Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In cazul de mai jos, o societate comerciala din Romania cu cod de TVA valid livreaza in mai 2015 electrocasnice in Bulgaria la o societate care comunica cod de TVA valid. La livrare a aplicat taxarea inversa. In septembrie 2016 societatea din Bulgaria trimite doua bucati din produsele livrate in garantie in service-ul societatii din Romania.
Aceste produse beneficiaza de garantia standard de 2 ani acordata de societatea din Romania. Societatea din Romania constata ca produsele nu mai pot fi reparate si deci decide stornarea produselor livrate. Societatea din Bulgaria in luna septembrie 2016 nu mai are cod valid de TVA.
Vom vedea cum se vor storna produsele trimise de societatea din Bulgaria in service-ul din Romania avand in vedere ca societatea din Bulgaria azi nu mai are cod de TVA valid.
Chiar daca societatea din Bulgaria nu mai are un cod valid de TVA in luna septembrie 2016, la stornarea partiala a facturii emise initial, se aplica acelasi regim de scutire aplicat la emiterea facturii initiale de livrare a bunurilor.
In acest sens, pe factura de stornare se inscrie o mentiune de genul "refuz acceptare marfa – reclamatie calitativa" sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca marfa este refuzata de catre cumparator. Reclamatia poate fi formulata si pe e-mail care poate fi listat si atasat facturii de stornare ca document justificativ. Operatiunea de stornare se incadreaza in prevederile art. 287 "Ajustarea bazei de impozitare" lit. b) conform caruia baza de impozitare se reduce "in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate ……".
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 32 alin. (1) din Codul fiscal prin care se reglementeaza ca, in situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal , furnizorii de bunuri sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii daca evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop, daca baza de impozitare se reduce furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus, aceste prevederi fiind aplicabile si livrarilor intracomunitare de bunuri.
Valoarea facturii astfel emise, se evidentiaza, cu semnul minus, in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza, cu semnul minus, atat prin decontul de TVA cod 300, la randul 2 "Regularizari livrari intracomunitare scutite conform art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal", cat si prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul L, utilizand codul de TVA al cumparatorului inscris in factura emisa initial. Prin O.M.F.P. nr. 591 din 3 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" se prevede ca ajustarile se declara pentru luna calendaristica in care intervine exigibilitatea taxei, conform art. 282 alin. (9) din Codul fiscal, respectiv in luna calendaristica in care regularizarea a fost comunicata clientului.

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Cartea Verde a Contabilitatii
Prin art. 282 alin. (9) din Codul fiscal se reglementeaza in mod expres faptul ca, in cazul evenimentelor mentionate la art. 287, taxa este exigibila la data la care intervine evenimentul respectiv, iar regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
STORNARE FACTURA. Cum procedam cu factura de inchiriere si cu garantia?Ajustarea TVA clienti incerti. Raportare in D300 si D394. Monografie contabilaStudiu de caz: Stornarea facturilor si anularea dreptului de deducere TVAStornare facturi emise si perioada de prescriere. Cum procedam?STORNARE FACTURA externa. Cum corectam eroarea contabila?Ultimele articole
Regularizare TVA. Deducerea taxei pe valoarea adaugata de pe facturile de avansReturnare marfa. Cum procedam la stornarea facturii?STORNARE FACTURA reparatii. DeductibilitateArticole similare
TVA inchiriere bunuri mobile. Client din comunitateAjustarea bazei de impozitare. TVA pentru LIVRARE INTRACOMUNITARA de bunuri. Cum declaram in D 390?TVA - O firma din Romania livreaza marfuri in Franta, insa produsele finite sunt facturate unei societati din ElvetiaAchizitie intracomunitara de bunuri. Furnizor stabilit pe teritoriul unui stat tert. Ce conditii se impun la vama?Operatiune triunghiulara. Cum va proceda societatea romana care e cumparator-revanzator?Ultimele articole
Factura achizitie non-UE. Care este regimul TVAImplementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiRO e-Transport: Cum se declara in sistem utilajele inchiriateAchizitie intracomunitara de bunuri. In ce luna trebuie cuprinsa tranzactia in D390Articole similare
Ce declaratii depunem obligatoriu pana la 10 iulieStudiu de caz: Achizitia intracomunitara de bunuri sau de servicii in cazul unui PFAAchizitie teren de catre PFA de la persoana fizicaOANAF 2264/2016 a adus mai multe modificari privind TVA-ul si declararea achizitiilorColectarea TVA prin autofacturaUltimele articole
D390 si serviciile intracomunitare. Formularul se depune lunar sau trimestrial?Leasing operational autovehicul. Deductibilitate cheltuieli si TVA in acest caze-Factura in tranzactii cu reprezentant fiscal. Ai obligatia sa transmiti facturile in sistem?Cesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si inregistrari contabileTVA imobiliare. Conditii pentru aplicarea cotei de TVA de 9%Articole similare
Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitareNu uitati ca se apropie termenul-limita de 25 martie 2016 pentru unele declaratiiMiercuri, 25 iulie, este termen pentru unele obligatii fiscaleCe particularitati prezinta inregistrarea TVA la o achizitie si la o livrare intracomunitara?Vineri, 25 noiembrie a.c., termen pentru unele obligatii fiscaleUltimele articole
Firme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESFirme care fac achizitii intracomunitare. EXEMPLU util pentru completarea D390Declaratia 390 VIES: ce este si cum se completeaza corect?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESCalendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"