Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Derularea unor proceduri in conformitate cu prevederile in vigoare nu este intotdeauna atat de simpla pe cat ne-am dori. Lipsa de predictibilitate fiscala si exprimarile nu intotdeauna clare fac ca multe dintre situatiile intalnite in practica sa devina adevarate capcane care atrag dupa sine amenzi. Sistemul de TVA nu reprezinta o exceptie cand vine vorba de problemele pe care le ridica in practica.
Ca idee initiala, e bine sa ne reamintim ca sistemul TVA la incasare consta in faptul ca :
* exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar
* dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor / serviciilor a fost platita furnizorului / prestatorului.
CINE E ELIGIBIL?
Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare si se inregistreaza, la cerere, in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare :
- persoanele impozabile care sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, care au sediul activitatii economice in Romania, care in anul precedent nu au aplicat sistemul TVA la incasare, a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent nu a depasit plafonul de 2.250.000 lei si opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare.
Astfel, aceste persoane:
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- aplica sistemul TVA la incasare incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale din anul urmator celui in care nu a depasit plafonul, pana la sfarsitul anului calendaristic in care au optat pentru aplicarea sistemului, cu conditia ca la data exercitarii optiunii (data de 25 ianuarie inclusiv) sa nu fi depasit plafonul pentru anul in curs
- trebuie sa depuna la organele fiscale competente formularul 097 "Notificare privind aplicarea sistemului TVA la incasare" din care sa rezulte ca opteaza pentru intrarea in sistem. Termen : 25 ianuarie inclusiv.
ATENTIE! Se considera ca persoana impozabila a optat in mod tacit pentru continuarea aplicarii sistemului TVA la incasare, neavand obligatia sa depuna notificarea, daca in anul precedent a aplicat sistemul TVA la incasare si cifra sa de afaceri NU A DEPASIT plafonul de 2.250.000 lei.
- persoanele impozabile, care au sediul activitatii economice in Romania care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal in cursul anului calendaristic curent si opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare.
RETINEM CA ACESTE PERSOANE:
- aplica sistemul TVA la incasare incepand cu data inregistrarii in scopuri de TVA
- trebuie sa depuna la organele fiscale competente, odata cu declaratia de inregistrare/ mentiuni prin care se solicita inregistrarea in scopuri de TVA, formularul 097 "Notificare privind aplicarea sistemului TVA la incasare" din care sa rezulte ca opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare incepand cu data inregistrarii in scopuri de TVA.
FORMULARUL 097 "Notificare privind aplicarea sistemului TVA la incasare" se poate depune si ulterior inregistrarii in scopuri de TVA.
- art. 282 alin. (3) lit. a), lit. b) si alin. (5), art. 324 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
- Ordin presedinte A.N.A.F. nr. 1503/06.05.2016 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare, la cerere, in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare si a Procedurii de radiere, la cerere sau din oficiu, din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, precum si a modelului si continutului unor formulare
DE RETINUT!!!
Cifra de afaceri pentru calculul plafonului de 2.250.000 lei este anuala si este constituita din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite de TVA, precum si a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform art. 275 si 278, realizate in cursul anului calendaristic.
Art. 282 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
DETERMINAREA CIFREI DE AFACERI
La determinarea cifrei de afaceri de 2.250.000 lei care serveste drept referinta pentru calculul plafonului de 2.250.000 lei, prevazuta la art. 282 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, se au in vedere baza de impozitare inscrisa pe randurile din decontul de taxa corespunzatoare operatiunilor:
- taxabile
- scutite de TVA cu / fara drept de deducere
- operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate
- randurile de regularizari aferente.
NU SUNT LUATE IN CALCUL:
- sumele inscrise in randurile din decont aferente unor campuri de date informative cum sunt facturile emise dupa inspectia fiscala, informatii privind TVA neexigibila sau TVA nedeductibila;
- livrarile de bunuri/prestarile de servicii realizate in perioada in care persoana impozabila nu a avut un cod de inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal in cazul:
* persoanelor impozabile care au aplicat regimul de scutire si care se
inregistreaza in scopuri de TVA
* persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA este anulata din oficiu de catre organele fiscale competente conform art. 316 alin. (11) lit.
a)- e) si h) din Codul fiscal si ulterior sunt inregistrate conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal
pct. 26 (4) din norme
RADIEREA LA CERERE SAU DIN OFICIU, din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare :
Radierea, la cerere, din registru, a persoanelor impozabile care renunta la aplicarea sistemului TVA la incasare
>>> persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, care nu depasesc in cursul anului plafonul de 2.250.000 lei si care renunta la aplicarea sistemului respectiv oricand in cursul anului.
Aceste persoane :
- trebuie sa depuna la organele fiscale competente formularul 097 "Notificare privind aplicarea sistemului TVA la incasare" din care sa rezulte ca plafonul a fost depasit si inceteaza aplicarea sistemuluiTVA la incasare.
Termen : intre data de 1 si 25 ale lunii, cu exceptia primului an in care a optat pentru aplicarea sistemului.
Persoanele impozabile aplica sistemul TVA la incasare pana la data radierii din registru, iar radierea persoanei respective din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza de organele fiscale competente incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care a fost depusa notificarea.
art. 282 alin.(5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Radierea, la cerere, din registru, a persoanelor impozabile obligate sa schimbe sistemul TVA la incasare
>>> persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare si cifra de afaceri depaseste plafonul de 2.250.000 lei;
Aceste persoane:
- aplica sistemul pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care plafonul a fost depasit ( adica radierea persoanei respective din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza de organele fiscale competente incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale urmatoare celei in care a fost depasit plafonul ).
- trebuie sa depuna la organele fiscale competente formularul 097 "Notificare privind
aplicarea sistemului TVA la incasare" din care sa rezulte ca plafonul a fost depasit si
inceteaza aplicarea sistemuluiTVA la incasare.
Termen: pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare perioadei fiscale in care au depasit plafonul.
art. 282 alin.(5), pct. 26(5) art. 324 alin. (14) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
In situatia in care persoana impozabila care depaseste plafonul nu depune notificarea, aceasta va fi radiata din oficiu din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, incepand cu data inscrisa in decizia de radiere.
Prevederi aplicabile in urmatoarele situatii:
>> Persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare si al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal:
* pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare, dar a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA trebuie sa depuna formularul 311 "DeclaraTie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316 alin. (11) lit. a) - e), lit.g) sau lit.h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" prin care declara TVA colectata care trebuie platita.
art. 324 alin. (10) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
* pentru achizitii efectuate de catre persoane impozabile in perioada in care au aplicat sistemul TVA la incasare sau care au efectuat achizitii de la persoane impozabile care aplicau sistemul TVA la incasare, pentru care deducerea TVA se exercita la momentul platii facturilor catre furnizori, si care sunt scoase din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, TVA neachitata aferenta achizitiilor respective efectuate inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA se deduce in primul decont de TVA sau, intr-un decont ulterior, daca plata a fost efectuata in perioada in care nu a avut un cod valid de TVA.
pct. 67 (13) din norme
>> Persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare si al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit prevederilor art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal:
* pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare, dar a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA trebuie sa depuna formularul 311 "Declara?ie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316 alin. (11) lit. a) - e), lit.g) sau lit.h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" prin care declara TVA colectata care trebuie platita.
art. 324 alin. (11) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
* pentru achizitii efectuate de catre persoane impozabile in perioada in care au aplicat sistemul TVA la incasare sau care au efectuat achizitii de la persoane impozabile care aplicau sistemul TVA la incasare, pentru care deducerea taxei se exercita la momentul platii facturilor catre furnizori, si care sunt scoase din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, TVA neachitata aferenta achizitiilor respective efectuate inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA se deduce, la data platii, in situatia in care bunurile achizitionate nu se aflau in stoc la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA.
Deducerea se realizeaza prin inscrierea sumelor deduse in formularul 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/ corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata" . Sumele respective se restituie de la bugetul de stat.
pct. 67 (12) din norme
Persoanele care NU SUNT ELIGIBILE pentru aplicarea sistemului TVA la incasare:
>> persoanele impozabile care fac parte dintr-un grup fiscal unic ;
>> persoanele impozabile care nu sunt stabilite in Romania ;
>> persoanele impozabile care in anul precedent au depasit plafonul de 2.250.000 lei ;
>> persoanele impozabile care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 in cursul anului si care au depasit plafonul de 2.250.000 lei in anul precedent sau in anul calendaristic in curs, calculat in functie de operatiunile realizate in perioada in care respectiva persoana a avut un cod valabil de TVA.
art. 282 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Temei legal:
* Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
* H.G. nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
* Ordin presedinte A.N.A.F. Nr. 1503/2016 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare, la cerere, in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare si a Procedurii de radiere, la cerere sau din oficiu, din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, precum si a modelului si continutului unor formulare
Informatiile privind reglementarile actuale: AJFP Arges
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
OFICIAL! Clarificari ale Ministerului Finantelor privind aplicarea sistemului TVA la incasareOUG 19/2021. Scutirea de la plata impozitului specific, amanarea dreptului de deducere a TVA, restructurarea obligatiilor bugetare si esalonarea la plataCe declaratii depunem la 26 august?TVA la incasare. Ce facem cu facturile neincasate inainte de anularea la cerere a codului de TVA?TVA-ul la incasare sau o metoda prin care nu ne plictisimUltimele articole
TVA la incasare: reguli de exigibilitate si deducere in livrarile dintre societati afiliate si neafiliateFacturile in SISTEMUL TVA LA INCASARE: cand colectezi, cand deduci si cum raportezi CORECTRadierea din SISTEMUL TVA LA INCASARE. Procedura completa[Ghid Complet] Procedura de inregistrare pentru aplicarea sistemului TVA la incasareTVA la incasare pentru firme din 2025. De cand puteti intra in sistemArticole similare
Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA. Care sunt consecintele fiscale?A inceput Reforma TVA! Iata propunerile Comisiei EuropeneEstimari reduse in privinta cresterii economiei mondiale in 2015. Noile date FMIAgentia de rating JCRA: Imbunatatirea perspectivei de la stabil la pozitivBiris si-ar fi dorit amenzi pentru firmele care nu majoreaza salariile bruteUltimele articole
Ce se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300[Ghid Complet] Procedura de inregistrare pentru aplicarea sistemului TVA la incasareAjustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalCod TVA anulat din oficiul de ANAF. Implicatii fiscale pentru firmeTVA de recuperat prescris: scadere automata din fisa de rol si ajustare contabilaArticole similare
Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2019. Analiza zilei cu Irina DumitrescuIesirea din sistemul TVA la incasare. Cand devine exigibil TVA-ul aferent facturilor neincasate?Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 20 august 2024Declaratia 700. EXEMPLU completare D700 pentru a deveni platitor TVADiferenta dintre CIFRA DE AFACERI contabila si CIFRA DE AFACERI pentru plafonul de TVA. Tratamentul sconturilor obtinute (cont 767)Ultimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaCalculul plafonului de scutire TVA: ce venituri intra in CIFRA DE AFACERI de referinta? Intrebari frecvente si studii de cazAchizitie produse din non-UE si revanzare in UE: obligatii privind TVA-ulArticole similare
Cum se stabileste dreptul la ajustarea TVA pentru marfurile aflate in stoc?Care sunt contributiile obligatorii datorate de PFA si SPRL incepand cu 1 ianuarie 2016?Printati acest document: OBLIGATII FIRME privind TVA la incasare 2014Facturi multiple. Se mai tine cont de PLAFONUL de 1.000 lei la in cazul incasarilor fragmentate?Intreprinderile din domeniul turismului afectate de pandemia Covid-19 vor beneficia de inca 500 de milioane de euroUltimele articole
Vinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in PLAFONUL de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru PLAFONUL de TVA aferent anului 2026?Depasirea PLAFONULui de scutire TVA. Facturarea tranzactiei prin care se depaseste PLAFONUL si regularizarea avansurilor platite inainte de depasire plafonExamenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVAArticole similare
Accizele nu se mai majoreaza de la 1 aprilie. Vezi noua dataUltima versiune pentru Declaratia 394Declaratia speciala de TVA poate fi depusa de contribuabili pana in ultima zi a anului 2021Avizul de inspectie fiscala. Conditii de emitere si norme privind organul de controlReminder ANAF! Miercuri, 8 decembrie, este termenul limita pentru depunerea D092Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



