Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In randurile de mai jos, dezbatem detaliat procedura necesara pentru a stabili tratamentul TVA corect la vanzarea unui imobil vechi pentru care s-au efectuat si modernizari: "Care este regimul privind TVA la vanzarea unui imobil vechi catre o societate platitoare de TVA in conditiile in care pentru acest imobil au fost efectuate modernizari in anii 2015 si 2016?"
Din precizarile dumneavoastra, intelegem ca o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA din Romania doreste sa vanda un imobil vechi unei alte persoane impozabile inregistrata in scopuri de TVA. De asemenea, intelegem ca asupra imobilului au fost efectuate modernizari in anii 2015 si 2016.Avand in vedere faptul ca la momentul efectuarii livrarii cladirii, aceasta nu este considerata a fi constructie noua, in conformitate cu prevederile art. 292 alin. (2) lit f) din Codul fiscal, se poate aplica scutirea de TVA, iar in aceste conditii factura se va emite fara TVA:
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:
f) livrarea de constructii/parti de constructii si a terenurilor pe care sunt construite, precum si a oricaror altor terenuri. Prin exceptie, scutirea nu se aplica pentru livrarea de constructii noi, de parti de constructii noi sau de terenuri construibile. In sensul prezentului articol se definesc urmatoarele:
1. teren construibil reprezinta orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa constructii, conform legislatiei in vigoare;
2. constructie inseamna orice structura fixata in sau pe pamant;
3. livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta inseamna livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii;
In situatia descrisa de dumneavoastra insa, se pune problema daca la achizitionarea imobilului in cauza sau daca pentru lucrarile de modernizare efectuate s-a exercitat dreptul de deducere aferent acestor operatiuni. In cazul in care la cumpararea imobilului, societatea dumneavoastra a dedus TVA-ul aferent sau daca au fost realizate lucrari de modernizare care reprezinta un procent mai mare de 20% din valoarea imobilului pentru care, de asemenea, a fost exercitat dreptul de deducere si decideti sa efectuati vanzarea acestui imobil in regim de scutire conform prevederilor prezentate mai sus, se impune ca societatea dumneavoastra sa efectueze o ajutare de TVA, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal si a Normelor de aplicare a acestui articol care prevad faptul ca, la schimbarea destinatiei bunului, de la o operatiune taxabila la o operatiune fara drept de deducere, este necesara efectuarea ajustarii sumei TVA deduse initial.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Pentru evitarea acestei obligatii de ajustare a TVA-ului, se poate opta pentru taxarea operatiunii in conformitate cu urmatoarele prevederi ale art. 292 alin. (3) din Codul fiscal:
(3) Orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea operatiunilor prevazute la alin. (2) lit. e) si f), in conditiile stabilite prin normele metodologice.
In aplicarea acestei optiuni de taxare a operatiunii in cauza, trebuie sa aveti in vedere faptul ca este necesara depunerea unei notificari la organul fiscal compentent, potrivit urmatoarelor prevederi din Normele metodologice de aplicare a art. 292 alin. (3):
(3) Optiunea prevazutala alin. (1) se notifica organelor fiscale competente pe formularul prezentat in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentele norme metodologice si se va exercita de la data inscrisă in notificare. O copie de pe notificare se transmite clientului. Depunerea cu intarziere a notificarii nu anuleaza dreptul persoanei impozabile de a aplica regimul de taxare si nici dreptul de deducere exercitat de beneficiar in conditiile art. 297 - 301 din Codul fiscal.
Dreptul de deducere la beneficiar ia nastere si poate fi exercitat la data la care intervine exigibilitatea taxei, si nu la data primirii copiei de pe notificarea transmisa de vanzator. In situatia in care optiunea se exercita numai pentru o parte din bunul imobil, aceasta parte din bunul imobil care se intentioneaza a fi utilizata pentru operatiuni taxabile se comunica in notificarea transmisa organului fiscal.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Bogdan Costea - Consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
VANZARE IMOBILe in rate in regim propriu. Obligatiile societatii vanzatoareCota TVA aplicabila in 2024 in cazul vanzarii de imobileVANZARE IMOBIL modernizat. Care va fi regimul TVA?VANZARE IMOBIL vechi. Ce regim TVA se aplica?Prin ce modalitate va fi rambursat TVA-ul in luna aprilie?Ultimele articole
TVA locuinte. Care este tratamentul TVA aplicat vanzarii unui imobil in 2026TVA imobiliare. Conditii pentru aplicarea cotei de TVA de 9%TVA imobiliare. Ce cota TVA trebuie aplicata la vanzarea imobilelor catre persoane fiziceCine plateste TVA la vanzarea unui imobil si reglementari cheieTVA imobiliare 2023: 3 studii de caz importante pentru contribuabiliArticole similare
ANAF: 6 Formulare modificate pentru infiintarea Registrului operatorilor intracomunitariTVA imobiliare. Care este regimul TVA in cazul livrarii de constructii mai vechi de 2025Codul fiscal 2011 - Titlul VIIICheltuieli nedeductibile aferente serviciilor medicale. Cum intocmim monografia contabila?Procedura recuperare TVAUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Completarea Declaratiei Unice in cazul subventiei incasate de la APIAAchizitie servicii din stat non-UE. Tratament TVA in cazul unui neplatitor de TVAPFA, calcul venit net anual impozabil. Cum se scade suma reprezentand contravaloarea casei de marcatCum se determina impozitul pe profit pentru trimestrul III 2021Infiintarea grupului fiscal unic. Normele actuale din 2013Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Suspendare activitate firma: ajustarea TVATVA imobiliare 2023: 3 studii de caz importante pentru contribuabiliAjustarea TVA la scoaterea din functiune a activelor cu termen lung de utilizareAjustare TVA. Factura cu taxare inversaCalcularea TVA-ului pentru vanzarea unui imobil vechiUltimele articole
Ajustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVADarea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVAControale mai aprige in vama din 2024! Birourile vor fi dotate cu 26 noi sisteme de scanare, pentru monitorizarea marfurilor care intra in taraIn Monitorul Oficial au fost publicate 3 noutati fiscale la final de august 2023
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



