Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul urmator, avem o societate care detine o agentie de turism. Ca urmare, se emit facturi care cuprind atat servicii in regim normal (cu baza si TVA aferenta), cat si servicii in regim special (cu baza serviciu). Noua declaratie 394, aplicabila incepand cu 1 iulie 2016 specifica faptul ca trebuie sa se declare numarul de facturi emise in regim normal plus baza si TVA aferenta acestora, cat si numarul de facturi emise in regim special plus baza aferenta.
Vom vedea:
In ce categorie trebuie incadrata o factura mixta care contine atat servicii in regim special, cat si servicii in regim normal? Pentru aceasta factura mixta se poate declara ca numar 1 factura de regim special si 1 factura de regim normal, chiar daca se dubleaza numarul facturilor?
Exista o corelatie intre numarul de facturi emise in luna si suma facturilor cu regim normal, regim special, anulate, stornate, taxare inversa, autofacturi?
Potrivit art. 311 alin. (7) din Codul fiscal, agentia de turism trebuie sa tina, in plus fata de evidentele care trebuie tinute conform prezentului titlu, orice alte evidente necesare pentru stabilirea taxei datorate conform prezentului articol.
Pe langa declararea in 394, aceeasi problema cu inregistrarea facturilor o veti avea si la tinerea jurnalelor de vanzari separate.
In opinia mea, ar fi corect sa emiteti facturi separate pentru cele doua regimuri de tva, chiar daca va adresati aceluiasi client.
Cartea verde a Contabilitatii 2026
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Daca totusi alegeti sa emiteti o singura factura pentru doua regimuri de tva, veti opera de doua ori factura cu acelasi numar si se va dubla numarul facturilor.
Societatea va declara si plaja de numere a facturilor emise in perioada si va rezulta o diferenta intre numarul facturilor declarate in sectiuni si numarul de facturi din plaja.
"ART. 311 - Regimul special pentru agentiile de turism
(7) Agentia de turism trebuie sa tina, in plus fata de evidentele care trebuie tinute conform prezentului titlu, orice alte evidente necesare pentru stabilirea taxei datorate conform prezentului articol.
(8) Agentiile de turism nu au dreptul sa inscrie taxa in mod distinct in facturi sau in alte documente legale care se transmit calatorului, pentru serviciile unice carora li se aplica regimul special.
(12) Atunci cand agentia de turism efectueaza atat operatiuni supuse regimului normal de taxare, cat si operatiuni supuse regimului special, aceasta trebuie sa pastreze evidente contabile separate pentru fiecare tip de operatiune in parte.
Norme metodologice
(4) Pentru a stabili valoarea taxei colectate pentru serviciile unice efectuate intr-o perioada fiscala, agentiile de turism:
a) tin jurnale pentru vanzari sau, dupa caz, borderouri de incasari, in care inregistreaza documentele de vanzare catre client, care includ si taxa, a serviciilor supuse regimului special prevazut la art. 311 din Codul fiscal, aferente unei perioade fiscale. Aceste jurnale, respectiv borderouri se tin separat de operatiunile pentru care se aplica regimul normal de taxa;
b) tin jurnale de cumparari separate in care evidentiaza achizitiile de bunuri si/sau servicii cuprinse in costurile serviciului unic;
c) pe baza informatiilor din jurnalele pentru vanzari si pentru cumparari determina baza de impozitare pentru serviciile unice prestate intr-o perioada fiscala conform prevederilor art. 311 alin. (4) din Codul fiscal. La determinarea bazei impozabile nu sunt luate in considerare sumele incasate in avans pentru care nu pot fi determinate cheltuielile aferente si, de asemenea, nu pot fi scazute cheltuielile aferente unor livrari de bunuri sau prestari de servicii care nu au fost vandute catre client;
d) calculeaza suma taxei colectate la nivelul cotei standard de taxa, prin aplicarea procedeului sutei marite, respectiv 20 x 100 / 120 in anul 2016, respectiv 19 x 100 / 119 incepand cu data de 1 ianuarie 2017, cu exceptia situatiei in care se aplica scutirea de taxa prevazuta la art. 311 alin. (5) din Codul fiscal, din diferenta dintre suma prevazuta la alin. (3) lit. a) si cea prevazuta la alin. (3) lit. b).”
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu - Expert Contabil
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Anulare cod TVA. 3 studii de caz importanteZoom fiscal: Explicatii privind testarea D394 de catre firmeFactura primita cu intarziere. Se declara in Declaratia 300 si D 394?Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiDeclaratia D394. Cum sa o completati daca furnizorul a devenit platitor de TVA in timpul luniiUltimele articole
Ce se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Regimul TVA pentru dobanzile si penalitatile de neindeplinire obligatii contractualeAutofactura primita de la furnizorul de energie electrica. Raportare in D300, D394, D406Retea de firme fictive depistata de ANAF, 18 milioane de lei luati ilegal de la stat si zeci de imobile sechestrateD394 in 2026. Cum corectati facturile intocmite in mod eronatArticole similare
TVA - Regimul special pentru agentiile de turismTVA - Inregistrare in contabilitate a operatiunilor realizate de agentiile de turism turoperatoare[GHID complet] AGENTIE DE TURISM. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSCodul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul XII - Regimuri specialeAchizitii servicii cazare pe teritoriul comunitar. Cum declaram operatiunile si ce regim TVA se aplica?Ultimele articole
AGENTIE DE TURISM inscrisa in RO e-Factura. Are OBLIGATIA transmiterii tuturor facturilor prin sistem?Exemple de MONOGRAFII contabile pentru veniturile agentiilor de turismRegimul TVA in cazul agentiilor de turismRegimul TVA pentru biletele de avion achizitionate prin intermediul unei agentii de turismAchizitii servicii de intermediere. Taxarea inversa lucreaza in beneficiul firmei noastreArticole similare
Implicatii TVA pentru facturile neinregistrate in contabilitateFactura de reparatii achitata de asigurator. Inregistrari contabile. TVADECLARATIA 394. Regim TVA si tranzactii intre persoane juridice afiliateRaportarea fiscala a operatiunilor pentru care se aplica regimul specialRefacturari catre persoane neimpozabile din afara UE. Cum declaram in DECLARATIA 394?Ultimele articole
DECLARATIA 394: 4 intrebari frecvente despre completare si depunereSe pot inregistra facturile si bonurile fiscale pe un furnizor generic, in loc de furnizorul real? Ce riscuri exista?D394 in 2026. Cum corectati facturile intocmite in mod eronatInregistrare in scopuri de TVA cu intarziere. Facturare, TVA si documente utile in 2026DECLARATIA 394. Formularul aferent lunii august 2025 NU este inca disponibilArticole similare
Ajustare TVA la scoaterea unei investitii in curs. Cum se procedeaza?Regim special second-hand. Cum tratam marja de profit negativa?Termen limita pentru Declaratia 392 si 393. Completare si depunereDin categoria o intrebare pe ziPrecizari ITM cu privire la modificarile aduse CIM-urilor part-time de OG 16/2022Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Plafonare pret energie si gaze. Apecte contabileCote de TVA aplicate in diverse situatii de livrare a marfii. Cum facem selectia de la 1 septembrie?Noutati Legislatie Fiscala 24-28 mai 2009 - Monitorul OficialLa 1 iulie 2016 intra in vigoare noul formular 394FACTURArea penalitatilor si a despagubirilor. Care va fi tratamentul TVA?Ultimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de FACTURAre si obligatiile ambelor partiDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o FACTURA de achizitie neinregistrataFACTURA de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o reFACTURAre intra in sfera TVAFACTURA abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



