Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analiza noastra porneste de la o societate platitoare de TVA la trimestru, cu TVA la incasare, care nu este inregistrata in ROI. Societatea achizitioneaza doua bilete de avion in martie de la o companie aeriana. Se emite de catre firma respectiva o factura cu valoarea in RON pe care scrie la TVA scutit de impozit cu drept de deducere, iar cea de a doua factura este emisa in euro, la TVA avand acceasi mentiune, si anume, scutit de impozit cu drept de deducere.
Vom vedea daca firma romana e obligata sa se inregistreze in RPO si in ce randuri vor fi inregistrate in declaratia 390 cele doua facturi primite.
Pentru taxarea serviciilor de transport international de calatori se aplica exceptia de la regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alin. (2). Acest serviciu se supune impozitarii la locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse in baza exceptiei reglementate prin art. 133, alin. (4), litera b.
Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc ca, tansporturile internationale de calatori sunt transporturile care au fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte sunt situate in afara tarii. Locul prestarii serviciilor de transport international de calatori este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national.
Pentru transportul international de calatori, partea din parcursul efectuat in Romania este parcursul efectuat intre locul de plecare si locul de sosire a transportului de calatori, determinata dupa cum urmeaza:
a) pentru transportul care are punctul de plecare in Romania, locul de plecare este considerat a fi primul punct de imbarcare a pasagerilor, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;
b) pentru transportul care are punctul de plecare in afara Romaniei si punctul de sosire in Romania, locul de plecare este punctul de trecere a frontierei din strainatate spre Romania, iar locul de sosire este ultimul punct de debarcare a pasagerilor care au fost imbarcati in afara Romaniei;
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manual de politici contabile - Stick USB
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
c) pentru transportul care tranziteaza Romania, fara a avea nici punctul de plecare, nici punctul de sosire in Romania, locul de plecare este considerat a fi locul de trecere a frontierei dinspre strainatate in Romania, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;
d) in cazurile prevazute la lit. a)-c), pentru pasagerii care s-au imbarcat si debarcat in interiorul tarii, calatorind cu un mijloc de transport in trafic international, partea de transport dintre locul de imbarcare si locul de debarcare pentru acesti pasageri se considera a fi transport national.
Facturile sau alte documente specifice pentru transportul international de bunuri, altul decat transportul intracomunitar de bunuri, prestat catre persoane neimpozabile, precum si pentru transportul international de calatori se emit pentru parcursul integral, fara a fi necesara separarea contravalorii traseului national si a celui international. Orice scutire de taxa pentru servicii de transport, prevazuta de art. 143 sau 144 din Codul fiscal, se acorda pentru parcursul efectuat in interiorul tarii, in timp ce distanta parcursa in afara tarii se considera ca nu are locul prestarii in Romania si nu se datoreaza taxa. Persoana care efectueaza servicii de transport international de bunuri, altul decat transportul intracomunitar de bunuri, catre persoane neimpozabile si/sau servicii de transport international de calatori beneficiaza de dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor de bunuri si/sau servicii si pentru partea din transport care nu are locul prestarii in Romania, in baza art. 145 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.
Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal este scutit de TVA transportul international de persoane.
In concluzie, locul prestarii serviciilor de transport persoane se determina in functie de distantele parcurse.
In cazul prezentat, intelegem ca este vorba de un transport international. In acest caz, serviciul de transport international de persoane este scutit de TVA pentru partea din interiorul tarii iar pentru partea din afara tarii nu se datoreaza TVA in Romania intrucat nu are locul prestarii in Romania.
Prin urmare, operatiunea este neimpozabila in Romania, nu se face taxarea inversa, nu se declara prin formularul 390, iar in Decontul de TVA se declara la rd. 26 si rd. 26.1.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
VIDEO: Deductibilitate TVA. Achizitie auto transport de persoaneTVA - Schimbul de bunuri sau de serviciiCand se deduce TVA pentru o factura, daca plata a fost facuta cu card avantaj in 15 rate?TVA 2012: Achizitiile intracomunitare de mijloace de transport noi si second handAsigurare impotriva insolventei (II) - Studiu de cazUltimele articole
Majorare plafon TVA la 395.000 lei, conform OG 22/2025. EXEMPLU concret de aplicare pentru firmeDeclaratia 700 trebuie depusa pentru scoaterea din evidenta a CAS, CASS si CAMFormularele 010, 020, 700 folosite pentru inregistrarea in scop de TVA, actualizate prin Ordinul 2420/2025Ghid ANAF 2025: TOT ce trebuie sa fie firmele despre plafonul de scutire TVA, modificat prin OG 22/2025Lichidare societate. 3 intrebari cheie despre TVA, creante si dividende la lichidareArticole similare
Sinteza modificari si completari ale Codului de Procedura FiscalaCe modificari aduce noul pROIect MFP in Codul fiscal?Cum va arata noua schema de ajutor de stat, dedicata pROIectelor de mici dimensiuniDividende distribuite in 2024, dar platite in 2025. Ce cota de impozitare se aplicaCe rol va avea Agentia Nationala pentru Achizitii Publice?Ultimele articole
Firme inactive in 2025. Cum poti deduce cheltuielile aferente perioadei de inactivitateFinantare ONG. MONOGRAFIE contabila utila contribuabililor in acest cazActivitate de Uber si Bolt in Romania. Cum si in ce conditii pot deduce cheltuielileGhidul surselor de finantare pentru IMM-uri: Cum alegi solutia potrivita pentru afacerea taDistribuire dividende catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaArticole similare
Avantaje salariale pentru persoanele care au contracte de mandat si cote de impozitare in acest cazAchizitie intracomunitara autoturism. Obligatii efectuate inainte si dupa achizitieTVA - Formalitatile vamale de import, urmate de o livrare intracomunitara, efectuata de catre persoane nestabilite in RomaniaDeductibilitate TVA pentru aprovizionare combustibil - echipamente tehnologiceAparitii legislatie din Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 21 si 22 din 2012Ultimele articole
TRANSPORT marfa. Soferii profesionisti primesc diurna sau indemnizatie de mobilitate?TRANSPORT marfa. Cota TVA in SEPTEMBRIE 2025 pentru serviciile aferente lunii IULIEe-TRANSPORT. Trebuie generat cod UIT daca bunurile TRANSPORTate NU au risc fiscal?Diurna administrator. 3 intrebari de interes explicate de specialistTRANSPORT marfa. Cota TVA pentru TRANSPORTul din luna iulie 2025 facturat dupa 15 august 2025Articole similare
Facturare servicii prestate. Care este regimul TVA?Analiza consultantului. Modificarea Codului fiscal in ce priveste TVA-ulTratamentul fiscal TVA pentru operatiuni bilaterale pe teritoriul unui stat membruExpert TVA: 29 de spete fiscale esentiale pentru contabili!Studiu de caz: Inregistrarea in scopuri de TVA in cazul activitatii de preluare a drepturilor de autorUltimele articole
Modificari aduse TVA prin OG 22/2025: LOCUL PRESTARII, plafonul si RO e-TVANeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara Romaniei5 operatiuni care NU intra in sfera TVAFacturare in RO e-Factura. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?Operatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileArticole similare
Ce trebuie sa stim despre declaratiile din septembrie 2016Avertisment ITM: Nerespectarea masurilor legale de securitate si sanatate in munca, pedepsite cu inchisoare de pana la 3 aniOficial: Noile norme privind achizitiile publice: proceduri online, transparenta si calitateMarfuri expirate. Ce tratament fiscal aplicam?Scutirea de taxa pe valoarea adaugata. Cand se aplica si reguli generale de aplicareUltimele articole
TRANSPORT marfa. Soferii profesionisti primesc diurna sau indemnizatie de mobilitate?TRANSPORT marfa. Cota TVA in SEPTEMBRIE 2025 pentru serviciile aferente lunii IULIEe-TRANSPORT. Trebuie generat cod UIT daca bunurile TRANSPORTate NU au risc fiscal?Diurna administrator. 3 intrebari de interes explicate de specialistTRANSPORT marfa. Cota TVA pentru TRANSPORTul din luna iulie 2025 facturat dupa 15 august 2025
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro



