Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin cele ce urmeaza, reamintim persoanelor fizice care realizeaza venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniu personal ca au obligatia inregistrarii contractelor de arenda/rapoartelor juridice la organul fiscal in raza caruia au domiciliul in termen de 15 zile de la incheierea acestora.
De asemenea, contribuabilii sunt obligati sa precizeze in scris in contractul/raportul juridic modalitatea de impunere a venitului net, cote forfetare sau sistem real.
Venitul brut realizat din activitatea de arendare se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.
In cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se va face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene.
Determinarea impozitului prin metoda cotei forfetare
Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.
Impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit (arendasii) la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea verde a Contabilitatii 2026
Examen Consultant Fiscal 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Impozitul calculat si retinut pentru veniturile din arenda se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut si se declara in formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat" la randul 11 "Impozit pe venituri din arenda" de catre platitorul de venit.
Persoanele fizice care obtin venituri din arenda si pentru care impozitarea se face prin metoda cotei forfetare, nu au obligatia depunerii formularului 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania".
Determinarea impozitului prin modalitatea de impunere in sistem real
Contribuabilii care realizeaza venituri din arendare si au optat in contractul incheiat pentru determinarea venitului net in sistem real, nu datoreaza plati anticipate in cursul anului in contul impozitului pe venit. Acestia au obligatia depunerii formularului 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania" pana la 25 mai a anului urmator anului de realizare a venitului in care vor mentiona veniturile realizate si cheltuielile efectuate conform evidentei in partida simpla pe care au obligatia de a o conduce in baza Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 1.040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.
Plata impozitului se va efectua in termen de 60 de zile de la confirmarea primirii formularului 250 "Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din Romania de persoanele fizice", formular emis de organul fiscal ulterior prelucrarii declaratiei 200.
Contributii sociale
Indiferent de optiune se datoreaza doar CASS (sanatate) si numai daca acesta este singurul venit realizat.
Baza de calcul a CASS:
- 5,5% asupra venitului net (venit brut - 25% cota forfetara de cheltuieli), in cazul optiunii pentru retinerea impozitului la sursa.
- 5,5% asupra venitului net (venit brut - cheltuieli deductibile) in cazul optiunii privind conducerea contabilitatii in partida simpla.
Contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent prin decizie de impunere anuala pe baza informatiilor din evidenta fiscala, indiferent daca plata impozitului se face de catre arendator sau arendas.
Sumele reprezentand obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se achita in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei.
Sursa: DGFP Valcea
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Plata accize 2013: Totul despre decontul 120 privind accizeleDocumentar fiscal: Ce reguli respectam privind depunerea formularului 221?Comunicat ANAF privind noul proiect de aprobare a formularului 311Atentie la formularele cu termen la 10 iunieCine e obligat sa depuna formularul 010? Norme actuale privind inregistrarea fiscalaUltimele articole
Declaratia informativa 392. Cum vom completa corect?Formularul 094 se depune pana la 27 ianuarie 2014ANAF: In atentia celor care depun formularul 394Formularul 014 a fost modificat. Ce implica notificarea privind modificarea anului fiscal?2014 vine cu o noua taxa: consultantii fiscali certifica pe bani declaratiile anuale de impozit pe profitArticole similare
Masa calda acordata angajatilor - cheltuieli inregistrate pe bonul fiscal. Poate fi dedus TVA-ul?Model de calcul pentru salariile majorate cu 200 de lei netaxabili de la 01 ianuarie 2023Firme care acorda indemnizatie de mobilitate. Aceasta are regimul fiscal al diurnei?Regularizare CASS. Cum depunem Formularul 630?Cum se calculeaza plafonul contributiilor sociale in cazul angajatilor care au mai multe CIMUltimele articole
Examenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVADeclaratia 205 completata eronat. Implicatii CASS pentru persoane fiziceLegea nr. 239 din 2025: principalele masuri adoptate de pachetul 2 de masuri fiscaleDeclaratia 212. Rectificarea D. Unice din 2025 pentru 2024 se face in acord cu Ordinul 7015/2024Declaratia 700 trebuie depusa pentru scoaterea din evidenta a CAS, CASS si CAMArticole similare
Cine depune FORMULARUL 200Castigul net din transferul titlurilor de valoare. Cum completam Declaratia 200?Ultima zi de depunere a Declaratiei 200Activitati independente in 2013. Cand depunem Declaratia 200?Prevederile OUG nr. 30 din 2011 care intra in vigoare la 1 ianuarie 2012Ultimele articole
Sesiune online ANAF: Completarea Declaratiei Unice 212 pentru veniturile din activitati independenteAnaliza zilei: Declararea veniturilor din activitati independente realizate in anul 2016. Atentie la completarea Formularului 200Cum vrea ANAF sa impoziteze diferit salariile? La ce trebuie sa ne asteptamImpozitarea veniturilor din conventii civile. Care sunt impozitele calculate pentru mai multe situatii?Declararea veniturilor din jocuri de noroc obtinute de persoanele fizice in anul fiscal 2015Articole similare
Informatii noi privind Formularul 201. Impozitarea corecta a veniturilorInregistrarea contractelor de inchiriere la ANAF. Obligatii si termene limitaDeclaratia Unica in 2023 si instructiunile de completare aferente noului formular pus in dezbatere publica de ANAFCe nu se mai declara in Formularul 100? Soft actualizat in 2014Formularul 168 se depune la fisc pana pe 31 martie 2023 pentru contractele de locatiune incheiate din 1 ianuarieUltimele articole
Ghid ANAF pentru VENITURILE DIN ARENDA. Ce trebuie sa stii in 2025PFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Taxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaArticole similare
Documentar fiscal: Ce schimba OANAF 2203/2015 privind deducerea CASS in cazul veniturilor din inchiriere?Informatii noi privind Formularul 201. Impozitarea corecta a veniturilorOpANAF 3605/2015: Patru noi formulare aprobateComunicat privind plata a diferentelor de impozit pe venit si contributii de asigurari sociale de sanatateOrdinul ANAF nr. 2203/2015 privind aprobarea Procedurii privind recalcularea bazei impozabile pentru veniturile realizate de persoanele fizice din cedarea folosintei bunurilor,Ultimele articole
Zoom fiscal: Recalcularea bazei impozabile pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



