Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analiza noastra porneste de la o societate platitoare de TVA la trimestru, cu TVA la incasare, care nu este inregistrata in ROI. Societatea achizitioneaza doua bilete de avion in martie de la o companie aeriana. Se emite de catre firma respectiva o factura cu valoarea in RON pe care scrie la TVA scutit de impozit cu drept de deducere, iar cea de a doua factura este emisa in euro, la TVA avand acceasi mentiune, si anume, scutit de impozit cu drept de deducere.
Vom vedea daca firma romana e obligata sa se inregistreze in RPO si in ce randuri vor fi inregistrate in declaratia 390 cele doua facturi primite.
Pentru taxarea serviciilor de transport international de calatori se aplica exceptia de la regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alin. (2). Acest serviciu se supune impozitarii la locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse in baza exceptiei reglementate prin art. 133, alin. (4), litera b.
Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc ca, tansporturile internationale de calatori sunt transporturile care au fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte sunt situate in afara tarii. Locul prestarii serviciilor de transport international de calatori este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national.
Pentru transportul international de calatori, partea din parcursul efectuat in Romania este parcursul efectuat intre locul de plecare si locul de sosire a transportului de calatori, determinata dupa cum urmeaza:
a) pentru transportul care are punctul de plecare in Romania, locul de plecare este considerat a fi primul punct de imbarcare a pasagerilor, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;
b) pentru transportul care are punctul de plecare in afara Romaniei si punctul de sosire in Romania, locul de plecare este punctul de trecere a frontierei din strainatate spre Romania, iar locul de sosire este ultimul punct de debarcare a pasagerilor care au fost imbarcati in afara Romaniei;

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
c) pentru transportul care tranziteaza Romania, fara a avea nici punctul de plecare, nici punctul de sosire in Romania, locul de plecare este considerat a fi locul de trecere a frontierei dinspre strainatate in Romania, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;
d) in cazurile prevazute la lit. a)-c), pentru pasagerii care s-au imbarcat si debarcat in interiorul tarii, calatorind cu un mijloc de transport in trafic international, partea de transport dintre locul de imbarcare si locul de debarcare pentru acesti pasageri se considera a fi transport national.
Facturile sau alte documente specifice pentru transportul international de bunuri, altul decat transportul intracomunitar de bunuri, prestat catre persoane neimpozabile, precum si pentru transportul international de calatori se emit pentru parcursul integral, fara a fi necesara separarea contravalorii traseului national si a celui international. Orice scutire de taxa pentru servicii de transport, prevazuta de art. 143 sau 144 din Codul fiscal, se acorda pentru parcursul efectuat in interiorul tarii, in timp ce distanta parcursa in afara tarii se considera ca nu are locul prestarii in Romania si nu se datoreaza taxa. Persoana care efectueaza servicii de transport international de bunuri, altul decat transportul intracomunitar de bunuri, catre persoane neimpozabile si/sau servicii de transport international de calatori beneficiaza de dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor de bunuri si/sau servicii si pentru partea din transport care nu are locul prestarii in Romania, in baza art. 145 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.
Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal este scutit de TVA transportul international de persoane.
In concluzie, locul prestarii serviciilor de transport persoane se determina in functie de distantele parcurse.
In cazul prezentat, intelegem ca este vorba de un transport international. In acest caz, serviciul de transport international de persoane este scutit de TVA pentru partea din interiorul tarii iar pentru partea din afara tarii nu se datoreaza TVA in Romania intrucat nu are locul prestarii in Romania.
Prin urmare, operatiunea este neimpozabila in Romania, nu se face taxarea inversa, nu se declara prin formularul 390, iar in Decontul de TVA se declara la rd. 26 si rd. 26.1.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ajustarea TVA marfuri la iesirea din evidenta platitorilor de TVA. Ce procedura urmam?Care este regimul TVA aplicabil la comercializarea cardurilor de cadou ale unui magazin?A fost publicat noul proiect pentru Formularul 307Facturarea in valuta. In ce conditii se accepta inregistrarea in contabilitate?Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 54 fin 2010 privind unele masuri pentru combaterea evaziunii fiscaleUltimele articole
TVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiAnulare cod TVA din oficiu. Are implicatii diferite fata de anularea lui din initiativa societatii?Trecere la regim normal de TVA. Ce se intampla cu TVA-ul pentru imobilizarile in cursE-TVA: Neconcordante in decontul precompletat referitoare la cota TVACota TVA. Ce cote TVA se aplica in 2025 panourilor fotovoltaice, pompelor de caldura si acumulatorilorArticole similare
Venitul minim de insertie va inlocui alte forme de sprijin financiar din 2015Ministerul Muncii suplimenteaza piata fortei de munca din Romania cu 10.000 de lucratori, pentru anul 2021Atentie la noile prevederi aduse de Legea ambalajelor!Zi de sarbatoare pentru Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca: 21 de ani de activitate!Ce obligatii declarative au arendasiiUltimele articole
Firme neplatitoare de TVA cu activitate suspendata. Autovehiculele pe firma mai pot fi utilizate?Impozitul pe venit. Conditii pentru acordarea scutirii impozituluiPiata muncii si impactul TVA asupra salariilor si beneficiilorCCF propune modificari asupra pROIectului pe TVA al Finantelor. Firmele mici ar putea fi afectateMicROIntreprindere. Situatii in care firmele NU mai pot opta pentru impozitul micro in 2025Articole similare
Alternative ale regimurilor de taxare pentru achizitia de vehiculeCe tratament TVA aplicam pentru o prestare servicii de depozitare pentru o societate din UE?Depasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVADocumentele necesare pentru justificarea scutirii de TVA la exporturiCe cheltuieli poate deduce un PFA in 2016?Ultimele articole
E-TRANSPORT: Pana pe 31 decembrie 2025 NU vor fi aplicate amenzi pentru lipsa GPSTRANSPORT international. Conditii pentru a aplica scutirile de TVAE-TVA si Notificarea de conformare. Se pot corecta diferentele dintre D300 si Decontul precompletat?Au inceput controalele privind E-TRANSPORT si utilizarea codului UIT! Ce sanctiuni au oferit inspectoriiDeductibilitate cheltuieli. Impozitul auto si alte aspecte fiscale relevante pentru firmeArticole similare
Masuri de simplificare la aplicarea TVA - taxarea inversaTVA prestari servicii pentru companii din afara EU. Cum facturam?TOT ce trebuie sa stii despre utilizarea regimului special UE-OSS. Exemple practiceStudiu de caz: TVA la facturarea transportuluiServicii de selectie si plasare de personal navigantUltimele articole
5 operatiuni care NU intra in sfera TVAFacturare in RO e-Factura. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?Operatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciie-Factura: Ghid Complet pentru 2024Articole similare
Declaratii fiscale iunie 2014. Lista completa cu fiecare termen-limita stabilitAplicarea taxarii inverse la serviciile primite din UE. Cum procedam corect?TVA - Procedura de punere in libera circulatieGHID de plata pentru intreprinderile care beneficiaza de scheme de ajutor de stat, elaborat in baza Hotararii 807/2014Cifra de afaceri in serviciile de piata prestate in principal intreprinderilor in luna ianuarie 2014 a scazutUltimele articole
E-TRANSPORT: Pana pe 31 decembrie 2025 NU vor fi aplicate amenzi pentru lipsa GPSTRANSPORT international. Conditii pentru a aplica scutirile de TVAE-TVA si Notificarea de conformare. Se pot corecta diferentele dintre D300 si Decontul precompletat?Au inceput controalele privind E-TRANSPORT si utilizarea codului UIT! Ce sanctiuni au oferit inspectoriiDeductibilitate cheltuieli. Impozitul auto si alte aspecte fiscale relevante pentru firme
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"