Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analiza noastra porneste de la o societate platitoare de TVA la trimestru, cu TVA la incasare, care nu este inregistrata in ROI. Societatea achizitioneaza doua bilete de avion in martie de la o companie aeriana. Se emite de catre firma respectiva o factura cu valoarea in RON pe care scrie la TVA scutit de impozit cu drept de deducere, iar cea de a doua factura este emisa in euro, la TVA avand acceasi mentiune, si anume, scutit de impozit cu drept de deducere.
Vom vedea daca firma romana e obligata sa se inregistreze in RPO si in ce randuri vor fi inregistrate in declaratia 390 cele doua facturi primite.
Pentru taxarea serviciilor de transport international de calatori se aplica exceptia de la regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alin. (2). Acest serviciu se supune impozitarii la locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse in baza exceptiei reglementate prin art. 133, alin. (4), litera b.
Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc ca, tansporturile internationale de calatori sunt transporturile care au fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte sunt situate in afara tarii. Locul prestarii serviciilor de transport international de calatori este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national.
Pentru transportul international de calatori, partea din parcursul efectuat in Romania este parcursul efectuat intre locul de plecare si locul de sosire a transportului de calatori, determinata dupa cum urmeaza:
a) pentru transportul care are punctul de plecare in Romania, locul de plecare este considerat a fi primul punct de imbarcare a pasagerilor, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;
b) pentru transportul care are punctul de plecare in afara Romaniei si punctul de sosire in Romania, locul de plecare este punctul de trecere a frontierei din strainatate spre Romania, iar locul de sosire este ultimul punct de debarcare a pasagerilor care au fost imbarcati in afara Romaniei;

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Examen Consultant Fiscal 2025
c) pentru transportul care tranziteaza Romania, fara a avea nici punctul de plecare, nici punctul de sosire in Romania, locul de plecare este considerat a fi locul de trecere a frontierei dinspre strainatate in Romania, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;
d) in cazurile prevazute la lit. a)-c), pentru pasagerii care s-au imbarcat si debarcat in interiorul tarii, calatorind cu un mijloc de transport in trafic international, partea de transport dintre locul de imbarcare si locul de debarcare pentru acesti pasageri se considera a fi transport national.
Facturile sau alte documente specifice pentru transportul international de bunuri, altul decat transportul intracomunitar de bunuri, prestat catre persoane neimpozabile, precum si pentru transportul international de calatori se emit pentru parcursul integral, fara a fi necesara separarea contravalorii traseului national si a celui international. Orice scutire de taxa pentru servicii de transport, prevazuta de art. 143 sau 144 din Codul fiscal, se acorda pentru parcursul efectuat in interiorul tarii, in timp ce distanta parcursa in afara tarii se considera ca nu are locul prestarii in Romania si nu se datoreaza taxa. Persoana care efectueaza servicii de transport international de bunuri, altul decat transportul intracomunitar de bunuri, catre persoane neimpozabile si/sau servicii de transport international de calatori beneficiaza de dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor de bunuri si/sau servicii si pentru partea din transport care nu are locul prestarii in Romania, in baza art. 145 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.
Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal este scutit de TVA transportul international de persoane.
In concluzie, locul prestarii serviciilor de transport persoane se determina in functie de distantele parcurse.
In cazul prezentat, intelegem ca este vorba de un transport international. In acest caz, serviciul de transport international de persoane este scutit de TVA pentru partea din interiorul tarii iar pentru partea din afara tarii nu se datoreaza TVA in Romania intrucat nu are locul prestarii in Romania.
Prin urmare, operatiunea este neimpozabila in Romania, nu se face taxarea inversa, nu se declara prin formularul 390, iar in Decontul de TVA se declara la rd. 26 si rd. 26.1.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Platitor de TVA: Ce inseamna, cand si cum devii. Avantaje si dezavantajeProcedura de emitere si intocmirea avizului de insotire a marfiiANAF a rambursat TVA in valoare de 846,6 milioane de lei, in primele doua zile din aceasta saptamanaRefacturare servicii participare targ catre client din UE. Care va fi regimul TVA?Achizitie intracomunitara de bunuri pe teritoriul comunitar. Cum facturam vanzarea la distanta?Ultimele articole
Transport marfa. Cota TVA in SEPTEMBRIE 2025 pentru serviciile aferente lunii IULIECe trebuie sa stiti despre deductibilitatea TVA la cheltuielile pentru teambuildingPlafon TVA de 395.000 lei. Firmele pot solicita iesirea de la TVA daca NU depasesc plafonul?Terenuri de vanzare. Regimul TVA se schimba atunci cand cumparatorul este firma sau persoana fizica?Comertul cu amanuntul. Cum sa procedezi daca ai declarat ERONAT cota de TVA la vanzareArticole similare
Cum a fost modificat impozitul pe veniturile micro prin Legea 296/2023. Tabel comparativ ANAFMicROIntreprindere in 2022. Firma depune D710 sau D100 pentru declararea impozitului pe veniturile micro?Un nou pROIect promite garantii de stat de pana la 80% fermierilor romani la achizitia de terenuriSinteza modificari si completari ale Codului de Procedura FiscalaCand se schimba impozitarea la micro pentru firmele cu capital de 45.000 lei, cifra de afaceri sub 1 milion euro si un singur angajat?Ultimele articole
Finantare ONG. MONOGRAFIE contabila utila contribuabililor in acest cazActivitate de Uber si Bolt in Romania. Cum si in ce conditii pot deduce cheltuielileGhidul surselor de finantare pentru IMM-uri: Cum alegi solutia potrivita pentru afacerea taDistribuire dividende catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaMicROIntreprindere. Cand trece la impozit pe profit daca NU a depus bilantul la timp in 2025Articole similare
Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate. Profita de oferta: Consultanta personalizata GRATUITAStudiu de caz: Data de receptie si inregistrarea contabila a diferentei TVA - taxe vamaleStudiu de caz: Deducerea TVA in cazul importului unui utilajRisc de frauda fiscala: Hotararea CJUE privind TVA la import aplicata a posterioriE-TRANSPORT: TOT ce trebuie sa stii despre sistem pentru a evita amenzi de pana la 100.000 de leiUltimele articole
TRANSPORT marfa. Cota TVA in SEPTEMBRIE 2025 pentru serviciile aferente lunii IULIEe-TRANSPORT. Trebuie generat cod UIT daca bunurile TRANSPORTate NU au risc fiscal?Diurna administrator. 3 intrebari de interes explicate de specialistTRANSPORT marfa. Cota TVA pentru TRANSPORTul din luna iulie 2025 facturat dupa 15 august 2025e-TRANSPORT in 2025. Trebuie sau nu declarate achizitiile intracomunitare in sistem?Articole similare
Facturare taxa pentru marca comunitara. Completam D 390 VIES? Cum inregistram?Aplicarea sistemului TVA la incasare intre persoane afiliate. Ce ne sfatuieste specialistulFactura comision emisa de un furnizor care nu a comunicat cod valid de TVAStudiu de caz: Sa identificam corect o livrare intracomunitara de bunuriFacturare servicii prestate. Care este regimul TVA?Ultimele articole
Modificari aduse TVA prin OG 22/2025: LOCUL PRESTARII, plafonul si RO e-TVANeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara Romaniei5 operatiuni care NU intra in sfera TVAFacturare in RO e-Factura. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?Operatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileArticole similare
Ordinul 3581/2020. A fost aprobata schema de ajutor de minimis din cadrul Programului -ELECTRIC UP-Studiu de caz: Achizitia intracomunitara si executarea TRANSPORTuluiCheltuieli deplasare si ordin deplasare. Cum deducem fiscal unele cheltuieli?Firme care fac autofacturi pentru TRANSPORTuri efectuate. Monografie contabila necesaraNoi modificari asupra e-TRANSPORT, e-TVA si e-Factura, in urma consultarii cu reprezentantii mediului de afaceriUltimele articole
TRANSPORT marfa. Cota TVA in SEPTEMBRIE 2025 pentru serviciile aferente lunii IULIEe-TRANSPORT. Trebuie generat cod UIT daca bunurile TRANSPORTate NU au risc fiscal?Diurna administrator. 3 intrebari de interes explicate de specialistTRANSPORT marfa. Cota TVA pentru TRANSPORTul din luna iulie 2025 facturat dupa 15 august 2025e-TRANSPORT in 2025. Trebuie sau nu declarate achizitiile intracomunitare in sistem?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"