunitare scutite conform art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal", cat si prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul L, utilizand codul de TVA al cumparatorului inscris in factura emisa initial. Prin O.M.F.P. nr. 591 din 3 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" se prevede ca ajustarile se declara pentru luna calendaristica in care intervine exigibilitatea taxei, conform art. 282 alin. (9) din Codul fiscal, respectiv in luna calendaristica in care regularizarea a fost comunicata clientului.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
SAF-T Ghid de raportare corecta
Prin art. 282 alin. (9) din Codul fiscal se reglementeaza in mod expres faptul ca, in cazul evenimentelor mentionate la art. 287, taxa este exigibila la data la care intervine evenimentul respectiv, iar regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
STORNARE FACTURA. Cum procedam cu factura de inchiriere si cu garantia?STORNARE FACTURA externa. Cum corectam eroarea contabila?Ajustarea TVA clienti incerti. Raportare in D300 si D394. Monografie contabilaStudiu de caz: Stornarea facturilor si anularea dreptului de deducere TVAReturnare marfa. Cum procedam la stornarea facturii?Ultimele articole
Regularizare TVA. Deducerea taxei pe valoarea adaugata de pe facturile de avansStornare facturi emise si perioada de prescriere. Cum procedam?STORNARE FACTURA reparatii. DeductibilitateArticole similare
Santier de constructii in PoloniaRambursarea taxei catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in RomaniaDeclaratia recapitulativaLIVRARE INTRACOMUNITARA pentru cumparator din stat tert. Tratament fiscal TVALivrare bunuri cu instalare pe teritoriul comunitar. Care sunt implicatiile TVA?Ultimele articole
Implementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiRO e-Transport: Cum se declara in sistem utilajele inchiriateAchizitie intracomunitara de bunuri. In ce luna trebuie cuprinsa tranzactia in D390Transport international de bunuri. Cine are obligatia obtinerii codului UITArticole similare
Declaratia 112: Completarea formularului in cazul salariatilor care au CIM suspendatEroare completare decont TVA. Ce solutii avem?Termen de plataSocietatea ramane platitoare de TVA pana la finalul anului?Arendare. In ce conditii se emit obligatoriu facturi?Ultimele articole
TVA locuinte 2025: Studii de caz utileOrdinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofitSAF-T in 2025. Cine trebuie sa depuna D406 pana pe 31 ianuarie 2025Plafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAArticole similare
Rectificare declaratia 390. Cum procedam cu taxarea inversa?Joi, 25 aprilie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleTVA - Codul Vamal ComunitarMasuri de simplificare pentru operatiuni pluripartiteAchizitie combustibil de pe teritoriul comunitar. Restituirea prin formularul cod 318. Care e procedura?Ultimele articole
Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESCalendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiCalendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiCalendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in 25 septembrie 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"