Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In randurile de mai jos, analizam situatia in care societatea X achizitioneaza o cladire de la societatea Y. Ambele societati sunt SRL, TVA lunar si platitoare de impozit pe profit.
Cladirea are an de fabricatie 1978 si este in proprietatea firmei Y din anul 2005 in urma castigarii unei licitatii. Pe factura din 2005 a fost mentionata taxare inversa. Societatea Y nu a efectuat nicio investitie la cladire.
In sep 2014 Y vinde cladirea lui X. In contractul de vanzare-cumparare se mentioneaza transferul dreptului de proprietate la momentul perfectarii contractului, mai exact in septembrie 2014, iar plata in transe lunare egale pe parcursul a 3 ani. Vanzatorul Y factureaza lunar lui X valoarea incasata conform graficului din contract.
a) Cumparatorul X are obligatia legala de a-l convinge pe Y sa factureze toata valoarea cladirii la livrare, adica la momentul transferului de proprietate?
b) Y emite factura fara TVA?
c) Din moment ce cumparatorul X nu este in posesia facturii pentru toata valoarea cladirii poate inregistra in contabilitate cladirea pe baza contractului de vanzare-cumparare?
d) Ce inregistrari contabile se vor efectua in contabilitatea cumparatorului in baza contractului de vanzare cumparare si a facturii emise lunar tanand cont de cele expuse mai sus?
Corect, din punct de vedere legal, contabil si fiscal, in cazul expus de Dvs., daca transferul proprietatii bunului are loc la data semnarii contractului de vanzare /cumparare si nu dupa efectuarea ultimei plati, vanzatorul trebuie sa emita factura pentru toata valoarea imobilului, la data transferului dreptului de proprietate, respectiv la data semnarii contractului, conform art. 134^1 alin.6 din Codul fiscal, redat mai jos:

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Manual de politici contabile - Stick USB

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
"(6) Pentru livrarile de bunuri corporale, inclusiv de bunuri imobile, data livrarii este data la care intervine transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar. Prin exceptie, in cazul contractelor care prevad ca plata se efectueaza in rate sau al oricarui alt tip de contract care prevede ca proprietatea este atribuita cel mai tarziu in momentul platii ultimei sume scadente, cu exceptia contractelor de leasing, data livrarii este data la care bunul este predat beneficiarului."
In acest sens sunt si prevederile pct. 258 din Ordinul 3055/2009 care impun faptul ca vanzatorul sa isi recunoasca in evidenta contabila veniturile la data transferului dreptului de proprietate a bunului.
Redam mai jos aceste prevederi:
"Pct 258 -din Ordinul 3055/2009 privind contabilitatea cu modificarile si completarile ulterioare prevad:
"(1) In contabilitate, veniturile din vanzari de bunuri se inregistreaza in momentul predarii bunurilor catre cumparatori, al livrarii lor pe baza facturii sau in alte conditii prevazute in contract, care atesta transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor respective, catre clienti.
(2) Veniturile din vanzarea bunurilor se recunosc in momentul in care sunt indeplinite urmatoarele conditii:
(3)
a) entitatea a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative care decurg din proprietatea asupra bunurilor;
b) entitatea nu mai gestioneaza bunurile vandute la nivelul la care ar fi facut-o, in mod normal, in cazul detinerii in proprietate a acestora si nici nu mai detine controlul efectiv asupra lor;
c) marimea veniturilor poate fi evaluata in mod credibil;
d) este probabil ca beneficiile economice asociate tranzactiei sa fie generate catre entitate; si
e) costurile tranzactiei pot fi evaluate in mod credibil.
(21) Evaluarea momentului in care o entitate a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative aferente dreptului de proprietate asupra bunurilor impune o examinare a circumstantelor in care s-a desfasurat tranzactia. In cele mai multe cazuri, transferul riscurilor si avantajelor aferente dreptului de proprietate coincide cu transferul titlului legal de proprietate sau cu trecerea bunurilor in posesia cumparatorului. Acesta este cazul celor mai multe vanzari cu amanuntul. In alte cazuri, transferul riscurilor si avantajelor aferente dreptului de proprietate apare intr-un moment diferit de cel al transferului titlului legal de proprietate sau de cel al trecerii bunurilor in posesia cumparatorului. Daca o entitate pastreaza doar un risc nesemnificativ aferent dreptului de proprietate, atunci tranzactia reprezinta o vanzare si veniturile sunt recunoscute. De exemplu, un vanzator poate pastra titlul de proprietate asupra bunurilor doar pentru a se asigura ca va incasa suma care se datoreaza. Intr-un asemenea caz, daca entitatea a transferat riscurile si beneficiile semnificative aferente dreptului de proprietate, tranzactia este o vanzare si veniturile sunt recunoscute.
Un alt exemplu cand entitatea pastreaza doar un risc nesemnificativ aferent dreptului de proprietate poate fi o vanzare cu amanuntul, cu o clauza de returnare a banilor in cazul in care clientul nu este satisfacut. In asemenea cazuri, veniturile sunt recunoscute in momentul vanzarii, presupunandu-se ca vanzatorul poate estima in mod fiabil retururile viitoare si poate recunoaste un provizion aferent retururilor pe baza experientei anterioare si a altor factori relevanti."
Insa, avand in vedere faptul ca livrarea imobilului este scutita de TVA fara drept de deducere conform art. 141 alin.2 lit f, furnizorul nu are obligatia emiterii facturii conform art. 155 alin 6 din Codul fiscal redat mai jos.
"(6) Prin exceptie de la alin. (5) lit. a) si d), persoana impozabila nu are obligatia emiterii de facturi pentru operatiunile scutite fara drept de deducere a taxei conform art. 141 alin. (1) si (2)."
Daca insa opteaza pentru facturare, atunci aceasta se va intocmi pentru toata valoarea imobilului conform contract de vanzare -cumparare, si nu la fiecare termen de plata a ratei. Eventual, cu ocazia scadentei ratei, societatea vanzatoare va trimite o notificare de plata.
Obligatia facturarii intervenea in cazul in care vanzarea se face in regim de taxare prin optiune, conform art. 141 alin.2 lit g din Codul fiscal.
b. Y va emite factura fara TVA catre X conform art. 141 alin.2 lit.f din Codul fiscal, avand in vedere faptul ca imobilul nu este considerat nou in sens de TVA, nepunandu-se problema ajustarii vreunui TVA deoarece achizitia imobilului a avut loc anterior datei intrarii Romaniei in UE (respectiv in 2005), iar perioada de ajustare de 5 ani a expirat.
c. Societatea Dvs. poate inregistra in baza contractului de vanzare cumparare imobilul in evidenta contabila. Asa cum am spus mai sus, fiind vanzare in regim de scutire fara drept de deducere, factura nu este obligatorie.
d. Inregistrarea contabila este urmatoarea:
- inregistrarea imobilului cf. contract la valoarea integrala cf. contractului de vanzare-cumparare;
212 = 404 valoare totala
lunar, plata ratei:
404 = 5121
lunar inregistrarea amortizarii:
6811 = 2812
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Reevaluare leasing. Ce inregistrari contabile facem?Monografie contabila pentru inregistrarea facturilor de chirie si garantie. Renuntarea la contract.Impozit nerezidenti neretinut la sursa. Cum se corecteaza si ce declaratii se depun?Plati lunare. Leasing operational. Care sunt INREGISTRARILE CONTABILE?Completare formular 104. Ce inregistrari contabile se fac la asocierea in participatie cu o persoana fizica?Ultimele articole
Voucherele de vacanta: Reguli, Impozite, CAS si CASS in 2025Cesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si inregistrari contabileDeductibilitate cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATELivrari cu plata la scadenta. Cand se emite bonul fiscalCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaArticole similare
Ce modificari s-au adus legislatiei referitor la bonurile fiscale?Incasari si plati pe baza unui bilet la ordin. Cand deducem TVA-ul?In ce conditii scutim de plata TVA serviciul de transport international de persoaneZoom fiscal: Regimul fiscal aplicabil avansurilor achitate in legatura cu achizitiile intracomunitare de BUNURIStudiu de caz: Regimul TVA in cazul livrarilor de BUNURI si al prestarilor de serviciiUltimele articole
Cota TVA. TVA pentru amoniac si servicii agricole in 2025Neplatitor de TVA. MONOGRAFIE contabila in cazul importului de BUNURICod UIT ANAF: 3 lucruri esentiale de stiut la achizitii de BUNURIE-Transport vs E-TVA: Cum gestionam neconcordanteleE-Transport. BUNURIle primite prin curier trebuie declarate in E-Transport?Articole similare
Regimul de taxare pentru bunurile IMOBILE construite in afara teritoriului RomanieiTot ce trebuie sa stii despre noile MODIFICARI FISCALETratamentul fiscal al veniturilor din cedarea folosintei bunurilor bunurilorImpozitarea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, incepand cu 1 ianuarie 2024Ce conditii reglementeaza faptul generator pentru livrari de bunuri si prestari de servicii?Ultimele articole
TVA imobiliare. Conditii pentru aplicarea cotei de TVA de 9%TVA la imobiliare si terenuri. 5 intrebari esentiale pentru a aplica TVA-ul corectPFA si depasirea plafonului de 300.000 lei: Trece sau nu la TVA?TVA imobiliare. Ce cota TVA trebuie aplicata la vanzarea IMOBILElor catre persoane fiziceFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAArticole similare
Inregistrare vouchere. Ce regim TVA aplicam?Corectare erori contabile. Procedura si implicatiiCreante incerte si ajustari pentru pierdere de valoare. Cum deducem si constituim provizion?Sponsorizare in bunuri si facturi de achizitie. Cum inregistram si care e regimul TVA?Corectare erori. Cum facem rectificarea declaratiilor depuse?Ultimele articole
TVA respins la rambursare. Cum intocmim monografia contabila?TVA respins la rambursare. Cum procedam?SNC. Transfer active. Ce documente sunt necesare?Investitii efectuate asupra unui drum de acces. Ce tratament contabil aplicam?Inlesniri la plata creantelor bugetare. Care sunt inregistrarile contabile?Articole similare
Schimbarea memoriei fiscale la punct de lucru nou, al aceluiasi utilizator – raspuns oficial ANAFEste OFICIAL! Procedura de acordare a esalonarii la plata de catre organul fiscal central a fost publicata in Monitor (OPANAF 3896/2020)Produse realizate cu materialul clientului. Aplicarea TVA-uluiMinisterul Economiei propune 27 de masuri noi pentru debirocratizarea firmelor. Vor fi eliminate mai multe obligatiiBaza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilorUltimele articole
Impozitul pe profit si completarea D101. Cum sa iti gestionezi pierderile fiscaleAjustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingTVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorPlatitor de TVA. Cum poate iesi de la TVA prin optiuneSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililor
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"