Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul de mai jos, o societate comerciala din Romania cu cod de TVA valid livreaza in mai 2015 electrocasnice in Bulgaria la o societate care comunica cod de TVA valid. La livrare a aplicat taxarea inversa. In septembrie 2016 societatea din Bulgaria trimite doua bucati din produsele livrate in garantie in service-ul societatii din Romania.
Aceste produse beneficiaza de garantia standard de 2 ani acordata de societatea din Romania. Societatea din Romania constata ca produsele nu mai pot fi reparate si deci decide stornarea produselor livrate. Societatea din Bulgaria in luna septembrie 2016 nu mai are cod valid de TVA.
Vom vedea cum se vor storna produsele trimise de societatea din Bulgaria in service-ul din Romania avand in vedere ca societatea din Bulgaria azi nu mai are cod de TVA valid.
Chiar daca societatea din Bulgaria nu mai are un cod valid de TVA in luna septembrie 2016, la stornarea partiala a facturii emise initial, se aplica acelasi regim de scutire aplicat la emiterea facturii initiale de livrare a bunurilor.
In acest sens, pe factura de stornare se inscrie o mentiune de genul "refuz acceptare marfa – reclamatie calitativa" sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca marfa este refuzata de catre cumparator. Reclamatia poate fi formulata si pe e-mail care poate fi listat si atasat facturii de stornare ca document justificativ. Operatiunea de stornare se incadreaza in prevederile art. 287 "Ajustarea bazei de impozitare" lit. b) conform caruia baza de impozitare se reduce "in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate ……".
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 32 alin. (1) din Codul fiscal prin care se reglementeaza ca, in situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal , furnizorii de bunuri sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii daca evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop, daca baza de impozitare se reduce furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus, aceste prevederi fiind aplicabile si livrarilor intracomunitare de bunuri.
Valoarea facturii astfel emise, se evidentiaza, cu semnul minus, in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza, cu semnul minus, atat prin decontul de TVA cod 300, la randul 2 "Regularizari livrari intracomunitare scutite conform art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal", cat si prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul L, utilizand codul de TVA al cumparatorului inscris in factura emisa initial. Prin O.M.F.P. nr. 591 din 3 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" se prevede ca ajustarile se declara pentru luna calendaristica in care intervine exigibilitatea taxei, conform art. 282 alin. (9) din Codul fiscal, respectiv in luna calendaristica in care regularizarea a fost comunicata clientului.

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Cartea verde a contabilitatii 2023 varianta tiparita

Cartea verde a Contabilitatii 2023 varianta online
Prin art. 282 alin. (9) din Codul fiscal se reglementeaza in mod expres faptul ca, in cazul evenimentelor mentionate la art. 287, taxa este exigibila la data la care intervine evenimentul respectiv, iar regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.88 din 5 din 4 voturi
Articole similare
STORNARE FACTURA reparatii. DeductibilitateReturnare marfa. Cum procedam la stornarea facturii?Stornare facturi emise si perioada de prescriere. Cum procedam?Studiu de caz: Stornarea facturilor si anularea dreptului de deducere TVAAjustarea TVA clienti incerti. Raportare in D300 si D394. Monografie contabilaUltimele articole
Regularizare TVA. Deducerea taxei pe valoarea adaugata de pe facturile de avansSTORNARE FACTURA externa. Cum corectam eroarea contabila?STORNARE FACTURA. Cum procedam cu factura de inchiriere si cu garantia?Articole similare
Comunicat: Operatiunile economice privind dreptul de folosinta sau de proprietate al mijloacelor de jocLIVRARE INTRACOMUNITARA. Decont de TVA si declaratie recapitulativaMonografia contabila pentru achizitii si livrari intracomunitare. Vezi model aiciRegim fiscal TVA pentru operatiuni neimpozabile in RomaniaVIDEO: Avans incasatUltimele articole
Achizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVALIVRARE INTRACOMUNITARA de bunuri in alt stat membru decat statul care a emis codul de TVAAchizitii intracomunitare. 3 exemple detaliateLivrari intracomunitare de bunuri. Cum se obtine codul UIT pentru declarare in RO e-Transport?Achizitie intracomunitara de bunuri fara factura. Tratament contabil si fiscalArticole similare
Cadouri de MARTISOR de la Rentrop& Straton! Primiti pachetul Agenta fiscala + Noutati fiscale la fiecare comandaORDIN AL ANAF Nr. 4 din 2010Vanzari cu plata in rateScutiri TVA pentru exporturi si livrari intracomunitare. Cine nu plateste TVA in 2012?Ce implica obligatia de inregistrare in scopuri de TVA daca obtineti venituri din drepturi de autorUltimele articole
Legea 125/2023. Cum a fost completata legea privind evaziunea fiscala din domeniul TVAPFA in regim special: Cum trebuie inscris in D390 codul de inregistrare in scopuri de TVA?Joi, 25 mai 2023, termenul de depunere a 9 declaratii fiscaleREMINDER! Pana pe 31 mai 2023 trebuie depusa Declaratia Speciala de TVAFirme care activeaza online. Cum se face incasarea valorii marfurilor vandute pe internet?Articole similare
Obligatii declarative cu termen in luna februarie 2011Calendar ANAF: Obligatii fiscale pentru luna SEPTEMBRIE 2022Ce declaratii trebuie sa depui in luna augustCe trebuie sa stim despre declaratiile din septembrie 2016Achizitii intracomunitare de bunuri. In ce conditii se limiteaza dreptul de deducere?Ultimele articole
PFA in regim special: Cum trebuie inscris in D390 codul de inregistrare in scopuri de TVA?Joi, 25 mai 2023, termenul de depunere a 9 declaratii fiscaleMarti, 25 aprilie, termenul de depunere a 8 declaratii fiscale pentru perioada de raportare inchiataLuni, 27 martie 2023, este termenul limita de depunere a 8 declaratii fiscaleMonografie achizitie intracomunitara neplatitor TVA
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Aplicarea corecta a cotelor de TVA. 5 studii de caz"