Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Atentie contabili!
TVA-ul a fost modificat! Atentie la SPLIT TVA si regulile sale!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Portretul TVA-ului in 2013. Un documentar fiscal la zi

de InfoTva.ro la 24 Apr. 2013 Exclusiv
Tags: tva, decontul de tva, cote impozitare, deducere, prestari de servicii

Taxa pe valoarea adaugata este un impozit indirect datorat bugetului statului de catre persoanele impozabile, conform legii.



Taxa pe valoarea adaugata este suportata de catre consumatorii finali ai bunurilor si serviciilor, si nu de catre agentii economici - care au datoria de a o achita bugetului consolidat al statului. Acesta este si motivul pentru care TVA se aplica in tara in care se consuma bunurile si serviciile, si nu in statul in care acestea sunt produse.

In Romania, taxa pe valoarea adaugata este reglementata de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Calculul TVA se realizeaza prin inmultirea bazei de impozitare cu cota de taxa aferenta.

In cele ce urmeaza vom prezenta cateva elemente referitoare la taxa pe valoarea adaugata aplicata in sfera sectorului bugetar, prevalandu-ne de reglementarile contabile in vigoare la data de 01.01.2013.

Astfel, sunt considerate persoane impozabile cele care desfasoara, de o maniera independenta si indiferent de loc, activitati economice, oricare ar fi scopul sau rezultatul acestor activitati.

Institutiile publice nu sunt persoane impozabile pentru activitatile desfasurate in calitate de autoritati publice, chiar daca pentru desfasurarea acestor activitati se percep cotizatii, onorarii, redevente, taxe sau alte plati, cu exceptia acelor activitati care ar produce distorsiuni concurentiale daca institutiile publice ar fi tratate ca persoane neimpozabile.
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda

Vezi detalii

Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017

Vezi detalii

Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control

Vezi detalii



Codul fiscal reglementeaza si o serie de activitati pentru care institutiile publice sunt tratate ca persoane impozabile, cum ar fi:

a) telecomunicatiile;
b) furnizarea de apa, gaze, energie electrica, energie termica, agent frigorific si altele
de aceeasi natura;
c) transport de bunuri si de persoane;
d) servicii prestate in porturi si aeroporturi;
e) livrarea de bunuri noi, produse pentru vanzare;
f) activitatea targurilor si expozitiilor comerciale;
g) depozitarea;
h) activitatile organismelor de publicitate comerciala;
i) activitatile agentiilor de calatorie;
j) activitatile magazinelor pentru personal, cantine, restaurante si alte localuri asemanatoare;
k) operatiunile posturilor publice de radio si televiziune.

De asemenea, institutiile publice sunt considerate persoane impozabile pentru o serie de activitati de interes general, desfasurate in calitate de autoritati publice, dar care sunt scutite de taxa fara drept de deducere, printre care se numara:

a) spitalizarea, ingrijirile medicale si operatiunile strans legate de acestea, desfasurate de spitale, sanatorii, centre de sanatate rurale sau urbane, dispensare, cabinete si laboratoare medicale, centre de ingrijire medicala si de diagnostic, baze de tratament si recuperare, statii de salvare si alte unitati autorizate sa desfasoare astfel de activitati;
b) prestarile de ingrijire si supraveghere efectuate de personal medical si paramedical, conform prevederilor legale aplicabile in materie;
c) transportul bolnavilor si al persoanelor accidentate, in vehicule special amenajate in acest scop, de catre entitati autorizate in acest sens;
d) activitatea de invatamant prevazuta in Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, formarea profesionala a adultilor, precum si prestarile de servicii si livrarile de bunuri strans legate de aceste activitati, efectuate de institutiile publice;
e) livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate de caminele si cantinele organizate pe langa institutiile publice de la punctul d), in folosul exclusiv al persoanelor direct implicate in activitatile scutite;
f) prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri strans legate de asistenta si/sau pro tectia sociala, efectuate de institutiile publice;
g) prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri strans legate de protectia copiilor si a tinerilor, efectuate de institutiile publice;
h) prestarile de servicii culturale si/sau livrarile de bunuri strans legate de acestea, efectuate de institutiile publice;
i) prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri efectuate de persoane ale caror operatiuni sunt scutite, potrivit lit. a), d), f) - h), cu ocazia manifestarilor destinate sa le aduca sprijin financiar si organizate in profitul lor exclusiv, cu conditia ca aceste scutiri sa nu produca distorsiuni concurentiale;
j) activitatile specifice posturilor publice de radio si televiziune, altele decat activitatile de natura comerciala;
k) serviciile publice postale, precum si livrarea de bunuri aferenta acestora.

Operatiunile scutite de taxa fara drept de deducere sunt cele pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata si nu este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii.

Cotele de impozitare sunt:
- cota standard de 24%;
- cota redusa de 9%.

In conditiile in care o institutie publica desfasoara operatiuni taxabile pentru care este considerata persoana impozabila, atunci, la sfarsitul perioadei, va trebui sa intocmeasca decontul de TVA, precizand suma de plata sau de recuperat aferenta perioadei respective.

Decontul de TVA se intocmeste in baza jurnalelor de vanzari si cumparari care tin evidenta livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate pe parcursul lunii si a TVA colectate, respectiv  achizitiilor de bunuri si prestarilor de servicii din cursul lunii si a TVA deductibile aferente acestora.

Institutiile publice care, potrivit legii, sunt platitoare de taxa pe valoarea adaugata evidentiaza operatiunile privind TVA cu ajutorul contului 442 "Taxa pe valoarea adaugata",
care se detaliaza pe urmatoarele conturi sintetice de gradul II:
- 4423 Taxa pe valoarea adaugata de plata;
- 4424 Taxa pe valoarea adaugata de recuperat;
- 4426 Taxa pe valoarea adaugata deductibila;
- 4427 Taxa pe valoarea adaugata colectata;
- 4428 Taxa pe valoarea adaugata neexigibila.

Institutiile publice pot desfasura anumite activitati taxabile din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, inregistrand in cursul perioadei taxa pe valoarea adaugata deductibila, colectata sau neexigibila, dupa caz.

La sfarsitul fiecarei perioade fiscale (luna sau trimestrul) se realizeaza regularizarea taxei pe valoarea adaugata, prin compensarea taxei pe valoarea adaugata deductibile cu cea colectata.


Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Portretul TVA-ului in 2013. Un documentar fiscal la zi":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA-ul a fost modificat! Atentie la SPLIT TVA si regulile sale!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Totul despre Split TVA - Modificarile legii explicate detaliat"
Club Contabilitate

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
Atentie contabili!
A aparut SPLIT TVA! Vezi ce este OBLIGATORIU si ce NU

Vezi explicatiile specialistilor + Studii de caz detaliate

Descarcati GRATUIT Raportul Special

Totul despre Split TVA

- Modificarile legii explicate detaliat -
Da, doresc sa descarc GRATUIT cadoul si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton