Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In cazul de mai jos, o societate comerciala din Romania cu cod de TVA valid livreaza in mai 2015 electrocasnice in Bulgaria la o societate care comunica cod de TVA valid. La livrare a aplicat taxarea inversa. In septembrie 2016 societatea din Bulgaria trimite doua bucati din produsele livrate in garantie in service-ul societatii din Romania.
Aceste produse beneficiaza de garantia standard de 2 ani acordata de societatea din Romania. Societatea din Romania constata ca produsele nu mai pot fi reparate si deci decide stornarea produselor livrate. Societatea din Bulgaria in luna septembrie 2016 nu mai are cod valid de TVA.
Vom vedea cum se vor storna produsele trimise de societatea din Bulgaria in service-ul din Romania avand in vedere ca societatea din Bulgaria azi nu mai are cod de TVA valid.
Chiar daca societatea din Bulgaria nu mai are un cod valid de TVA in luna septembrie 2016, la stornarea partiala a facturii emise initial, se aplica acelasi regim de scutire aplicat la emiterea facturii initiale de livrare a bunurilor.
In acest sens, pe factura de stornare se inscrie o mentiune de genul "refuz acceptare marfa – reclamatie calitativa" sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca marfa este refuzata de catre cumparator. Reclamatia poate fi formulata si pe e-mail care poate fi listat si atasat facturii de stornare ca document justificativ. Operatiunea de stornare se incadreaza in prevederile art. 287 "Ajustarea bazei de impozitare" lit. b) conform caruia baza de impozitare se reduce "in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate ……".
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 32 alin. (1) din Codul fiscal prin care se reglementeaza ca, in situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal , furnizorii de bunuri sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii daca evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop, daca baza de impozitare se reduce furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus, aceste prevederi fiind aplicabile si livrarilor intracomunitare de bunuri.
Valoarea facturii astfel emise, se evidentiaza, cu semnul minus, in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza, cu semnul minus, atat prin decontul de TVA cod 300, la randul 2 "Regularizari livrari intracomunitare scutite conform art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal", cat si prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul L, utilizand codul de TVA al cumparatorului inscris in factura emisa initial. Prin O.M.F.P. nr. 591 din 3 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" se prevede ca ajustarile se declara pentru luna calendaristica in care intervine exigibilitatea taxei, conform art. 282 alin. (9) din Codul fiscal, respectiv in luna calendaristica in care regularizarea a fost comunicata clientului.

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Prin art. 282 alin. (9) din Codul fiscal se reglementeaza in mod expres faptul ca, in cazul evenimentelor mentionate la art. 287, taxa este exigibila la data la care intervine evenimentul respectiv, iar regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
STORNARE FACTURA reparatii. DeductibilitateAjustarea TVA clienti incerti. Raportare in D300 si D394. Monografie contabilaSTORNARE FACTURA externa. Cum corectam eroarea contabila?STORNARE FACTURA. Cum procedam cu factura de inchiriere si cu garantia?Returnare marfa. Cum procedam la stornarea facturii?Ultimele articole
Regularizare TVA. Deducerea taxei pe valoarea adaugata de pe facturile de avansStornare facturi emise si perioada de prescriere. Cum procedam?Studiu de caz: Stornarea facturilor si anularea dreptului de deducere TVAArticole similare
Netransmiterea unui cod de TVA nu e o conditie obligatorie pentru scutirea TVA pentru o LIVRARE INTRACOMUNITARA. Decizie CJEOperatiuni neimpozabile in Romania - regim fiscal TVAAchizitie autoturism din stat membru, regim fiscal TVA in RomaniaRestituire avans pentru livrari intracomunitare. Declaratia 390. Decont TVAAchizitie intracomunitara de bunuri, furnizor din stat tert. Cum se inregistreaza TVA in contabilitate?Ultimele articole
Factura achizitie non-UE. Care este regimul TVAImplementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiRO e-Transport: Cum se declara in sistem utilajele inchiriateAchizitie intracomunitara de bunuri. In ce luna trebuie cuprinsa tranzactia in D390Articole similare
Reducere comerciala inscrisa pe factura. Cum gestionam preturile produselor din punct de vedere fiscal si contabil?Explicatiile consultantului: Noi prevederi privind rambursarea TVANoul decont de TVA. Ce modifica ordinul publicat in Monitor?Cum arata viitorul TVA-ului? Iata declaratiile ministrului de FinanteGHIDUL FISCAL al persoanelor juridice romane platitoare de impozit pe profitUltimele articole
Controale ANAF la TVA in 2025. Firmele platesc diferente daca TVA redusa nu este aplicata corectDepasire plafon TVA de 395.000 lei. Termen limita pentru solicitarea inregistrarii in scop TVACodul TVA. Completare corecta D700 pentru reactivarea luiFirma in Romania. 2 optiuni prin care va puteti inregistra in scop de TVA + completarea D700Majorare cota redusa de TVA. Lista produselor si serviciilor agricole cu TVA 11%Articole similare
TVA - Scutiri pentru exporturi si livrari intracomunitare si pentru transportul international si intracomunitarAchizitie intracomunitara de servicii institutie publica. In ce context se achita TVA?Cum tratam o achizitie intracomunitara in cadrul unei operatiuni triunghiulare sau bilaterale?Ce declaratii se depun pana la 25 martie?Vezi ce declaratii depunem in luna mai 2012Ultimele articole
Cod TVA anulat, firma reinregistrata in scopuri de TVA. Ce drepturi si obligatii aparFirme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESFirme care fac achizitii intracomunitare. EXEMPLU util pentru completarea D390Declaratia 390 VIES: ce este si cum se completeaza corect?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIES
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"