Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analiza noastra porneste de la o societate platitoare de TVA la trimestru, cu TVA la incasare, care nu este inregistrata in ROI. Societatea achizitioneaza doua bilete de avion in martie de la o companie aeriana. Se emite de catre firma respectiva o factura cu valoarea in RON pe care scrie la TVA scutit de impozit cu drept de deducere, iar cea de a doua factura este emisa in euro, la TVA avand acceasi mentiune, si anume, scutit de impozit cu drept de deducere.
Vom vedea daca firma romana e obligata sa se inregistreze in RPO si in ce randuri vor fi inregistrate in declaratia 390 cele doua facturi primite.
Pentru taxarea serviciilor de transport international de calatori se aplica exceptia de la regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alin. (2). Acest serviciu se supune impozitarii la locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse in baza exceptiei reglementate prin art. 133, alin. (4), litera b.
Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc ca, tansporturile internationale de calatori sunt transporturile care au fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte sunt situate in afara tarii. Locul prestarii serviciilor de transport international de calatori este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national.
Pentru transportul international de calatori, partea din parcursul efectuat in Romania este parcursul efectuat intre locul de plecare si locul de sosire a transportului de calatori, determinata dupa cum urmeaza:
a) pentru transportul care are punctul de plecare in Romania, locul de plecare este considerat a fi primul punct de imbarcare a pasagerilor, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;
b) pentru transportul care are punctul de plecare in afara Romaniei si punctul de sosire in Romania, locul de plecare este punctul de trecere a frontierei din strainatate spre Romania, iar locul de sosire este ultimul punct de debarcare a pasagerilor care au fost imbarcati in afara Romaniei;

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
c) pentru transportul care tranziteaza Romania, fara a avea nici punctul de plecare, nici punctul de sosire in Romania, locul de plecare este considerat a fi locul de trecere a frontierei dinspre strainatate in Romania, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;
d) in cazurile prevazute la lit. a)-c), pentru pasagerii care s-au imbarcat si debarcat in interiorul tarii, calatorind cu un mijloc de transport in trafic international, partea de transport dintre locul de imbarcare si locul de debarcare pentru acesti pasageri se considera a fi transport national.
Facturile sau alte documente specifice pentru transportul international de bunuri, altul decat transportul intracomunitar de bunuri, prestat catre persoane neimpozabile, precum si pentru transportul international de calatori se emit pentru parcursul integral, fara a fi necesara separarea contravalorii traseului national si a celui international. Orice scutire de taxa pentru servicii de transport, prevazuta de art. 143 sau 144 din Codul fiscal, se acorda pentru parcursul efectuat in interiorul tarii, in timp ce distanta parcursa in afara tarii se considera ca nu are locul prestarii in Romania si nu se datoreaza taxa. Persoana care efectueaza servicii de transport international de bunuri, altul decat transportul intracomunitar de bunuri, catre persoane neimpozabile si/sau servicii de transport international de calatori beneficiaza de dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor de bunuri si/sau servicii si pentru partea din transport care nu are locul prestarii in Romania, in baza art. 145 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.
Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal este scutit de TVA transportul international de persoane.
In concluzie, locul prestarii serviciilor de transport persoane se determina in functie de distantele parcurse.
In cazul prezentat, intelegem ca este vorba de un transport international. In acest caz, serviciul de transport international de persoane este scutit de TVA pentru partea din interiorul tarii iar pentru partea din afara tarii nu se datoreaza TVA in Romania intrucat nu are locul prestarii in Romania.
Prin urmare, operatiunea este neimpozabila in Romania, nu se face taxarea inversa, nu se declara prin formularul 390, iar in Decontul de TVA se declara la rd. 26 si rd. 26.1.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ANAF: Masuri asiguratorii in valoare de jumatate de miliard de leiLichidator judiciar. Cifra de afaceri si ajustarea bazei. Ce proceduri se aplica pentru lichidatori?Studiu de caz: Ajustarea sumei TVA deduse pentru autoturism incadrat la bun de capitalImport bunuri in regim de consignatie. Regim TVAImport substante. Cum se va justifica noua cota de TVA de 9 la suta?Ultimele articole
e-TVA. Cum a fost actualizat Decontul precompletat e-TVA prin Ordinul 2351/2025Cota TVA modificata de la 1 august 2025. EXEMPLU pentru regularizarea avansurilorFormular 300. Ce este, cine depune, model + ULTIMELE MODIFICARI din 2025Factura avans achizitii intracomunitare. Se declara sau nu aceste operatiuni in D300 si D390Cheltuieli deductibile. Deductibilitate cheltuieli AUTO daca masina are regim mixtArticole similare
Registrul Operatorilor Intracomunitari - documentar fiscalSchema de ajutor de stat: MFP anunta semnarea primelor finantari din 2018Patru programe de interes national pentru dezvoltarea serviciilor sociale destinate persoanelor varstnice, aprobate de GuvernImprumut intre firme. Tratament TVA pentru comisioaneMFP modifica prevederile legale pentru utilizarea noului indice de referinta pentru toate creditele garantate de stat (pROIect)Ultimele articole
Finantare ONG. MONOGRAFIE contabila utila contribuabililor in acest cazActivitate de Uber si Bolt in Romania. Cum si in ce conditii pot deduce cheltuielileGhidul surselor de finantare pentru IMM-uri: Cum alegi solutia potrivita pentru afacerea taDistribuire dividende catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaMicROIntreprindere. Cand trece la impozit pe profit daca NU a depus bilantul la timp in 2025Articole similare
Ce declaratii depunem pana la 25 octombrie?Achizitii intracomunitare facturate cu TVACe declaratii depunem obligatoriu pana la 25 iulie 2013Calendar fiscal: Obligatii declarative cu termene in luna decembrie 2012Operatiuni neimpozabile in Romania - regim fiscal TVAUltimele articole
TRANSPORT marfa. Cota TVA in SEPTEMBRIE 2025 pentru serviciile aferente lunii IULIEe-TRANSPORT. Trebuie generat cod UIT daca bunurile TRANSPORTate NU au risc fiscal?Diurna administrator. 3 intrebari de interes explicate de specialistTRANSPORT marfa. Cota TVA pentru TRANSPORTul din luna iulie 2025 facturat dupa 15 august 2025e-TRANSPORT in 2025. Trebuie sau nu declarate achizitiile intracomunitare in sistem?Articole similare
Monografie contabila privind refacturarea costurilor cu serviciile de transport. Regim TVATiparirea cartilor este o livrare de bunuri sau o prestare de serviciu?Scutire TVA si achizitie intracomunitara. Cum procedam cand societatea nu are CMR?Cum aplicam regimul special TVA pentru serviciile electronice in 2015?TVA _ Transportul international de persoane si bunuriUltimele articole
Modificari aduse TVA prin OG 22/2025: LOCUL PRESTARII, plafonul si RO e-TVANeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara Romaniei5 operatiuni care NU intra in sfera TVAFacturare in RO e-Factura. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?Operatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileArticole similare
Obligatia platii TVA pentru autoturisme NU intervine in anumite situatii. Noi reguli prevazute de Codul FiscalZoom fiscal: Conventiile de dubla impunereInregistrari contabile marfa ce va fi livrata ulterior pe baza de avizVenituri platite nerezidentilor. Cum procedam la inregistrarea facturilor?Studiu de caz - Transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar este considerat livrare de bunuriUltimele articole
TRANSPORT marfa. Cota TVA in SEPTEMBRIE 2025 pentru serviciile aferente lunii IULIEe-TRANSPORT. Trebuie generat cod UIT daca bunurile TRANSPORTate NU au risc fiscal?Diurna administrator. 3 intrebari de interes explicate de specialistTRANSPORT marfa. Cota TVA pentru TRANSPORTul din luna iulie 2025 facturat dupa 15 august 2025e-TRANSPORT in 2025. Trebuie sau nu declarate achizitiile intracomunitare in sistem?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"