Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul de mai jos, o societate comerciala din Romania cu cod de TVA valid livreaza in mai 2015 electrocasnice in Bulgaria la o societate care comunica cod de TVA valid. La livrare a aplicat taxarea inversa. In septembrie 2016 societatea din Bulgaria trimite doua bucati din produsele livrate in garantie in service-ul societatii din Romania.
Aceste produse beneficiaza de garantia standard de 2 ani acordata de societatea din Romania. Societatea din Romania constata ca produsele nu mai pot fi reparate si deci decide stornarea produselor livrate. Societatea din Bulgaria in luna septembrie 2016 nu mai are cod valid de TVA.
Vom vedea cum se vor storna produsele trimise de societatea din Bulgaria in service-ul din Romania avand in vedere ca societatea din Bulgaria azi nu mai are cod de TVA valid.
Chiar daca societatea din Bulgaria nu mai are un cod valid de TVA in luna septembrie 2016, la stornarea partiala a facturii emise initial, se aplica acelasi regim de scutire aplicat la emiterea facturii initiale de livrare a bunurilor.
In acest sens, pe factura de stornare se inscrie o mentiune de genul "refuz acceptare marfa – reclamatie calitativa" sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca marfa este refuzata de catre cumparator. Reclamatia poate fi formulata si pe e-mail care poate fi listat si atasat facturii de stornare ca document justificativ. Operatiunea de stornare se incadreaza in prevederile art. 287 "Ajustarea bazei de impozitare" lit. b) conform caruia baza de impozitare se reduce "in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate ……".
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 32 alin. (1) din Codul fiscal prin care se reglementeaza ca, in situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal , furnizorii de bunuri sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii daca evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop, daca baza de impozitare se reduce furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus, aceste prevederi fiind aplicabile si livrarilor intracomunitare de bunuri.
Valoarea facturii astfel emise, se evidentiaza, cu semnul minus, in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza, cu semnul minus, atat prin decontul de TVA cod 300, la randul 2 "Regularizari livrari intracomunitare scutite conform art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal", cat si prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul L, utilizand codul de TVA al cumparatorului inscris in factura emisa initial. Prin O.M.F.P. nr. 591 din 3 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" se prevede ca ajustarile se declara pentru luna calendaristica in care intervine exigibilitatea taxei, conform art. 282 alin. (9) din Codul fiscal, respectiv in luna calendaristica in care regularizarea a fost comunicata clientului.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
Prin art. 282 alin. (9) din Codul fiscal se reglementeaza in mod expres faptul ca, in cazul evenimentelor mentionate la art. 287, taxa este exigibila la data la care intervine evenimentul respectiv, iar regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.88 din 5 din 4 voturi
Articole similare
Stornare facturi emise si perioada de prescriere. Cum procedam?Regularizare TVA. Deducerea taxei pe valoarea adaugata de pe facturile de avansSTORNARE FACTURA externa. Cum corectam eroarea contabila?STORNARE FACTURA. Cum procedam cu factura de inchiriere si cu garantia?STORNARE FACTURA reparatii. DeductibilitateUltimele articole
Ajustarea TVA clienti incerti. Raportare in D300 si D394. Monografie contabilaReturnare marfa. Cum procedam la stornarea facturii?Studiu de caz: Stornarea facturilor si anularea dreptului de deducere TVAArticole similare
Operatiune triunghiulara. Cum va proceda societatea romana care e cumparator-revanzator?Tiparirea cartilor este o livrare de bunuri sau o prestare de serviciu?Livrare bunuri in UE de catre un neplatitor de TVALIVRARE INTRACOMUNITARA de bunuri. Regim TVAStudiu de caz - Operatiuni intracomunitare. Inregistrari contabileUltimele articole
Transport international de bunuri. Cine are obligatia obtinerii codului UITE-Sigiliu. Procedura a fost aprobata prin Ordinul 5/2024Livrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileCum pot fi emise facturile in cazul livrarilor de bunuri si care este tratamentul TVAAchizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVAArticole similare
Au fost publicate noile modele de formulare pentru solicitarea Somajului Tehnic (Ordinul 947/2021)Ce regim TVA se aplica pentru consultanta brevete si marci de fabrica?Suma TVA de rambursat pentru productie finantata de la buget. Cum se poate anula obligatia de rambursare?Achizitii intracomunitare de servicii scutite de TVADeducerea TVA. In ce conditii poate fi exercitata?Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 22 aprilie 2024TVA Intracomunitar: ghidul completLimite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalRegimul de facturare al penalitatilor de intarziereInformare ANAF cu privire la modificarile aduse de OUG 31/2024 impozitului pe profit, micro si TVAArticole similare
Declarare factura avans. Cum intocmim Declaratia 390?Factura din UE cu TVA. Inregistrarea TVACe declaratii trebuie sa depunem pana la 25 aprilie inclusivTratament TVA avans marfa. Cum procedam privind declaratiile si colectarea taxei?Achizitie intracomunitara de bunuri in conditia de livrare ex works. Cum declaram?Ultimele articole
Joi, 25 aprilie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleCalendar ANAF. Declaratii cu scadenta in data de 25 martie 2024Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 26 februarie 2024Joi, 25 ianuarie 2024, termenul de depunere a unor declaratii fiscale importanteLuni, 27 noiembrie 2023, termenul de depunere a declaratiilor fiscale pentru perioada de raportare incheiataAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"