Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam mai jos cazul unei societati care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire prevazut la art.152 din Codul fiscal.
Analizam mai jos cazul unei societati care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire prevazut la art.152 din Codul fiscal.Societatea are in derulare un leasing financiar, un autoturism pentru care se fac urmatoarele mentiuni:
- pentru prima plata, avansul, si o parte din ratele de leasing a existat dreptul de deducere in totalitate a TVA (30.06.2012, inclusiv ), iar incepand cu data de 01.07.2012 pana la data de 31.07.2013, la ratele de leasing deducerea a fost limitata, conform art. 145^1;
- acest mijloc fix nu reprezinta bun de capital conform art.149, acesta fiind amortizat fiscal pe o perioada de 4 ani.
Vom stabili daca se vor face ajustari conform art.148 la avans si la ratele de leasing achitate la care s-a dedus TVA si/sau numai la valoarea ramasa neamorizata care reprezinta diferenta dintre ct. 2133 si ct.2813 x 24%.
Solutia consultantului:
Ajustarea sumei TVA deduse se efectueaza doar pentru valoarea avansului achitat si pentru valoarea neamortizata a mijlocului fix, fara a se efectua si pentru ratele de leasing achitate. Ajustarea se efectueaza in baza prevederilor art. 148 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" lit. c) "persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate la momentul pierderii dreptului de deducere." si punctul 53 din normele de aplicare.
Astfel, ajustarea reprezinta in fapt anularea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata deduse initial. Suma TVA rezultata din ajustare se raporteaza in ultimul decont de taxa depus inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile.
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Excel pentru contabili cu ChatGPT - verificari si reconcilieri rapide
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Pentru avansul achitat care nu s-a inchis la data anularii codului de TVA, ajustarea se efectueaza la valoarea integrala a sumei TVA aferente Pentru autoturismul preluat in leasing financiar, ajustarea sumei TVA aferenta autoturismului se efectueaza pentru valoarea ramasa de amortizat, asa cum ati precizat si dvs., la o baza de impozitare formata din diferenta dintre:
- soldul debitor al contului 2133: 42.500 lei;
- soldul creditor al contului 2813: 18.400 lei.
- baza de impozitare TVA 31.08.2013: 24.100 lei
TVA ajustata: 24.100 x 24% = 5.784 lei
La suma de 5.784 lei se adauga suma de 3.600 lei (ipotetic) aferenta avansului achitat, rezultand o suma totala de ajustat de 9.384 lei
D.p.d.v. contabil, ajustarea se inregistreza prin formula:
635 = 4426 9.384 lei
"Cheltuieli cu alte impozite, "TVA deductibila"
taxe si varsaminte asimilate"
sau
6588
" Alte cheltuieli de exploatare"
D.p.d.v. fiscal, ajustarea se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari, cu semnul minus si se raporteaza, cu semnul minus, prin ultimul decont de TVA transmis la organul fiscal competent, completat la randul 30 "Regularizari taxa dedusa".
In situatia in care urmare ajustarii efectuate rezulta TVA de plata, plata sumei respective, rezultata din decontul de TVA cod 300 trebuie achitata bugetului de stat pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care s-a transmis decontul. Daca rezulta o suma de rambursat, se poate bifa caseta de solicitare a rambursarii in situatia in care suma este mai mare de 5.000 lei sau se poate formula o cerere de restituire daca suma este mai mica de 5.000 lei.
In alta ordine de idei, daca sunteti o societate care aplica sistemul TVA la incasare, va recomand sa analizati exemplu privind ajustarea de la pct. 53 alin. (7) din normele de aplicare a art. 148.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Intermediere transport bunuri la export. Regim TVA si documente justificativeElemente noi in Declaratia 394 de la 1 ianuarie 2017 si amenziCe tratament fiscal TVA se aplica pentru export in Romania efectuat de furnizor din stat membru?Facturarea - partea a II-aVanzare bun imobil. Care sunt implicatiile fiscale?Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Cele mai importante modificari TVA din Codul fiscal de la 1 februarie 2013Ce declaratii au termen la 25 februarie 2014?AJUSTAREA TVA in beneficiul persoanei impozabile care a limitat dreptul de deducere 50%. Cum procedam?AJUSTAREA TVA. Sume de recuperat si de plata mai vechi de 3 aniInchidere cont 4423. Cum procedam in ce priveste decontul de TVA?Ultimele articole
Cum se realizeaza AJUSTAREA TVA la trecerea unui cabinet medical SRL la regimul normal de TVAAjustarea (regularizarea) TVA in cazul unor rabaturi acordate pentru livrari intracomunitare si interne de bunuriAJUSTAREA TVA pentru creante neincasate in cazul intrarii in faliment a beneficiaruluiCreante neincasate in 2025. Deductibilitatea cheltuielilor + AJUSTAREA TVA-uluiVenituri sub plafonul de TVA. 2 conditii pentru a iesi din evidenta TVA in 2025Articole similare
Iesire din evidenta platitorilor de TVA. Cum facem inregistrarea speciala in scop de TVA si in ROI?Societatea e declarata inactiva, iar asociatul cere lichidarea. Va fi corecta reinregistrarea in scopuri de TVA?PortalContabilitate: Anularea inregistrarii in scopuri de TVAAjustarea TVA la RETRAGEREA OPTIONALA. Ce conditii trebuie sa existe?Trecerea la neplatitor de TVA in 2012. Tratament fiscal-contabilUltimele articole
Firme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVARETRAGEREA OPTIONALA din evidenta platitorilor de TVA. Ajustare negativa TVA pentru obiecte de inventar in folosintaRETRAGEREA OPTIONALA din evidenta platitorilor de TVA. Cum se procedeaza?Activitate de cercetare directa. Inregistrarea in scopuri de TVA in regim normalArticole similare
Declaratii privind TVA cu termen la 10 septembriePrevederi decontul special de taxa si alte declaratii in vigoare in 2012Reminder ANAF! Luni, 25 iulie 2022, este termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleTratament creante neincasateCalendar fiscal aprilie 2012: Ce declaratii depunem luna aceastaUltimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Retragerea din evidenta platitorilor de TVA prin optiune: Obligatia ajustarii de taxa si declaratii fiscaleFirma cu TVA la incasare. Cum sa iesiti de la plata TVA daca depasiti plafonul de 395.000 leiDeclaratia 700 trebuie depusa pentru SCOATEREA DIN EVIDENTA a CAS, CASS si CAMFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAArticole similare
ONG. Inregistrarea in scopuri de TVA. Care e procedura?Firme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVAA fost publicat calendarul seminariilor web ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024A aparut Ghidul practic care explica cum se taxeaza si se impoziteaza vanzarile pe InternetONG: Vanzare teren la o valoare peste plafonul de scutire TVA. Regim fiscalUltimele articole
SAF-T 2025: Cum incadrezi entitatile neplatitoare de TVA in D406CCF propune modificari asupra proiectului pe TVA al Finantelor. Firmele mici ar putea fi afectatePlafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVALeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVA
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



