Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In cazul de mai jos, o societate comerciala din Romania cu cod de TVA valid livreaza in mai 2015 electrocasnice in Bulgaria la o societate care comunica cod de TVA valid. La livrare a aplicat taxarea inversa. In septembrie 2016 societatea din Bulgaria trimite doua bucati din produsele livrate in garantie in service-ul societatii din Romania.
Aceste produse beneficiaza de garantia standard de 2 ani acordata de societatea din Romania. Societatea din Romania constata ca produsele nu mai pot fi reparate si deci decide stornarea produselor livrate. Societatea din Bulgaria in luna septembrie 2016 nu mai are cod valid de TVA.
Vom vedea cum se vor storna produsele trimise de societatea din Bulgaria in service-ul din Romania avand in vedere ca societatea din Bulgaria azi nu mai are cod de TVA valid.
Chiar daca societatea din Bulgaria nu mai are un cod valid de TVA in luna septembrie 2016, la stornarea partiala a facturii emise initial, se aplica acelasi regim de scutire aplicat la emiterea facturii initiale de livrare a bunurilor.
In acest sens, pe factura de stornare se inscrie o mentiune de genul "refuz acceptare marfa – reclamatie calitativa" sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca marfa este refuzata de catre cumparator. Reclamatia poate fi formulata si pe e-mail care poate fi listat si atasat facturii de stornare ca document justificativ. Operatiunea de stornare se incadreaza in prevederile art. 287 "Ajustarea bazei de impozitare" lit. b) conform caruia baza de impozitare se reduce "in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate ……".
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 32 alin. (1) din Codul fiscal prin care se reglementeaza ca, in situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal , furnizorii de bunuri sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii daca evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop, daca baza de impozitare se reduce furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus, aceste prevederi fiind aplicabile si livrarilor intracomunitare de bunuri.
Valoarea facturii astfel emise, se evidentiaza, cu semnul minus, in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza, cu semnul minus, atat prin decontul de TVA cod 300, la randul 2 "Regularizari livrari intracomunitare scutite conform art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal", cat si prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul L, utilizand codul de TVA al cumparatorului inscris in factura emisa initial. Prin O.M.F.P. nr. 591 din 3 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" se prevede ca ajustarile se declara pentru luna calendaristica in care intervine exigibilitatea taxei, conform art. 282 alin. (9) din Codul fiscal, respectiv in luna calendaristica in care regularizarea a fost comunicata clientului.

Manual de politici contabile - Stick USB

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Prin art. 282 alin. (9) din Codul fiscal se reglementeaza in mod expres faptul ca, in cazul evenimentelor mentionate la art. 287, taxa este exigibila la data la care intervine evenimentul respectiv, iar regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: Stornarea facturilor si anularea dreptului de deducere TVASTORNARE FACTURA externa. Cum corectam eroarea contabila?STORNARE FACTURA. Cum procedam cu factura de inchiriere si cu garantia?STORNARE FACTURA reparatii. DeductibilitateRegularizare TVA. Deducerea taxei pe valoarea adaugata de pe facturile de avansUltimele articole
Ajustarea TVA clienti incerti. Raportare in D300 si D394. Monografie contabilaReturnare marfa. Cum procedam la stornarea facturii?Stornare facturi emise si perioada de prescriere. Cum procedam?Articole similare
Cand suntem obligati sa ne inregistram in scopuri de TVA?Inregistrarea TVA prin optiune si achizitie auto second-hand. Cum procedam?Ce particularitati prezinta inregistrarea TVA la o achizitie si la o LIVRARE INTRACOMUNITARA?Facturarea TVA pentru achizitie intracomunitara de utilaje noi. Cum facturam?Consecintele acceptarii tacite a unui cod invalid de TVAUltimele articole
Implementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiRO e-Transport: Cum se declara in sistem utilajele inchiriateAchizitie intracomunitara de bunuri. In ce luna trebuie cuprinsa tranzactia in D390Transport international de bunuri. Cine are obligatia obtinerii codului UITArticole similare
Noile modificari din Codul fiscal, aduse de OUG 32/2016. Explicatii date de FinanteControale ANAF: 5,28 milioane lei lei sume stabilite suplimentar, in urma verificarilor efectuate in luna mai 2023Studiu de caz: Exercitarea dreptului de deducere pentru achizitii anterioare inregistrarii in scopuri de TVA in regim normalOrdinul 1149/2020: Domeniile de activitate si procedura pentru autorizarea furnizorilor de a desfasura programe de formare profesionala onlineTVA - Prestari de servicii ca activitati economiceUltimele articole
Impunere TVA din oficiu. MONOGRAFIE contabila necesara contribuabililorDeclaratia 300. Cum se pot corecta erorile materiale din decontul de TVAAchizitii intracomunitare sub plafon. Tratament fiscal util firmelor cu cod special de TVATVA la incasare. Cum se face intrarea si iesirea din sistem in 2025Trecere de la platitor la neplatitor de TVA. Cum se face ajustarea mijloacelor fixeArticole similare
Studiu de caz: operatiune scutita cu drept de deducere a TVAAprilie 2014. Cum arata calendarul complet al declaratiilor fiscale?Servicii lucrari constructii: Regim fiscal TVA pentru beneficiar din stat membruCe declaratii trebuie sa depui in luna augustAchizitie intracomunitara a bunurilor din import. Regim fiscal TVAUltimele articole
Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESCalendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiCalendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiCalendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in 25 septembrie 2024
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"