Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin cele ce urmeaza, analizam situatia unei firme nou-infiintate care opteaza pentru a deveni platitoare de TVA. Pana in momentul inregistrarii in scopuri de TVA, s-a incasat o suma reprezentand avans in baza unei facturi proforme si s-a emis in momentul incasarii o factura fara TVA reprezentand avans.
Factura finala se va emite dupa momentul inregistrarii in scopuri de TVA al societatii. Vom stabili astfel cum trebuie procedat in ceea ce priveste emiterea facturii finale, respectiv stornarea avansului si daca se va emite o factura cu doua pozitii, din care intr-una se va reflecta stornarea avansului fara TVA, iar in cealalta valoarea lucrarii cu TVA.
De asemenea, vom vedea ce particularitati sunt in ceea ce priveste intocmirea decontului de TVA.
Potrivit prevederilor art. 134 alin. (5) din Codul fiscal, in cazul schimbarii regimului de impozitare se va proceda la regularizare pentru a se aplica regimul de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii pentru cazurile prevazute la art. 134^2 alin. (2) lit. a), numai daca factura este emisa pentru contravaloarea partiala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, si la art. 134^2 alin. (2) lit. b), daca a fost incasat un avans pentru valoarea partiala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii, mai putin in cazul operatiunilor pentru care se aplica sistemul TVA la incasare pentru care se aplica regulile stabilite la art. 134^2 alin. (7).
Prevederile acestui alineat nu se aplica pentru micile intreprinderi prevazute la art. 152, care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 153, pentru facturile emise inainte de trecerea la regimul de taxare.
Prevederea de mai sus indica faptul ca in cazul dvs. nu se efectueaza regularizare pentru sumele facturate anterior deveniri platitor de TVA. Practic, dupa ce deveniti platitor de TVA avansul respectiv se storneaza si se emite factura pentru operatiunea respectiva, dar TVA se va colecta doar pentru diferenta dintre valoarea operatiunii si avans. Cota parte din valoarea operatiunii corespondenta avansului va ramane cu regim de scutire de TVA aferenta intreprinderilor mici.
In decontul de TVA partea operatiunii care se factureaza cu TVA se va declara la randul 9 iar partea corespondenta avansului nu ar trebui raportata intrucat este atribuibila perioadei anterioare inregistrarii in scopuri de TVA.
Cartea verde a contabilitatii 2026
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Calendarul contabilului vesel 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Sistemul TVA la incasare si anularea inregistrarii in scopuri de TVA din oficiu. Ce solutii are societatea?Vanzare sub pretul de achizitieNou proiect ANAF privind inregistrarea in scopuri de TVAServicii accesorii transport pentru achizitii intracomunitare. Cum declaram in Declaratia 390 si Intrastat?Atentie la prima declaratie din decembrie: Termenul-limita e pe 6 decembrie!Ultimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAArticole similare
Corectie decont TVA. Cum procedam si care sunt implicatiile fiscale?Cum evidentiem corect un avans pe bonul fiscal?Inregistrare in scopuri de TVA. Facturi emise ori primite inainte de inregistrare. Cum procedam pentru efectuarea regularizarilor?Partener care doreste stornarea si refacturarea in urma inregistrarii in scopuri de TVA. Solutii oferite de expertiVanzare teren cu antecontract din 2015. Cum procedam privind regularizarea cotei de TVA in 2016?Ultimele articole
Cota TVA modificata de la 1 august 2025. EXEMPLU pentru regularizarea avansurilorComert cu amanuntul. Cum sa regularizati TVA-ul majorat la 21% pentru marfurile din stocFirme care devin platitoare de TVA. Cum se poate regulariza TVA-ul dupa inregistrare?REGULARIZARE TVA. Deducerea taxei pe valoarea adaugata de pe facturile de avansAjustare taxa in cazul bunurilor de capital vandute. Ce regim fiscal se aplica?Articole similare
Deducerea TVA pentru contribuabilii cu regim mixt sau partial impozabili in anul 2016Obligatiile unei persoane fizice in cazul unei conventii civileAtentie! TVA colectata in perioada in care codul de TVA este ANULAT se declara prin formularul 311Implicatii anulare cod valid de TVA. Ce risca societatea?ANAF modifica instructiunile de completare ale formularului 015Ultimele articole
Vinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?INREGISTRAREA IN SCOPURI DE TVA: ce TVA poate fi dedusa retroactiv si cum se ajusteaza taxa pentru stocuri si mijloace fixeAchizitie produse din non-UE si revanzare in UE: obligatii privind TVA-ul[GHID] Tratament fiscal pentru vanzarea de produse digitale catre clienti din Romania, UE si NonUEArticole similare
Noile modificari TVA: cum se aplica noul pragFirme inactive in 2025. Cum poti deduce cheltuielile aferente perioadei de inactivitateStudiu de caz: Transport. Facturare TVACasa de marcat refiscalizata cu TVA. De cand trebuie emise bonurile fiscale + cum sa tratati diferenta de TVAPersoane fizice care au terenuri de vanzare. Cum se calculeaza plafonul TVA de 300.000 leiUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Factura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaRetea de firme fictive depistata de ANAF, 18 milioane de lei luati ilegal de la stat si zeci de imobile sechestrateLivrare intracomunitara de bunuri efectuata de o societate nePLATITOARE DE TVA - implicatii privind TVA, e-Factura si RO e-TransportArticole similare
Exceptii de la deductibilitatea TVA pentru achizitia de vehicule rutiere motorizateAchizitie autoturism in baza unui contract de leasing financiar. Cum inregistram?Antonescu: Cota progresiva anuntata de Vladescu confirma ca Guvernul a pierdut orice busolaIncasari pre-pay. Cum emitem facturile catre clienti?Retur utilaje. TVA. Ce inregistrari contabile se fac si cum procedam pentru mai multe situatii privind anularea contractului?Ultimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreVeniturile inregistrate in AVANS in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Depasirea plafonului de scutire TVA. Facturarea tranzactiei prin care se depaseste plafonul si regularizarea AVANSurilor platite inainte de depasire plafonInregistrarea in scopuri de TVA: ce TVA poate fi dedusa retroactiv si cum se ajusteaza taxa pentru stocuri si mijloace fixe
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



