Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va prezentam azi cazul unei societati inregistrare in scopuri de TVA care achizitioneaza in anul 2003 un imobil la valoarea de 39.000 lei si terenul aferent acestuia la valoarea de 40.000 lei. Factura pentru achizitie se face fara TVA. In anul 2006 au loc investitii la imobil in valoare de 229.368 lei, pentru care se deduce TVA de 43.580 lei. Incepand cu 01.01.2007 noua valoare a imobilului este 269.268 lei. La data de 31.12.2009 are loc reevaluarea imobilului, astfel ca noua valoare este 282.032 lei din care diferente din reevaluare, 12.764 lei. In luna decembrie 2012 imobilul, inclusiv terenul aferent va fi vandut catre o persoana fizica, la valoarea ramasa neamortizata de 232.396 lei. Vom vedea, in aceasta situatie daca factura se intocmeste cu TVA la toata valoarea sau numai la partea aferenta investitiilor neamortizate, precum si in ce mod se ajusteaza TVA aferenta tranzactiei.
Solutia consultantului:
In aplicarea prevederilor art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, trebuia comunicata data primei utilizari a imobilului care a suferit transformari si valoarea de piata a imobilului stabilita printr-un raport de expertiza, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformarii.
Daca data primei utilizari a imobilului transformat stabilita conform pct. 37 alin. (4) din normele metodologice de aplicare a titlului VI din Codul fiscal , aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile ulterioare, este pana la 1 ianuarie 2011, atunci imobilul ce va fi vandut in decembrie 2012 nu este considerat nou in sensul aplicarii prevederilor art. 141 alin. (2) lit. f) pct. 4 din Codul fiscal.
Prin urmare vanzarea imobilului ce va fi efectuata in decembrie 2012 va fi operatiune scutita de taxa si se va face ajustarea taxei deduse conform art. 149 din Codul fiscal si pct. 54 din normele metodologice, daca valoarea transformarii depaseste 20% din valoarea totala dupa transformare.
Depasirea cu 20% a valorii transformarii sau modernizarii se calculeaza in functie de valoarea totala dupa transformare sau modernizare, respectiv valoarea reevaluata a imobilului din contabilitate. Se considera ca imobilul este folosit pentru prima data dupa transformare la data procesului verbal de receptie la terminarea lucrarilor sau data documentului in baza caruia este majorata valoarea imobilului daca lucrarile de transformare au fost efectuate in regie proprie.
Cartea Verde a impozitului pe profit
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In situatia in care valoarea transformarii nu depaseste 20% din valoarea totala dupa transformare ori modernizare nu se efectueaza ajustari privind TVA conform art. 149 sau art. 148 din Codul fiscal .
Perioada de ajustare a TVA aferente depasirii cu 20% a valorii transformarii ce constituie bun de capital in sensul art. 149 din Codul fiscal este de 20 de ani. Daca data primei utilizari a imobilului dupa transformare este in cursul anului 2009, perioada de ajustare de 20 de ani inceput la 1 ianuarie 2009, caz in care ajustarea se face pentru perioada de ajustare ramasa care incepe la 1 ianuarie 2012 si se sfarseste la 31 decembrie 2029. Suma TVA deductibila pentru care se face ajustarea in favoarea bugetului de stat va fi de 37.043 lei (43.580 lei/20 ani x 17 ani).
Daca se opteaza pentru taxarea operatiunii de vanzare a imobilui, potrivit art. 141 alin. (3) din Codul fiscal , in conditiile pct. 39 din normele metodologice, nu se face ajustarea taxei deductibile pentru bunurile de capital prevazuta la art. 149 din Codul fiscal.
In situatia prezentata pretul de vanzare a imobilului va fi 232.396 lei la care se aplica cota de TVA de 24% sau dupa caz de 5% si se determina TVA colectata pentru operatiunea de vanzare a imobilului in regim de taxare prin optiune.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ajustare TVA la achizitie autovehicul. Identificare cheltuielilor deductibileDeclaratia cod 088 si operatiuni pe teritoriul Romaniei. Cum completam locul desfasurarii activitatii cand aceasta se deruleaza la terti?NOU in Legea 129/2019: Declaratia care trebuie depusa de persoanele juridice. Nerespectarea obligatiei, sanctionata cu pana la 10.000 de leiCesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si inregistrari contabileDeclaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAArticole similare
In 2015 TVA-ul va fi mai mult decat o problema fiscalaComert online in UE. Plafonul de 10.000 euro pentru aplicarea cotei de TVA este valabil pentru fiecare tara in parte?Modificari importante aduse TVA care se aplica incepand cu 1 ianuarie 2023Recapitularea modificarilor aduse de Legea 187/2015. Care sunt prevederile de care trebuie sa tinem cont?Livrare de flori ornamentale. COTA DE TVA aplicabilaUltimele articole
TVA in asocierea in participatiune. Cine factureaza, cu ce cota si cum se deconteaza intre asociatiVanzare si TVA apartamente in 2026. Clarificari privind aplicarea cotei TVA de 9%Cota TVA in 2026, in functie de cand intervine faptul generator: INAINTE sau DUPA 1 august 2025Achizitie intracomunitara, cod special de TVA: platesti TVA in Romania, cu D301 si D390 e-Factura ANAF si agricultorii persoane fizice in 2026. De cand au obligatia utilizarii sistemuluiArticole similare
Codul fiscal 2011 (Partea I.1): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin OG 30 din 2011Noutati legislatie Fiscala 29 septembrie - 03 octombrie 2008 - Monitorul OficialTaxarea inversa. Cand se pot aplica masuri simplificate pentru vanzator si cumparator?PIB a crescut cu 1,7% in trimestrul intaiReminder: 25 aprilie, termenul de depunere pentru mai multe declaratii!Ultimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiVinzi mai multe IMOBILe ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreAchizitia unui IMOBIL intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteArticole similare
Vanzare imobil. Care va fi tratamentul fiscal?TVA. Formare profesionalaFacturare imobil. Care sunt inregistrarile contabile?Articole similare
Aprilie 2014. Cum arata calendarul complet al declaratiilor fiscale?Creante fiscale. Cum se recupereaza sumele de la clienti care nu mai pot fi gasiti?AJUSTAREA TVA in cazul iesirii prin optiune din sfera TVA si modificarea cotei standard de TVA. Cum facem inregistrarile contabile?Ajustarea dreptului de deducere la schimbarea destinatiei autoturismului. Cum procedam?Despre TVA: Tot ce trebuie sa stie un expert contabil!Ultimele articole
Cum se realizeaza AJUSTAREA TVA la trecerea unui cabinet medical SRL la regimul normal de TVAAjustarea (regularizarea) TVA in cazul unor rabaturi acordate pentru livrari intracomunitare si interne de bunuriAJUSTAREA TVA pentru creante neincasate in cazul intrarii in faliment a beneficiaruluiCreante neincasate in 2025. Deductibilitatea cheltuielilor + AJUSTAREA TVA-uluiVenituri sub plafonul de TVA. 2 conditii pentru a iesi din evidenta TVA in 2025
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



