Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analiza noastra porneste de la o societate platitoare de TVA la trimestru, cu TVA la incasare, care nu este inregistrata in ROI. Societatea achizitioneaza doua bilete de avion in martie de la o companie aeriana. Se emite de catre firma respectiva o factura cu valoarea in RON pe care scrie la TVA scutit de impozit cu drept de deducere, iar cea de a doua factura este emisa in euro, la TVA avand acceasi mentiune, si anume, scutit de impozit cu drept de deducere.
Vom vedea daca firma romana e obligata sa se inregistreze in RPO si in ce randuri vor fi inregistrate in declaratia 390 cele doua facturi primite.
Pentru taxarea serviciilor de transport international de calatori se aplica exceptia de la regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alin. (2). Acest serviciu se supune impozitarii la locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse in baza exceptiei reglementate prin art. 133, alin. (4), litera b.
Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc ca, tansporturile internationale de calatori sunt transporturile care au fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte sunt situate in afara tarii. Locul prestarii serviciilor de transport international de calatori este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national.
Pentru transportul international de calatori, partea din parcursul efectuat in Romania este parcursul efectuat intre locul de plecare si locul de sosire a transportului de calatori, determinata dupa cum urmeaza:
a) pentru transportul care are punctul de plecare in Romania, locul de plecare este considerat a fi primul punct de imbarcare a pasagerilor, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;
b) pentru transportul care are punctul de plecare in afara Romaniei si punctul de sosire in Romania, locul de plecare este punctul de trecere a frontierei din strainatate spre Romania, iar locul de sosire este ultimul punct de debarcare a pasagerilor care au fost imbarcati in afara Romaniei;

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Examen Consultant Fiscal 2025
c) pentru transportul care tranziteaza Romania, fara a avea nici punctul de plecare, nici punctul de sosire in Romania, locul de plecare este considerat a fi locul de trecere a frontierei dinspre strainatate in Romania, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;
d) in cazurile prevazute la lit. a)-c), pentru pasagerii care s-au imbarcat si debarcat in interiorul tarii, calatorind cu un mijloc de transport in trafic international, partea de transport dintre locul de imbarcare si locul de debarcare pentru acesti pasageri se considera a fi transport national.
Facturile sau alte documente specifice pentru transportul international de bunuri, altul decat transportul intracomunitar de bunuri, prestat catre persoane neimpozabile, precum si pentru transportul international de calatori se emit pentru parcursul integral, fara a fi necesara separarea contravalorii traseului national si a celui international. Orice scutire de taxa pentru servicii de transport, prevazuta de art. 143 sau 144 din Codul fiscal, se acorda pentru parcursul efectuat in interiorul tarii, in timp ce distanta parcursa in afara tarii se considera ca nu are locul prestarii in Romania si nu se datoreaza taxa. Persoana care efectueaza servicii de transport international de bunuri, altul decat transportul intracomunitar de bunuri, catre persoane neimpozabile si/sau servicii de transport international de calatori beneficiaza de dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor de bunuri si/sau servicii si pentru partea din transport care nu are locul prestarii in Romania, in baza art. 145 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.
Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal este scutit de TVA transportul international de persoane.
In concluzie, locul prestarii serviciilor de transport persoane se determina in functie de distantele parcurse.
In cazul prezentat, intelegem ca este vorba de un transport international. In acest caz, serviciul de transport international de persoane este scutit de TVA pentru partea din interiorul tarii iar pentru partea din afara tarii nu se datoreaza TVA in Romania intrucat nu are locul prestarii in Romania.
Prin urmare, operatiunea este neimpozabila in Romania, nu se face taxarea inversa, nu se declara prin formularul 390, iar in Decontul de TVA se declara la rd. 26 si rd. 26.1.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Taxa auto-suficientei ministerialeDepasire plafon scutire TVA. Care sunt coonsecintele care apar la neinregistrarea in scopuri de TVA?Penalitati de intarziere. Facturarea penalitatilor se face cu sau fara TVA?Discutiile despre reintroducerea supraaccizei la combustibili au majorat deja preturileAutoturism cu durata de amortizare 6 ani. Cum facem ajustarea dreptului de deducere a TVA?Ultimele articole
Majorare cota TVA: Cum afecteaza gestiunea stocurilor majorarea din 1 august 2025Neplatitor de TVA. Cand si cum devine platitor de TVA daca depaseste plafonule-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorTVA la incasare. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiuneMajorare cota TVA. Ce cota se aplica in cazul stornarii unui avans incasat INAINTE de august 2025Articole similare
Titlul II Capitolul VIIGuvernul a adoptat pROIectul de lege care reglementeaza cadrul legal privind infiintarea pensiilor ocupationaleGuvernul renunta la forfetar, iar micROIntreprinderile ar putea plati 3% impozit pe venitCum vor fi impozitate mai nou micROIntreprinderile? Impozitul suplimentar din noul Cod fiscalANAF: Romania functioneaza cu taxele taleUltimele articole
Ghidul surselor de finantare pentru IMM-uri: Cum alegi solutia potrivita pentru afacerea taDistribuire dividende catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaMicROIntreprindere. Cand trece la impozit pe profit daca NU a depus bilantul la timp in 2025Impozit MicROIntreprindere 2025: Conditii, Cote si DeclaratiiFirme neplatitoare de TVA cu activitate suspendata. Autovehiculele pe firma mai pot fi utilizate?Articole similare
Facturarea TVA pentru achizitie intracomunitara de utilaje noi. Cum facturam?Scutiri de la plata impozitului pe venit pentru pentru angajatii din sectorul agricol si din industria alimentara, conform Legii 135/2022Saptamana 12Deductibilitatea cheltuielilor cu combustibilul in anul 2012Sprijin de 8,5 milioane de euro pentru Romania din Fondul de Solidaritate al Uniunii EuropeneUltimele articole
e-TRANSPORT si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorMajorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru TRANSPORTul de persoaneTollRo. Noua taxa de drum pentru TRANSPORTatori, cu aplicabilitate din 2026Cod UIT ANAF: 3 lucruri esentiale de stiut la achizitii de bunuriE-TRANSPORT vs E-TVA: Cum gestionam neconcordanteleArticole similare
Regimul TVA al serviciilor electronice in 2015. Procedura de inregistrare a persoanelor impozabile care aplica regimurile specialeAgentiile de turism beneficiaza de un regim special al TVAStudiu de caz: Impozit achizitie licente din UE de la o firma neinregistrata in scop de TVA in statul sauStudiu de caz: Regimul TVA in cazul unei achizitii de soft dintr-o alta taraMonografie contabila privind refacturarea costurilor cu serviciile de transport. Regim TVAUltimele articole
Neplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara Romaniei5 operatiuni care NU intra in sfera TVAFacturare in RO e-Factura. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?Operatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiArticole similare
Comunicat MPF: Cum va arata in concret bugetul pe 2015!Serviciile din piata prestate intreprinderilor au dus la o cifra de afaceri mai mareCheltuieli deductibile PFA. Ce cheltuieli pot deduce persoanele fizice autorizate in anul 2022?Cine raspunde individual si in solidar pentru plata TVAINS: Tendinte in evolutia activitatii economice in perioada septembrie - noiembrie 2014Ultimele articole
e-TRANSPORT si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorMajorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru TRANSPORTul de persoaneTollRo. Noua taxa de drum pentru TRANSPORTatori, cu aplicabilitate din 2026Cod UIT ANAF: 3 lucruri esentiale de stiut la achizitii de bunuriE-TRANSPORT vs E-TVA: Cum gestionam neconcordantele
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"